Hos Mommer

16. februar 2017

Godt vi gjorde hvad vi gjorde i går …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:53
Tags: , ,

Heldigt nok, at vi tog til Faxe kalkbrud i går, selv om vejrudsigten sagde, at det ville blive fint og stille solskinsvejr både torsdag og fredag. Belært af årelang erfaring fra tidligere vejrudsigter ved vi kun alt for godt, hvor hurtigt tingene kan ændre sig.
Og ganske rigtigt: I morges sagde DMI, at det ville blive overskyet og blæsende. Det havde de til gengæld ret i, men det må være svært at forudsige for tiden, for udsigten er kun rigtig for samme dag og gerne ændret kraftigt til den næste.

P1050842

Vi havde en masse lidt mere end daggammelt brød, hvilket ungerne gerne ville til havnen med for at give det til ænderne. Vi fodrer ellers ikke ænder med brød, da det faktisk ikke er særlig godt for dem, men hvad gør man ikke for børnebørnenes skyld?
Vi blev enige om at køre lige efter morgenmaden, hvis nu DMI skulle have ret i det med det overskyede … endnu var det dog fint og solrigt.
Som på billedet herover så det ud, da vi satte kursen mod Præstø – og som på billedet herunder så det ud, da vi ankom bare 10 minutter senere. Koldt og ret blæsende var det lige pludselig blevet, men ænderne og blishønsene var glade for maden. Det var mågerne desværre også …

P1050881

Det var meget underholdende at se fuglene skjøjte hen over isen for at få fat i brødet. Ænderne var dårlige skøjteløbere, men blishønsene var elendige. Mågerne havde den store fordel at kunne flyve hen og tage brødet, inden det nåede ned, hvorfor jeg gik lidt hen ad bådebroen og kastede lidt brød ud for at lokke dem væk, mens der blev fodret ænder henne hos børnene.

P1050887

Aubrey havde sin nye hue på. Det er en, jeg har strikket dobbelt i én tråd supersoft på pinde 1½ – det vil sige, at jeg har sådan set strikket huen to gange og foldet den ene halvdel op i den anden. Det tog næsten lige så lang tid som at strikke en hel sweater, men den blev tæt og god, og Aubie elskede den med det samme. Den er lige det største, men det var ligemeget for hans vedkommende – det er lige før, han sover med den på. Så er der noget ved at strikke til ham, når han bliver så glad for det færdige resultat!

P1050441P1050438P1050910

Nu er det hjemmehygge med ild i brændeovnen, Kajkager på tallerkenerne (to af os), kaffe/te/kakao i kopperne (alle), strikketøjet i hænderne (én af os, lige om lidt), laptoppen på bordet (tre af os), kortene på bordet gulvet (to af os) og en bog i hånden (en af os). Lejlighedsvis småsnak (fire af os), ærgerlige eller glade udråb, når kabalerne ikke går op, henholdsvis gør det (to af os).
Ikke mere ud i dag, tak!

25 kommentarer

  1. Lyder hyggeligt og sikke en dejlig hue. Farmor er ved at færdiggøre en bolero (tror jeg det hedder) til the tween. Den kommer Grace til at elske ved jeg bare:o) Hun skal nå at blive færdig inden hun og kusinen tager hjem i morgen aften. Farfar tog hjem i morges, da han skulle til begravelse resten tager hjem i morgen. Lige nu har ungerne taget kusinen med på legepladsen.

    Kommentar af Mette — 16. februar 2017 @ 15:10

    • Farmor har måske lidt travlt? Synd for farfar, at han måtte hjem, men godt, at de to andre kunne blive i Danmark.
      Jeg tror, de tre unge har det godt sammen 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2017 @ 19:08

      • Farmor arbejdede hårdt. Den er færdig og Grace er glad:o) De er også vældig fin.

        Kommentar af Mette — 16. februar 2017 @ 21:16

        • Alle er glade 🙂 Du viser måske et billede ovre hos dig selv?

          Kommentar af Ellen — 16. februar 2017 @ 22:00

  2. Her uden for Gudhjem har det været flot vejr lige til ved tretiden, hvor det blev overskyet og blæsende som med et knips med fingrene. Godt vi var ude hele formiddagen og nød det gode vejr. God og hyggelig dag ( det der er tilbage af den ) til jer alle fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 16. februar 2017 @ 15:34

    • Det var også som et fingerknips her – bare lidt før jeres, så vi nåede slet ikke at nyde det, men godt, at I gjorde.
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2017 @ 19:10

  3. Hyg jer 🙂 og som sædvanlig aner jeg ikke hvordan vejret har været. Har været på arbejde, men hjemturen foregik i tåge

    Kommentar af Lene — 16. februar 2017 @ 16:37

    • Tåge? Der har da vist været lidt af hvert i lille Danmark i dag … og jeg kender godt det med at have så travlt på arbejde, at man ikke lige lægger mærke til vejret.

