Hos Mommer

11. februar 2017

Der er så meget jeg ikke forstår

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:56
Tags: ,

ReliefmønsterDer er så meget jeg ikke forstår – blandt andet, hvordan strikkefastheden kan passe nøjagtigt i bredden, men ikke i højden. Min logik siger mig, at hvis den ene dimension passer, vil den anden automatisk gøre det, men det holder åbenbart ikke …
Den norske sweater jeg er i gang med til Søren, passer på en prik med 24 masker i bredden på 10 cm, men hvor opskriften angiver 28 pinde i højden, skal der 33 af mine pinde til for at give 10 cm. Hvordan kan det lade sig gøre???
Jeg kan selvfølgelig sagtens regulere længden – det kostede bare et reliefmønster mere midt foran, inden jeg begynder på selve mønsterstrikket – men det nævnte fænomen er grunden til, at jeg aldrig gider at strikke mine strikkeprøver på fulde 10 x 10 cm, men bare 10 x 4-5 cm, for det er vigtigst, at det passer med antallet af masker, da længden er nemmere at regulere. Men hvad vil en uerfaren strikker stille op? Hvis man tager en større pind for at få dem til at fylde mere i højden, vil arbejdet jo også blive bredere.
Jeg forstår ganske enkelt ikke dette her, men skulle der være nogen derude, der kan give mig en god forklaring, vil jeg blive glad. Tænk, hvis Malle kommer og spørger mig … hun synes jo, jeg er en ren strikkeguru, så der skulle helst ikke være noget, jeg ikke kan svare på!

Bilarbejdet er for tiden karklude, når jeg har et ikke-bilegnet projekt i gang derhjemme. Karklude i så mange udgaver som muligt, for det er måske ikke lige det mest spændende håndarbejde, jeg kan komme i tanke om, så variation må der til.
Jeg har strikket et par stykker med skiftevis én pind ret og én pind 1 r, 1 vr. Det bliver nydeligt. Især på den ene side … jeg kan bedst lide, at mine klude ser ens ud på begge sider (selv om der sikkert ikke er andre end mig selv, der tænker over det), så den jeg i gang med nu, strikkes med 2 r, 1 vr på alle pinde, hvilket kommer til at se således ud:

Karklud -r-r-vKarklud -r-r-v (1)

Man skal bare sørge for, at maskeantallet er deleligt med 3, så jeg har til denne slået 83 m op (75 til mønster og 2 x 4 til kantmasker.
Den sidste maske tages vr løs af og strikkes ret på næste p – det er den kant, jeg altid strikker og som fungerer bedst for mig.
Først og sidst på kluden strikkes 8 p ret. Supernemt og totalt hjerneløst strikketøj, men det er også godt indimellem.

Reklamer

28 kommentarer

  1. Fatter intet. Håber løsning viser sig.

    Kommentar af Jørgen — 11. februar 2017 @ 16:38

    • Ih, Jørgen – jeg havde da ellers lige regnet med dig 😀

      Kommentar af Ellen — 11. februar 2017 @ 17:41

  2. Kanon! Den opskrift skal jeg da bruge til min næste klud. Som du selv skriver: Forandring fryder! ❤️

    Kommentar af Maude — 11. februar 2017 @ 17:51

    • Nemlig! God fornøjelse 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. februar 2017 @ 18:31

  3. Endelig et strikketøj som jeg også kan finde ud af – karkluden forstås 🙂

    Kommentar af Randi — 11. februar 2017 @ 17:59

    • Så er det da bare med at komme i gang, Randi 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. februar 2017 @ 18:32

  4. Superwashbehandlet garn er glat, da de enkelte fibre er plastikbelagt, så nabomaskernes fibre griber ikke fat i hinanden og stabiliserer det strikkede i samme grad som ubehandlede fibre, så man kan godt opnå samme strikkefasthed i bredden med to forskellige pindestørrelser, mens den så vil være forskellig i højden, da maskerne bare bliver højere.
    Valget af pindemateriale gør også en forskel. Jeg strikker selv strammere på metalpinde end på træpinde, men mest i bredden.
    Nogle garner giver sig også i længden, når de bliver vasket. Har du vasket strikkeprøven og tørret den inden måling? Nok et retorisk spørgsmål til dig, men med så stort et arbejde, så ville jeg gøre det.
    Hvordan har du tænkt dig at få det flerfarvede mønsterstrikkede bærestykke til at passe med ærmets ditto med din betydelige forskel i strikkefasthedshøjden (ca. 15 %)?
    Mvh. og god fornøjelse med strikningen i den søde ventetid til mandag.

