Hos Mommer

4. april 2017

Traneflyvning over torpet – og mere nabohjælp

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:15
Tags: , , ,

Efter sådan en sørgelig historie som den i går fik jeg lyst til at gå ud i det skønne vejr og se, hvad mit lille Lumix kunne præstere, når det fik lys nok til rådighed. Det var ikke småting. Eller rettere: Det var det!
Et solbærblad og et stikkelsbærblad på vej frem mod foråret får en skønhed og afslører detaljer, som man normalt ikke får øje på, men det hjælper når de bliver blæst op.
Kaprifolien gemte på sine tårer og blinkede til mig i stedet for, og mit yndlingsmotiv, mosset, bliver jeg aldrig træt af at makrokigge på.
Der kommer lige lidt billedspam, men man kan scrolle forbi, hvis man vil se traner over torpet og hvordan Verdens Bedste Nabo igenigen lige hjalp John.

P1060249Solbær

Stikkelsbær

Kaprifolium

Vejret blev over middag så flot, at jeg satte mig ud på terrassen med strikketøjet, da jeg trængte til en kaffepause. Der begyndte at dukke lidt skyer op, så jeg skulle lige til at trække ind igen, da jeg hørte jeg den velkendte lyd af traner i luften, og ganske rigtigt: Der kom en flok på omkring 50 fugle, som kredsede et stykke tid over torpet – formentlig for at finde nogle gode opvinde, for de ankom lavt og forsvandt højt, højt oppe, men det tog dem omkring 10 minutter at komme højt nok op til, at de kunne blive enige om at fortsætte turen, så vi havde masser af tid til at fotografere.

Traner over Spjutatorpet (2)

Og naboen kom …
John var ude for at få gjort kål på lidt flere af de store stammer/grene fra asketræet, som blev nedlagt for et lille års tid siden.
De sidste lå på jorden og var derfor ikke til at få savet over, men så kom Verdens Bedste Nabo forbi, så hvad John lavede, og skyndte sig hjem for at hente Verdens Ældste Traktor. Den var et museum værdig, allerede da vi kom hertil i 1996, men den fungerer upåklageligt, siger han. Ellers piller han bare lidt ved den …

P1060276

Sådan noget kan han nemlig også.
Engang vi havde Charlotte og Tim med heroppe, talte de med naboen, og jeg sagde til ham, at han talte utrolig godt engelsk. Jeg var nok i mit stille sind en anelse forbavset over hans flydende, korrekte og ikke svensklydende engelsk, for da han arbejdede, var han truckfører på et savværk. Man har vel sine fordomme …
Han svarede, at han i nogle år i sine yngre dage havde været pilot for De Flyvende Læger i Australien.
Nådada og ups. Så meget for mine fordomme … og det forklarede en del; blandt andet, hvorfor den mand ved ALT hvad der er værd at vide om motorer.

24 kommentarer

  1. Ha… ja, man kan (altid) ikke se på folk hvad de indeholder! Det er sørme godt, han er jeres nabo nu.
    Skønne makrobilleder… Jeg er også så facineret af detaljernes rigdom og skønhed. Mens jeg sparer sammen, diskuterer jeg stadig om zoom eller blænde er vigtigst! Som du selv skriver “når der er lys nok til rådighed!” LX15 contra TZ100??? Forskellen på blænde er mærkbar på min GS6 og Iphone 6 og pirrer til behovet for et nyt kamera.
    Foreløbig nyder jeg dine billeder…..

    Kommentar af Anne Holtegård — 4. april 2017 @ 18:01

    • Hehe, man tror man er så klog på sådan noget, ikke?
      Det er virkelig svært med det kamera – det kan ikke siges at være det samme som at vælge mellem pest og kolera, for det er jo de gode egenskaber, man står og vakler mellem, men svært er det. Jeg ved dog med mig selv, at denne, for så lille et kamera, meget gode makrofunktion vil jeg ikke undvære.

      Kommentar af Ellen — 4. april 2017 @ 19:19

  2. Respekt – for verdens bedste nabo (med små begyndelsebogstaver). Han har da vist været vidt omkring.

    Kommentar af Kisser — 4. april 2017 @ 18:11

    • Han har prøvet lidt af hvert i sit liv, ja 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. april 2017 @ 19:19

  3. Altid godt at få punkteret en fordom eller to 🙂 Jeg gætter på, at vbn er lige så glad for at få lejlighed til at hjælpe (og komme lidt hjemmefra) som I er for at få hjælp.

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. april 2017 @ 19:04

    • Det er så sundt 🙂
      Ja, det er han – han er vist ikke mere hjemme end højst nødvendigt.

      Kommentar af Ellen — 4. april 2017 @ 19:20

  4. Flotte fotos!
    Mit Lumix har nok haft et hårdere liv end dit. Traktorer, støv og anden forulempelse har gjort, at det langt fra er altid, at kameraet stiller skarpt endsige blot åbner op. Jeg gad vide, om det er værd at ofre en renselsesproces, og hvor får man mon i givet fald sådan en foretaget?

    Naboen minder nok lidt om den svenske eneboer jeg besøgte for godt et år siden. Jeg overraskedes over Torkilds brede viden, og det viste sig, at han havde siddet i den svenske rigsdag i 2 perioder, kørt turistbus over hele Europa, været ansat ved Bofors. -Og nu boede han alene på en ø i skærgården!
    http://farmer.smartlog.dk/thorkils—-post1523398

    Kommentar af natural2222 — 4. april 2017 @ 20:08

    • Tak! Jeg er ret overbevist om, at du er bedre tjent med at købe et nyt Lumix. Du kan nemt komme til at bruge langt over halvdelen af prisen på et nyt af samme slags for at få det repareret (via din forhandler, som sender det videre). Jeg er på mit femte Lumix, siden du på min foranledning (bilder jeg mig selv ind) købte dit første af slagsen. Jeg startede med et TZ10 i oktober 2010, og siden har jeg haft TZ20, 40, 60 og nu TZ71.
      Det er altså spændende, når man finder ud af, hvad og hvor meget folk kan rumme og hvad de har af fortællinger og livserfaring – din Torkil er (også) et godt eksempel … de kan altså noget, de svenskere. Vores nabo er så rent faktisk et såkaldt tyskerbarn, som er vokset op hos sin moster, men det gør ikke hans lisvhistorie mindre spændende.

