Hos Mommer

18. februar 2017

Det klør, gør det …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:51
Tags: ,

IMG_5764Nu klør det altså i havefingrene! Både i Johns og mine … hans fordi han gerne vil i gang med at gøre klar til den nye terrasse og mine fordi jeg vil i gang i bedene. John kan så småt begynde, men han skal bruge Søren til noget træfældning, og han kan ikke her i weekenden.
Det er desværre nok for tidligt endnu med de bede, men mon ikke jeg så småt kan begynde rundtomkring at fjerne visne strittejawertusser fra sidste blomstring? Nu tror jeg ikke mere på, at der kommer så store mængder sne, at de er nødvendige for at isolere – eller hvorfor det nu lige er, at man ikke må fjerne dem før om foråret.

‘Træfældning’ er måske et voldsomt ord – det er den store, stedsegrønne plante, der står bag pavillonen, der skal væk. Jeg tror, det er en kinesisk ene, men er ikke sikker, og det er også ligemeget, for dens skæbne er nu beseglet. Jeg har ønsket den væk lige siden vi flyttede ind, men John syntes den skulle blive. Nu har han selv foreslået, at den bliver slagtet, så den nye terrasse kan tage sig ud på bedst mulige vis … og jeg havde naturligvis intet som helst at indvende mod det!
Det bliver ren win-win – ny, overdækket terrasse og ingen kinesisk ene – plus, at der bliver noget plads, både hvor den står nu og bag den, hvor der vil blive plads til nye planter.
Det har jeg bare ikke nævnt noget om endnu til John … jeg skal også først se, hvordan det bliver, når terrassen er færdig, inden jeg kan begynde at se for mig, hvad der ville se pænt ud – og hvad der vil kune gro der, for det bliver et lidt mørkt hjørne af haven.

Det er simpelthen også snart bydende nødvendigt, at jeg kan komme ud – jeg bruger alt for lang tid på internettet på at blive inspireret til nye tiltag i haven. Alle, der kender mig, morer sig strålende over min haveiver, der jo er et ganske nyt fænomen fra min side.
Men altså … jeg har tiden til det nu. Al den tid, der skal til, og selv om jeg holder meget af at strikke og sy, nytter det ikke noget at sidde på sin flade hele dagen med den slags sysler. Man skal UD, skal man, og når man har et sted som vores, hvor det, næsten uanset vejret, er skønt at være ude og med jævne mellemrum kigge ud over fjorden, så er det da bare med at benytte sig af det.
Så forår, tak! Snarest!

28 kommentarer

  1. Det, du kan lave i februar, er at forspire kartofler, fjerne ukrudt og så ellers drømme om de ting, du kan lave ude i haven, når foråret kommer. Du skal ikke fjerne de visne stauder eller fjerne vinterdækning endnu, for vinteren er ikke ovre. Du ska’ ik’ forjaw’ dig, men øve din tålmodighed.

    Kommentar af Elsebeth — 18. februar 2017 @ 17:13

    • Det der med tålmodighed er ellers ikke min stærke side, men du gav mig faktisk en god ide til det ‘dumme’ stykke jord bag den kommende terrasse. Det kan muligvis bruges til at lægge kartofler i. Vi har nemlig ingen køkkenhave; det er haven slet ikke til, men lige præcis dér kunne der måske gro kartofler. Og kan der ikke … ja, så har jeg da bare spildt 25 kartofler 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2017 @ 17:48

      • Det er tydeligt fremgået på din blog – det var derfor jeg skrev, som jeg gjorde. Den kan man faktisk få brug for i flere situationer. Kartofler skal ikke vokse i halvmørke på et sted, hvor vinden ikke kan vifte utøjet væk, og skimmel får gode betingelser i regnfyldt vejr. Desuden skal der sol til. Jeg ville spørge en af mine kartoffelavler-naboer.

        Kommentar af Elsebeth — 19. februar 2017 @ 00:45

        • Dem har jeg desværre ingen af … det må som sagt komme an på en prøve – det er der ikke noget forgjort ved 🙂

          Kommentar af Ellen — 19. februar 2017 @ 09:30

  2. Jeg kender bestemt godt den kløe og behovet for at komme ud i vinden, og så kommer jeg til at tænke på dem på plejecentret tæt ved, som jo osse ka ha det sådan, og hvem sørger i disse tiden for deres luft! friske! Jo der findes en gå-tur ven – det må vist blive mig en dag!

    Kommentar af ingrid — 18. februar 2017 @ 17:41

    • Det er da en god ide at blive gå-tur-ven – det vil de sikkert blive glade for på plejecentret – og så får det pludselig et formål, så man ikke går bare for at gå; det er så kedeligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2017 @ 17:51

  3. Jeg er med på en efterlysning af noget forår! Men hey, der er tingester på vej op af jorden hist og her, har jeg set….

    Kommentar af Maude — 18. februar 2017 @ 17:54

    • Der er nemlig masser af tingester på vej op alle vegne – dejligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2017 @ 18:07

  4. Jeg tror helt bestemt, at du får dit ønske om snarligt forår opfyldt. Da vi var ude at gå tur i dag, snakkede vi om, at der var mere fuglesang, end der har været længe. Fuglene mærker også, at det er på vej – foråret 🙂

    Kommentar af Randi — 18. februar 2017 @ 19:04

    • Dejligt – både fuglene og jeg glæder os meget 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2017 @ 19:31

  5. Og i dag tænkte jeg på jer haveivrige, jeg har ikke den fjerneste lyst, men jeg gad godt have det. Sikke en flot have man så kunne få. Og tålmodighed er vist en god ting, de lover frost i næste weekend.

