Hos Mommer

6. april 2017

Det er farligt at være i Sverige

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:43
Tags:

Det er farligt at være i Sverige – i hvert fald for pengepungen – vi skulle aldrig have fået internet deroppe …
Der var på torpet, jeg fandt afrikaturen, som vi skal på til sommer sammen med englænderne (og som vi alle seks glæder os heeeelt vildt til), og det var på torpet, jeg fandt et fantastisk hus på Mallorca.
John har været på øen flere gange i sine yngre dage, men jeg har aldrig været der. Mallorca er grisefester, Pepes Bar og fulde skandinaver.
NEJ, siger John. Sådan var det nok engang, men sådan er det ikke mere. Mallorca er så smuk, så smuk, og jeg vil så gerne vise dig øen. image
Så begyndte jeg at kigge mig lidt omkring. Ikke hoteller, for jeg elsker middelhavsområdets markeder, så jeg vil gerne selv kunne lave mad. Det er jo ikke tvunget, bare fordi jeg har et køkken, men vi har valget mellem at spise ude og hjemme, og sådan kan jeg bedst lide at have det.
De gængse rejsebureauer havde ikke rigtig noget spændende, syntes jeg, så jeg kiggede på Home Away, som vi også lejede huset i Bretagne igennem.
Der så jeg det. HuSET. Det var alt for stort til os og dermed også lidt for dyrt, så jeg bladrede væk igen. Men efter at have set det var der desværre bare ikke noget andet, der duede, så det korte af det lange er, at vi lejede det. I 12 dage, for som jeg sagde til John, at med sådan en udsigt vil jeg ikke hele tiden høvle rundt og se Mallorca, jeg vil også have masser af tid til bare at VÆRE. Lige der.
At sidde på en af terrasserne og bare nyde udsigten, ferien og livet. Den var han helt med på.

imageimage

Der er plads til seks personer, så i fem af dagene kommer min søster med sin datter og en veninde – det bliver rigtig hyggeligt. Huset koster jo det samme, hvad enten vi er to eller seks, så det er fint, at vi føler, at vi bedre udnytter den pris, vi må slippe for det.
Vi skal flyve med SAS derned – jeg gider ikke skifte fly, hvis jeg kan undgå det, men det eneste direkte går kl. 06. Om morgenen!!! Det kan vist ikke betale sig at gå i seng den nat – vi skal hjemmefra kl. 03:30, som er midt om natten, men hvad pokker – vi har jo 12 dage at hvile ud i. Det er straks værre for Søren, som i et svagt øjeblik lovede at køre os i lufthavnen. Han blev godt nok lidt lang i ansigtet, men han stod ved sit ord …
John har foreslået, at jeg fremover undlader at kigge på feriemuligheder, når vi er i Sverige – det bliver alt for dyrt i længden.
Men for sulan, det ser skønt ud, det hus, og nu skal vi kigge på udflugtsmuligheder – vi har lige lånt en masse materiale og fået nogle gode fif.

40 kommentarer

  1. Jeg giver John ret, der er smukt på Mallorca, mandlernes ø – især vestkysten med bjergene. Det ser også ud til, at det er der, I skal bo (?).

    Kommentar af Eric — 6. april 2017 @ 19:04

    • Ja, det er der – lige ved den omvendte dråbe på det lille kort.

      Kommentar af Ellen — 6. april 2017 @ 21:00

  2. Enten må man slukke for den komputer i Sverige eller glæde sig over sine beslutninger. Det ser jo ud som et sted på Mallorca de nok skulle være til at holde ud at være.

    Kommentar af Jørgen — 6. april 2017 @ 20:34

    • Jeg vælger så nok at glæde mig – og jeg er sikker på, at det er et pragtfuldt sted.

      Kommentar af Ellen — 6. april 2017 @ 21:01

  3. Ja, det ser godt nok pragtfuldt ud! Wauw! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 6. april 2017 @ 21:15

    • Det kan næsten kun blive godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. april 2017 @ 21:33

  4. Det ser fantastisk ud! Og så hyggeligt, at huset er så stort, så I kan invitere gæster. Er det efter Afrikaturen?

    Kommentar af betty — 6. april 2017 @ 21:35

    • Nej, det er lige om lidt … vi rejser 2. påskedag.

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 09:17

  5. Øj, hvor ser det skønt ud. Jeg har også haft kigget på Home away et par gange – svært ikke at blive fristet.

    Kommentar af Emilie — 6. april 2017 @ 21:46

    • Velkommen hertil, Emilie – du skal kun godkendes første gang 🙂
      Home Away har ALT for mange skønne, skønne feriehuse rundt omkring, og så er fordelen, at man kan kommunikere på engelsk, uanset hvilket land man lejer i.

