Hos Mommer

17. marts 2017

Jamen … det er jeg da også – det er vi alle sammen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:54
Tags: , ,

“Syv procent af de børn der fødes i Danmark, er enten et barn af en indvandrer eller en efterkommer” lød det i morgenes radioavis.

Jeg vil på det allerstædigste hævde, at 100 % af de børn der fødes i Danmark, er et barn af en efterkommer, og det uanset hvem barnet er en efterkommer af; det være sig af en med indvandrerbaggrund eller en, hvis slægt har boet i Danmark siden Gorm den Gamle – medmindre spontan genese har indfundet sig siden jeg lærte om forplantningens mysterier, men det har jeg svært ved at tro på.
Jeg er ikke sikker på det første tal, så hæng mig venligst ikke op på det, tak … de 100 % er jeg derimod ret sikker på!

Det var så også det mest ophidsende der er sket i dag. Intet havearbejde for vores vedkommende, for det er rent efterårsvejr nu; med regn- og især ruskvejr. Jeg nåede heldigvis tilbage fra Næstved, inden sluserne åbnede sig, så de seks plantesække må vente til en anden dag med at blive fordelt i det nye højbed med den lige så nye muldjord.
Jeg har ingen erfaring med købe-muldjord, så jeg ved ikke, om man bør gøre noget ved den. Umiddelbart virker den fin, men den virker samtidig ret kompakt i det, derfor plantesækkene, som jeg forestiller mig kan bruges til at løsne jorden lidt.
Plantesække koster stort set ingenting – man kan sagtens finde steder hvor de koster bare en tier stykket – jeg købte 10, hvoraf der skal bruges fire til drivhuset og seks til bedet – det bliver ikke dem, der sprænger mit havebudget, men et eller andet sted er jeg jo nødt til at tænke i sparebaner, fortæller jeg mig selv; ellers ruinerer jeg os nok snart ved at gå amok i indkøb til haven, men til den pris kan der ikke være noget forgjort ved det, for skade muldjorden kan det vel næppe.
Gartneri Toftegaard

Og snart går turen hertil igen: Gartneri Toftegaard med alle deres dejlige chili, tomater og krydderurter.
Forårsfornemmelser er godt!

16 kommentarer

  1. Kåde forårshavefornemmelser, Ellen. Hvor er det hyggeligt! Her venter forårsklargøringen af haven lidt endnu. Det handler mest om at ‘nogen’ skal samle hundens gaver op fra græsplænen … nå ja, og så skal havemøblerne frem. Når jeg får booket bord på den der kro, så smutter jeg forbi og nyder jeres skønne have – når nu vores egen består af ikke ret meget af noget som helst ;o)

    Kommentar af /ks — 17. marts 2017 @ 17:38

    • Hehe, du skal da være så hjerteligt velkommen – hos os ligger der ingen hunde’gaver’ 😉

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2017 @ 17:47

  2. Jeg studsede også over den ‘overskrift’ i Radioavisen! Vi er da allesammen indvandrere, på hver vores vis. Og udvandrere. Kan man være det?…. Hjemme hos os er vi fyldt med sigøjnerblod foruden det løse fra alle kanter og vinkler. Og sådan skal det være, er det ikke også Eske Willerslevs pointe? Rigtig god weekend! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 17. marts 2017 @ 18:16

    • Jeg tænkte nu mere på, at vi alle sammen er efterkommere … hvis slægten har boet her siden stenalderen, synes jeg ikke man kan tale om indvandrere 🙂
      Men jo, det er præcis hans pointe: Der skal frisk blod til!