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2017 @ 19:11

  4. Har bagt massevis af madpandekager, der nu er lagt sammen med oksekøds/grøntsagsfyld, drysset med cheddarost. Nu i ovnen, og skal herefter fortæres af min søn og hans familie. Vi vil tænke på gamle dage hvor man holdt vinterferie hos farfar og farmor, og nu er det kun en enkelt dag ! Ak ja.
    Så jeg kan kun sige nyd nyd nyd, og det kan jeg jo læse, at I gør i fulde drag. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 16. februar 2017 @ 17:07

    • Jeg forstår godt dit “ak ja” -. har selv haft præcis den samme tanke: Hvor længe kan vi mon blive ved? Ikke fordi det er et problem endnu, men jeg sagde til C i går, hvor de sad og slog maver efter en af livretterne, at den dag, jeg ikke kan lave denne gode mad, kommer de nok heller ikke og besøger os mere. Svaret var, at så var jeg da også enten død eller så senil, at jeg ikke engang ville være klar over, om de havde været der.
      Man ved heldigvis ikke, hvad tiden vil bringe, men tankerne om fremtiden kan jeg desværre ikke helt slippe …
      Vi nyder og nyder nyder derfor, mens vi stadig kan 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2017 @ 19:16

  5. Den hue skal nok sikre ham imod frost og snue 😉

    Kommentar af Rasmine — 16. februar 2017 @ 18:20

    • Det er netop, hvad jeg satsede på, Rasmine 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2017 @ 19:16

  6. Det er den flotteste hue! Kan godt forstå, han er glad for den.
    Jeg har aldrig været i Faxe kalkbrud, men jeg kan se, det er et meget spændende sted. Det var godt, I var der i det rigtige vejr. 🙂

    Kommentar af betty — 16. februar 2017 @ 20:51

    • Tak 🙂
      Det er et spændende sted, men det ville nok have forbavset mig, hvis du kendte det 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2017 @ 22:01

  7. Fantastisk hue
    ja måger er gode til at stjæle brød, har set dem kæmpe i luften om et stk brød.
    sikke i hygger jer.

    Kommentar af Anette — 17. februar 2017 @ 00:44

    • Tak – og ja, det kan du tro vi gør!

      Kommentar af Ellen — 17. februar 2017 @ 09:43

  8. Lækker hue! Det må ha’ taget sin tid, med pind 1,5; de er skønne at strikke på, men det kræver tålmodighed. Er det en gammel pind du strikker på? Nu om dage er det da svært at opdrive pinde, der er tyndere end 2 mm.
    Her faldt ærtesuppen ned om ørerne på os midt på dagen og det ser ikke ud til, at den har tænkt sig at lette foreløbig, men man kan jo håbe 😉

    Kommentar af fiberfryd — 17. februar 2017 @ 08:32

  9. De sidste 2-3 linier i dette indlæg er de bedste. Ikke at de andre fejler det fjerneste, men de sidste 2-3 linier siger bare så meget og med få ord. Tak 😀

    Kommentar af /ks — 17. februar 2017 @ 08:55

    • Hov, ville have skrevet at parantes-kommentarerne er geniale, men det fremgår muligvis allerede – u make me laugh out loud.

      Kommentar af /ks — 17. februar 2017 @ 08:57

      • Jeg regnede med, at det nok var dem, du mente – og tak 🙂

        Kommentar af Ellen — 17. februar 2017 @ 10:11

  10. Kære Ellen. Du har mange år endnu!!!!! Mine børnebørn (de 2 yngste) var hos os i Rågeleje i 2014. Min ældste datter er ældre end dig, og min yngste søn er fra 69, og det er hans 2 døtre. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 17. februar 2017 @ 23:57

    • Jeg håber da virkelig, at du har ret, Marianne! Er din ældste datter så gammel?! Du må være ældre, end jeg umiddelbart troede 🙂 – det er også en del år du har mellem den første og den sidste.

      Kommentar af Ellen — 18. februar 2017 @ 09:44

  11. Det er vist altid et hit at fodre fugle ved vandet. Sådan har vores børnebørn det stadig. Det er en god hue du har strikket. Kommer til at tænke på min egen muflon-tophue, som også er dobbelt. Den er et must når det er koldt.

    Kommentar af Jørgen — 19. februar 2017 @ 13:41

    • Ja … vi som voksne synes jo også, at det er sjovt. Vi ved bare, at det ikke er så godt for fuglene.
      Den er nemlig god, sådan en varm hue – for børn såvel som for voksne 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. februar 2017 @ 13:53


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.