    Kommentar af Kristine — 11. februar 2017 @ 19:43

    • God forklaring. Jeg er dog stadig ikke sikker på, at jeg har forstået hvad det er der sker, men det er heller ikke alt, man skal forstå.
      Jeg har strikket tre tilsvarende sweatere af Dale Falk-garn, så det var nærmest en proforma-strikkeprøve, jeg lavede – du har derfor ret i, at den ikke blev vasket 🙂
      Det betyder ikke noget, om ærme og bærestykke passer sammen, fordi jeg strikker rundt og derfor bare klipper op dertil, hvor det nu engang kommer til at passe med ærmemålet – og om de slutter et par cm længere oppe eller nede, gør ingen forskel – jeg skal alligevel strikke bullen i L og ærmerne i XXL, fordi de er lige det smalleste til mine muskuløse mænd 😉

      Kommentar af Ellen — 11. februar 2017 @ 20:59

    • @ Kristine – Mange tak for en yderst overraskende information. Da jeg googlede superwash-behandlet uldgarn, fandt jeg ud af, at det er et halvsyntetisk produkt, som har mistet flere af ren ulds gode egenskaber. Superwash er altså ikke lig med superuld, men kun for dem, der ikke orker at vaske uld i hånden! Vi køber vel produkter af uld på grund af de gode egenskaber – og ikke for, at vi skal kunne vaske varen i en maskine; dvs. det troede jeg indtil i dag …

      Kommentar af Elsebeth — 12. februar 2017 @ 14:22

  5. Sommerfuglen har lige fået et nyt “instrument” hjem til at måle den nøjagtige strikkefasthed med. Det koster 40 kr., og næste gang jeg kommer forbi vil jeg købe det. Det ligner en lineal, og virker ret genialt, og det betyder, at man kan nøjes med at strikke nogle få pinde, skriver de i deres nyhedsbrev.
    Nej, jeg kan heller ikke se logikken i at rækkerne ikke passer i højden…

    Kommentar af Kisser — 11. februar 2017 @ 22:47

    • Det instrument måtte jeg lige ind og kigge på … det ser rigtig smart ud, og det må jo komme an på en prøve, om det er nøjagtigt nok.
      Nej … det er altså underligt, synes jeg.

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 09:58

  6. Det har også altid undret mig at det, selv med samme garn, kan afvige så meget. For mig er problemet, at man ikke rigtigt kan ‘fikse’ en afvigende strikkefasthed i højden, men må ‘nøjes’ med at strikke flere/færre pinde. Det kan give noget bøvl, når man strikker med mønster – og hvad stiller man så op?
    Jeg må også have den nye smarte lineal med masker på, som Kisser nævner. Det er meget nemmere end at sidde og tælle!

    Kommentar af Benedicte — 12. februar 2017 @ 01:02

    • Præcis! Hvis man kompenserer for det ene, går det andet galt, så det vil altid kræve lidt regnearbejde den ene eller den anden vej.
      Den ser virkelig smart ud, men den kan nok fås flere steder, mon ikke? Jeg vil kigge efter den i vores store garnforretning her i Præstø – om ikke andet, så kan hun vel skaffe dimsen hjem.

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 10:01

  7. Til detteher vil jeg bare sige, at jeg har bevaret en klud, som min faster lavede til mig for 35 år siden, indtil nu. Og min svigermors to hæklede lapper er bedre end alt andet. Der er ikke noget som hæklede eller strikkede bomulds-køkkenklude, håndklæder, grydelapper, og for ikke at løbe tør købte jeg et nyt (håndlavet) på sommermarked sidste år. Jeg frygter at løbe tør i fremtiden !!! 🙂

    Kommentar af Donald — 12. februar 2017 @ 11:56

    • Du kan da passe på tingene! Hvis du sender mig din adresse i en mail, så vil jeg gerne have lov til at forære dig et par karklude 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 13:02

      • Gisp, det var sør’me pænt af dig, jeg vil sende en mail snarest – men jeg skal lige nå nogle ærinder.

        Har lige læst om krisen med Anna – godt at det gik over! 🙂

        Kommentar af Donald — 18. februar 2017 @ 11:39

        • Ja, det var rigtig godt 🙂

          Kommentar af Ellen — 18. februar 2017 @ 15:11

  8. Jeg synes da vel nok, du forstår meget. Din måde at lave kant på kludene på, vil jeg prøve at gøre efter, når jeg bliver færdig med den første, som desværre ikke er vokset så meget. 😉
    Findes der en måde, jeg kan gemme det her indlæg på? Så jeg ikke har glemt kantopskriften til sin tid?

    Kommentar af betty — 12. februar 2017 @ 14:08

    • En del forstår jeg da … men ingen forstår alt 😉
      Det bliver så pæn en kant. Kan du ikke bare kopiere min tekst over i et tekstbehandlingsprogram og så gemme det? Eller tage et screenshot af skærmbilledet med den del af indlægget synligt. Jeg ved ikke, hvilken enhed du bruger, så jeg kan ikke give en præcis fremgangsmåde, men er en af dine svigersønner ikke ret god til den slags?
      Ellers er det jo ikke mange ord at notere ned i hånden 😉

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 15:19

      • Tak for forslag Ellen. Den helt nærliggende med at notere i hånden – den havde jeg da ikke lige tænkt på. Hahaha 😉

        Kommentar af betty — 13. februar 2017 @ 13:13

        • Hehe – sådan er det vist tit 🙂

          Kommentar af Ellen — 13. februar 2017 @ 15:29

  9. Jeg har heller aldrig forstået, at det skulle hjælpe på strikkefastheden at bruge større eller mindre pinde, som der altid står i opskrifterne. Jo, det hjælper på den ene led, men hvis den anden ikke skal ændres, så er man vel lige vidt. Jeg gør som dig, lader bredden bestemme. For resten synes jeg ret tit, at man ikke kan stole på strikkeprøverne – og jo, jeg vasker, inden jeg måler. Jeg går ud fra, jeg strikker forskelligt, når det drejer sig om en lille prøve og det større arbejde.

