Hos Mommer

5. april 2017

Søndagsudflugt til Lungholm

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:27
Tags:

Pia havde sendt mig et link til, hvornår de lollandske herregårde og godser holder det årlige søndagsåbent. Det var virkelig dårlig timing fra vores side, for det viste sig, at vi kun havde mulighed for at se et af de otte godser, der ekstraordinært vises frem, som regel af ejeren selv. Enten har vi gæster eller også er vi ude at rejse. Det er selvfølgelig et luksusproblem, men alligevel er det lidt ærgerligt, for normalt kan man ikke komme ind og se de steder.
Nå, men jeg kan jo bare håbe, de gentager konceptet i 2018.

Lungholm Lolland (3)

I søndags så vi Lungholm gods, beliggende ikke så langt fra Rødby. Jeg havde aldrig hørt om stedet før, men da det var den eneste søndag, vi kunne, tænkte jeg, at det aldrig kunne skade at se noget nyt.
Det så pænt og velholdt ud; med en fint renoveret facade.
I virkeligheden var denne rundvisning måske lige så meget et salgsfremstød, for det viste sig, at ejeren ikke boede i hovedbygningen, som kan lejes, hvis man er 28 personer, der har lyst til at bo sammen i en uges tid. De har naturligvis 14 værelser til rådighed, men de skal enes om køkkenet, og selv om der er mange badeværelser, er der ikke et til hvert par – hvilket vel også kan være ligemeget, hvis det fx er en stor familie, der skal fejre et eller andet.

Lungholm Lolland (4)Lungholm Lolland (6)

Det var absolut interessant nok at høre om stedets historie, men han fik altså ikke solgt ideen om at leje stedet ud til os. Det er svært at sætte fingeren på præcis hvad der gjorde det, men bygningen var uden sjæl, uden varme, uden personlighed. Soveværelserne var temmelig kedelige; et enkelt af dem så lille, at man ikke engang ville kunne have en kuffert i rummet – for slet ikke at tale om to.
Der var rent og pænt overalt, og måske var det bare os, der var i negativt humør den dag (det synes vi nu ellers ikke …), men vi har da set en del godser og herregårde med tiden, og dette hørte i Johns og mine øjne til i bunden af hyggeskalaen. Det var synd, for vi kunne godt se, at der sikkert var gjort meget ud af det, men som sagt var det ikke lykkedes for dem at give rummene sjæl.
Okay: Én sjæl var der, for det blev påstået, at de havde en grå dame, som gik igen, men den slags skal de vel fyre af for at få det til at lyde autentisk.
Vi må få Pia til at sende link igen til næste år og så håbe på, at det hele passer lidt bedre sammen, for vi vil gerne se flere lollandske godser – vi starter fra bunden og arbejder os op – geografisk og måske også kvalitetsmæssigt.

17 kommentarer

  1. Øv, men så ved I da, hvor I ikke skal holde gilde.

    Kommentar af Fruen i Midten — 5. april 2017 @ 15:58

    • Ja – men det er der nok også mange andre, der gerne vil i stedet for os 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. april 2017 @ 19:08

  2. Jeg har heller aldrig hørt om Lungholm før – men nu blev jeg da nysgerrig og har jeg kigget lidt på deres hjemmeside. Billederne af værelser og stuer er flotte, men det er jo ikke det samme som at se stedet i virkeligheden. Hvis jeg skulle bedømme ud fra billederne alene, kunne jeg godt forestille mig, at det kunne være et fint sted til en stor fest, men det er jo ikke alt, man kan se på et billede – og smag og behag er jo desuden forskellig 🙂

    Kommentar af Randi — 5. april 2017 @ 16:19

    • Det er nok lidt fordi mange af de ting, der gør et sted til et hjem, ikke er der, netop fordi det lejes ud – det var da flot, men virkede upersonligt i mine øjne.

      Kommentar af Ellen — 5. april 2017 @ 19:10

  3. Men så blev i da afklarede omkring Lunghom. Jeg synes det lyder spændende med den grå dame 😉 Og 20-28 mennesker til festlig weekend i privat regi kan jeg godt forestille mig, hvis altså selskabet passer mig 😀 Tak for tip – omend det ikke er et sted for jer.

