Hos Mommer

26. februar 2017

John fik håneretten

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:25
Tags: ,

Vi købte for et stykke tid siden et smukt gammelt spejl i en spinkel støbejernsramme til entreen og har i et stykke tid ledt efter passende belysning til at placere ved dets sider. På kræmmermarkedet i Lov gik vi forgæves – var så uheldige, at en stadeholder for nylig havde smidt en del ud, fordi han ikke kunne sælge dem! Typisk. Ren Murphy – for både ham og os.
De skal være gamle, lamperne. Rigtig gamle, for de skal passe både til spejlet og til huset.
John foreslog Det Blå Marked i Haslev, men jeg var ret sikker på, at hvis ikke vi kunne finde nogen i Lov, så kan vi heller ikke i Haslev, men jeg løsrev mig modstræbende fra syningen af tasken og kørte med til Haslev.

Det Blaa Marked

På en af gavlvæggene fik vi øje på dette kæmpestore fotografi af stadeholderne. Det er 10 x 4 meter, og på afstand ligner det bare en meget stor forstørrelse af et foto, men da vi gik helt hen til det, kunne vi se, at det var lavet af perler! Det består af 1.638.000 perler, og det har taget 1½ år at lave. Vi var behørigt imponerede – selvfølgelig kan det tydeligt ses, at det er perler, når man stiller sig lige under billedet, men det er jo ikke meningen, at man skal det. Jeg tager hatten af for den eller dem, der har haft overblik nok til at kunne fremstille dette værk. Herunder en detalje: Sandalerne på kvinden i blåt, der står som nummer fem fra venstre.

Verdens største perlebillede (3)

Vi bevægede os i mageligt tempo gennem hallerne, for den slags, vi ledte efter, gemmer sig som regel i kasser og andre ikke særlig synlige steder.
Ét sted så jeg skiltet nederst til venstre. Det er ikke første gang, jeg er stødt på det, men det er første gang, jeg har taget et billede af det … jeg har aldrig forstået teksten. Eller rettere: Ordene forstår jeg selvfølgelig godt, men hvordan skal man tolke dem?
Vi så mange ting – den samme, som har lavet det enorme perle‘maleri’, har også lavet et af Elvis Presley og hans Graceland. Det var vel 2 x 3 meter og havde ‘kun’ taget ½ år at lave.

Elvis i perler

Det Blaa Marked (6)Vi fandt to Holmegaard julesnapsflasker, så nu har vi en god undskyldning for at lave yderligere et par spændende kryddersnapse. Det gør vi en del i … vi drikker dem yderst sjældent, men de er sjove at lave – og at have.
Jeg fandt to fine kobberplaketter til min kobbervæg i køkkenet og en lille flettet dims med tre glaskrukker, som skal pyntes med blomster og stå på bordet, der skal stå på vores kommende overdækkede terasse.
Og – tadahhhh: Vi fandt et sæt lamper. Vi fandt et rigtigt par, oven i købet. Der var flere, som var sat sammen i par, men man behøvede ikke engang at kigge særlig godt efter for at se, at de ikke var ens. Tror de virkelig, vi er så blinde?
Men pludselig var de der – “Vil du have dem der? Du skal få dem for 40 kroner for begge to, men så skal du også tage skærmene med”. Det var da til at overse – skærmene var ikke så pæne, men det findes der råd for. De skal nok slet ikke have skærme, men i stedet nogle kertepærer.
Og John vandt håneretten, for han fik ret i, at det var i Haslev, vi skulle finde vores lampetter.

22 kommentarer

  1. Enig, den eller de er dygtige – dem tager jeg hatten af for! Og det hedder altså “Jeg tager hatten af for den eller dem, der har overblik nok til at kunne fremstille dette værk.”

    Kommentar af Elsebeth — 26. februar 2017 @ 18:17

    • Det gør det da! Er rettet, tak.

      Kommentar af Ellen — 26. februar 2017 @ 19:04

  2. Hvor fedt! Stort tillykke med det hele; jeg er vild med at gå og gøre et kup på sådan nogle steder; det er vidunderligt! ❤️

    Kommentar af Maude — 26. februar 2017 @ 18:36

    • Ja – nogle gange lykkes det; andre gange går man forgæves 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. februar 2017 @ 19:05

  3. Der findes programmel, der konverterer et foto til et perlepladeemønster (og for den sags skyld også til korssting), så hvis man har tålmodighed nok, så er det lige så nemt at eftergøre foto i perleplader, som at brodere korssting efter fortryk eller diagram.
    Hvis lampeskærmene er stof-/plastbeklædte metalstativer, så kan du prøve at komme dem i vaskemaskinen på et nænsom program UDEN centrifugering. Jeg har haft held med rengøring af indtil flere Le Klint skærme af plastik på den måde. Hvis lamperne skal være aldersvarende med huset, så skulle I nok have kigget efter petroleumslamper, da brug af elektricitet til belysning i husstande først blev udbredt i begyndelsen af det 20. århundrede 😉
    Mvh. og til lykke med fundene.

