Hos Mommer

4. marts 2017

Man skal sørge for at være virkelig sulten

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:17
Tags:

Fjordkroen, som lokalt måske er mest kendt som Elnasminde, har altid været kendt viden om for den gode og meget, meget rigelige mad. John har boet i Faxe Ladeplads, så da vi havde lært hinanden at kende, inviterede han mig på middag på Fjordkroen. HolddaOP, for en portion, der blev serveret!
Vi var der to gange til inden for de næste par år, men så svigtede vi den, indtil vi flyttede ned den Den Stråtækte.
I mellemtiden havde den fået nye ejere, men portionernes størrelse er der ikke ændret på, og maden er stadig lige velsmagende.
Det er de hyggeligste lokaler, jeg har set, selv i krosammenhæng, og der er rent, rent, rent; med masser, masser, masser af grønne planter – der vel at mærke ikke er af plastic.

Fjordkroen 3 marts 2017Fjordkroen 3 marts 2017 (1)

Jeg tog en frederikshavnerrødspætte fyldt med alt godt fra havet, og John tog en wienerschnitzel. Det er traditionel mad, og det er det over hele menukortet, men det hele givet en lille drejning, så det alligevel ikke er helt traditionelt.
Det ses måske ikke tydeligt, men det er store tallerkener, og man får virkelig meget for pengene! Udover det på tallerkenen var der en lille skål pillekartofler til mig og en skål kartofler med skræl på til John, plus ekstra sovs til begge. Ikke sauce. SOVS, for der var rigeligt af den … Johns var almindelig brun, mens min var lys og helt tyk af rejer og asparges.
Vi tog en flaske chardonnay fra staten Washington, USA. John vil helst ikke have rødvin, og den passede fint til min fiskeret.

Fjordkroen 3 marts 2017 (2)

Til dessert tog vi crepes suzette, som man kun kunne få, hvis minimum to personer bestilte, men vi var enige om, at det ville vi prøve igen, for det er mange år siden, vi sidst har fået denne 80’er-dessert, som jeg engang var nærmest sjællandsmester i at lave. Jeg var derfor ret spændt på, hvordan den ville være.
Den var ikke, som jeg lavede den, men den var god alligevel, og igen med et lille twist, som gjorde den speciel uden at ødelægge rettens særpræg.
Da vi havde kæmpet os igennem alt det mad, spurgte vi tjeneren, om han ikke bare lige kunne sparke os i gang, hvis vi lagde os ud på fortovet, for vi kunne helt klart bedre trille end gå. Det syntes han dog ikke, han havde lyst til, så vi stablede os på benene og fik bugseret os selv hjem.

Jeg havde nævnt for John, om det måske havde været overflødigt at booke et bord på denne årstid – der kunne næppe være så mange gæster nu; det er jo mest et sommerudflugtsmål.
Troede vi. Der var helt fuldt! Som i alt optaget! Det er der hver eneste weekend, fik vi at vide da vi spurgte, og om en måneds tid er der fuldt næsten hver aften i ugen. Det glæder mig, at stedet går så godt, men det er i sandhed velfortjent. Anmeldelserne på Tripadvisor er da også i top.
Kommer I til Præstøfjorden og er sultne, så besøg Fjordkroen. Det er ikke den fine, franske michelinkandidatmad med myrer, grannåle og skum og hvad ved jeg, men det er godt.

22 kommentarer

  1. Det er en fornøjelse at besøge et godt spisested. Tillykke med fødselsdagen 🙂

    Kommentar af Eric — 4. marts 2017 @ 18:12

    • Ja, det er så – og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2017 @ 18:30

  2. Det er lige et madsted for mig 🙂 Godt at stedet leverede en god fødselsdagsmiddag.

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 4. marts 2017 @ 18:16

    • Jamen så må vi jo derhen og spise, når I kommer og besøger os 😉

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2017 @ 18:30

  3. Ummenum! Dejligt at I fik en god aften! ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 4. marts 2017 @ 18:55

    • Ingen klager herfra 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2017 @ 18:57

  4. Det er jo rart, at man, når man en sjælden gang går ud, får mad, der er både velsmagende og tilstrækkelig. Den der, med at skulle i pølsevogn på vejen hjem, holder ikke rigtig.

    Skum, grannåle, myrer og den slags er sikkert udmærket og har en eller anden plads i økostystemet, bare ikke på tallerkenen!

    Kommentar af henny894 — 4. marts 2017 @ 19:00

    • Enig – især i det med pølsevognen. Jeg kan godt lide anderledes mad, men jeg vil kunne blive mæt af den!
      Og lige præcis myrer og skum har jeg det meget anstrengt med. Grannåle kan bruges som krydderi (lige som rosmarin), men jeg vil ikke spise dem.

