Hos Mommer

23. februar 2017

Når Muhammed ikke vil komme til bjerget …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:35
Tags: , ,

Nu kan det bare begynde at sne, næsten lige så tosset det vil, for jeg har lige købt ind til en belejring. Bortset fra, at vi skal til Johns søsters fødselsdag på lørdag, behøver vi ikke at skulle begive os ud i vinteren hele den næste uges tid.
Det er rigtig godt med de madplaner, jeg har været flink til at lave i et par år nu, og jeg holder stædigt fast i Brugsen, selv om jeg må konstatere, at nogle af de ansatte i min nyopdagede yndlingsfilial i Fensmark har gået på det samme fejlstavningskursus som alle andre brugsmedarbejdere.
Næsten alle … det store vinskilt var til min glæde skrevet korrekt, men til skiltet med forårsbakken kunne overskriften passende være Find Fem Seks Fejl.

P1050932P1050934

Når jeg ikke kan komme ud i haven, må haven komme ind til mig.
Nu har jeg derfor lavet avispotter med min dertil indrettede paper pot maker fra HRH Prince Charles himself (ej, dog ikke, men fra Highgrove) – og jeg har også puttet noget i dem.
P1050936Det vides dog ikke endnu, om frøene overhovedet kan blive til noget, for nogle af dem var tre år gamle. Jeg har ingen anelse om, hvor længe frø bevarer spireevnen, men det er vel forskelligt fra plante til plante – og har man ikke hørt, at man har kunnet få flere tusinde år gamle frø til at spire? Nå, ikke? Jeg satser dog og krydser fingre for, at i hvert fald nogle af dem beslutter sig for at ville spire.
Der er olieplanter, blodrød torskemund, en smuk staude, som hverken haveejeren eller jeg kender navnet på, men som jeg med samme ejers velsignelse fik nogle frø fra; der er to farver stokroser og der er evighedsblomster, som jeg huggede frø fra i Wales’ botaniske have. Kan I huske evighedsblomster? De var meget moderne en overgang, men er tilsyneladende forsvundet helt ud af det danske havebillede. Min mor havde dem nogle år i træk – de er meget søde og jeg kunne godt lide deres knitrende pergamentagtighed, når man strøg med fingeren hen over kronbladene, og tanken om at kunne have hjemmedyrkede blomster i vaserne hele vinteren synes jeg lyder tiltalende.

22 kommentarer

  1. Min mor var helt pjattet med evighedsblomster. Hun lavede alle mulige forskellige dekorationer med dem. Blandt andet havde hun gang i en større produktion af grydeskeer pyntet med evighedsblomster. De var mægtig populære en overgang – mon ikke det var omkring 1970 sådan cirka?
    SuperBrugsen i Fensmark er virkelig super. Mere venligt og serviceminded personale skal man lede længe efter!

    Kommentar af Randi — 23. februar 2017 @ 17:04

    • Det skal nok passe med sidst i 60’erne og først i 70’erne.
      Ja, den er, og jeg tænkte nok, at du kender den – det kan være vi render ind i hinanden en dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 19:26

  2. Det er dog et forskrækkeligt skilt du har fundet. Godt det andet var bedre. Det er mærkeligt at Coop ikke lægger vægt på at skilte skal være ordentlige, idet koncernen vel går ind for ordentlighed. Når man sjusker med skilte, er der måske også sjusket med andet.
    Det er selvfølgelig ikke kun Brugsen der kan. Jeg har lige læst om et hotel som “ligger i forlængelse med slottet og den gamle bydel”.
    Måtte frøene spire behørigt. Bare de ikke bliver for ranglede af den begrænsede lysmængde.

    Kommentar af Jørgen — 23. februar 2017 @ 17:09

    • Det gør COOP måske også, men de kan jo ikke rende land og rige rundt for at tjekke alle butikkerne.
      Nej, det er sandelig ikke kun Brugsen, der kan – der er næsten ingen der kan stave rigtigt 🙂
      Jeg håber – jeg er trods alt kun 1-2 før officielt tilladte forspiringstid …

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 19:28

  3. Her er fiffet, du kan bruge: Læg frøene mellem to stykker dobbelte, fugtige køkkenrulle, læg pakken i en plastikpose, som lukkes og lægges på et gulv med gulvvarme (der dog ikke må være alt for varmt!). Kig til dem af og til og sørg for, at køkkenrullen hele tiden er fugtig. Spirer frøene ikke efter en uges tid – ja, så er alt håb vist ude …

    Kommentar af Elsebeth — 23. februar 2017 @ 17:48

    • Tak, det er et udmærket fif, hvis man vil så direkte i haven og gerne vil være sikker på, at der kommer noget op, men når det gælder forspiring som jeg gør her, betyder det ikke rigtig noget, om det spirer mellem køkkenrullestykker eller i jorden i avispotterne 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 19:30

      • Den store forskel er dog, at det tager 2 minutter at klargøre projektet med køkkenrulle sammenlignet med den tid, du brugte – spirer frøene i køkkenrulle, ved du, at de vil kunne resultere i planter, når du lægger dem i jord!