    Kommentar af /ks — 5. april 2017 @ 17:12

    • Jeg synes da, I skal prøve, men lej det i en hel uge – forskellen på en weekend og en uge er så lille, at man lige så godt kan snuppe hele pakken 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. april 2017 @ 19:11

  4. Ej, altså Ellen, enten hører du ikke efter, eller også har du en dårlig hukommelse 😉 Da vi sidste år tog jer med på tur til Brunddragerne og andet, holdt vi foran porten til Lungholm og I var ude og tage billeder 🙂
    Jeg er ikke sikker på det sker igen til næste år. Der er flere små grupper og organisationer, der arbejder på at gøre vores landsdel mere kendt. Dette er helt ekstraordinært. Til interesserede læsere er det bedste sted at finde en masse attraktive steder, ved at søge på lolland-falster lovestorm, som også har en side på facebook. Corselitze har også åbent for slotsbesøg snart.

    Kommentar af Pigen fra landet — 5. april 2017 @ 18:37

    • Piiinligt, altså – det er en kombination af begge dele. Det forbavser mig ikke, at jeg har glemt navnet, men at jeg ikke engang kunne huske at have set den hovedbygning før, bekymrede mig godt nok lidt. Jeg kiggede lige i billedarkivet og kunne se, at jeg havde taget et billede af Lungholm den 31. oktober 2015.
      Jeg har ingen dårlige undskyldninger, men det er sandelig ikke god reklame for at tage os med på tur langfredag 🙂
      Vi må se, om det sker igen til næste år – som sagt var dette den eneste søndag, hvor vi havde mulighed for at melde os til af de otte muligheder, der var.

      Kommentar af Ellen — 5. april 2017 @ 19:18

  5. Det er altid et godt udgangspunkt at vide hvad man ikke vil! 👍

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 5. april 2017 @ 19:36

    • Det er det da 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. april 2017 @ 20:47

  6. Først læste jeg Ljungholm og troede at I var i Sverige.
    Men så så jeg det. Lolland. Tidligere den rige del af Danmark, det frugtbare land med store herregårde, lige akkurat varmt nok til sukkerroe dyrkning og før det var det stedet, hvor man experimenterede med mekanisk jordbearbejdning med dampmaskiner, der trak i en kæde med påhæftet plov og den slags (ikke helt lette at styre).

    Det er en smuk gård, men jeg kommer desværre til at tænke på alt det hårde arbejde.

    Kommentar af Donald — 6. april 2017 @ 00:36

    • Jamen sådan var det jo … det har kun været nogle ganske få privilegerede, der ikke har haft det hårdt op gennem hele menneskeheden – du kan såmænd lige så godt bare vælge at se objektivt historisk på det – du kan alligevel ikke ændre noget på fortiden 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. april 2017 @ 09:26

      • Æv det troede jeg lige … 😀 😀 😀

        Kommentar af Donald — 6. april 2017 @ 10:45

  7. Tjah, en uge sammen med 28 fra slægten, som man også skulle dele badeværelse med, kunne nemt ligge tæt på nogens definition af helvede! Men som kursusejendom er denne herregård nok ikke meget værre end så mange andre. Men jeg synes faktisk, at dine billeder viser, at det ikke er et sted, hvor man ville opholde sig for fornøjelsens skyld.

    Kommentar af henny894 — 6. april 2017 @ 11:53

    • Nu skulle man jo ikke dele badeværelse med dem alle … der var vel 10 badeværelser til de 14 værelser 🙂
      Jeg er enig med dig, men mange vil nok synes det er alle tiders.

      Kommentar af Ellen — 6. april 2017 @ 17:25

  8. Så er det set og forhåbentlig husker du det til næste år 😉

    Kommentar af Lene — 6. april 2017 @ 18:04

    • Det tør jeg godt nok ikke love 😀

      Kommentar af Ellen — 6. april 2017 @ 18:07


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.