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2017 @ 19:40

  5. Åh hvor ser det da overdådigt og virkelig lækkert ud. Mums. Jeg elsker stjerneskud – kender ikke denne variant, men schnitzel … er alligevel noget nær det bedste i verden 😀 Det er lige før at jeg skal til Præstøfjorden bare for at spise på kroen og jeg skal huske at bestille bord 🙂

    Kommentar af /ks — 4. marts 2017 @ 19:54

    • Kan man kalde det en variant af stjerneskud, når dette var en hel, stegt rødspætte med ben und alles?
      Det ville godt nok være langt at køre forgæves, men skulle du glemme at bestille bord, må du jo kigge hen til os i stedet 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2017 @ 20:29

  6. Åh det lyder godt, dejligt i hyggede jer og fik god mad. Skønt med lokale steder der går godt, og har god mad

    Kommentar af Anette — 4. marts 2017 @ 19:58

    • Ja, det er dejligt med sådan et godt sted lige i nærheden, når vi nu har så langt til det meste.

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2017 @ 20:29

  7. Sådan skal det være! God mad og i passende store portioner.
    Beskrivelsen og billederne kunne lige så godt være vores lokale Bogense Hotel, hvor det 75-årige vært og værtsfruen sørger for at stilen og kvaliteten bliver holdt.
    Det er herligt at der stadig er Fjordkroen og andre, som holder fanen højt og ikke udgiver 2 slikasparges og en skive papirskinke for værende et måltid.

    Kommentar af natural2222 — 5. marts 2017 @ 05:09

    • Det er nemlig udmærket, især hvis man kun vil have en eller måske to retter. Jeg har intet imod 4-, 5- og 6-retters menuer, og da skal portionsstørrelserne naturligvis være tilpasset antallet. Jeg har spist på et sted med en 6-retters menu, hvor man kunne vælge mellem at tage bare en til alle seks retter på menuen. Hvad der kom en del bag på os var, at den ene, vi så valgte, var en lige så lille portion, som havde vi valgt alle seks. Det var bare ikke i orden!
      Men ja, det med myrer og det meget moderne skum kan de godt beholde for min skyld!

      Kommentar af Ellen — 5. marts 2017 @ 09:12

  8. Det ser ud som et par fine portioner mad, wienerschnitzel med dreng og det hele. Jeg tror egentlig vi har besøgt Fjordkroen for mange år siden med min mor ved påsketid. Jeg husker det som godt.

    Kommentar af Jørgen — 5. marts 2017 @ 21:27

    • Det sted har vist været godt altid! I må ned og prøve igen 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2017 @ 08:55

  9. Åh… det ville tage et par dage før mit system var blevet sig selv efter sådan et måltid! Godt ser det ud.
    Portionsstørrelser er ved at være en gambling. På tur med veninderne: Et sted kunne vi ikke få mindre end 300g bøf og vi kunne ikke få lov at dele en; vi syntes, det var fråds med så meget kød. Et andet sted var det lige før vi skulle supplere bagefter!
    Egenligt underligt, at der ikke er indført standarder.. som for så meget andet! 🤔 Ikoner med tre tallerkenstørrelser og flueben ved 😉

    Kommentar af Anne Holtegård — 6. marts 2017 @ 00:35

    • Vi spiste heller ikke ret meget om lørdagen 🙂
      HA – god ide med tallerkenstørrelser. Fjordkroen skulle i givet fald have fire! Det med bøffen var da fjollet af restauranten. Hvis en af jer havde været vegetar (lod som om) og derfor ikke bestilte noget kød, kunne tjeneren da ikke tillade sig at sige noget til, at en anden af jer gav halvdelen af sit kød væk, fordi vedkommende pludselig ikke var vegetar mere 😉 .

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2017 @ 09:00

  10. Nå, så fik jeg læst om din fødselsdagsmiddag. Kroen er skrevet bag øret. Det er mad, vi ka’ li’.

    Kommentar af conny — 7. marts 2017 @ 12:22

    • Og den er værd at køre langt for at besøge 🙂
      Ellers kan vi finde ud af et eller andet, vil jeg tro.

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2017 @ 12:36

  11. Det må vi da prøve, en gang vi er på besøg! Så har vi et sted at invitere jer hen, hvor vi kan vakle hjem 😂
    Jeg elsker spændende og underlig mad, også med grannåle (myrer har jeg kun spist i sydamerikansk, syltet udgave – de smagte mere stærkt, end af noget andet – ikke specielt interessant), men god, klassisk, velttillavet mad er også fantastisk.
    Min appetit er ikke lille og jeg må altså sige, at jeg aldrig nogensinde er gået sulten fra en af de finere gourmetrestauranter. Det er virkelig uprofessionelt, hvis man ikke indretter protionsstørrelsen efter antallet af bestilte retter – det klagede du vel over?

    Kommentar af fiberfryd — 8. marts 2017 @ 08:48

    • Det er fedt ikke at skulle køre bil efter god mad – og vin 🙂
      Hehe, syltede myrer – ja, hvorfor ikke? Jeg vil nok bare helst vente til efter indtagningen med at få at vide, hvad jeg spiste 😉
      Jo, jeg nævnte det for tjeneren, som hævdede, at det havde de taget hensyn til! Det var svært for os at modbevise det, for vi var fem personer, der alle tog tre retter, så vi havde ikke rigtig noget sammenligningsgrundlag.

      Kommentar af Ellen — 8. marts 2017 @ 13:37


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.