        Kommentar af Elsebeth — 23. februar 2017 @ 22:30

        • Jamen det er da rigtigt … men det er (desværre) ikke tid, jeg mangler lige nu 🙂

          Kommentar af Ellen — 24. februar 2017 @ 09:21

  4. Hmm, jeg er vist ikke så god til dansk alligevel, jeg kan nemlig ikke finde seks fejl på skiltet 😉 med mindre det er nogle af blomsternavnene, for dem erkender jeg blankt, at jeg ikke aner hvordan de skal staves.
    Mon I har fået snevejr nu?

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 23. februar 2017 @ 18:38

    • Det er scilla eller skilla – men uden h 🙂
      En lille smule slud, men 95 % regn …

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 19:31

  5. Øv, nu skrev jeg lige en kommentar, og så stod nettet af 😦 Jeg tror, det er en test: Hvor mange fejl skal der til, før Ellen besvimer? 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. februar 2017 @ 19:02

    • Irriterende!
      Så mange fejl kan ikke engang Brugsen præstere – husk, jeg har mange års træning som korrekturlæser – det duede ikke rigtig, at jeg besvimede i arbejdstiden 😉

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 19:32

  6. Åh ja! Evighedsblomster! Min mor og for havde gartneri, og i mange år var evighedsblomsterne noget af det, min far fyldte bilen med, inden han satte kursen mod Gasa i Aalborg. Min mor lavede dekorationer i mængder – siden med rette dømt til at være forfærdelige støvsamlere! Jeg blev grundigt vaccineret mod evighedsblomster dengang. Min mor vist også.
    Tak for dine sprog-opsange (kan man kalde dem det?) Det er sædernes forfald, at der ikke mere er ordentlig danskundervisning i skolen. Og ih, hvor er det tegn på mange år på bagen, når den slags ytringer falder ud af éns mund!!
    Tak for dine meningsfulde sammensætninger af ord!
    Hanne

    Kommentar af Hanne — 23. februar 2017 @ 19:52

    • Det er da rigtigt – jeg havde lige glemt det med støvsamlingen … men lad mig nu først se, om de overhovedet vil spire.
      Velbekomme! Det er rart at se, at det, omend det nok ikke hjælper så forfærdelig meget, så i hvert fald glæder nogle, at jeg gider kæmpe min egen lille kamp mod den fremherskende fejlstavning 🙂
      Vi kan trøste os med, at der også er unge, der har det som os. Jeg kender en ung fyr på 20, der slet ikke kan tage alle de fejl, der ses overalt 🙂
      Velbekomme igen og velkommen til som kommentator.

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 20:35

  7. Jeg husker også evighedsblomster – og jeg forstår også godt deres ry for støvsamling. Men sjove var de.
    Du er så flittig med dine haveting. Måske fordi du har flere år at indhente 😉

    Kommentar af conny — 23. februar 2017 @ 21:28

    • Det tænkte jeg slet ikke på – måske fordi rengøring ikke var mit ansvar dengang 🙂
      Det er nok derfor, Conny – jeg har mange år at indhente!

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 21:47

  8. Vi havde evighedsblomster i haven, da jeg boede hjemme… altså før 1972…. Jeg kunne godt lide de smukke farver.. det var heller ikke mig der skulle støve af!
    Held og lykke med planterne. Erik har købt tomatfrø… og sat de første kartofler til spiring.
    Det er i hvert fald forår inden døre!
    Sne er det ikke blevet til meget af her… jeg kan se fliserne i lyset fra stuen.

    Kommentar af Anne Holtegård — 23. februar 2017 @ 23:06

    • Jeg husker også de meget klare farver.
      Vi er vist mange, på hvem det kribler i fingrene nu – så er det godt, man kan tyvstarte 🙂 .
      Der kom stort set ingenting her!

      Kommentar af Ellen — 24. februar 2017 @ 09:23

  9. Du har da fået forårskuller, så det batter 😆 Jeg sidder her i lokalbanen (der skal babysittes) og nyder sneen, der lyser i mørket udenfor. Men jo, når solen skinner – og varmer, ikke mindst – så trækker det også i mig, selv om jeg ikke har en royal pottefremstiller 😀

    Kommentar af fiberfryd — 24. februar 2017 @ 06:41

    • I har fået mere sne end vi harm og nu er det allerede ved at være smeltet væk i den dejlige sol.
      Jeg tror det trækker i de fleste nu – vi vil have forår, vil vi – en pot maker af kongelig afstemning er ikke en betingelse for det 😉

      Kommentar af Ellen — 24. februar 2017 @ 09:25

  10. Hvor mange fejl tæller kommaet efter “Schilla” for? En for at der er mellemrum før, en for at der mangler mellemrum efter, og en for at det slet ikke skal være der? Jeg får også tre fejl ind i overskriften. Underholdende!

    Kommentar af Kirsten — 24. februar 2017 @ 08:13

    • Jeg havde kun talt det for to, fordi jeg kaldte det for ‘forkert placeret komma’, men lad os bare sige tre. Og ja, hvis forårsbakke havde været korrekt i to ord, skulle ‘bakke’ have været med lille begyndelsesbogstav.
      Endelig staves plantenavne iflg. Sprognævnet også med små begyndelsesbogstaver, så reelt når vi vel op på 12 fejl. Egentlig ret godt gået 😀

      Kommentar af Ellen — 24. februar 2017 @ 09:28


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.