Hos Mommer

30. marts 2017

Ragù eller kødsovs?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:47
Tags:

Ude i køkkenet står en gryde og simrer med noget, jeg ellers kun laver, når der står lasagne på menuen, nemlig kødsovs. Eller ragù, som de bedre kan forstå nede i Italien. Man hævder, at de der har lige så mange opskrifter på ragù, som vi herhjemme har frikadelleopskrifter. Måske er der flere … der er selvfølgelig en standardopskrift for, hvad man skal putte i en italiensk ragù, lige som der er det for frikadeller, men der forekommer mig at være flere variationsmuligheder for kødsovsen, selv om det nok bare er min fantasi, der sætter den grænse. Man behøver jo heller ikke at have kød i frikadeller.
Ragù alla BologneseRagù alla Bolognese er nok klassikeren, som vi alle kender i forbindelse med spaghetti og kødsovs. Den smager altid godt, men i længden bliver den nu alligevel en smule kedelig. Undtagen Hasses, som er kanongod, men den har vi heller ikke fået så tit, at den er blevet rutine, hvilket den nåede at blive, da Charlotte boede hjemme, fordi det altid var det hun foreslog, hvis hun skulle have lov at bestemme menuen. Hun blev af samme årsag efterhånden spurgt sjældnere og sjældnere …
Det er nok en klassisk børneret – Anna og Aubrey er også vilde med det, men nu har Charlotte det lige som jeg havde det, da hun altid efterspurgte det.
Siden hun flyttede hjemmefra for 20 år siden, tror jeg ikke, vi har fået spaghetti med kødsovs. Jeg har lavet lasagne masser af gange, men det smager meget anderledes. Synes jeg.
I dag er der kommet masser af ramsløg i, lige som der kom det i gårsdagens frikadeller. Det er bare med at kvæle sig selv i friske ramsløg, mens de er her, for sæsonen er så kort.
Jeg tørrer godt nok en hel masse, men det er, som det er for alle krydderurter, noget helt andet end den friske vare. Smagen er stadig karakteristisk, men den ændrer sig en smule.
Man (jeg …) bruger aldrig spaghetti til kødsovsen. Efter der kom frisk pasta på markedet, har det været det jeg har brugt – både til lasagner og som ‘almindelig’ pasta. Bortset fra i dag – det ville være lidt fjollet at køre afsted bare for at få fat i frisk pasta, og jeg gad ikke have alt bøvlet med at lave det selv, så det bliver det tørrede.
Jeg gad ikke have pastabesværet, fordi jeg ikke har tid. Jeg strikker nemlig – benytter mig af regnvejret. Strikker de sidste få rækker af sjalet til Inge, og inden Price og Blomsterberg er færdige med de kongelige køkkenhaver i aften, er jeg færdig med sjalet.
Så skal det bare skylles, centrifugeres og blokkes. Fedt. Og nok tangerende personlig rekord for færdiggørelse af mellemstore arbejder, hvilket siger noget om, hvor sjovt det var at strikke det.

23 kommentarer »

  1. WHAT… er du allerede færdig.. Wauuu, jeg glæder mig så meget til at se det.. 🙂
    Jeg er sikker på din kødsovs er lige så god som Hasses.. farfars gode kødsovs, som Emil siger og altid vælger, når han bliver spurgt. 🙂

    Kommentar af Inge — 30. marts 2017 @ 18:42 | Svar

    • Ja! – jeg har lukket af nu 🙂
      Jeg kan godt forstå Emil 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2017 @ 21:17 | Svar

  2. Så er der måske dømt Lady og Vagabonden! 💋🍝🍷
    Da spagetti er en af mange pastaformer, der alle kan være tørrede eller friske, forstår jeg ikke din skelnen mellem frisk pasta og tørret spagetti. Hvis den tørrede er af god kvalitet, så synes jeg, at den ofte er bedre end den masseproducerede friske, mens hjemmelavet frisk topper alt, når der er brugt friskmalet pastaegnet mel. Hjemmelavet kan sagtens fryses, men skal tø op i køleskab inden brug. Jeg laver gerne af 1 kg. mel af gangen i forskellige former og fryser ned i relevante portioner.
    Enhver italiensk inspireret tomatbaseret kødsovs nyder godt af lidt god bacon og en sjat vin udover kødet og mange grøntsager (1:4), krydderier/-urter samt rigelig simretid. Vejret i dag indbyder da i høj grad til pasta med ragu og strikketøj. Jeg ser frem til at se sjalet.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 30. marts 2017 @ 19:06 | Svar

    • Næh … det bliver lidt ulækkert, når man bruger orecchiette 🙂
      Jeg ved jo godt, at det er pasta det hele, men jeg skelner, for så ved både John og jeg hvad jeg taler om … og så er jeg nok ikke helt enig i det med frisk kontra tørret, men smag kan som bekendt ikke diskuteres – til gengæld er vi enige om, at bacon og rødvin aldrig har gjort noget dårligt for maden.
      Vejret har ikke været til andet i dag, men i morgen skal vi ud!

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2017 @ 21:22 | Svar

  3. Den ser i hvert fald god ud!

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 30. marts 2017 @ 19:35 | Svar

    • Den var faktisk heller ikke så tosset 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2017 @ 21:23 | Svar

  4. Sådan en ragù skal vel påbegyndes lige før frokost, hvis den skal bruges til aften. Var den god med ramsløg i? Der må vel have været til et par gange i den gryde.

