Hos Mommer

1. april 2017

Ikke spor træt, men glorien er meget tung …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:05
Tags: ,

Dahlia chat noirMine knæ er ømme, mine ben føles tunge og min ryg er øm.
Det er naturligvis ikke fordi jeg er gået for voldsomt til den ude i haven … jeg er sikker på, at det bare er glorien, der er så stor, at vægten af den belaster mit havebrugte legeme.
Jeg tror det er godt, at vi skal ud i aften – både John og jeg stoppede ved frokosttide og har slappet af lige siden. Det nytter jo ikke, at vi kommer i aften og er uunderholdende og mest af alt ligner to, der bare burde kravle i seng.
Glorien er ikke engang tung, fordi jeg er forårsfærdig i haven, men fordi jeg næsten er forårsfærdig i haven … jeg har sat halvdelen af dahliaerne, og resten må vente til i morgen. Der er nogle på vej fra England (Charlottes fødselsgave til mig), men dem er der sat plads af til i bedet.

Karma FuchsianaCornel Brons

Disse fem dahliaer er nye i samlingen. Jeg ved ikke helt hvorfor jeg købte den på billede tre – den passer ikke ind i farveholdningen, jeg har valgt, men hvis jeg kender Murphy ret, er det desværre nok ikke den, der vælger at lade være med at komme.
Jeg var til dahliaforedrag for et par uger siden, hvor vi blev belært om den optimale måde at vinteropbevare dahliaer på. Det viste sig, at jeg havde gjort det hele skrupforkert!
Otto's ThrillKarma Pink Corona

Men, men, men … knoldene jeg tog op i efteråret og vaskede (som man ikke må, for så tørrer de ud) og puttede i mørke kasser uden mulighed for ventilation (som man slet ikke må, for så rådner de), havde det perfekt. De var ikke indtørrede, og de var ikke rådne; tværtimod var de fleste begyndt at skyde stængler op, på trods af, at det har været buldermørkt i kasserne.
Det var formanden for Dansk Dahliaselskab, der holdt foredraget (gennem Haveselskabet), og da han så mit lange ansigt (og andres), spurgte han, hvordan jeg havde gjort, hvilket jeg fortalte ham. Han sagde dog, at jeg bare skulle tage det roligt og se, hvad de blev til i år. Hvis man selv havde fundet frem til en metode, der virker, er der jo ingen grund til at lave den om! Og den ser ud til at virke. Jeg lagde fugtige aviser over knoldene, inden jeg lagde dem til at vintersove under nogle gamle håndklæder, og der var ikke én knold, der var det mindste tør – ej heller rådden, så bortset fra, at jeg ikke har set dem komme op af jorden endnu, er jeg alligevel ret sikker på, at min metode virker.
Jeg ved godt, at det er tidligt at lægge dem i jorden, men det var også 1. april sidste år, og det fungerede perfekt. Det varer jo noget, inden de titter op, og så er nattefrosten forhåbentlig helt væk for i år.
April er næsten helt booket op nu: Vi skal til Sverige; vi skal have weekendgæster, vi skal på flere besøg i påsken, og vi skal til Mallorca resten af april, så de skal i jorden alle sammen inden vi rejser.
Jeg kunne derfor lige så godt se at komme i gang.

26 kommentarer

  1. Flitige Ellen, håber ikke I falder i søvn under middagen 🙂

    Kommentar af Lene — 1. april 2017 @ 15:20

    • Det bliver selskabet heldigvis alt for underholdende til 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. april 2017 @ 15:54

  2. Tænk dig, jeg synes billede 3 passer perfekt sammen med billede 1 & 2….Sikke buketter de kan blive til. 🙂

    Kommentar af udvandreren — 1. april 2017 @ 17:56

    • Okay så – det kan være det bliver flot, når først de blomstrer 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 13:43

  3. Færdigt arbejde! Godt gået, Ellen.

    Kommentar af /ks — 1. april 2017 @ 18:24

    • Thanks 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 13:43

  4. Mallorca – ja, undskyld, men hvorfor det? Er der noget, jeg har overset i et tidligere indlæg?

    Kommentar af Rasmine — 1. april 2017 @ 19:26

    • Du har ikke overset noget … men hvorfor vi tager derned? Fordi jeg aldrig har været der før, så nu synes vi det er ved at være på tide 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 13:44

  5. Du vil blomstre på Mallorca 🙂

    Kommentar af Eric — 1. april 2017 @ 19:51

    • Hehe, forhåbentlig 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 13:44

  6. Det kan anbefales at tage glorien af, hvis den ellers sidder på “knolden”, men det var måske hvad I gjorde ved at pausere fra middagstid.
    Hvis I vil se dahlier kan et besøg på Nolde-museet vestpå anbefales når tid er. Der er mange sådanne i haven. Endvidere kan det anbefales at besøge Rosenhaven i Valbyparken og se på de nærliggende forskellige haver hvoraf en er med dahlier.

