Hos Mommer

8. februar 2017

Strikkevejr

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:52
Tags: , ,

Den undskyldning har jeg vist brugt lidt rigeligt på det sidste: “Det er ikke vejr til andet end at hygge og strikke og se tv og drikke kaffe/te”.
Det er det altså heller ikke. Det bliver ved med at blæse en halv pelikan, og småsner gør det også indimellem. “Klæd dig bare godt på”, vil I sige, “og så ud med dig!” Nixen, siger jeg bare. Jeg må kompensere senere, for jeg skal ikke ud i det blæsevejr – I prefer to chill out rather than being chilled outside. Det kan jeg ikke oversætte.

P1050804P1050809 - Copy

image

Og min nye kimono hjælper ikke i denne sammenhæng. Den er supervarm, men på ingen måde vindtæt. Det var træls at strikke Ormen hin Lange, som skulle udgøre borten rundt foran. Det lykkedes dog til sidst uden jeg gik helt død i den, men de tokommanul meter føltes lige så lang som en jysk motorvej.

Malle er stadig på strikkebanen. Først babytæppet, så sokkerne, som også er færdige. Nu er hun i gang med denne grafiske sweater. Hun havde lige lidt problemer med ærmeudtagningerne, men eftersom jeg ikke hørte noget siden “Okay, jeg klør på, men det kan godt være, jeg skriver igen”, går jeg ud fra, at alt gik som det skulle. Hun er stadig sej, er hun.

Det synes jeg også, at jeg selv er. Ingen andre siger det til mig; så må jeg jo selv gøre det …
P1050817Søren har åbenbart været betaget af de norske sweatere, jeg har strikket til John – i hvert fald spurgte han forleden dag, om jeg tog imod bestillinger.
Det gør jeg normalt ikke, men her gjorde jeg en undtagelse, fordi han altid er så flink til at komme og hjælpe, når vi har brug for en ekstra hånd eller to, og derudover ramte han et meget heldigt spørgetidspunkt, fordi jeg var tæt på at være færdig med kimonoen, men havde endnu ikke besluttet mig for næste projekt.
Den skulle være mage til denne sweater, som Dalegarn designede i forbindelse med VM 1999, så jeg gik i gang på nettet for at finde det rigtige og originale garn.
Der viste sig at være en relativ stor prisforskel på præcis det samme garn, og når man skal bruge 26 nøgler, bliver 6,50 pr. nøgle også til en slags penge.
Det er den fjerde (!) af slagsen, jeg nu er i gang med. Jeg har strikket den blå til John, en råhvid til mig og en koksgrå til Charlotte. Heldigvis er det 10-12 år siden, jeg strikkede den sidste, så nu gider jeg godt igen, hvilket Søren blev ret glad for. Når først man er nået over de kedelige ‘bundstykker’ (som der faktisk også er et (relief)mønster i), bliver den rigtig sjov at strikke, selv om man HELE tiden er nødt til at kigge på mønsterdiagrammet.
Jeg er i gang. Det er snevejret også …

Advertisements

29 kommentarer

  1. Jeg synes altså også, at du er sej.
    Den er flot din nye kimono, og sweateren til Søren er også flot.
    Ja, sandelig det er strikkevejr. Her er det både strikke- og patchwork vejr – og en enkelt tur ud i vejret i dag.
    Og til stadighed FRYDER jeg mig over IKKE at skulle ud at køre tidligt om morgenen….

    Kommentar af Kisser — 8. februar 2017 @ 15:32

    • Åh tak, Kisser, det luner her i det kolde vejr 🙂
      Man kan da kun nyde at kunne strikke – og være fri for at gå ud andet end på frivillig basis.

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 17:19

  2. Gør jeg også, altså synes du er er sej 🙂 Vildt flotte strikkerier, du har gang i. Godt, at du har garn i huset, for der er mere sne på vej til jer, kan jeg se på DMIs radar.

