Hos Mommer

9. marts 2017

Moster Ellens strikkeskole

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:07
Tags: , ,

Malles første sweaterMalle er kommet hjem fra sit to-måneders vikariat i Norge og har lige en uges tid, inden hun skal starte på Rigshospitalets onkologiske afdeling, så hun spurgte om hun måtte komme ned hos os og helst overnatte, så vi “virkelig kan gå i strikkemode, og du kan nå at lære mig en hel masse”.
Selvfølgelig måtte hun det – der var også noget med hendes første sweater, som hun syntes så helt forkert ud, da hun havde syet det første ærme i – om jeg mon kunne redde hvad der end måtte kunne reddes?
Puha, tænkte jeg, det håber jeg søreme, at jeg kan, for tænk hvis hun har strikket en hel sweater og der er et eller andet fundamentalt galt …
Det var noget med kraven, vi fik det reddet, og Malle var glad. Særdeles glad og stolt af værket og ville gerne have taget et billede, som jeg fik eksklusivrettigheder til at lægge på bloggen. (Ærmerne er ikke så selvlysende, men en diskret hvid; det er blitzen, der får dem til at virke skrigende).

Udover færdiggørelsen af dette arbejde nåede vi igennem fletteteknikken, at strikke med to farver og hvordan man strikker efter et diagram. Hun var, lige som da hun skulle lære at strikke, lynhurtig til at fange, hvad jeg sagde, men var heldigvis ikke bleg for at spørge, når det en sjælden gang ikke var tilfældet. Hun fik Marius-bogen med hjem – der er gode og pædagogiske vejledninger i den, og der er mønstre på næsten alt, man kan tænke sig: sweaters, huer, pandebånd, strømper, ølvanter (ja!), flaske- og bistrokaffekandevarmere, puder, en opvaskemiddelholder (ja!) og endnu mere, som jeg ikke lige kan huske, for nu har Malle jo fået bogen …
Vi nåede også at komme alt, alt for sent i seng, fordi vi snakkede og snakkede og snakkede. Det var meget hyggeligt, for det er sjældent, at jeg har andre end Charlotte fra generationen efter mig på tomandshånd, så det var rigtig fint at snakke med et ungt menneske og fornemme, hvordan man ser og oplever verden, når man stadig har tre år, til man bliver 30.

Kloakrørsreparation

I dag har der været to mænd for at ordne sagen med det knuste kloakrør. I går måtte jeg derfor redde planterne i krydderurtebedet, fordi de (mændene) skulle igennem det for at grave sig ned til stedet, hvor bruddet var. De stakkels mænd måtte bruge spader til det hele, da der ikke var plads til maskineri. Det var synd for dem, men jeg var glad, for det indebar, at der blev ødelagt meget lidt i forhold til hvad jeg havde frygtet.
Det er typisk: Nu havde planterne endelig grundigt etableret sig med et solidt rodnet, og så er man nødt til at grave det hele op igen. Jeg satte dem i store spande med rigeligt jord, men de er sandsynligvis sat et stykke tilbage alligevel. Nå pyt, det går nok – bare de overlever, og det tror jeg, at de gør. Det var især den franske esdragon, der havde fået et forbavsende stort rodnet; den ville have kunnet blive en stor og kraftig busk allerede her i løbet af dens tredje vækstsæson. Og så siger man, at fransk esdragon er vanskelig at få til at overvintre i Danmark! Sjældent har jeg set noget så levedygtigt, men vi har selvfølgelig heller ikke haft meget frost i denne vinter, og krydderurtebedet er placeret et (næsten) ideelt sted.
I morgen kommer de og gør deres reetableringsarbejde færdigt – det er rart, at alle afløb fungerer optimalt igen.

34 kommentarer

  1. Sådan et par øl-vanter tror jeg ville være lige noget for Mand! 😂

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 9. marts 2017 @ 16:55

    • Hehe – Malle vidste også lige præcis hvem hun ville strikke sådan et par til 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. marts 2017 @ 18:15

  2. Det må være dejligt at være rektor for en skole med en så lærenem elev som Malle. Hun kan måske blive skolens næste rektor.
    Dejligt med fungerende afløb og udsigt til gode krydderier.

    Kommentar af Jørgen — 9. marts 2017 @ 16:59

    • Det er ingen sag, og hun er absolut en kandidat til at overtage titlen engang.
      Ja, det er noget l…, når det ikke fungerer …

      Kommentar af Ellen — 9. marts 2017 @ 18:16

  3. Dejligt, når man kan inspirere og hjælpe hinanden på tværs af generationerne 🙂

    Kommentar af Randi — 9. marts 2017 @ 17:09

    • Nemlig – det er så givende.