    Kommentar af Kristine — 26. februar 2017 @ 19:08

    • Det har jeg set noget om engang, men da vel normalt ikke i den størrelse?
      Det var ikke så meget snavsethed som grimhed, der prægede de skærme 🙂
      Jeg sagde bare, at de skulle passe til husets stil – ikke at vi skulle tilbage og leve som i 1780!

      Kommentar af Ellen — 26. februar 2017 @ 19:19

      • Næh det er ikke sædvanligt, men hvis fotografiet er optaget i tilstrækkelig opløsning, så er det vel “piece og cake”.
        PS: Skiltet bruges i hvert fald i USA ifm. private parkeringspladser. “Entrance only” (ensrettet indkørsel) og så skal der gerne være et “exit only” også 😉 og “do not enter” (ingen adgang (for uvedkommende)). Holmegaards julesnapsflasker har jeg brugt til at lave jule-ryste-kugler i.

        Kommentar af Kristine — 26. februar 2017 @ 20:42

        • Jeg vil lade andre om at afgøre, om det er a piece of cake 🙂
          Så det er forklaringen … jeg synes godt nok, at et ‘Private’ øverst i givet fald ville have gjort en markant forskel 🙂
          Julerystekugler? Sådan noget med ‘sne’ i?

          Kommentar af Ellen — 27. februar 2017 @ 09:08

          • Jep med glimmersne.

            Kommentar af Kristine — 27. februar 2017 @ 10:23

  4. Ih, Haslev:o) Vi har venner der som vi skal til kobberbryllup hos på lørdag. Ikke noget at gøre med dit indlæg det her, andet end I var i Haslev:o)

    Kommentar af Mette — 26. februar 2017 @ 19:22

    • Jamen vi skulle da også hilse 🙂 God fest!

      Kommentar af Ellen — 26. februar 2017 @ 20:23

      • 🙂

        Kommentar af Mette — 26. februar 2017 @ 20:50

  5. Skønt at I fandt lamperne, men det er da lidt irriterende, at John fik ret, er det ikke? 😉

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 27. februar 2017 @ 09:06

    • Yderst irriterende, men det sker jo indimellem 😉

      Kommentar af Ellen — 27. februar 2017 @ 09:10

  6. At John fik ret, er vist til at bære i denne omgang? 😉 Dejligt, når ting (omsider) lykkes. Kan de også lyse, altså lamperne? Gamle, møre ledninger og antikke skruedimser kan være noget bøvl, men så er det jo godt, at du har ham med håneretten, som altid er god til at fixe ting 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 27. februar 2017 @ 10:09

    • Jaja, jeg har tilgivet ham 😉
      Han er i gang med udskiftning af ledning og fatning, så jeg satser på, at de kommer til at lyse.

      Kommentar af Ellen — 27. februar 2017 @ 12:59

  7. Selv om jeg aldrig ville have sådan noget hængende, er det et meget imponerende stykke arbejde. Fedt at I fandt jeres lamper.

    Kommentar af Inge — 27. februar 2017 @ 10:32

    • Nej, hvem ville dog det? Men man kan ikke lade være med at blive imponeret.
      Ja, det var dejligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. februar 2017 @ 12:59

  8. Det er da ellers noget af et pillearbejde at lave sådan et billede. Jeg gider i alle tilfælde ikke. Godt i fandt hvad i kom efter. Jeg googlede skilteteksten, men fandt ingen direkte forklaring, men det virkede nu som om man skal i trafikskilteretningen som det jo også er anført i en kommentar.

    Kommentar af Jørgen — 27. februar 2017 @ 21:13

    • Heller ikke mig, men imponerende er det.
      Forklaringen er fin, den havde bare ikke været nødvendig, hvis man øverst havde skrevet ‘Private’, men det er åbenbart underforstået.

      Kommentar af Ellen — 27. februar 2017 @ 21:16

  9. Det er min mor som har fremstillet de to perlebilleder 🙂 det var hårdt arbejde, men hun klarede det til tiden.

    Dejligt at I fandt noget I kunne bruge – synes det er lige spændende hver gang jeg er på Det Blå Marked.

    Kommentar af Lundberg — 2. marts 2017 @ 20:36

    • Det er altså et imponerende stykke arbejde – hvordan kunne hun bevare overblikket og regne ud, hvilken farve perle hun skulle sætte hvor?
      Hvor sjovt, at du lige fandt indlægget på min blog, hvor jeg havde skrevet lidt om perlebillederne.
      Der er næsten altid noget at finde dernede, men tit er det sådan, at lige præcis det man leder efter, kan man ikke finde!

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2017 @ 21:18


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.