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. februar 2017 @ 16:00

    • Tak, frue – dejligt at høre 🙂
      Den kan bare komme an, den sne – jeg har garn nok til en fimbulvinter 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 17:20

  3. Søren er en heldig mand! Og ja, det er da ikke vejr til andet!

    Kommentar af Maude — 8. februar 2017 @ 16:00

    • Det håber jeg også, at han synes, for det kommer til at gå hurtigt, hvis dette vejr fortsætter 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 17:21

  4. Ikke om jeg forstår, at det jan være sjovt – og da slet, slet ikke afslappende at strikke den slags. Jeg er, indrømmet, ikke den store håndarbejder, og bliver det vist heller aldrig. Jeg kunne slet ikke have tålmodighed til at koncentrere mig om den slags. Jeg ville ivrigt heller ikke kunne holde ud at sidde med det carne strikketøj i skødet. Men GODT at du kan strikke nok til at holde hele familien varme. Her sner det midt men ikke nævneværdigt. Til gengæld er her hundekoldt, så vi må nok danse os til varmen i aften – til gospel i en kirke, hvor varmen gik i eftermiddag ❄️❄️❄️

    Kommentar af Fru Z — 8. februar 2017 @ 17:11

    • Næh, det er vist ikke lige din hovedinteresse …
      Min tålmodighed er temmelig lille på de fleste områder, men lige mht. håndarbejde er den stor, og jeg bliver totalt rastløs, hvis ikke mine hænder har gang i noget.
      Brrrrr – det er bare med at tage hele garderoben på i aften, for det bliver da vist en kold fornøjelse.

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 17:25

      • Vi skal nok holde varmen – gospel giver både indre og ydre varme. Har i øvrigt lige læst min egen kommentar igennem – beklager alle slåfejlene. Min telefon (som jeg jo bruger) opførte sig mærkeligt – jeg kunne ikke se, hvad jeg selv skrev, så famlede lidt rundt i blinde, og troede egentlig slet ikke, at det var blevet sendt. Det har jeg oplevet er par gange – at skrive en kommentar, som aldrig bliver slået op.

        Kommentar af Fru Z — 8. februar 2017 @ 17:29

        • Jeg kunne jo nok gætte, at du skrev fra en telefon, men for et par af slåfejlene tog det nogle sekunder at gennemskue 🙂
          Det er så irriterende, hvis ens kommentar ikke går igennem, men jeg kan desværre ikke gøre noget ved det.

          Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 17:42

  5. Er helt med på din “strikkevejrs-bølge”. Det kunne da lige passe andet. Jeg daffer fra hoveddør til bildør, fra bildør til arbejdsdør – og så i omvendt rækkefølge senere på dagen. Det er også rigeligt med “frisk vejr” til mig 😀
    Knuselsker Sørens trøje – den bliver han glad for, når du engang er færdig med den. Wow!

    Kommentar af /ks — 8. februar 2017 @ 18:59

    • Nej, vel? Når man nu har muligheden for at lade være med at bevæge sig ud i det vejr, er det da bare med at benytte sig af det – og jeg ville have gjort det samme som dig 🙂
      Tak – det håber jeg da, men hvis den ellers kommer til at passe, så gør han.

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 20:06

  6. Er helt enig i at det kun er vejr til at strikke. Har kun været ude for at fodre høns og vilde fugle. I går måtte jeg slagte den trøje jeg var begyndt på i sidste uge, den blev alt for lille, så det var bare om igen. Jeg var ellers halvvejs op til ærmegabet, men sådan går det når man regner (eller måler) forkert. Men så får jeg jo glæde af garnet flere gange 🙂 Det er godt nok nogen flotte trøjer du frembringer, så meget mønsterstrik er jeg slet ikke nået til endnu. Varme strikkehilsner fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 8. februar 2017 @ 19:31

    • Det er også alt, hvad vi har svunget os op til. Uden den del med hønsene 🙂
      Surt at slagte trøjer, men man kan lige så godt gøre det først som sidst. Jeg har prøvet at fortsætte og håbe, men den går bare ikke, desværre, og så er det endnu værre at kassere den.
      Det er ellers sjovt, fru Jensen – jeg kan anbefale at prøve 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 20:09