      Kommentar af Ellen — 9. marts 2017 @ 18:16

  4. Det er dejligt at have besøg af de unge alene og hører hvad der rør sig i deres liv. Flot trøje syntes jeg

    Kommentar af Jonna — 9. marts 2017 @ 17:42

    • Jeg nød det virkelig meget!
      Det vil Malle blive glad for, at du synes 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. marts 2017 @ 18:16

  5. Den trøje ser bare flot ud, og jeg er for lidt sammen med unge mennesker udover mine egne. STOP jeg er nærmest ikke sammen med andre end unge, de fleste af mine kolleger er under 30, men det skænker jeg ikke en tanke til hverdag. De er jo mine kolleger 🙂 Mine niecer og nevø får jeg ikke så tit lejlighed til at snakke med, de vil sjovt nok hellere snakke med mine børn 🙂

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 9. marts 2017 @ 19:20

    • Jeg forstår dig godt – kolleger er jo ‘bare’ kolleger, uanset hvor søde de er, men det er helt andre ting, man vender med de unge under private forhold. Og nemlig: Når vi er sammen i familiemæssig sammenhæng, finder de unge sammen indbyrdes og det samme gør vi gamle jo, så derfor var dette her så hyggeligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. marts 2017 @ 20:38

  6. Sikke en flot sweater
    stakkels kryderurter, men godt de ikke skulle/kunne bruge maskine.

    Kommentar af Anette — 9. marts 2017 @ 20:05

    • Takker på Malles vegne 🙂
      Ja, det var heldigt.

      Kommentar af Ellen — 9. marts 2017 @ 20:39

  7. Flot pige. Flot sweater.
    Marius er et godt mønster. Hyggeligt at strikke. Og bogen har vist forslag til alt hvad et strikkeligt hjem behøver! Hils Malle og sig God strikkefornøjelse.
    Sikke noget rod med det rod i haven. Krydderurterne kommer forhåbentligt godt i gang igen, når foråret bringer varme og vækst.

    Kommentar af Anne Holtegård — 9. marts 2017 @ 20:56

    • Tak – siger Malle 😉
      Det var nemlig pudsigt, for hun havde lige talt om at prøve et norsk mønster, og da hun så Marius, var hun solgt med det samme!
      Ja, noget værre rod, men det skal nok blive godt igen.

      Kommentar af Ellen — 10. marts 2017 @ 08:50

  8. Flot sweater for en nybegynder. Jeg kan godt forstå, du synes, det er hyggeligt at give dine færdigheder videre til den unge generation. Det ser også ud til at lykkes ret godt.
    Dejligt at I får etableret nyt kloakrør på en skånsom måde.

    Kommentar af betty — 9. marts 2017 @ 21:13

    • Ja, hun er god, er hun! Jeg nyder at kunne lære fra mig, for Charlotte har aldrig gidet strikke – det har været syning lige fra før teenagealderen.
      De er så forsigtige, de to gutter 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. marts 2017 @ 08:52

  9. Afløb skal fungere, så må planter og andet tilpasse sig, og som du selv skriver, skal de planter nok få fat igen.
    Vore gamle huse tåler det utroligste, når blot taget er tæt og soklen ikke står og sopper grundet utætte afløb og dårlige dræn.
    Det er godt, at I har fået hurtigt fat om afløbsproblemet.

    Kommentar af natural2222 — 10. marts 2017 @ 05:08

    • Det er da rigtigt, men alligevel en anelse ærgerligt … det er nok bare noget, man må regne med kan ske i et så gammelt hus … det er heldigvis sundt på de flest tænkelige måder, men så kom lige dette – som heldigvis er væk fra huset.

      Kommentar af Ellen — 10. marts 2017 @ 08:54

  10. Hvor hyggeligt med Amalie på besøg. Lige da de var flyttet, overnattede hun et par gange hos os, når der var fest i Roskilde. Og du har ret – når ungerne er flyttet hjemmefra er der ikke meget hyggeligere end at få overnattende gæster fra de yngre generationer. Jeg nyder i høj grad også mine nevøer og niecer, som er mellem 10 – 16 år. Og ikke mindst når sønnen er på besøg 😘

    Kommentar af Fru Z — 10. marts 2017 @ 05:27

    • Ja, helt enig – det giver lige et frisk pust, som man især kan trænge til, når man ikke længere er på arbejdsmarkedet … det nytter jo ikke, at man sakker alt for langt agterud 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. marts 2017 @ 08:55

