Hos Mommer

31. marts 2017

Der er laaang vej endnu

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:59
Tags: ,

18° lige fra klokken 11 og sløret sol hele dagen undtagen tidligt i morges, hvor der var fuld sol – så er der ingen grund til klage. Jeg sprang direkte i havebukserne og begyndte at flytte rundt på de ting, der skulle flyttes, så dahliabedet kan udvides.
Hvornår bliver man færdig med en have? Det gør man nok aldrig. Jeg gør i hvert fald ikke, sådan som jeg går og planter om hele tiden. I princippet burde jeg nok konsultere en havearkitekt, men jeg ved med mig selv, at uanset hvor gode ideer en sådan måtte have, vil jeg sandsynligvis ikke være enig i alle dele af planerne, og så er det jo lidt spild af penge – også selv om der kommer nogle aha-ideer på bordet.

P1060218

P1060216Det er også kun sundt med alt det arbejde – det holder en i gang.
Eller også holder det en i stolen … jeg kan så sandelig mærke, at jeg er brugt i dag; at jeg er totalt ude af form – selv om John svagt antydede, at problemet måske nærmere var, at der er kommet for meget ‘form’ efterhånden …
Nå. Hvis jeg havde været 30 år, havde jeg ikke gidet havearbejde. Man kan ikke få alt. Nu gider jeg godt havearbejde, og heldigvis har jeg den fornødne tid der skal til, så der er faktisk ingen grund til at smadre sig selv helt – prøver jeg på at sige til mig selv.
Der var naturligvis kaffepause(r) ved bordet ude foran i dag. John sad og kiggede lidt mistrøstigt på rodet på billedet herover, men jeg sagde, at han bare skulle forestille sig et frodigt bed fyldt med dahlia i alle mulige bordeaux nuancer, men sådan noget er jeg vist bedre til end han er.
Der var i løbet af marts kravlet en lille helleborus op gennem græsset – den og de mange nøgne jomfruer var jeg nødt til at finde en ny plads til.
Til min store overraskelse kommer der masser af montbretia op, hvilket spolerede planerne lidt for dahliabedet, idet jeg var sikker på, at de alle var gået til, men i stedet kommer der både to, tre eller hele fire nye skud op ved hvert af løgene, jeg satte sidste forår. Nogle få af dem blev flyttet, men resten må blive stående i år. Så må der komme lidt flere dahlia ud i det nyetablerede højbed, indtil jeg finder en egnet løsning på montbretia-overfloden.
Beslutninger, beslutninger … men dette må vel siges at høre til i kategorien luksusproblemer.

10 kommentarer

  1. Nej, du bliver aldrig færdig, kan jeg godt betro dig. Jeg har flyttet rundt på vores have i mere end 40 år. Allan har hjulpet med det grove, som at grave store buske op, og kørt på lossepladsen, og vi fortsætter troligt i samme spor 🙂

    Kommentar af Pia — 31. marts 2017 @ 19:48

    • Det anede mig nok – men jeg ville alligevel ønske, at jeg kunne have 40 år i min have 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2017 @ 21:18

  2. God arbejdslyst. Det er da også irriterende at løg man regner med er gået ud, ikke er det, men det giver selvfølgelig endnu flere muligheder for at flytte rundt på ting og sager. Haver har det med at ændre sig uanset om man gør eller ikke gør noget, men det har du vist erfaret.

    Kommentar af Jørgen — 31. marts 2017 @ 20:55

    • Det kom i hvert fald bag på mig, at de montbretia kom op igen – forhåbentlig bliver de så flottere i år.
      Jow, det har jeg så sandelig fundet ud af 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2017 @ 21:19

  3. God nydning, når den tid kommer. Her var der også atten grader, da jeg kom ud fra sygehuset.

    Kommentar af Lene — 31. marts 2017 @ 21:15

    • Tak … det var da vist noget lunere, end YR havde lovet jer – men det gør nok ikke noget 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2017 @ 21:20

  4. Uha, hvor den overskrift passer til min have!!! Her er skønheden kun i små enklaver mellem alt rodet!
    Men jeg tror på, at det bliver godt… og at havemusklerne kommer i form undervejs i processen!
    Ih, hvor var det skønt i dag. Vinden var lun og blød, luften duftede af muld og vækst.
    Mirabellen er bristefærdig og klar til at springe ud.

    Kommentar af Anne Holtegård — 31. marts 2017 @ 22:19

    • Det skal nok blive godt, både i din og i min have, og med sådan et vejr som i går er det helt umuligt at holde sig inde 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. april 2017 @ 09:04

  5. Send bare de nøgne jomfruer her, jeg skal gerne finde noget tøj til dem. Jeg slog op, jeg kan se at helleborus er i slægt med julerose. Jeg googlede også “nøgne jomfruer” og havde ventet en webside for radikaliserede shihadister, men Google havde åbenbart forstået, at jeg var igang med havearbejde så jeg fik flg. svar:

    Når efteråret begynder at tage over, presser de nøgne jomfruer sig op gennem jorden.

    Det er da malerisk!

    Jeg så to andre fine navne i dag, månerude og nikkende fuglemælk og en tredie jeg ikke kan huske (det skal der arbejdes på! ud igen og se hvad der stod 🙂 ) Det var på et skilt ved en afspærring på Heatherhill (vores lokale “park”) og det var selvfølgelig for at hjælpe planterne, så de ikke bliver trådt ihjel. Man kan kun håbe det bedste.

    Held og lykke med det frodige blomsterbed. Jeg kan godt forstå du orker! Med de resultater jeg havde (med forholdsvis få anstrengelser sidste år) er jeg også klar til at orke!

    Kommentar af Donald — 1. april 2017 @ 00:26

    • Sådan nogle radikaliserede osv. har jeg altså ikke i min have, Donald 😉
      Men de nøgne jomfruer er så smukke, når de dukker frem. Alle de grønne blade har de nu, og amatøren (= mig) tror længe, at det er tulipaner, men kan ikke forstå, hvorfor der ikke kommer blomster i foråret …
      Det er nemlig ofte så små ting, der skal til for at gøre en haveejer glad – men nogle gange koster det altså også en lidt øm ryg 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. april 2017 @ 09:08


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.