Hos Mommer

5. februar 2017

Det er med at have forbindelserne i orden –

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 10:38
Tags: , ,

Det er med at have forbindelserne i orden, men det har jeg desværre ikke. Ikke altid. Slet ikke den eller dem, der efter nogles opfattelse befinder sig i de øvre sfærer – den klub meldte jeg mig ud af for 46 år siden.
Når vi inviterer gæster ned til Den Stråtækte ser vi helst, at vejret viser sig fra sin allerbedste side; med en himmelblå himmel og en fjord, der spejler sig i samme dybblå himmel.
Vi vil IKKE have gråvejr og en dis så tæt, at det er nummeret før tåge, således at man knap kan se vandet fra huset.
Hvad var da også den første bemærkning der faldt? DE første bemærkninger? De faldt nemlig fra Hanne og mig på én og samme tid:
”Hvad er det da for et ugennemsigtigt vejr at invitere os herned i?” “UNDskyld! Det her har vi bestemt ikke bestilt!”

P1050781

P1050783Nå. Der var umiddelbart ikke rigtig noget at gøre ved det, men gåturen langs fjorden blev ændret til i stedet at vise dem Præstø by og havn.
Og faktisk er der noget charmerende og lidt mystisk over et diset sø- eller landskab, så turen var ikke spildt. Vi rundede Frederiksminde og studerede deres menukort. Blev enige om, at det nok var udmærket, at jeg havde gang i noget hjemme i køkkenet, for 3650 kroner pr. kuvert var lige i overkanten for os. Også selv om den kuvert bestod af en niretters vinmenu. Jeg ærgrer mig dog stadig lidt over, at vi ikke nåede at spise der, inden de fik den Michelinstjerne.
Frederiksminde havde denne smukke frøkapsel i et af deres staudeanlæg. Ikke engang min medbragte biolog kunne fortælle mig, hvad det er.
Kapslen er vist i naturlig størrelse (måske ikke hvis man ser den på en mobiltelefon, men den er omkring 3,5 cm i diameter). Den stikker lidt – de små hår er ret stive.
En billedgoogling på variationer over temaet ‘frøkapsel’ gav intet brugbart resultat.
Nogen bud på plantens identitet?

35 kommentarer

  1. Ku’ være du skulle melde dig ind igen.
    Har ingen ide om frøkapslens oprindelse.

    Kommentar af Jørgen — 5. februar 2017 @ 10:51

    • Jeg er nu ret overbevist om, at det ikke vil ændre noget, om jeg gjorde, Jørgen 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 11:10

  2. Tåge og dis er bare kedeligt i det lange løb – lad os nu få sne, frost og klar blå himmel 😉

    Kommentar af Randi — 5. februar 2017 @ 11:27

    • Kan vi ikke bare nøjes med den klare, blå himmel? 😉

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 11:28

      • Jeg vil også gerne lade mig nøjes med klar, blå himmel 😀

        Kommentar af /ks — 5. februar 2017 @ 11:45

  3. 3.600 pr. kuvert! Det er næsten en hel måneds madbudget herhjemme (altså for én kuvert) :-O

    Kommentar af /ks — 5. februar 2017 @ 11:46

    • 3650 kroner er omkring en hel måneds madbudget for både John og mig. Man skal virkelig VILLE det der Michelin-noget, men der er jo nogen, der rejser udelukkende med det formål at spise på Michelinrestauranter 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 11:59

  4. Ud fra billedet at dømme synes jeg altså ellers, at det ser virkelig smukt ud! ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 5. februar 2017 @ 13:32

    • Der er skønhed overalt i naturen, bare man kigger lidt efter 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 22:33

  5. ja det er faktiskt smukt vejret, også når det er tåget. Mystikken brede sig og billederne bliver ganske gode. Flot billede du har taget af fuglene på fjorden 🙂

    Kommentar af havehyrden — 5. februar 2017 @ 15:29

    • Smukt kan det sagtens være, selv om man ikke kan se så langt.

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 22:34

  6. Det er et flot billede. Grafik i sorte og grå nuancer. 😉

    Kommentar af betty — 5. februar 2017 @ 16:55

    • Ja … man behøver ikke farvefilm i disse dage 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 22:35

  7. Dis/tåge gør alt sådan lidt mystisk:o) Synes billedet er flot og den der kapsel er da en mælkebøtte, ej pjat har ingen ide:o)

    Kommentar af Mette — 5. februar 2017 @ 17:36

    • Nårhja, det er da en mælkebøtte 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 22:35

  8. Nej, af nulevende mennesker er det kun præsident Tumpen, der kan bestemme over vejret. Ganske vist mener de tilstedeværende, incl. hans egen kone, at det regnede (hun trak faktisk en paraply frem under han såkaldte tale, så det er nok trods alt kun mellem hans egne ører, lige under det påklistrede, orange hår, at han bestemmer over vejret, så det …

    Men som du selv er inde på, kan selv diset, gråt vejr have sin charme.

    Kommentar af henny894 — 5. februar 2017 @ 17:43

    • Ham gider vi ikke tale om … han ændrer jo hele tiden mening.
      Men ja, en egen, stille charme er der over alt det grå.

