Hos Mommer

28. marts 2017

Utålmodigheden bliver ikke mindre

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:25
Tags: ,

P1060204Shelteret står bare og venter på, at vi for alvor tager det i brug.
Drivhuset er vasket og gjort forårsklart.
Vandtønden er monteret og venter bare på regnvejr (det må så godt vente lidt endnu …).
Det store, grimme kirkegårdsstedsegrønne træ er opstammet, så der kunne blive plads til en blåregn, som jeg forestiller mig lynhurtigt blive kæmpestor, kravle op ad stammen og skjule, hvad der skal skjules.
Planterne, som kom med posten fra Jespers Planteskole, er sat i jorden; herunder omtalte blåregn og tre klematis, hvor en står i en stor krukke og skal løbe op ad en hjørnestolpe på shelteret, og de to andre skal dække det grimme hegn, som nu står blotlagt og generer især Johns øjne. Jeg kan bedre abstrahere fra det grimme syn, mens jeg hver dag går og tjekker hvor meget det hele er vokset siden i går …
Haven er så kuperet, at vi kan samle regnvand op fra shelteret, lade det løbe gennem en slange og ned i regnvandstønden, som er stillet i skjul bag drivhuset og derfor ikke generer nogen … det øverste af vandtønden står lavere end gulvet i shelteret, så det skulle gerne gå helt af sig selv med regnvandspåfyldningen.
Hvis jeg kan få 40 tønder vand i løbet af sommeren, går det vist nogenlunde lige op med det ekstra forbrug til havevanding i 2016. Det får jeg nok ikke, men hvis jeg skal gå med kanden, bruger jeg ikke nær så meget vand, som når jeg går med en slange.
Vejret er tåget, trist og uinspirerende hele formiddagen, men efter frokost klarer det op, og så kan vi slet ikke holde os inde.

Formiddag

Eftermiddag

Man skulle ikke tro, at disse to billeder er taget med bare et par timers mellemrum.
Der var 30° inde i drivhuset i dag – jeg er ret ivrig for at få sat tomatplanter i plantesækkene inden weekenden, men jeg er nødt til at styre mig, for Gartneri Toftegaard åbner først 7. april. På fredag lover de helt op mod 20°, men vi har jo set, hvor hurtigt de kan lave om på de prognoser … i hvert fald bliver det sikkert rigeligt varmt nok til, at jeg kan få gravet op, så der kan blive god plads til alle mine dahliaer.

22 kommentarer

  1. Hvor ser det bare dejligt ud! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 28. marts 2017 @ 19:28

    • Det er her også! Superskønt, faktisk 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2017 @ 20:58

  2. Åh, det ser skønt ud. Vi har fundet have/handymand så nu sker der lidt. Mest på handysiden, da det er det der trænger. Men han har lovet at redde vores hæk:)

    Kommentar af Mette — 28. marts 2017 @ 19:43

    • I har en hæk i livsfare? Godt, at der kan komme en og redde den, så 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2017 @ 20:58

      • Tja, vi gør ikke rigtigt i havearbejde herhjemme så andre må redde det der reddes kan:) Ej, det er ikke så slemt men noget skal der gøres ved den.

        Kommentar af Mette — 29. marts 2017 @ 07:18

        • Det er nok også ret begrænset, hvad du kan lave i en have, kunne jeg forestille mig …

          Kommentar af Ellen — 29. marts 2017 @ 09:20

  3. Rolig nu- Bedre lidt senere end for tidligt. Herligt vejr i dag, har siddet på terrassen og drøftet verdens gang.

    Kommentar af Jørgen — 28. marts 2017 @ 20:54

    • Jeg ved det, men det er svært, Jørgen – motivationen er altid størst før det er optimalt at have den.
      Terrassen er til gengæld et optimalt sted at drøfte verdens gang.

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2017 @ 21:00

  4. Jeg kan godt forstå, at det kribler… før i tiden sad jeg altid og studerede havebøger på denne tid, men de er pakket ned. Ikke så meget længere dog… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 28. marts 2017 @ 21:13

    • Nej, du skal jo også snart i gang – dejligt, ikke? Havebøger er farlige – man får alt for meget (alt for god) inspiration 😉

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2017 @ 21:17

  5. Der er virkelig sket en ændring i lys og farver på de to billeder i løbet af et par timer.
    Hvor har I det dejligt i jeres have. Den må virkelig være ukendelig i forhold til den I overtog.

    Kommentar af betty — 28. marts 2017 @ 22:04

    • Det er den også, men det var ikke svært at se for sig, hvor skøn den ville kunne blive 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2017 @ 09:21

  6. Jeg vidste ikke du havde så stor niveauforskel – men er jo pragtfuldt, og sikken en udsigt!

    Kommentar af Donald — 29. marts 2017 @ 00:33

    • Det er nemlig det rigtige ord: pragtfuldt! Vi bliver aldrig trætte af den udsigt 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2017 @ 09:21

  7. Jeg måtte lige tjekke yr.no, her hos os er der ingen fare for 20 grader, vi kan knapt snige os op over 10 🙂 Mon jeg er gået i træning som “efterlønner”? Jeg er begyndt at se Haveglæder når jeg skal slappe af 😉
    I har et skønt sted og når så lysten og glæden ved havearbejde er der, så kan det kun blive endnu skønnere. God arbejdslyst

    Kommentar af Lene — 29. marts 2017 @ 08:44

    • Yr.no siger 14°, så de er ikke helt så optimistiske som DMI, men det er vist set før …
      Det er godt nok, hvis man skal gå og knokle.
      Godt med lidt træning … jeg har et forslag: Anlæg evt. et lillebitte bed med hårdføre blomster, der stort set passer sig selv. Ikke noget med dahliaer, der skal ind om vinteren og den slags, men noget, der bare giver blomster og glæde uden så megen palaver. Haveudsendelser er til stor inspiration, men jeg kan sommetider blive helt træt bare af at se dem, fordi alting tilsyneladende kræver så meget 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2017 @ 09:29

  8. Der er kun et at sige om den stråtækte: sydsjællands perle.

    Kommentar af Kisser — 29. marts 2017 @ 11:09

    • Åh, tak, Kisser – det synes vi jo også 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2017 @ 11:25

  9. Forår.. kom an… jeg kan se du er klar 🙂

    Kommentar af Inge — 29. marts 2017 @ 15:10

    • SÅ klar, Inge 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2017 @ 16:01

  10. I dag (fredag) er I velsagtens ude hele dagen. Her hos os er der i hvert fald pragtfuldt vejr, kan jeg se ud ad kontorvinduet. Det lyder, som om planerne er på plads, og planterne er på plads, så nu skal de “bare” tage at vokse sig store og stærke. Det er smart med sådan en regnvandstønde, og jeg synes faktisk, at den er ret dekorativ.

    Kommentar af conny — 31. marts 2017 @ 12:29

    • Her er sløret sol og 18°, så ja, vi er ude. Bare ikke lige nu, hvor vi er inde for at få frokost.
      Der er nogle planter på plads – andre (dahliaer) er slet ikke i jorden endnu og atter andre skal flyttes. Jeg har travlt 🙂
      En regntønde er god at have, og så er vandet forhåbentlig bedre for planterne.

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2017 @ 12:48


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.