Hos Mommer

9. februar 2017

Blomster skal der til

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:34
Tags:

DuftgeranieI denne tid, hvor der ingen blomster er i haverne – bortset fra de vintergækker og erantis, der lige nåede at titte frem, inden de blev dækket af sne – har jeg behov for blomster inden døre. Grønne planter er fint; det vil jeg ikke undvære, men der skal helst også være blomster.
Den gammeldags duftgeranie er gået helt amok i denne vinter. Jeg troede ellers det var meningen, at den skulle gå i en slags dvale og samle kræfter til foråret, men på trods af, at den har stået i et køligt gæsteværelse, er den nærmest gået helt gro-amok.
Gammeldags plantekrukkeNu har jeg, midlertidigt, taget den ned i stuen, for englænderne kommer på mandag, og jeg synes ikke, den skal fylde det halve af deres værelse. Under transporten brækkede der nogle grene af, men de er sat i jord, og jeg ved, at de nok skal vokse; det er prøvet før. Den er meget nem at formere … jeg forestiller mig, at de alle til foråret skal ud i den gammeldags, store, hvide ting, jeg fik med fra gården, og fylde den godt ud med en overdådig mængde duftgeranium. Det er ikke de mest prangende blomster den præsterer, tværtimod, men planten har en skøn, grøn farve.

I stedet fandt jeg i dag en bordeaux rose (matcher gardinerne!), som jeg satte op til Tim og Charlotte, og til entreen faldt jeg for en minicampanula i min yndlingsfarve: mørk blålilla. Den håber jeg, at jeg kan holde liv i, til den kan komme ud, for den er nøjsom og kan fint gro i et stenbed, så den kan få lov at sidde og lyse smukt op hele sommeren og efteråret ude mellem stenene i mit krydderurtehøjbed.

Duftgeranier

Campanula

Da der til Halloween blev pyntet med en hel del græskar, fandt jeg en gerbera i samme orange farve, som blev sat i vinduet lige bagved, hvor græskarrene stod ude på trappen. Den er nu på sit tredje hold blomster – ikke så snart er et hold visnet, før der er et nyt på vej. Den må også gerne holde, til jeg kan plante den ud, men alt tyder på, at den er særdeles levedygtig.

Kan I mærke dem? Forårsfornemmelserne? De trænger sig mere og mere på for mit vedkkommende … måske er det fordi vinteren først nu rigtig har indfundet sig, men jeg vil så gerne have forår nu.
Mine fem nye dahliaer er kommet fra Peter Nyssen i England, så det kan altsammen kun gå for langsomt. Alt for langsomt.

14 kommentarer

  1. Forår er dejligt, men det er især dejligt efter en lang vinter med sne og frost, synes jeg.

    Kommentar af Randi — 9. februar 2017 @ 18:46

    • Ja, det er da rigtigt – så længes man endnu mere efter foråret 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2017 @ 21:23

  2. Mine Geraniummer (hedder de det i flertal?…) er faktisk også gået helt amok denne vinter; jeg har måttet give dem væk fordi pladsen herhjemme er blevet for trang. Jeg har hørt man kan klippe den ned, men tvivlede på, at det ville blive kønt, så det blev ved tanken.

    Kommentar af Maude — 9. februar 2017 @ 20:15

    • Geranier 🙂 – det er både godt og skidt, at det åbenbart er geraniumår, for man skal jo også have plads til frodigheden.
      Jeg ved, at man kan beskære dem, men jeg ved ikke hvor kraftig en beskæring de tåler.

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2017 @ 21:25

  3. Rolig nu, husk februar er en ret kort måned – og så er vinteren pludselig forbi. Vi kan dog have nattefrost længe. Derfor skal bønner først sås 5. juni.
    Det serunægtelig ud til at du har grønne fingre – og det ser også ud til at der er et indeklima som planterne sætter stor pris på.