      Kommentar af Ellen — 4. april 2017 @ 21:20

      • 283 euro + 10-12 Euro i forsendelse for et TZ71. Det er helt rigtigt som du skriver: Køb nyt. Er der et godt zoom på TZ71? Jeg har brug for zoom til rådyr og andre. I går så jeg en isfugl i det flotteste sollys, og så ville bæstet ikke stille skarpt. Det var dråben!!!

        Kommentar af natural2222 — 5. april 2017 @ 07:37

        • Der er 30x zoom på både TZ71 og TZ80, men af en eller anden grund kun 10 x på TZ100, så sådan et vil jeg ikke have. Kameraproducenterne bliver desværre hele tiden ved med at prioritere videofunktionen på bekostning af visse andre gode egenskaber, som jeg sætter meget højere.
          Se evt. dette link, hvor de sammenligner tre superzoomkameraer – alle tre stadig meget små: http://www.lydogbillede.dk/test/foto-video/stortest_3-superzoomkameraer/
          SURT at gå glip af en isfugl!

          Kommentar af Ellen — 5. april 2017 @ 09:18

  5. Det er godt at få makro-ro på og sidde i solen og vente på tranerne. Herlige billeder. Godt den gode nabo fik en pause fra konen, afledning er godt når livet arter sig tungt.

    Kommentar af Jørgen — 4. april 2017 @ 20:14

    • Ja, det er godt at få ro på her i de svenske skove … jeg tror naboen nyder at gå og fælde træer i sin …

      Kommentar af Ellen — 4. april 2017 @ 21:21

  6. Makro-fotografering er skøn meditation og en ny verden åbner sig. Stakkels bedste nabo, det er langt sværere at håndtere den modgang end problemer som pilot.

    Kommentar af Lene — 4. april 2017 @ 20:59

    • Det gør der nemlig … 🙂
      Ja, det har du desværre ganske ret i.

      Kommentar af Ellen — 4. april 2017 @ 21:22

  7. Det er så dejligt overraskende at få punkteret sine fordomme 🙂 Den gode nabo har oplevet meget forskelligt i sit liv, kan jeg forstå. Bruger du automatikken, når du makrofotograferer? Eller indstiller du manuelt? Det er meget flotte billeder, du har taget. Jeg har en TZ80 og bruger altid den automatiske indstilling, men resultatet bliver ikke så godt. Skal jeg mon indstille noget???

    Kommentar af betty — 4. april 2017 @ 22:38

    • Det er så sundt, Betty 😉
      Jeg bruger kun automatik til makrofunktionen, så virker det bedst for mig, men det kan godt tage lang tid at fokusere med kameraet, og den tid skal man selvfølgelig tage … det vil tit fokusere et andet sted end jeg vil, men jeg snyder det ved at sætte en hånd tæt på det, jeg er interesseret i, så der ikke er noget længere bagude til at forstyrre.

      Kommentar af Ellen — 5. april 2017 @ 09:23

      • Tak for det råd med hånden 🙂

        Kommentar af betty — 5. april 2017 @ 21:28

        • Velbekomme 🙂

          Kommentar af Ellen — 5. april 2017 @ 21:34

  8. Smukke makrobilleder; det er meget fascinerende at fotografere på den måde. Du er vist storforbruger af Lumix! Jeg kører stadig på mit første, som jeg købte, efter at du havde skrevet så begejstret om dit. Jeg mener, at det er et TZ20 jeg har …
    Traner og tranedans har jeg endnu til gode at opleve, det må være et fantastisk skue.

    Kommentar af fiberfryd — 5. april 2017 @ 01:45

    • Jeg blev også helt overrasket over mig selv, da jeg regnede efter, hvor mange jeg har haft … 🙂
      Der har været tranerekord ved Pulken i år: 8900 traner på én gang. Vi var der ikke i år, men det må have været flot! I må love jer selv at køre derop en gang lige omkring den 1. april.

      Kommentar af Ellen — 5. april 2017 @ 09:25

  9. Øv hvor er det synd for jeres gode nabo og hans kone, at deres liv er blevet så træls når det burde være så godt. Desværre er det hunde-svært at trække sig selv ud af en nedadgående spiral, som jeg forstår hun er kommet ind i.

    Vi snakker lidt om at køre til Sverige i weekenden, og så igen skærtorsdag.. Ved ikke helt hvad det ender med. Hvor længe bliver I deroppe..??

    Kommentar af Inge — 5. april 2017 @ 09:02

    • Jeg ved det godt; det er næsten umuligt, og netop derfor må man forsøge at tvinge noget professionel hjælp igennem, men det er selvfølgelig heller ikke nemt.
      Vi kører hjem i morgen og kommer først herop igen i starten af maj, når vi har været på Mallorca.

      Kommentar af Ellen — 5. april 2017 @ 09:27

  10. Han har sandelig gjort sig fortjent til den titel, Verdens Bedste Nabo. Hvor er det godt.

    Kommentar af Donald — 6. april 2017 @ 00:39

    • Det har han i hvert fald. Mange gange 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. april 2017 @ 09:22


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.