Hos Mommer

10. februar 2017

En ny fugl og et nyt ord

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:30
Tags:

I morges opdagede John en ny fugl stå ude på den iskant, der nu er dannet på fjorden. Han troede først, det var en rovfugl, for den var stor i forhold til de måger, den stod iblandt.
Frem med kikkerten.
SvartbagDet var en svartbag. Jeg kender navnet, men havde mig bekendt aldrig set en svartbag … har i givet fald ikke hæftet mig ved, at det er så stor en måge i forhold til de almindelige måger, jeg normalt ser.
Den er virkelig stor – omkring 70 cm fra næb- til halespids og et vingefang på 150-170 cm … den er således en del større end en musvåge og en anelse større end en glente, så det er okay, at John inden kikkertundersøgelsen troede det var en rovfugl.
Ét sted stod der, at det er Danmarks største måge. I vores fuglebog stod der Europas største måge, og dansk Wikipedia siger verdens største.
På engelsk hedder svartbagen great black-backed gull og på tysk Mantelmöwe – det er ikke svært at se logikken i denne navngivning. Jeg ser altid efter hvad fuglene hedder på engelsk for at kunne tale med, når børnebørnene begynder at tale om deres store interesse, og med dette gode og beskrivende navn var jeg nødt til at undersøge, hvad den hedder på tysk, så jeg har lært tre nye ord i dag.

Tre? Ja, fordi jeg også har lært ordet kleptoparasit, som for mit vedkommende var et førstegangsord.
Det krævede dog ikke Den Store Kædestrammereksamen at regne ud hvad det kunne betyde, at svartbagen er en kleptoparasit. Faktisk stod der klaptoparasit, men Google var for en gangs skyld relevant med sit ellers så irriterende “mente du…” “…kleptoparasit?”. Ja, jeg gjorde da – selvfølgelig.
Kleptoman. Parasit. Reglen er, at to gange negativ giver positiv, men det gælder ikke i dette tilfælde – kan man forestille sig et mere negativt ladet ord end kleptoparasit?
Nu er det weekend. Det er ikke spor negativt.
Kan man forestille sig et mere positivt ladet ord end weekend?
Der er stadig noget magisk over weekender – også selv om man er jobstoppet – jeg vil ønske jer en god en af slagsen.

17 kommentarer

  1. Det var nyt for mig det hele. Jeg har aldrig hørt om den fugl før. Sikke da en bandit – men det må bestemt være en oplevelse at se den.

    Kommentar af Randi — 10. februar 2017 @ 16:24

    • Ja, det er en ordentlig tamp af en måge!

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2017 @ 17:09

  2. Jeg ved ikke om jeg har set svartbagen, men jeg kender navnet. Kleptoparasit er ukendt ord for mig, men det må vel også være det tyvagtige skader er.
    God weekend ved havet.

    Kommentar af Jørgen — 10. februar 2017 @ 17:01

    • Jeg kunne kun finde frem til, at det er en kjove og så denne svartbag, der er kleptoparasitter – det betyder, at de tager foderet ud af munden på andre fugle, eller ligefrem tvinger dem til at gylpe maden op, der var beregnet til deres unger. Gør skader også det?

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2017 @ 17:11

      • Aner ikke om skader gør sådan. Det gør de jo nok ikke og jeg har lige set at myten om at skader tager blanke genstande netop er en myte. Den dropper vi så.

        Kommentar af Jørgen — 10. februar 2017 @ 19:54

        • Den myte har jeg også for nylig set blive aflivet 🙂

          Kommentar af Ellen — 10. februar 2017 @ 20:49

  3. Hvorfor giver Mantelmöwe megning? Kan ikke tysk…
    kleptoparasit… fint ord til den bølle.
    god weekend

    Kommentar af Anette — 10. februar 2017 @ 22:51

    • Mantel betyder kappe og Möwe betyder måge – jeg kan heller ikke tysk, men Google translate kan være nyttig, når man bare har brug for at slå enkeltord op 🙂
      Kleptoparasit er et meget malende ord!

      Kommentar af Ellen — 11. februar 2017 @ 07:59

  4. Den er stor og flot….. men….
    Måger er nogen bøller. De larmer, sviner og møver! Mange havnebyer har store problemer med måger.
    Meget malende betegnelse… Synes også Skrattmås er sigende….

    Kommentar af Anne Holtegård — 11. februar 2017 @ 08:36

    • Jeg er ganske enig og ville helst være foruden måger. I de engelske havnebyer kan de være direkte voldelige – jeg har set en måge tage mad fra en lille pige – den hakkede hende hårdt ved munden, den møgmåge.
      Ikke desto mindre var det lidt sjovt at se denne store fætter, som vi ikke havde set før.
      Hehe, ja, og den skal ikke forveksles med en latterfugl 😀

      Kommentar af Ellen — 11. februar 2017 @ 09:07

  5. Jeg synes, det er vanskeligt at kende forskel på svartbagen og sølvmågen. Begge har den røde plet på næbbet og kødfarvede ben, men svartbagen har vist mørkere frakke. Den er selvfølgelig også lidt større, men det kan være svært at se, når der ikke er nogen af den anden slags at sammenligne med.
    Måger er irriterende, men de er nu også flotte. Jeg vil trods alt helst ikke undvære dem.

    Kommentar af Kirsten — 11. februar 2017 @ 14:20

    • Uhh, du ved mere end jeg ved, men den vi så, havde en meget mørk, næsten helt sort frakke.
      Flotte er de, ja, men jeg bryder mig ikke om dem, når de bliver aggressive.

      Kommentar af Ellen — 11. februar 2017 @ 15:17

  6. Forleden så jeg en tv-udsendelse, hvor nogle fugle stak deres meget lange næb ned i halsen på fugle af en anden art – og tyvstjal den føde, de netop havde bragt med hjem til deres yngel. Måske er der flere arter, der har lært sig metoden for at slippe for en lang tur på havet …

    Kommentar af Elsebeth — 11. februar 2017 @ 14:48

    • Det kan sagtens være – den oversigt jeg så, nævnte kun fugle, man kan se i Danmark.

      Kommentar af Ellen — 11. februar 2017 @ 15:17

  7. Google kunne jo i stedet for at patronisere skrive noget i retning af: Kleptoparasit er et mere almindeligt ord. Eller bare “Slå op Kleptoparasit”. Ellers, hvis de skriver “Mente du …” så leder man i fortvivlelse efter NEJ knappen! 🙂 🙂

    Kommentar af Donald — 12. februar 2017 @ 11:59

    • Enig! Det er virkelig en effektiv måde at føle en til at føle sig dum på. Eller bliver tosset over … jeg bliver SÅ irriteret, især fordi google aldrig har ret i sine forslag – bortset altså fra denne ene gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 13:03


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.