    Kommentar af Jørgen — 9. februar 2017 @ 20:53

    • Det er rigtigt, Jørgen, men det er alligevel svært at vente – og godt, at jeg ikke har urtehave, for så længe kunne jeg da ikke vente med at så.
      Nogle ting gror utrolig godt for mig, mens jeg helt må opgive andre slags planter, men ja, det har nok også noget med indeklimaet at gøre.

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2017 @ 21:27

  4. Hvor er det en stor og frodig duftgeranium, du har. Jeg klippede min kraftigt ned, inden den blev flyttet ind. Det var den ikke glad for, men jeg havde sat en kvist i vand og fik den også plantet, så nu har jeg stadig et eksemplar.
    Hvor er det dejligt, vi er på vej mod forår. Og skønt for jer, I snart får besøg.

    Kommentar af betty — 9. februar 2017 @ 21:21

    • Jeg har ellers hørt, at de tåler kraftig beskæring, men nu skal jeg da ikke have forsøgt mig pga. det du lige fortæller – heldigvis er det meget nemt at få en afskåret eller afbrækket stilk til at gro.
      Ja, det er så dejligt begge dele 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2017 @ 21:29

  5. Åh ja, forårsfornemmelser har jeg også. Derfor er jeg også ret sur over alt det her vintervejr, som jeg sagtens kan undvære. Vi vil ha’ forår, vil vi 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. februar 2017 @ 09:05

    • Vi kan vist ikke blive mere enige i den sag, Frue 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2017 @ 09:27

  6. Hvis de grene, du kom til at knække af og vil stiklingeformere, er dem, der er i vindueskarmbilledet, så vil jeg klippe dem tilbage, så der kun er få blade på hver stikling, da de minimale (manglende) rødder ikke har kapacitet til at få så store stiklinger til at blive til planter. Du kan lave flere stiklinger af det afklippede. Når stiklingerne er blevet til planter, kan de beskæres. Fordelen ved beskæring er en mere forgrenet vækst, men størrelsen reduceres (tempurært). Beskær over bladhjørner, hvor der er skud på vej. Stiklingerne skal stå køligt og lyst indtil roddannelsen er sket.
    Moderplanten kan sagtens beskæres nu, da den er i vækst. Planten går kun i dvale, hvis temperaturen er lav nok og mon I har mindre end ca. 10 grader C. i gæsteværelset.
    Mvh. og god fornøjelse
    PS: Det er tid til at så chili.

    Kommentar af Kristine — 10. februar 2017 @ 11:17

    • Dem i vindueskarmen er planter, der allerede er godt i gang 🙂
      Det er altså svært med den dvale – sidste år satte jeg en duftgeranium i et koldt rum. Jeg kender ikke den nøjagtige temperatur, men den har været omkring 12 grader … og den gik ud! Døde totalt og ikke spor temporært … 😉 – derfor satte jeg en ny til overvintring på gæsteværelset denne gang. Der er vel omkring 15 grader, og den gror som sagt som var den betalt for det.
      Jeg sår ikke selv chili. Det prøvede jeg for nogle år siden og kunne konstatere, at det passer, at de nye planter ikke nødvendigvis kommer til at ligne moderplanten. Jeg køber dem på Gartneri Toftegaard. De er lidt dyre, men det gør ikke noget, når jeg kun skal have tre planter 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2017 @ 11:48

  7. Blomster må vi have! Og især når der kommer fine og længe ventede gæster. Jeg tror kun, jeg har set duftgeranium i blomst en enkelt gang. For mig er det kun en grøn plante. Med duft.
    Jeg glæder mig også til foråret – eller i hvert fald til sneen forsvinder, så vi kan se de fine små erantis i græsplænen.

    Kommentar af conny — 10. februar 2017 @ 12:22

    • Duftgeraniens blomster er ganske rigtigt meget, meget diskrete, men jeg elsker bladenes farve og facon.
      Vinteren kan heldigvis ikke nå at blive lang, men for din og min skyld kunne den godt slutte med det samme 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. februar 2017 @ 14:09


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.