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 18. februar 2017 @ 19:11

    • Det skal vist desværre komme helt af sig selv, Lene – jeg tror ikke, man kan tvinge det igennem 🙂
      Nå. Øv. Jeg må væbne mig …

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2017 @ 19:32

  6. Det går i det mindste i den rigtige retning. På et eller andet tidspunkt vil det sætte ind, det forår. Jeg glæder mig også, ikke fordi jeg skal ud og være flittig i haven.

    Kommentar af henny894 — 18. februar 2017 @ 19:14

    • Det kommer. Helt sikkert. Det kan bare kun gå for langsomt lige nu.

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2017 @ 19:32

  7. Foråret er på vej
    vil gerne høre mere om have planer.
    mørke hjørner må være svære, men god ide med kartofler, ellers nogle bunddække planter må kunne klare det…

    Kommentar af Anette — 18. februar 2017 @ 20:21

    • Det kan godt være det ender med et grønt bunddække … vi får se …

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2017 @ 09:31

  8. … bruger for meget tid på internettet til at blive inspireret … gisp, tænkte jeg, er det det, vi gør, bruger for meget tid på detteher nymodens pjat? Lige nu er der en anden forklaring på at jeg giver mig tid til at skrive noget. Jeg var for opslugt af en film, “Stegte Grønne Tomater” (på DVD) og trængte til at se noget fra det virkelige liv. 🙂

    Kommentar af Donald — 18. februar 2017 @ 21:29

    • Det, du kalder nymodens pjat er vist kommet for at blive, så vi kan lige så godt drage fordel af det … problemet er bare, at jeg mindst skulle have en halvstor park for at kunne føre alle inspirationerne ud i livet 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2017 @ 09:33

  9. Din appel kan jeg helt tilslutte mig, om end det – per definition – stadig er vinter.

    Kommentar af Eric Bentzen — 18. februar 2017 @ 22:28

    • Kun ni dage endnu – ifølge definitionen 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2017 @ 09:34

  10. Det er ikke tid til forårsaktiviteter endnu.
    Det klør skam også i bondefingrene efter at komme i marken; men også i marken betaler det sig at vente på den rette tid.
    Den første gødning skal ud på rødsvinglen tidligst i næste uge, og det er endda lidt tidligt, hvis vi får “Den anden vinter” i marts, som vi så tit gør. Det er den kulde som virkelig dræber: Hvis vi får sat vækst i planterne ved at fjerne bladdækket og frigivet noget gødning.
    Derved fremprovokeres en forårsvækst. Det giver en fortynding af plantesaftens saltkoncentration som er planternes frostvæske, og så er planterne lette ofre.

    Giv vinteren sin tid. Det betaler sig.

    Kommentar af natural2222 — 19. februar 2017 @ 06:18

    • Jeg ved det jo godt … det er bare så svært at vente … men du har immervæk en hel del mere at miste, hvis du er for hurtigt ude 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2017 @ 09:36

  11. Hvis kløen bliver alt for slem, er I meget velkomne her. Jeg tror vores have ville sætte pris på enhver form for kærlighed, uanset årstiden. Og jeg skal nok sørge for kaffen 😉

    Kommentar af Fru Z — 19. februar 2017 @ 09:57

    • Hehe, hvorfor tror jeg ikke helt på dig? Jeg tror du holder haven pæn! Men kaffe siger jeg aldrig nejtak til 😉

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2017 @ 10:49

  12. Et klassisk tilfælde af vårvanvid! Solskin. Lidt varme. Og straks slår den slemme kløe ud!
    Kur: Læs vejrudsigten…. snestorm i næste uge ❄️ Ellers er der kun et at gøre; lås døren inde fra og giv nøglen til en mere tykhudet… Læs flere haveblade og drøm om maj…. Marts er lunefuld og april gør, hvad den vil.
    Jeg læste et sted, at det er forår, når graderne følger klokken. ☀️
    Jeg ser muligheden for mange gode strikketimer, før jeg ikke kan undgå haven! 😉

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. februar 2017 @ 10:18

    • Vårvanvid. Forårskuller. Same, same 🙂
      Jeg kan godt se, det dykker markant i næste weekend, så du har ret: Jeg må bare strikke videre!

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2017 @ 10:51

  13. Jeg troede, at foråret havde indfundet sig allerede ved havet, jvf. billedet, men sådan er det åbenbart ikke. Det kan anbefales at gå flere haverunder hver dag og måske nusse med et eller andet. Måske er der et eller andet der skal flyttes og det er vejret vist fint egnet til disse dage.

    Kommentar af Jørgen — 19. februar 2017 @ 13:34

    • Nej, desværre er det ikke sådan, men det kommer vel, og i ventetiden må jeg nøjes med at nusse … jeg kan ikke rigtig komme i tanke om noget der skal flyttes.

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2017 @ 13:56


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.