Hos Mommer

12. februar 2017

Nørkle, nusse, gøre klar og købe nyt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:25
Tags: ,

Lige nu flintrer mine englændere rundt inde i København. Da Charlotte hørte vejrudsigten, ændredes planerne til fortrinsvis at bestå af indendørs aktiviteter. De er jo ikke englændere for ingenting, så de er ikke så hårdføre som vi vikinger er. Selv ikke C, som i den henseende er blevet mere engelsk end dansk. Men okay – det føles virkelig hundehamrende koldt, når det blæser så meget som det gør, også for os vikinger.
C & T havde kobberbryllup d. 31. januar. Det fejrer man ikke i England. Det kunne de selvfølgelig sagtens have gjort alligevel, men Tim har travlt med at flytte domicil og C har travlt med at forberede den nye butik, så det var ikke en fest, der havde nogen prioritet.
Hun har længe ønsket at vise børnene København, så hun bookede to nætter på et centralt hotel – ikke mindst for også at føle, at de gjorde bare lidt ud af det kobberbryllup.
Og hvordan reagerede ungerne?
“Hvorfor det??? Vi vil meget hellere direkte hjem til mommer og moffar!”
“Jamen … I kommer til København. Det er en dejlig by.”
“Vi har da været i Tivoli!”
… Nogle dage senere:
“Er der SNE hos mommor og moffar? Hvad laver vi så i København?”
Selv om den reaktion naturligvis glæder de gamle morforældrehjerter, håber jeg sandelig for dem alle sammen, at de får et par gode dage i København. De ville sikkert blive endnu bedre, hvis de kunne vente til sommer, men der var lige det med kobberbrylluppet, så det skulle være nu …

Jeg nusser huset invasionsparat. Invasion lyder så negativt – sådan er det ikke ment, men når husets normale indbyggertal vokser til det tredobbelte, så er vi langt fra den normale hverdag. Heldigvis.
Lægge håndklæder frem. Åbne mere for radiatorerne i de to værelser, da ingen af de fire holder af at sove så køligt som John og mig. Lægge en lille velkomstgave og et par nye annefutter ved hvert af børnenes hovedgærder. Lægge madplan med lutter livretter (ikke mine, forstås).
Yndlingsosten, pålægschokoladen, honningen, leverpostejen og de überlækre frosne tebirkes fra Meny er i hus. Disse og andre ting skal bare være de samme fra gang til gang – traditionerne er vigtige, og de glæder sig alle fire til hver deres helt bestemte ting, der hører sig til ethvert besøg hos os.

Radiatoren på børnenes værelse virkede ikke, heller ikke, da John havde lirket en lille pal løs. Det plejer ellers at virke, men ikke denne gang. Der blev åbnet i går, men i morges var det kun 1/4 af radiatoren, der var lunken, mens resten af den var helt kold – underligt, meget underligt. De kommer som sagt i morgen til frokost; vi kan derfor ikke nå en blikkenslager, so what to do?
John kørte afsted for at købe en elektrisk olieradiator, for ungerne hverken kan eller skal sove i 12°. Mens han var væk, skruede jeg lidt op og ned for termostaten, og da han kom tilbage, virkede radiatoren! Han havde naturligvis drejet på den flere gange inden da … det må være mit magic touch.
Nå. Det er altid godt med lidt backup, hvis vi skulle løbe tør for olie …

imageimageimageimageimage

Dahliaerne? Det er årets fem nye, som er ankommet fra Peter Nyssen. Der er meget at glæde sig til – både nu og senere.

36 kommentarer

  1. Dejligt med godt selskab i vente. Jeg kan nu godt forstå at ungerne helst vil hjem til jer; mage til forkælelse skal de vist lede længe efter 🙂 Traditioner er dejlige, så har man kendte glæder forude. Jeg håber vejret arter sig i den kommende uge. Lige nu er her sol (nedgående) og vindstille hos os, blæsten har heldigvis lagt sig igen. Hils de unge mennesker 🙂

    Kommentar af Benedicte — 12. februar 2017 @ 17:07

    • Selvfølgelig bliver de forkælede – alle sammen 🙂
      Vejret skulle blive bedre, men hernede har vinden aldeles ikke lagt sig endnu 😦 – og solen har vi ikke set, men den skulle komme tirsdag.
      Tak, det skal jeg nok 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 17:23

  2. Må det være tilladt at have fuld forståelse for børnebørnenes forståelse af verdens gang. Som Agamemnon ikke lige forstod hvad i alverden han skulle på Kreta, må det være nogenlunde ligetil at forstå hvad i alverden ungerne skal med København når man har let adgang til Præstø Fjord. Men selvfølgelig skal børnene forstå at der er andre muligheder end hvad de plejer blive eksponeret for hos Mommer og Moffar. Så de må leve med frustrationen.
    Næste gang termostaten kalker til må John pande palen en med en hammer, så kalken løsner sig lidt lettere.
    Man fornemmer utålmodigheden – hvad med et strikketøj?

