Hos Mommer

22. marts 2017

HYGGE er ved at blive et engelsk ord

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:38
Tags: , ,

Det er svært at skrive med hænderne oppe, men det er også svært at få dem ned, for i aften skal jeg være sammen med Det Fast Sammentømrede Engelskhold, og jeg glæder mig som altid som et lille barn, når jeg skal mødes med dem.

Apropos engelsk, så var jeg lige på indkøbstur på Amazon, og undervejs på shoppeturen i den store butik, så jeg denne bog:

imageimage

Det hyggede jeg mig naturligvis en del over …

Jeg sendte linket til Tim for at vise ham, at ‘hygge’ tilsyneladende er ved at blive implementeret i det engelske sprog, hvortil han svarede:

image

Tim udtaler det ‘hugge’ med u som i luge, for englændere har det generelt meget svært med det danske y, som er en lyd de ikke har på engelsk.
Vi har opgivet at lære ham det; han kan simpelthen ikke få den lyd frem, og det er da også ganske hyggeligt, når han læner sig tilbage i sofaen og erklærer med et tilfreds suk: Wow – this is SO huggeligt, isn’t it? Eller: NOW we’re really hugging us, aren’t we?

Amazon forbløffede mig med deres klarsyn i dag: Da jeg bestilte bogen – én bog, skal lige understreges – stod der nede under varelinjen:
If you want this book delivered to more than one address, increase the amount.
Jamen er det da ikke bare fantastisk? Det havde jeg simpelthen aldrig fundet ud af, hvis ikke det havde stået der! Tak, Amazon – I forstår virkelig at yde en god service til jeres kunder Open-mouthed smile

16 kommentarer

  1. Det’ ik’ så ring’ endda at blive kendt for sin hygge!

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 22. marts 2017 @ 16:52

    • Nej – det er faktisk rigtig godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2017 @ 23:50

  2. Hahahaha, genial service fra Amazons side 😉 Den er god! Og mega ‘huggeligt’ at hyggen spreder sig ud over Danmarks grænser! I England må de sætte pris på at vi denne gang invdaderer dem med hygge, frem for vikingetogter 🙂

    Kommentar af /ks — 22. marts 2017 @ 18:06

    • Ja, det var flot 😉
      Det tror jeg også, at de gør – sætter pris på det, altså 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2017 @ 23:51

  3. Perlestrik, hønsestrik, gavstrik og nu også hyggestrik. Godt med (nogle) nye ord.

    Kommentar af Eric — 22. marts 2017 @ 19:06

    • Ja, det kan vi godt lide 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2017 @ 23:51

  4. Hygge er et godt ord, det fortjener at blive verdensberømt. 🙂

    Kommentar af Inge — 22. marts 2017 @ 19:59

    • Det er så godt, at det er umuligt at forklare – hygge skal opleves 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2017 @ 23:52

  5. Der er bare det ved hygge, synes jeg, at det ikke kan læres, sådan som englænderne – Tim selvfølgelig undtaget 😉 – åbenbart tror. Enten hygger man sig, eller også gør man ikke. Og tilstræbt hygge er sjældent hyggeligt.

    Hvis Amazon kan levere én bog til flere adresser, er jeg faktisk ret imponeret og vil gerne vide mere …

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. marts 2017 @ 09:02

    • Det kunne der komme en interessant snak ud af, for jeg mener, at forudsætningerne for hygge kan læres, men jeg kan ikke helt finde ud af, om vi så er enige eller uenige 😉 Men fx lidt stearinlys, lænen sig mageligt tilbage, evt. med et tæppe om sig, og slappe af med benene oppe i sofaen. Det sidste kan Tim i vores selskab, men ikke i sin mors, og det er delvist fordi vi tager tingene mere afslappet og ikke går så Mrs Hyacint-meget op i skal og bør og plejer, men mere i bare at være. Det kan sagtens læres, men det er nok bedst med learning by doing og ikke ved at læse en bog.
      Det kunne Amazon vist netop heller ikke, siden de skrev den besked 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2017 @ 09:40

  6. Huggelig læsning. Hygge er en god ting; man kan hygge sig alene… og sammen. Sammen er dog bedst med hyggelige mennesker! Hyggelige mennesker er gode at snakke med og lige så gode at tie sammen med. Afslappede… hedder det laid back? Uden at kende Tim, kan jeg se ham falde helt ned i sofaen og råhygge sig 😉
    Hygge er også forbundet med indtag af føde; vi sad og så børneTV og en af ungerne spurgte, om vi ikke skulle hygge os? “Jamen det gør vi da!” “Nej, vi skal også have noget slik!” Det var nu ikke hverdagskost hos os… men han så vist en chance!

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 23. marts 2017 @ 11:08

    • Ja, laid-back eller relaxed, og jo, det er Tim god til, når han er i DK.
      Hygge er vist meget ofte forbundet med indtag af føde (eller lækkerier) … jeg kan godt forstå, at sønnen forsøgte sig 😉

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2017 @ 11:18

  7. Jeg læste et sted, at KLM, tror jeg det var, har udviklet et concept med et par orange sneakers, som giver fri adgang til en del kultur i Amsterdam, og som er velegnet til både traveture, byture og “hygge”. Kunne Danmark ikke oprette et imperium som det hedengangne engelske, kan vi i det mindste blive oversvømme kloden med “hygge”. Og Inger Støjberg. I Tyskland nu kendt som “die TRUMPine”, en dansker af anden etisk herkomst. Ikke vider hyggelig(t).

    Kommentar af henny894 — 23. marts 2017 @ 12:12

    • Jeg går også ind for at oversvømme kloden med ægte dansk hygge, men kan godt frygte, at der er alt for mange, der på ingen måde ønsker at gå ind for dette koncept! Dog rart nok, at der nu er i hvert fald to lande med på hyggebølgen 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2017 @ 15:42

  8. Det lyder nu hyggeligt, at din svigersøn siger huggeligt 🙂 Kan Tim sige ø?? Min svigerinde sige ol om øl. 😉

    Kommentar af betty — 23. marts 2017 @ 21:49

    • Nej … det er han heller ikke god til, men han er bedre til ø end til y – han har bare ikke ramt det helt endnu 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2017 @ 10:14


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.