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2017 @ 18:59

  3. Jeg er vist efterkommer af en indvandrer eller to…. Min oldemor var svensk, min far var jysk (undskyld) og han hævdede, at mange år tilbage i tiden var der indblandet en franskmand.
    Toftegaard – åh hvor jeg elsker det gartneri. Jeg købte en chiliplante derude sidste år (og en masse andet), og tog frø fra frugterne. De er godt i gang allerede. Jeg skal derud igen – til april. Jeg kan jo gå derud – men cyklen kommer med, så begrænser det jo indkøbene. Det er slemt med de der forårshavefornemmelser, ikke? Også her 🙂

    Kommentar af Kisser — 17. marts 2017 @ 18:32

    • Der er nok ikke så mange af os, der kan hævde, at der aldrig har en ‘fremmed’ inde og blande lidt gener 🙂
      Det er SÅ godt, det der Toftegaard, men jeg har dårlige erfaringer med chilifrø – af en eller anden grund kan de finde på at lave helt andre chili end dem der ligner moderplanten!
      Forårsfornemmelser er skønne – uanset hvilken slags 😉

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2017 @ 19:02

      • Chiliplanter er fremmedbestøvere. Derfor kræves det, at der ikke kan komme pollen fra en anden type chili i nærheden for at holde den samme sort chili i næste generation.
        Ellers krydser de med en anden chilisort, og -vupti- så har man en helt ny chilisort.
        Det er det med efterkommere igen 🙂

        Kommentar af natural2222 — 18. marts 2017 @ 04:58

        • Ahhh – så det er forklaringen – jeg havde fire forskellige chiliplanter. Jeg tror bare jeg holder mig til at købe hos Toftegaard – selvom det er sundt med nyt blod, så vi kan få variation i efterkommerne 😉

          Kommentar af Ellen — 18. marts 2017 @ 09:45

  4. Thja alle er jo efterkommer. .. mon ikke der manglede et -efter indvandrer- ?
    Hvor langt skal vi så tilbage for at tælle i den boldgade med indvandre og deres efterkommere,? Jeg skal ikke langt tilbage for at finde et godt mix, dog før 2.verdenskrig.

    Kommentar af Anette — 17. marts 2017 @ 21:09

    • Det gjorde der jo nok 😉
      De nævnte ikke noget om, hvor langt tilbage man skulle tælle de ‘efterkommere’, men sikkert kun en generation.

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2017 @ 21:49

  5. Var det mon 20%?
    Var det noget med at den første indvandring til Danmark var på nogle få hundrede, da det blev muligt at bo her? Det har givet en del efterkommerbørn siden.

    Kommentar af Jørgen — 17. marts 2017 @ 21:19

    • Det kan sagtens have været 20 % – som sagt husker jeg ikke tallet – og hvor mange der kom herop ved stenaldertide eller før, aner jeg ikke, men det er nok blevet til nogle efterkommere med tiden 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2017 @ 21:51

  6. Sproglig logik krydret med muldjord og chili er ikke så ringe. Efterkommere kommer af af afkom og vice versa – hvad der er hønen og ægget kan vi overlade til skabelsesberetningen, who cares.

    Kommentar af Eric Bentzen — 17. marts 2017 @ 21:42

    • Nej, who cares? Jeg faldt bare over den sproglige ulogik, men vil hellere nøjes med at rode lidt op i muldjorden i stedet for at gå yderligere op i hvem der kommer efter hvem 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2017 @ 21:53

  7. Ja efterkommere er vi forhåbentlig alle – der skulle gerne være noget (eller nogen) at komme efter, ellers får slægtsforskere ikke meget at lave 😉 Hos mig er der en slat jødisk blod fra Böhmen spædet op med jysk og sjællandsk bondeæt; Peter har tyske aner, så indvandrere i familien kan vi også prale af 🙂
    Vi drager sydpå på torsdag (til en enkelt overnatning i Bandholm) – måske giver I en kop kaffe eller to (hvis I er hjemme) på hjemvejen? Og så skal jeg vist lige et smut forbi Toftegaard efter spændende krydderurter!

    Kommentar af fiberfryd — 20. marts 2017 @ 07:24

    • Der er sikkert kommet en masse frisk blod ind gennem generationerne – men det skal der jo også helst 🙂
      Vi er hjemme – jeg går ud fra, at det er om fredagen, at I er på vej hjem, så? Selvfølgelig giver vi kaffe og hvad der ellers må være nødvendigt for at tanke op til den videre færd – send mig lige en sms, så er du sød 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. marts 2017 @ 09:40


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.