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 09:33

  6. Der er i hvert fald noget at glæde sig til. Mallorca er meget smuk. Jeg var der for nogle år siden med min bror i en uge. Vi kunne godt have brugt en uge mere.

    Kommentar af Kisser — 6. april 2017 @ 22:09

    • Jeg glæder mig også meget, Kisser, og tror gerne, at en uge ikke er nok 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 09:18

  7. Mallorca har fået en renaissance for sin smukke natur, har jeg læst mig til. Det ser også ud til at I får udsigt og natur for alle pengene… Der er gjort klar til en skøn ferie og endda med godt selskab noget af tiden.
    Men det er godt nok tidligt I skal af sted… Jeg føler med Søren; vi har været taxa til Billund kl 4!!

    Kommentar af Anne Holtegård — 6. april 2017 @ 22:15

    • Den har virkelig fået en renæssance, så vi glæder os!
      Det er utroligt, hvad man er villig til for at undgå at skifte fly …

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 09:20

  8. Jeg troede ellers ikke, at noget kunne måle sig med jeres stråtækte idyl 😉 Er der i øvrigt ikke noget om, at det kan betale sig både økonomisk og i andre retninger selv at arrangere sine rejser, hvis man mener, at man har en chance for at kunne kommunikere? Som bekendt er jeg ikke særlig begejstret for at rejse, men der er nogle få steder, som jeg har lyst til at besøge, og indtil videre ser det sådan ud for mig …

    Kommentar af Rasmine — 6. april 2017 @ 23:04

    • Det er der heller ikke, men jeg har vist aldrig påstået, at vi ikke gider rejse mere 🙂
      Det kommer an på, hvor man vil hen, synes jeg, så der er ikke noget kort svar. Vi har været på nogle fantastiske, færdigpakkede og guidede ture, og vi har selv planlagt andre lige så gode ture. Da vi tog til USA første gang i 2010, var forskellen på selv at sørge for det hele og lade CPT ordne alt kun 1300 kr pr. næse (for tre ugers rejse), så de fik lov at gøre alt bookningsarbejdet – så vidste vi også, at vi fik nogle ordentlige hoteller, hvilket er umuligt at vurdere ud fra en hjemmeside. Mallorca synes jeg må være besværlig at tage til på egen hånd, når man ikke kører bil …
      Vi må have en snak om det – det er umuligt for mig at sige, om det ene eller det andet er bedst eller billigst, fordi det er så afhængigt af stedet, man vil hen – og ens egne forudsætninger eller ønsker til en ferie.

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 09:28

  9. Der er smukt på Mallorca. Huset og udsigten ser også lovende ud.

    Kommentar af Randi — 7. april 2017 @ 06:35

    • Ja … jeg satser på, at det bliver en udmærket ferie 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 09:28

  10. Du har da gang i fordoms-punkteringerne 😉 Rigtig god tur, for det er en dejlig ø. Og sikkert den helt rigtige årstid med godt gang i foråret og ikke pottehedt. Mallorca er et cykel-mekka, så I skal nok være forberedte på rigtigt, rigtigt mange cykelryttere på vejene. Men måske er I heldige, at den sæson er ved at være ovre. De gange Gemalen (og to gange jeg) har været på Mallorca, har det ligget lidt tidligere.

    PS: Fulde skandinaver? – Min fordom/oplevelse er, at det i mindst lige så høj grad handler (handlede?) om fulde briter på de spanske øer.

    Kommentar af Fruen i Midten — 7. april 2017 @ 09:35

    • Det må du nok sige, at jeg har – og jeg har intet belæg for mine fulde skandinaver – jeg troede bare vi var de værste, men det var vi åbenbart ikke 🙂
      Øv – gider ikke rigtig mange cyklister på smalle veje, så jeg håber du har ret i, at sæsonen for dem er ved at være slut.

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 09:46

      • Desværre siger Gemalen, at jeg ikke har ret; det er kun de prof og semi-prof, der ikke er der mere. Alle de glade motionister med mindre forståelse for at gebærde sig sikkert på en cykel er der stadig …

        Og nu er det bare generelt farligt at være i Sverige 😦

        Kommentar af Fruen i Midten — 7. april 2017 @ 16:06

        • Nå. Øv. Men det er der ikke rigtig noget at gøre ved … selv om jeg nok har en anden mening om de der semiers opførsel på landevejene, end din gemal har … og det er ikke kun fordomme, der gør, at jeg bliver lidt irriteret på dem sommetider 😉
          Ja, det er – jeg har lige hørt det. Den slags personager kommer heldigvis ikke i de svenske skove, for der kan de ikke ramme nok ad gangen.

          Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 16:17

  11. Der er dejligt på Mallorca. Man skal bare holde sig væk fra de danske, svenske og engelske barer. I skulle prøve at tage toget fra Palma til Soller. Det er en ganske speciel rejse. Men det er godt at medbringe en pude til at sidde på. Så er der også Valdemosa, hvor Chopin og George Sand overvintrede. Det synes jeg også, er et besøg værd. Drypstenshulerne kan de godt beholde for mig. Men at gå på fødevaremarked og købe en pose friskplukkede appelsiner, uhm!

    Kommentar af henny894 — 7. april 2017 @ 12:27

    • Vi holder os generelt væk fra barer, så det er ikke noget problem …
      Toget er vist et must, for alle siger, at det må vi ikke gå glip af – men tak for tips med medbragt pude! Jeg havde nok ikke lige tænkt over, at der er træsæder.
      Huset ligger tæt på både Valldemossa og Soller, og jeg glæder mig til markederne!

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 14:18

  12. Mallorca er en smuk og dejlig ø, jeg er sikker på I får en skøn ferie 🙂

    Kommentar af Inge — 7. april 2017 @ 13:04

    • Det er jeg også sikker på, Inge 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 14:18

  13. Brug en dag på udflugt til Palma og tag toget med træbænke (Ferrocarril de Soller) tur retur fra Soller pga. den spektakulære udsigt og ankomst i centrum af Palma uden besvær med parkering af bil. Det store og indendørs marked (Mercat de l’Olivar) ligger tæt på stationen.
    Tag evt. nogle fryseelementer og en termopose med i bagagen, så dagens indkøb på de lokale markeder, der oftest er fra morgen til middag, kan holde sig på resten af dagens udflugt.
    Nyd endelig de lokale citrusfrugter og produkter deraf, hvor de byder sig.
    Der er også mange muligheder for at vandre (ved kysten) kort eller langt, hvis I vil. Selv har jeg haft fornøjelsen at cykle øen (og mig selv) tynd, men det vist ikke aktuelt for jer.
    Mvh. og fortsat fornøjelse med planlægningen.

    Kommentar af Kristine — 7. april 2017 @ 13:44

    • Alle taler om det tog, så det skal vi da også prøve.
      Nej, vi skal ikke cykle, men vi skal gå meget – og naturligvis køre hele øen rundt i vores lejede bil – det bliver en fed tur – og forhåbentlig ikke for varm, fordi vi har valgt april.

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 14:21

  14. Du er da ikke til at styre på ti tønder land eller i Sverige 😉 Rigtig god tur.

    Kommentar af Lene — 7. april 2017 @ 16:12

    • Ok jo – men vi skal jo rejse, mens vi kan … og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2017 @ 16:17

  15. Ja dét er godt nok farligt for din/jeres pengepung, dét der. Og hvor ser det farlig skønt ud. Wow. God tur når I når dertil 😉

    Kommentar af /ks — 9. april 2017 @ 08:52

    • Tak – vi glæder os også meget – især bliver det godt, hvis virkeligheden lever op til billederne 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. april 2017 @ 13:48

  16. Det ser rigtig dejligt ud. God ferie.
    Har du eventuelt et hus id på HomeAway?

    Kommentar af Helge Jensen — 9. april 2017 @ 10:50

    • Ja – jeg håber ikke, billederne snyder – det har ID 6085564.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2017 @ 13:45

      • Tak for hus ID nummeret.
        Det ligger lidt sydligere end jeg havde kigget 🙂

        Kommentar af Helge Jensen — 9. april 2017 @ 23:07

        • Okay … men det er ret fedt, ikke?

          Kommentar af Ellen — 10. april 2017 @ 09:41

          • Jo, ser rigtig godt ud. Især terrassen med udsigten.
            Den eneste anke er dog at dobbeltsengene har endegavl stikkende op i fodenden hvilket ofte ‘konflikter’ med min højde.

            Kommentar af Helge Jensen — 10. april 2017 @ 10:24

            • Åh … så du er meget høj … du må snuppe en af enkeltsengene, men det er jo ikke alle, der synes det er rart 🙂

              Kommentar af Ellen — 10. april 2017 @ 11:02

              • Ja, ca. 196 cm og med enkeltsengen kommer jeg jo for langt væk fra min kone 🙂
                Det kan være lidt af en udfordring at finde steder sydpå, på f.eks. HomeAway, hvor sengene er lange nok eller er uden fodende/gærde.

                Kommentar af Helge Jensen — 11. april 2017 @ 21:08

                • Bare vent til du når min alder, så betyder en større sengeafstand mindre 🙂

                  Kommentar af Ellen — 12. april 2017 @ 08:29


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.