    Kommentar af Jørgen — 1. april 2017 @ 19:58

    • Den føles ellers ret godt, sådan en glorie …
      Rosenhaven opdagede vi for sent sidste år, så vi skulle gerne nå at se den i år.
      Nolde-museet kunne passende besøges i forbindelse med at tage ned og se på sort sol.

      Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 13:47

  7. Jeg er helt enig med Annette, farven på den tredje passer da perfekt til de to foregående. Og pink og orange er så lækre sammen (og ret moderne). Jeg håber I klarede aftenen uden at være lige så pinligt trætte som jeg var, sidst vi sås 😁

    Kommentar af fiberfryd — 1. april 2017 @ 21:34

    • Jamen jeg ser, hvordan det bliver i virkeligheden, så …
      Det gjorde vi … men I var nu ikke på nogen måde pinlige 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 13:48

  8. Jeg er virkelig imponeret over at du kan overkomme så meget! Påskebesøg! Sverige, Mallorca! Gode ture! Angående at være uunderholdende: Det var godt at du holdt op ved frokosttid; jeg prøver at lægge aktiviteterne sådan at formkurven topper når jeg skal se andre mennesker, og det virker godt. Folk siger som regel at jeg ser godt ud og kan ikke forstå at jeg er gammel og (lidt mave-) syg … 🙂 Det er meget sjovt, og meget rart faktisk.

    Kommentar af Donald — 2. april 2017 @ 01:42

    • Vi skal jo helst nå det hele, og ingen af os er syge … heldigvis … bare ved at blive grundigt halvgamle 😉

      Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 13:49

  9. Knoldene tåler det utroligste, når de blot undgår frost. Mine står som de blev gravet op i nogle plastikkasser i fyrrummet og et godt støvet til. Det har de tilsyneladende også tålt, for der er liv i dem.

    Tiderne skifter. -Hvis I da ikke stoppede med at arbejde allerede kl. 9.
    Morgenmad kl. 6 (Da vi havde køer passede det med at vi var færdige med at malke). Frokost kl. 9. Middagsmad kl. 12. Aftensmad kl. 6 aften.
    Jeg forestiller mig, at i kalder middag for frokost; oder was?

    Kommentar af natural2222 — 2. april 2017 @ 04:19

    • Frost er ikke godt, nej, men råd heller ikke – det var derfor, jeg skyllede jorden af dem, men det er åbenbart ikke nødvendigt.
      Sådan var det i gamle dage, og ja, det hedder frokost midt på dagen for mig. At lave varm mad midt på dagen stoppede min mor med, da jeg kom i skole – hun syntes det var alt for upraktisk ellers.

      Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 13:53

      • Vi har også i utallige år fået varm mad om aftenen. Vi har blot beholdt ordet middagsmad om det vi spiser ved 12-tiden. Aftensmaden er således blevet et varmt måltid. -Og det er kl. 18:00 DUT! Da børnene boede hjemme var der forbud mod at melde sig til noget der blokerede for spisning fra 18-18:30. Ellers var der intet tidspunkt på dagen, hvor familien var samlet.

        Kommentar af natural2222 — 2. april 2017 @ 20:46

        • Det var nok nødvendigt – også fordi man havde folk på kost, så det var en nødvendighed med faste måltider og så senere af rent praktiske grunde, da man havde hjemmeboende børn. Jeg nyder da også friheden nu til at lave mad, når det passer ind i dagens system og ikke være afhængig af klokken.

          Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 21:02

  10. Her plejer vi at sige at glorien strammer, så det giver hovedpine! Men efter Eriks intermitterende køkkenhavegraveri, tror jeg denne version er passende!
    Erik har også spurgt, om jeg ville have Dahlia mm… men jeg holder på at vores renovering skal være på plads, før vi stopper nyt i jorden! Så må det se trist ud til vi er klar…
    Men jeg glæder mig da, til vi når så langt.
    God søndag og god indholdsrig April.

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. april 2017 @ 12:39

    • Jeg har endnu ikke fået hovedpine af den glorie 😉
      Uhhh, jeg ville ikke kunne vente med at få noget nyt i jorden … jeg ville tage det lidt i etaper for ikke at gøre det for kedeligt, både arbejds- og synsmæssigt, men sådan har vi jo forskellige tilgange til den slags.
      Tak, tak …

      Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 13:56

  11. Håber I havde en od middag uden at falde i søvn:o) Flotte billeder og lyder skønt som jeres april er booket op:) Vi kører til England på lørdag:) eller vi kører til Hook og er så i England søndag. Det er jo lige om lidt må vist heller tænke på at pakke eller noget:o)

    Kommentar af Mette — 2. april 2017 @ 15:26

    • Det havde vi, og vi holdt os fint vågne 🙂
      I må have en rigtig god tur – vi følger efter om godt 1½ måned.

      Kommentar af Ellen — 2. april 2017 @ 17:18

  12. Ja, med den aprilplan kan jeg da godt se, at dahliaerne skulle i jorden nu 🙂 De bliver garanteret skønne, uanset farveskala.

    Kommentar af conny — 3. april 2017 @ 13:40

    • Det var nødvendigt, og næsten alle dahliaer er jo skønne 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. april 2017 @ 14:32


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.