Hos Mommer

15. marts 2017

To gange trætte rygge

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:55
Tags: ,

Endelig nåede temperaturen op på et tocifret tal … også kun lige, men det har føltes herligt og varmt, for solen har skinnet stort set hele dagen – undtagen i 10 sekunder, da jeg ville tage et før-billede med udsigt.
Jeg har været ude hele dagen. Krydderurtebedet er reetableret og jeg har fået sat skik på endnu en kant ved at lægge sten og fylde lidt ekstra jord på bag dem. Der viste sig at ligge en masse dertil velegnede sten under den store ene, som måtte lade livet, så shelteret kunne være der. Jeg er ikke god til at få stukket kanterne lige (som i gider faktisk ikke sådan noget), så det bliver aldrig gjort. Nu bliver det til gengæld svært at slå græs helt inde mod stenene, men alt med græsslåning er ikke mit bord, hehe.
Der skal snart købes stauder, for der er plads til flere nu, hvor jeg har udvidet bedet en anelse og flyttet lidt rundt på nogle af de bestående.

Pænere kanter i bedetPænere kanter i bedet

Det er vigtigt, at dette bed bliver pænt og indbydende, for man kan se det fra terrassen, når man sidder oppe på den og stornyder livet, det nye shelter og den vidunderlige udsigt over Præstø Fjord. Vi drak eftermiddagskaffen deroppe for første gang i år … skønt, skønt, skønt.
Når man ser vejledninger for stauder, skal man plante dem med en afstand, der får dem til at råbe til hinanden de første år. Når man så studerer haveblade, vil der være mange, både professionelle og amatører, der siger, at de planter tæt, tæt, tæt, hvilket da også ser meget bedre ud – også når planterne begynder at flyde lidt ind i hinanden. Jeg har, som den novice jeg er, hidtil rettet mig efter autoriteterne, men jeg tror jeg fremover vil plante dem så tæt, som det næsten kan lade sig gøre og så senere tynde lidt ud i dem – det værste der kan ske er, at jeg om få år kan gøre nogle glade med lidt stiklinger eller aflæggere eller hvad det nu hedder i staudeterminologien.

The Shelter næsten færdigt

Shelteret er stort set færdigt – det, der mangler, kan man ikke se fra denne side, men det er tagrenden bagved, så jeg kan få samlet regnvand op igen. Holddaop, hvor brugte jeg meget vand sidste sommer til havevanding. Det er for fjollet og det er spild af vandværksvand, men man kan ikke samle regnvand op, når man har stråtag.
Jeg kan godt se nogle hængende blomsterkrukker for mit indre øje; det vil bløde lidt op på al firkantetheden. Jeg glæder mig til næste år, hvor vi må male det drivtømmerfarvet. Trykimprægneret træ må først males efter et år, men hvad nu, hvis det allerede har ligget et år i trælasthandelen? Sådan noget får man ikke John til at spørge om …
Der er nu to ømme rygge i familien Nielsen, men det vi har nået i dag, er det hele værd.

PS: Jeg har ringet til entreprenørfirmaet og fortalt ejeren, hvor glade vi var for kvaliteten af det udførte arbejde.

18 kommentarer

  1. Altså, jeg bliver helt træt af at læse om al den aktivitet [smiley, der pruster og stønner og ender med at sende zzzzz’er op i luften]
    Men jeg kan lige forestille mig den tilfredshed, der må brede sig i den stråtækte her til aften. Og glæden i morgen, når I står op og kigger ud – eller trisser ud i housecoat og med en kop kaffe i hånden. AAAAAH!

    Kommentar af conny — 15. marts 2017 @ 19:53

    • Ha, ja, jeg sover stensikkert vældig godt i nat 🙂
      Vi er yderst tilfredse med os selv, men den med housecoaten må nok vente nogle uger endnu 😉

      Kommentar af Ellen — 15. marts 2017 @ 20:00

  2. Jeg er helt glad for, at du skriver, at trykimprægneret først må males efter et år. Så gør det jo ikke noget, at jeg ikke fik malet mit ‘nye’ skur i efteråret. Det var meget nys imprægneret, det træ, vi fik leveret i maj sidste år, så nyt at det stadig dryppede, så måske ligger sådan noget ikke så længe på lager…

    Kommentar af Mette L — 15. marts 2017 @ 20:59

    • Trykimprægneret træ har en masse, der skal gasse af, og det er det åbenbart mindst et år om … men man har jo lov at spørge i forretningen. Jeres lyder dog ganske rigtigt temmelig nyimprægneret 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. marts 2017 @ 21:18

  3. Der er vist ingen grund til at ønske, at I må sove godt. Det kan I sikkert slet ikke lade være med. 🙂 Hvor har I været flittige i dag, og hvor er der dejligt i jeres have. Jeg synes også, planter og blomster skal stå tæt, så kan man altid tynde ud.

    Kommentar af betty — 15. marts 2017 @ 21:44

    • Vi sov glimrende begge to 🙂
      Jeg synes i hvert fald, at det er lidt irriterende, at der er så meget bar jord.

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2017 @ 10:06

  4. I er da ikke til at styre 😉 hvor ser der dejligt ud og det er godt med gode kaffesteder rundt om i haven 🙂

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 15. marts 2017 @ 23:29

    • Det er altså også svært at styre sig på sådan en vidunderlig forårsdag. Engang var det noget andet, der kom op i en … nu er det lysten til gå i haven, der dominerer 😉

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2017 @ 10:07

  5. Ser så fint ud. VI havde en handymand ude og kigge på det vil ha’ gjort. Nu venter vi på en pris. Jeg hader at vente……

    Kommentar af Mette — 16. marts 2017 @ 11:55

    • Ventetid er ikke for utålmodige sjæle. Som os to, for eksempel 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2017 @ 13:29

  6. Hvor bliver det altså fint. Der er mange gode stunder gemt i det arbejde

    Kommentar af Fru Z — 16. marts 2017 @ 13:18

    • Det håber vi da, at der er 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2017 @ 13:29

  7. Det bliver så flot 🙂 Hvor mange sidde-pletter har I egentlig rundt omkring i haven?

    Kommentar af Fruen i Midten — 16. marts 2017 @ 15:43

    • Hvis vi regner forhaven med, har vi fire 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2017 @ 15:59

  8. Det er bare den dejligste udsigts-shelter John har bygget.. Den kommer I helt sikkert til at opholde jer meget i.

    Kommentar af Inge — 17. marts 2017 @ 13:40

    • Det tror jeg også – og så der så kommer blomster und alles – det bliver godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2017 @ 13:45

  9. Det ser ud til at være et godt sted at opholde sig i. Er der vinduer i siderne?

    Kommentar af Jørgen — 17. marts 2017 @ 21:23

    • Ikke vinduer, kun huller 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2017 @ 21:47


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.