    Kommentar af Jørgen — 12. februar 2017 @ 17:07

    • Ja, sådan er det nok. Endnu. Der kommer sikkert en tid, hvor de hellere vil til København, men lad det bare vare nogle år endnu – og jeg er sikker på, at de vil have hygget sig, når det kommer til stykket.
      Han brugte vistnok hammer, men han tør heller ikke være FOR voldelig.
      Jeg er i fuld gang med strikketøjet, men jeg er altid lidt rastløs op til deres ankomst.

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 17:25

  3. Så er der lagt i kakkelovnen til hyggeligt familiebesøg 🙂

    Kommentar af Randi — 12. februar 2017 @ 17:14

    • Det er der – jeg ved hvad du mener, selv om jeg forbinder ‘lagt i kakkelovnen’ med, at der er skældud i vente. Er det blevet et pendulord, mon?

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 17:29

  4. Hyggelig læsning jeg hver eftermiddag/aften glæder mig til.

    Må dog lige vide: Hvad er annefutter ?

    Kommentar af Hanne — 12. februar 2017 @ 17:16

  5. Hvis det kan passe ind i dine englænderes Kbh.-besøg, så vil jeg foreslå Zoologisk Museum til de naturglade børn, hvor man kan se dissektion af en ulv, hvis man er tidligt ude i morgen, men ellers kan det ses via Facebook tirsdag. Jeg foreslår det, fordi det er min opfattelse, at det er et nordisk fænomen at udsætte uskyldige børn for den slags barbari 😉.
    Der mangler vistnok et “ikke” i dit indlægs anden linje.
    Jeg forstår godt, hvis de trak indenfor i går, for da var det mere end hundehamrende koldt i Kbh. pga. vinden, så jeg opgav dagens travetur efter få km. I dag er det ikke slemt og solen har skinnet.
    Mvh. og god fornøjelse med forberedelserne og invasionen.

    Kommentar af Kristine — 12. februar 2017 @ 17:25

    • ‘Tidligt ude’ og mine englændere er to uforenelige størrelser 😉
      Jeg havde opdaget og rettet det manglende ‘ikke’, inden jeg begyndte at svare på kommentarer, men tak alligevel …
      Hvor er det godt, at de tilsyneladende har haft noget bedre vejr i Kbh, end det har været hernede!
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 17:32

  6. Åhhh så hyggeligt med alle disse forberedelser. Hurra for dit magiske håndelag med den radiator. Tror det må være mindst lige så ubehageligt at sove koldt for de som vil ha det varmt, som varmt for de af os som vil sove koldt.
    Hyg jer med alle englænderne 🙂

    Kommentar af udvandreren — 12. februar 2017 @ 17:28

    • Ja, det er hyggeligt, og ja, det har du givetvis ret i – faktisk er det nok værre at fryse end at have det for varmt, så det skal bare være i orden.
      Tak, det vil vi gøre 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 17:33

  7. Lyder alt sammen hyggeligt:o) Her kommer englænderne først tirsdag sidst på dagen. Men vi glæder os rigtig meget:)

    Kommentar af Mette — 12. februar 2017 @ 19:23

    • Det forstår jeg godt … og dine tager så nok ikke allerede hjem om fredagen 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 19:46

      • Jo, det gør de faktisk fra Kbh. så fredag middag er de væk igen. men et kort besøg er bedre end ingenting:o)

        Kommentar af Mette — 13. februar 2017 @ 15:43

        • Absolut!

          Kommentar af Ellen — 13. februar 2017 @ 15:54

  8. det lyder så hyggeligt, godt radiatoren kom i gang, nogen gange skal de bare have mange drej før det virker.

    Kommentar af Anette — 12. februar 2017 @ 20:49

    • Ja, det skal de åbenbart … det lyder som om du har erfaring med det 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 21:07

      • Min soveværelse radiator hvor jeg boede før. .. selv om det mest var luft…
        min ene stue nu kan ikke lide at komme igang, selv efter 24 timer slukket. ..
        så jo lidt

        Kommentar af Anette — 13. februar 2017 @ 17:36

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 13. februar 2017 @ 20:07

  9. Jeg husker mine gamle huse med gamle radiatorer – de virkede typisk ikke, når de skulle… 😉 Det var noget med at “lufte ud” eller fylde mere vand på anlægget – eller dreje frem og tilbage mange gange, så skidt og kalk løsnede sig. Det sidste virkede åbenbart for dig. Kan I nu hygge jer med gæsterne – det lyder rigtig godt med alle de gode ting, du har sørget for… 🙂