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 22:37

  9. Knap 4000 pr kuvert!
    Forslag fra min mor, Kikke evt facebook gruppe ved navn stauder, det en lukket gruppe de ved det måske, der er 14000 medlemmer, så måske en ved det 😉
    her var det også gråt men sjovt at gå på havnen.

    Kommentar af Anette — 5. februar 2017 @ 17:58

    • Det er mange penge!
      Jeg kan da prøve at kigge der, når nu google ikke gav noget resultat.

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 22:38

  10. Jeg kan godt lide tåge, for så er det som regel vindstille, som er mit absolut foretrukne vejr 🙂
    Bare ikke for meget tåge, når jeg skal ud at køre bil.
    3650 kr. for en menu – vildt!

    Kommentar af Kisser — 5. februar 2017 @ 18:34

    • Det er ikke rart at køre bil i, nej, og slet ikke når det er mørkt.
      Ja, det er mange penge at brænde af på en enkelt aften.

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 22:39

  11. Du milde… 3650kr… det er jo en halv englandstur.. en halv ny mobil… kamera.. Jeg tror, mine prioriteter ligger langt væk fra Michelin!
    Jeg vil hellere tage billede af smukke landskaber og sjove frøkapsler… Og kamera ønsket presser mere og mere på. Har overtaget sønnikes Iphone 6s+ Den kan meget… men kameradelen! Der er ingen indstillingsmuligheder, som i samsung… Hrmpf! Apple! Til den pris burde, der sidde et super kamera i…

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 5. februar 2017 @ 19:26

    • Det er en halv rigtig mange ting, men det er vel et spørgsmål om prioritering 🙂
      Efter min mening er iPhone (og har altid været) stærkt opreklameret, og især kameraet er elendigt.

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 22:40

  12. Ti hi, spændende og smukt ser det da ud 🙂 De to sidste gange jeg har været nede og set på et vist hus (hmmm), har det været ærtesuppe-tåge. Jeg var ret glad for, at jeg adskillige gange tidligere har set området i sol og fra den smukkeste side, for ellers havde jeg måske fået kolde fødder… 😉

    Kommentar af miafolkmann — 5. februar 2017 @ 21:09

    • Hehe, du behøver ikke at få kolde fødder, Mia – her er altid dejligt, selv når vejret egentlig kun er til at brokke sig over 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 22:41

  13. uagtet de dårlige forbindelser, så synes jeg som andre her, at billederne rummer en skønhed og en stilhed.

    Kommentar af Lene — 5. februar 2017 @ 22:45

    • Jamen det er virkelig ret smukt med sådan et stille, tåget vejr – men når der kommer gæster langvejs fra, vil vi godt have lidt mere udsyn 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. februar 2017 @ 23:13

  14. Hvilke forbindelser har du så, der sørger for “en fjord, der spejler sig i samme dybblå himmel”? Jeg har kun oplevet, at himlen spejler sig i vand.
    Smukt billede af bådebroen.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 6. februar 2017 @ 09:30

    • Der findes et godt begreb, der hedder poetisk frihed 😉

      Kommentar af Ellen — 6. februar 2017 @ 10:54

  15. Kunne det være en sort af stjerneanis. Den er godt nok håret og mere dobbelt i det end den almindelig kendte stjerneanis, men dyrkede sorter kan afvige en del fra standard.
    God ide med staudeklubben.

    Kommentar af Farmer — 7. februar 2017 @ 15:30

    • Det er da et bud, Farmer … men så skal jeg se planten til sommer. Det ville under alle omstændigheder nok kunne hjælpe en del på vej mht. identifikationen.

      Kommentar af Ellen — 7. februar 2017 @ 15:43

  16. Sjovt, at Farmer foreslår stjerneanis; det syntes jeg også den ligner lidt, men jeg aner faktisk ikke hvad det er.
    Jeg er en af dem der, med lange mellemrum ganske vist, betaler mange penge for en stor madoplevelse. Til gengæld bruger jeg ikke penge på f.eks. at rejse 😉
    Tågen og gråvejret er nu alligevel ganske fotogent, selv om sol og blå himmel giver en noget mere positiv stemning.

    Kommentar af Benedicte — 12. februar 2017 @ 00:35

    • Jeg tror så heller ikke helt på den stjerneanis – frøkapslen her er nærmest kuglerund … men jeg havde da ellers satset lidt på dig og din store planteviden, Ditte 🙂
      Du bliver da vist nødt til at tag en tur på Frederiksminde, tror jeg. Du/I kan sove her, hvis det skal være 🙂
      Det er smukt på fotos, men det behøver jo ikke at vare i dagevis!

      Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 09:54

      • Vi har to madoplevelser her i februar. Den ene (fødselsdagsgaven fra Amagerkanerne) er på Voce i forbindelse med Copenhagen Dining Week; lækker middag i en privat lejlighed i St. Kongensgade; den anden er Gastronomisk Innovation der inviterer til NACL#1 – unge lovende kokke (og nogle af de garvede) byder på spændende gastronomiske eksperimenter. Ingen af delene kommer dog i nærheden af Frederiksminde hvad prisen angår 😉 Så mange penge har jeg vist kun lagt hos Noma.

        Kommentar af Benedicte — 12. februar 2017 @ 16:55

        • Wow – rigtig god fornøjelse! Begge dele lyser virkelig spændende – dem glæder jeg mig til at høre om ved lejlighed 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. februar 2017 @ 16:59


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.