    M.h.t. superwash, så kan jeg nu godt forstå, hvis de unge mødre beder om babytøj strikket i det. De har sikkert andet at foretage sig end at vaske i hånden. Heldigvis kan man jo faktisk vaske en del ikke-superwash uld i vaskemaskinen også, hvis det er en nyere model vaskemaskine med et godt uldvaskeprogram. Hvis man tør! En anden grund til at bruge superwash uld er, at det ikke kradser nær så meget uld ellers gør. Mange børn, der ellers ikke kan gå med uld, kan godt bruge superwash kvaliteterne.

    Tak for opskriften, den vil blive afprøvet. Jeg har for nylig fået en bestilling på 4 x 5 klude .)

    Og så lige et link, som måske kunne interessre dig:
    http://www.ravelry.com/groups/berlin-knits—yarnfestival-2017

    Kommentar af Kirsten — 12. februar 2017 @ 19:56

    • Nemlig: Bredden må være det vigtigste mål at få til at passe. Jeg synes også, at jeg strikker en anelse forskelligt på prøven og på arbejdet – måske fordi man er overomhyggelig i prøven, mens man på selve arbejdet bare strikker, som man plejer. Prøven giver dog en brugbar retningslinje.
      Det forstår jeg også godt … mine foreløbig fire hapshawls (‘Prinsesvøbet’) til familiens babyer er strikket i Arwettagarn, som er superblødt og lige så pænt efter maskinvask, som da det var nyt. Og til ungkarlen Søren er det en rigtig god ide at kunne fortælle ham, at han bare kan vaske sweateren på uldprogrammet.
      Dette Dale-superwash, som jeg strikker med nu, er intet mindre end fantastisk til mønsterstrik – det lægger sig ualmindelig flot 🙂

      Velbekomme – fint, at vi kan udveksle kludeopskrifter. Jeg har været glad for dine, fordi de også er ens på begge sider. 20 klude er da ellers lige en sjat …
      Tak for link. Jeg ved ikke helt, om vi kører til Berlin; der er jo en anelse længere end til Hamburg, men nu ved jeg, at det er en mulighed.

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 20:47

  10. Interessant spørgsmål, hvor jeg især er glad for at læse, at I alle siger, det er bredden, der er det vigtigste. Så er spørgsmålet bare, om jeg ville kunne finde ud af at justere et mønster, hvis jeg skulle gå i gang med noget mønsterstrik.

    Kommentar af conny — 15. februar 2017 @ 10:59

    • p.s. Jeg synes nu, karklude er dejlige at strikke, fordi det går så dejligt hurtigt. Og jeg vil også tage din opskrift til mig.

      Kommentar af conny — 15. februar 2017 @ 10:59

      • Det kommer an på mønstret – det er ikke alle, der vil kunne justeres. På denne norske sweater er det nemt, for jeg længdejusterer i det ensfarvede stykke, både på bul og på ærmer.
        Ja, det går hurtigt med en karklud 🙂

        Kommentar af Ellen — 15. februar 2017 @ 11:44

  11. Jeg har ledt efter dokumentation for at jeg har hørt at…. der findes bredstrikkere! Har kun fundet frem til en anden, der mente, at der er Annette Danielsen. http://liliansstrikkeblog.blogspot.dk/2013/06/strikkefasthed-et-lille-studie.html
    Jeg har også bøvl med højde/bredde i mit strik. Så der skal tilpasses til mønster og højde/drøjde i øvrigt!!!

    Kommentar af Anne Holtegård — 15. februar 2017 @ 23:05

    • Jeg har lige skimmet teksten igennem i dit link. Jeg tror, efter kommentarerne her at dømme, at der må være mere end 10 % af strikkerne, der har problemer med strikkefastheden, men det er da interessant, at en enkelt strikker har gidet gøre sig den ulejlighed at undersøge sagen. Også pudsigt, at hun skal bruge ½ nr. større til vrangpinden. Hvis jeg strikker ‘normal’ vrang, bruger jeg 10 % mere garn til en vrangpind og skal således bruge ½ nr. mindre, og sådan tror jeg faktisk de fleste har det. Heldigvis bliver mit indoeuropæiske glatstrik 100 % ens på ret- og vrangpind.

      Kommentar af Ellen — 16. februar 2017 @ 09:41


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.