    Kommentar af miafolkmann — 12. februar 2017 @ 21:08

    • Vi har lært at åbne dem et par dage før, for vi har prøvet at hastetilkalde en VVS-mand, som lærte John at håndtere genstridige radiatorer 🙂
      Vi vil hygge og hygge, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. februar 2017 @ 09:44

  10. Når dahliatiden kommer!!!
    Den yderst til venstre har jeg vist også, uden dog at have et navn på den. Du kender nok navnet, når du lige har købt den.
    Du har, så vidt jeg husker, gemt knoldene fra i fjor i rengjort og afsvampet stand. Har de det godt og frostfrit?

    Kommentar af natural2222 — 13. februar 2017 @ 04:17

    • Åh ja – kan næsten ikke vente …
      Den hedder Chat Noir – denne dybe bordeaux er en af favoritterne.
      De blev vasket og lagt i fyrrummet et par dage. Derefter pakket ind i fleecetæpper, puttet i papkasser og sat op på loftet, hvor der endnu ikke har været under otte grader. Lige nu er der 10, og de ser alle ud til at have det godt i deres vinterhi – jeg har tjekket et par gange.

      Kommentar af Ellen — 13. februar 2017 @ 09:48

  11. Rigtig god fornøjelse med “invasionen”. Du er virkelig en rigtig mormor med livretter, gaver og hele moletjavsen. Jeg kan godt forstå, de gerne vil ned til jer.

    Kommentar af conny — 13. februar 2017 @ 12:57

    • Sådan er alle mormødre da. Forhåbentlig! Det er der en lov om, er der ikke? 😉

      Kommentar af Ellen — 13. februar 2017 @ 15:31

      • Jo, det må der vist være – en form for naturlov. Jeg får i hvert fald at vide, at jeg åbenbart bliver blidere, end pigerne synes, jeg tidligere har givet udtryk for, når det fx gælder pasning af børnebørn 😉

        Kommentar af conny — 14. februar 2017 @ 08:54

        • Hehe, ja, man ændrer nærmest personlighed. Sikkert fordi, man ikke længere har ansvaret for opdragelsen – det giver temmelig vide rammer 🙂

          Kommentar af Ellen — 14. februar 2017 @ 09:56

  12. Hvor lyder det hyggeligt med alle forberedelser og traditioner, der bliver holdt i hævd. Det er godt, at livretterne er klar til at sætte på bordet.
    Og så heldigt med radiatoren!

    Kommentar af betty — 13. februar 2017 @ 13:18

    • Jamen det er netop så hyggeligt – det er lige som at have jul flere gange om året – på den gode måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. februar 2017 @ 15:32

  13. Fingerspitzgefühl, Ellen. Sådan skal det være 😉 Rigtig god fornøjelse med yndlingsenglænderne 😀

    Kommentar af /ks — 13. februar 2017 @ 13:57

    • Klart nok 😉 Og tak!

      Kommentar af Ellen — 13. februar 2017 @ 15:32

  14. Nu har jeg aldrig følt, at mine børn var i vejen. Meen, havde det været mig og min mand med to børn, der allerhelst ville hjem til mormor og morfar. Ja, så havde jeg taget turen ned til jer, så mine børn fik deres hedeste ønske opfyldt, samtidig med at min mand og jeg kunne fejre hinanden i to dage inde i København. Og mon ikke jeres hjerter var smeltet, så i lige var smuttet til København for at hente de to – jeg tror det. Jeg havde gjort det, også uden at blinke; det er noget helt andet at tilbringe tid med børnebørnene UDEN deres forældre …

    Kommentar af Elsebeth — 13. februar 2017 @ 19:17

    • Det blev vi også enige om at gøre næste gang, men denne gang var det specielt børnene, C ønskede at vise Kbh. … hun og Tim har været derinde flere gange inden de fik børn – og der var booket familieværelse und alles.
      Faktisk havde også børnene en god københavnertur. Du ved jo sikkert godt, at børn altid er tryggest ved det kendte, så man skal ikke sådan lige komme og lave om på tingene. Når de så bliver tvunget til noget nyt, synes de trods alt som oftest bagefter, at det var alle tiders 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. februar 2017 @ 20:07

  15. Det er nu let at forstå, at de ikke var meget for at skulle ‘spilde’ to dage, når de nu har glædet sig helt vildt til at komme på ferie hos jer. København er jo KUN en by for dem.

    Kommentar af Elsebeth — 14. februar 2017 @ 00:35

    • Jeg kan sagtens forstå det, men var næsten sikker på, at de på trods af deres protester ville få en god tid i staden – vi har jo set det før 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. februar 2017 @ 09:55


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.