  11. Hvor er hun dygtig:) Fed sweater:)

    Kommentar af Mette — 10. marts 2017 @ 09:42

    • Det vil hun blive glad for at læse

      Kommentar af Ellen — 10. marts 2017 @ 11:50

  12. Pyh, hvor er det godt, at de gæve kloakmænd overhovedet kan komme til, så I slipper for at splitte hus og sokkel ad!! Hyggeligt med niece-besøg 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. marts 2017 @ 09:53

    • Meget hyggeligt, ja, og du har ret i, at man må se på de lyse sider!

      Kommentar af Ellen — 10. marts 2017 @ 11:52

  13. Sikken en indlæringskurve og Pippi-tilgang. Moster-/mentorstolthed er helt på sin plads. Når hun om lidt mestrer, at skabe sine egne opskrifter udfra inspiration vil jeg anbefale inspiration til hendes aldersgruppe hos kitcouture.dk, der sælger opskrifter med garn (i deres eget navn, men det meste er fra Filcolana).
    Mht. estragonen: Klip den noget ned, så skal den snart komme sig over sit traume, da den minimerede rodmasse så er tilstrækkelig til bladmassen.
    Mvh. og nyd dagens forårsvejr.
    PS: Du har vel understreget strikkeprøvens betydning. 😉

    Kommentar af Kristine — 10. marts 2017 @ 13:12

    • Hun har skam allerede selv fundet Kitcouture!
      Der er ikke noget at klippe ned endnu – den er jo først lige begyndt at titte frem med årets skud – den kommer nedefra hvert år, og i øvrigt fik jeg hele roden med op 😉
      Jeg har ikke understreget noget- bare fortalt, at strikkeprøver er en god ide, især når man ikke bruger det anbefalede garn.

      Kommentar af Ellen — 10. marts 2017 @ 17:58

  14. Ja, det forstår jeg, chancen for at tale med nogen af datterens generation og endda yngre. Jeg kunne i gamle dage ofte opleve umiddelbarhed, henvendelser i butik eller på gade fra yngre, som jeg dårligt kender, men nu er det sjældent. Hun er selvfølgelig glad for at have en expert ved hånden! 🙂

    Sikke noget med det graveri, jeg håber det med at gravemaskinen ikke kan komme til er en mindre ting, altså at der ikke er en masse graveri for at reparere. Er det ordnet nu? Men ellers – så må man leve med det.

    Kommentar af Donald — 10. marts 2017 @ 13:30

    • Det er altid hyggeligt at snakke med folk med andre indgangsvinkler end ens egen, og jo, hun er glad for at have en god hjælp ved hånden, selv om hun klarer meget via internettet.
      Jeg synes det er godt, at de tager alt med spaden, så skaderne er minimale 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. marts 2017 @ 18:02

  15. Malle ser godt ud i den sweater, og det er da et rimeligt avanceret begynderarbejde. Der er vist ingen tvivl om, at en ny superstrikker er født.

    Kommentar af Kirsten — 10. marts 2017 @ 13:42

    • Ih, hvor bliver hun glad nu – men du har ret: Hun har et rigtig godt potentiale!

      Kommentar af Ellen — 10. marts 2017 @ 18:02

  16. Hvor er hun bare sej, hende Malle. Det er sørme flot arbejde. Lyder bare hyggeligt med “tøse-sludder” en lang aften.

    Kommentar af /ks — 11. marts 2017 @ 16:38

    • Hun er sej, ja, og tøsesludder er altid hyggeligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. marts 2017 @ 23:15

  17. Hvor er det hyggeligt, at de unge ‘gider’ os. Jeg har samme oplevelse med min lærenemme niece (hun er iøvrigt også sygeplejerske), som jeg lærte at strikke sidste år. Hun er stadig vild med at komme til strikkehyggedag hos sin faster og det nyder jeg i høj grad!
    Jeg tror man ville finde sig i meget for at komme af med sit kloakvand, så egentlig er det billigt sluppet – og heller ikke det værste tidspunkt at ‘ompotte’ på

    Kommentar af fiberfryd — 12. marts 2017 @ 20:39

    • Der må være noget særligt med de sygeplejersker … 😉
      Rigtigt, det kunne have været meget værre – men det har nu grebet lidt om sig på den anden side af bådehuset … i morgen ved vi lidt mere.

      Kommentar af Ellen — 12. marts 2017 @ 20:53


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.