Hos Mommer

7. februar 2017

“Kold og bister østenvind med lidt snedrys”

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:24
Tags: ,

P1050812Overskriften er en afskrift af DMIs udmelding her til morgen. Jeg kan gå med til det med den kolde og bistre østenvind, men LIDT? Og ‘drys’?
Hvis det er ‘drys’, så vil jeg nødig opleve et snevejr – for slet ikke at tale om en regulær snestorm – himmel og fjord har har indtil videre stået i ét på grund af sne‘drysset’, mens vinden til stadighed er tiltaget og den blygrå fjords hvide heste har formeret sig med foruroligende fart.
Det underligste var det kraftige tordenbrag, vi hørte. Jeg kan ikke huske at have oplevet tordenvejr i forbindelse med en regulær snestorm, men torden var det. Vi kiggede først forbavset på hinanden, fordi det lød som om noget stort styrtede sammen. Det varede lidt før det gik op for os, at det måtte have været torden. Hos DMI kunne vi da også lidt efter se, at landets eneste lyn i dag var netop hvor vi bor.

P1050808

Der skal nok være nogle stykker, der er glade nu. Personlig kan jeg sagtens undvære dette vejr – også selv om jeg ikke behøver at gå ud.
Selv her næsten fire år efter jeg jobstoppede, hopper jeg stadig af fryd og glæde og kommer med min evigt tilbagevendende bemærkning: HolddaOP, hvor er jeg glad for, at jeg ikke skal på arbejde, når jeg står op til sådant et vejr. Det kunne nemt tage op til tre timer at nå frem. Hvis ikke jeg ligefrem måtte give op og køre hjem igen.

P1050808Fuglene får lige lidt ekstra mad og solsorten fik nogle æbler. Den fløj op og forsøgte med sit næb at hive i snoren, som den halve kokosnød øverst til venstre i det lille billede er ophængt i. Fuglen havde intet sted, hvor den kunne finde fodæste, så operation Befri Kokosnødden foregik som luftkrig.
Faktisk var jeg ret imponeret over, at solsorten er klar over, at nødden hænger i den snor! Har de virkelig så stor en hjerne, at de kan gennemskue den slags ting? Dens ihærdige indsats affødte en stor respekt fra min side; derfor æblerne, for det havde den fortjent. Vi vil ellers helst ikke anbringe fuglemad på en måde, der kan tænkes at lokke rotter til, for indtil videre har vi været fri for dem i denne sæson.
Bank under bordet. 7-9-13. Touch wood.

24 kommentarer

  1. Ja, det har da godt nok drysset en del, må man sige… Her lovede de tørvejr (drysset skulle kun komme i de sydligste egne), men her har det også drysset hele dagen. Dog kun almindeligt drys, vel at mærke, ikke sådan noget overdimensioneret drys som man ser det på jeres kanter – så vi kan (desværre?) ikke prale af store snemængder!

    Kommentar af Maude — 7. februar 2017 @ 17:11

    • Det må altså være svært at forudsige en gang imellem, det vejr!
      ‘Desværre’ kommer meget an på hvem du spørger – hvis du spørger dine børn, er det nok ‘desværre’, men spørger du mig … 😉
      PS: Du er begyndt at signere med Maude – vil du gerne have, at der står det i stedet for skøreliv i mit link til dig?

      Kommentar af Ellen — 7. februar 2017 @ 17:35

  2. Her er der kun kommet drys. Det meste skulle lande nede ved jer og længere nede syd på, Møn, Falster og i det bælte. Men det ser da dejligt ud, specielt hvis man ikke skal på job hver dag 🙂

    Kommentar af havehyrden — 7. februar 2017 @ 18:01

    • Hvor dejligt det er, kan man jo diskutere, men det er helt sikkert dejligt, at jeg ikke skal ud i det for at komme på arbejde 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. februar 2017 @ 18:09

  3. Vi har klaret 12-13000 skridt i dag. Dels ved indkøb i formiddag, og dels ved en fodtur til Ramsømagle. Det luftede lidt på tilbagevejen, men byen her gav lidt god læ.
    Hvad sne angår har det drysset her, og der er ikke meget fygning. I ser ud til at have været mere plaget. Må det snart ophøre, det vintervejr.
    Det er en ret begavet solsort i har i haven!

    Kommentar af Jørgen — 7. februar 2017 @ 18:06

    • Hvor er I heldige – det har været halvslemt her, og jeg har knap nok været udenfor døren, for det har langt mere end ‘lufter’, skulle jeg mene 🙂
      Den må være et geni, den solsort!

      Kommentar af Ellen — 7. februar 2017 @ 18:11

  4. Vi fik et drys der lige dækkede jorden. En overgang blæste det rundt med sneen… Koldt var det.
    Og jeg er så ked af at jeg ikke kan fodre nu. Vi har godt nok ikke set rotten i laaaang tid… men vi har heller ikke fundet den død.
    Pokkers… jeg savner mine fugle.

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 7. februar 2017 @ 18:20

    • De satans rotter! Kan I ikke finde ud af noget, som vi har gjort det, så rotten ikke kan nå? Det der fuglehus, John byggede, er rottesikret, hvis man finder det rigtige sted at hænge det op. Der er også Eva Trios glaskugle til at hænge på et vindue – det er også i orden at bruge.