    Kommentar af Jørgen — 30. marts 2017 @ 21:27 | Svar

    • Den bliver kun bedre, jo længere tid den får, men den fik kun et par timer.
      Der var rigeligt, men der bliver lavet lasagne i morgen af resten. Det bliver til en spise-straks portion og en fryserportion. Meget godt gået at få tre måltider ud af 500 gram fars …

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2017 @ 21:40 | Svar

  5. Du nærmer dig noget næsten helligt i dette indlæg. Ragu, eller kødsovs som jeg og sønnerne kalder det. Jeg varierer ikke stort fra den opskrift jeg fandt i Italien engang for 30 år siden. Rødvin og mælk indgår 😉
    Glæder mig til at se et billede af Inges nye sjal……måske jeg skal strikke mig sådan et ind imellem alt det andet jeg har på pindene.

    Kommentar af udvandreren — 31. marts 2017 @ 06:12 | Svar

    • Der er nogle ting, man bare ikke behøver at lave om på 🙂
      Det bliver spændende at se, hvad hun synes om det … farverne ændrer karakter alt efter nabofarven. Det ved jeg godt, men jeg bliver alligevel tit forbavset over hvor stor effekt det kan have.

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2017 @ 09:22 | Svar

  6. Uhm, jeg tror altså ikke, at jeg nogensinde vokser fra pasta med kødsovs 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 31. marts 2017 @ 09:11 | Svar

    • Det smagte faktisk også bedre end jeg huskede … enten fik vi det for tit, eller også er jeg med årene blevet bedre til at lave kødsovsen efter alle de mange lasagner 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2017 @ 09:23 | Svar

  7. Vi kalder det bare kødsovs 🙂

    Kommentar af Mette — 31. marts 2017 @ 09:58 | Svar

    • Det gør vi også 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2017 @ 12:46 | Svar

  8. Vores lokale brugs har en rigtig god, tørret italiensk spaghetti: “Rummo”. Jeg glæder mig meget til snart at skulle besøge det lokale spaghetteria i Ortigia (Siracusa) på Sicilien. Der kan man vælge og vrage mellem forskellige typer pasta og sovse. En af dem, jeg ynder mest, er deres “Vores måde”. Jeg har eftergjort den med held: Tørsaltet bacon (DK’s svar på pancetta), tomater + passata, aubergine, sorte oliven, lidt rødvin og et lille skvat fløde. Det skal simre, til auberginestykkerne er mumsede. Vil man variere, kan man også putte lidt kapers i.

    Kommentar af Eric — 31. marts 2017 @ 17:07 | Svar

    • Den variant lyder god – auberginer er er god ide.
      Det bliver skønt for jer endelig at kunne komme afsted – vi ses måske i luften? Vi drager af til Mallorca d. 17.

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2017 @ 17:19 | Svar

      • Oh yes 🙂 Men ingen vinken til hinanden i luften – vi smutter ca. 1 uge senere.

        Kommentar af Eric — 31. marts 2017 @ 18:57 | Svar

    • Oh skræk, jeg glemte løg og hvidløg.

      Kommentar af Eric — 31. marts 2017 @ 17:19 | Svar

      • Det tænkte jeg ikke engang over i første omgang, men det er da rigtigt, at det må være standardingredienser uanset hvad man ellers varierer med.

        Kommentar af Ellen — 31. marts 2017 @ 17:30 | Svar

  9. Vi kalder den sugo (som vist bare betyder sovs) eller kødsovs. Vi spiste det meget tit i kollektivet, da alle ungerne var vilde med det. Der gik ‘kød’sovsen af en eller anden sær grund under navnet ‘Spaghetti Bambino Benzino’. På grund af en stram økonomi var kødindholdet minimalt, mens der var uanede mængder af revet gulerod og andet godt fra køkkenhaven i. Siden er den blevet mere luksuriøs, med både vin, svampe, bacon og kød – og knap så meget gulerod 😆

    Kommentar af fiberfryd — 1. april 2017 @ 00:12 | Svar

    • Her må have været et sted, hvor det måske kun var en fordel ikke at have så mange penge … ‘kødsovs’ uden kød smager fantastisk; jeg elsker i hvert fald grønsagslasagne 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. april 2017 @ 09:02 | Svar

  10. Ser du – en god sugo di carne skal man absolut ikke spøge med. Og kedelig ???!! Herhjemme er det faktisk weekendmad – i hvert fald den dag, den laves, for jeg laver altid en stor grydefuld og fryser ned i passende hverdagsportioner. En god hakket okse med friske tomater, champignon, bladselleri, løg, hvidløg og rødvin giver en fantastisk base for andre grøntsager, man har i beredskab. Skal helst simre 2-3 timer, og så kan du glemme ALT om kedelig kødsauce. Den smager i øvrigt bedst med tørrede capellini pasta (ultra tynde spaghetti), friskrevet parmesan og godt med frisk basilikum.

    Kommentar af Fru Z — 1. april 2017 @ 16:29 | Svar

    • Vi laver den næsten på samme måde, bortset fra dine champignon og mine gulerødder (og bacon) som faste bestanddele.
      Jeg lover at prøve capellini pasta, men normalt synes jeg bedst om frisk pasta – men parmesanen er vi også ganske enige om 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. april 2017 @ 16:38 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.