  7. Kunne du ikke vinde DM i strikning for efterlønnere? Det er flot.

    Kommentar af Jørgen — 8. februar 2017 @ 20:45

    • Tak, Jørgen, men det tror jeg nu ikke, jeg ville kunne – der er mange strikkere, der er dygtigere end jeg er 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 22:00

  8. Flot kimono (kan man få et billede, hvor den ligger på ryggen?). Spørgsmålet er om du strikker med samme farve(r) som vejret eller vejret tilpasser sig dit strikketøj! Hvad er vejrudsigten for Sørens sweater?
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 8. februar 2017 @ 21:58

    • Øhhh, jo, men det gør den da næsten på billedet her – jeg står bare op?
      Ingen af delene, men der er udsigt til en færdig bul på søndag. På mandag kommer både solen og mine englændere 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 22:02

      • Min teori om dit strik og vejr – inkl. poetisk frihed – passer: Bul og fimbulvinter slutter søndag! 😂
        Jeg ønskede mig et “ligge til tørre”-billede for bedre at kunne se, hvordan du havde forenet krop og ærmer.
        God fornøjelse med det kommende besøg og må jeg foreslå et besøg i Experimentarium, hvis der er behov for ekstern aktivitet og vejret ikke er til udendørs af slagsen. Det er både meget lærerigt og underholdende for alle aldre, så kom tidligt inden resten af DK får snøvlet sig sammen, da der kan bruges mange timer og mængden af besøgende nok vil være stor, da det er dansk vinterferie kombineret med nyhedens interesse efter genåbningen for nylig.
        Mvh.

        Kommentar af Kristine — 9. februar 2017 @ 10:12

        • Ærmerne er bare et rektangel, der er syet på – ryg og forstykker gik lige op, uden indtagninger.
          Eksperimentariet skal vi besøge, men ikke i det eneste år, hvor børnenes half term ligger i den danske vinterferie – den plejer altid at ligge senere (altså den i UK), så det bliver ikke i år. Desuden er mine englændere fuldkommen umulige at få tidligt op, når de holder ferie, så selv om jeg stod og hoppede, ville vi ikke komme ud af døren før efter kl. 10!
          Det er heldigvis sådan, at nok er jeg vejrsart, men børnene er det ikke, så de skal nok finde ud 🙂

          Kommentar af Ellen — 9. februar 2017 @ 10:25

          • Tak for “billedet”.

            Kommentar af Kristine — 9. februar 2017 @ 16:26

  9. Imponerende strikkearbejder, både fra dig og Malle.
    Jeg har ikke kunnet greje, hvad det flotte stykke strik under “den jyske motorvej” er for noget. Er det et tæppe? Kan du skære det ud i pap for denne langsomtopfattende læser?

    Kommentar af conny — 9. februar 2017 @ 10:25

  10. Jeg er selvfølgelig vild med dit strik… og Malles!
    Kimonoen er flot. Sjovt som farvevalg giver forskel, det oprindelige foto og din trøje. De er smukke hver for sig. Monteringen er da ren Seyfarth; laaaaaaaange belægninger og en pokkers masse montering!
    Uhh, det klør for at strikke mere norsk sweater… Hammerflot mønster. jeg har nogle OL VM mønstre liggende. Men næste gang vil jeg strikke i vasket uld! Hvad strikker du Sørens trøje i?
    God strikkevejrsstrikkeudnyttelse…

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 9. februar 2017 @ 12:03

    • Andre farver kan give et helt andet udtryk, men det har du jo selv vist så tit 🙂
      Jeg strikker den i Dales Falkgarn (som opskriften siger), det er fast og holder strukturen godt, men er alligevel blødt – og det kan vaskes i maskine; det er rigtig godt til en ungkarl 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. februar 2017 @ 12:26

  11. Vel er du sej! Og flittig! (Det tror jeg også, at andre tidligere har fortalt dig). Hvilken farve har du valgt til Sørens udgave af trøjen?

    Kommentar af Benedicte — 12. februar 2017 @ 00:44

    • Hehe, jaja, okay, det er der måske nok 😉
      Mørk marine i bund, med hvidt mønster – faktisk helt identisk med Johns, men Søren ville altså have blå!

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 09:55


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.