      Kommentar af Ellen — 7. februar 2017 @ 19:04

      • Spurvene smider frø ud fra brædtet. Men vi vil hænge nogle kugler og Erik har planer om at smelte noget foder til den Johnkasse han har lavet 😉 Håber det kan lade sig gøre på den måde…
        Rottefængeren sagde, at de er vanedyr og hvis der ikke er det, de plejer at spise, dør de af sult… Håber det er tilfældet.. eller at de har taget fra den kasse han satte op!

        Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 7. februar 2017 @ 19:20

        • Ja … vi har heller ikke foderbræt mere, men solsikkefrø i et rør og så de to ting, jeg nævnte.
          Så Erik har lavet foderhuset? Fint. Jeg kan godt sige dig, at fuglene er vilde med peanutbutter med melorme (fra Vivara.dk), og de er både skovspurve- og rottefri 😀
          Jeg håber I er kommet af med rotten.

          Kommentar af Ellen — 7. februar 2017 @ 20:01

  5. Her har vi haft let snevejr det meste af dagen, og jeg har været ude at gå en god tur for at nyde det. Der var en ret kold blæst, men det klager jeg ikke over, når nu jeg er så heldig at få lidt sne 🙂 Alting ser meget pænere ud derude nu.

    Kommentar af Randi — 7. februar 2017 @ 18:50

    • Ja, du elsker det jo, så du ville da også være et skarn at klage 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. februar 2017 @ 19:04

  6. I har åbenbart fået mere vintervejr end her i det jyske. Det var dog underligt med tordenbrag midt i snevejret. Det er nærmest uhyggeligt, synes jeg. Jaaeeee, hvor er det dejligt, vi ikke skal ud tidligt om morgenen mere 😉

    Kommentar af betty — 7. februar 2017 @ 21:50

    • Det var virkelig underligt!
      Er det ikke skønt, at vi kan blive ved med at fryde os over det? 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 09:22

  7. Her var det drys, og jeg elsker det, men det ved du jo godt 🙂 Også selv om jeg skal køre i det. De næste to dage har jeg dog fået lov til dels at afspadsere, dels at arbejde hjemmefra. Jeg kan høre det blæser godt udenfor lige nu, men jeg hygger mig indendørs.

    Kommentar af Lene — 7. februar 2017 @ 22:33

    • Drys er okay, snestorm er ikke, men det er ganske hyggeligt at være inden døre, når den raser 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 09:23

  8. her har det været drys, Zorro er skeptisk men ivrig – og jeg syntes bare det piv koldt.
    hvor blev det fint hos jer… er både og får elsker at se på sne, og pakket rigtigt ind er en tur i det også ok… men vil bare gerne havde sommer og varme.
    og nu klokken mange.. blev fanget da budget program endelig virkede…

    Kommentar af Anette — 8. februar 2017 @ 01:48

    • Chill factor er voldsom med det blæsevejr, så jeg bliver inde og er glad for, at jeg ikke har en hund, der skal luftes.
      Godt med budgetprogrammer, der virker 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 09:25

  9. Her drysser det. Ligesom i nat og det meste af dagen i går og sidste nat. Men det er – heldigvis – ikke blevet til så meget. Men det har jo også blæst en del, så jeg ved ikke rigtigt, om det har drillet på de små veje uden for byen. Men altså; kan det ikke bare holde op og blive forår? Sjovt med den kloge solsort, der kan kan lokke dig til at byde på æbler 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. februar 2017 @ 09:35

    • Det plejer ellers at være omvendt – altså at I har hårdere vejr end os. Jeg ved ikke hvor meget det har drillet, for vi bliver hjemme!
      Den var simpelthen så klog, den solsort – jeg har stadig svært ved at tro, at en fugl kan konkludere den slags. men jeg så det selv 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 09:47

  10. I har da fået sne:o) her har vi kun fået ‘drysset’ hvilket passer mig fint. I næste uge må det gerne sne for der er det vinterferie:)

    Kommentar af Mette — 8. februar 2017 @ 10:34

    • Her er vi for en gangs skyld ikke enige, Mette – i næste uge kommer englænderne; de starter på lørdag med to dage i København, og ingen af os ønsker noget sne mens de er i DK 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 10:42

  11. Det ser godt nok voldsomt ud, drysset. Her bliver det også ved – det huer mig ikke. Selvom jeg kun har 8 km hjem, så bryder jeg mig ikke om at køre i sne. Husbonden havde fortalt, at jeg kørte på vinterdæk tidligere på sæsonen, men det kunne værkstedet så forleden fortælle mig, at det var ikke det, de så. Så deeet ….

    Kommentar af conny — 8. februar 2017 @ 12:17

    • Det er da også næsten ligemeget om det er 8 eller 58 km … sidstnævnte tager selvfølgelig lidt længere tid, men de otte er lige så ubehagelige som de sidste 50.
      Du må vist hellere få skiftet de dæk – det var da ikke nogen rar besked at få lige nu.

      Kommentar af Ellen — 8. februar 2017 @ 12:30


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.