Hos Mommer

1. februar 2017

Jeg bliver i brokkeland lidt endnu

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:45
Tags: , ,

I går gik det ud over Adam Price, mens Hammerslag kun blev nævnt perifert.
Det må jeg hellere råde bod på. Jeg synes langt de fleste af mæglerne i den udsendelsesrække virker pæne, søde og sympatiske; mange af dem har tilligemed en fin og stille humor.
En enkelt skiller sig ud fra de andre. Det handler om en damemægler fra Frederiksberg. Hun er formentlig dygtig nok rent fagligt, eftersom hun har 27 års erfaring inden for branchen, men hendes flittige brug af ‘-agtigt’-suffixet er lige meget nok. Det er fint nok, at hun siger ‘halvfjerdseragtigt’ (især hvis noget er halvfjerdseragtigt), men hun bruger det alt for ofte, når det ikke er spor relevant, og hvor hun derfor kommer til at fremstå som en usmart ældre, der gerne vil være en smart ung.
Det er dog værre, at hun siger værrels. For værelse, forstås. “Det er et dejligt sovværrels”. Grrrr. Jeg håber, hun kan stave til værelse – ellers er hendes annoncering ikke god, men hun kan selvfølgelig have folk ansat, der kan stave. Medmindre de konsekvent nøjes med at skrive ‘vær.’.
Det allerværste er, at hun siger lillet. Det kender jeg ingen, der har sagt efter de er fyldt tre år, men Hanne Løye er undtagelsen, for hun siger det. Første gang troede jeg ikke mine egne ører, men siden har jeg hørt hende sige det to gange. “Det kan være svært at få plads til det hele, når huset er så lillet.” Dum er hun trods alt ikke, kan det måske fornemmes af denne begavede udtalelse …

Ejendomsmæglerannoncer er tit ret morsomme at læse, selv om det sikkert ikke har været mæglerens mening, at de skulle være det. Ham der solgte fædrenegården for os var slem, men heldigvis skulle vi godkende ordlyden inden offentliggørelse, så jeg fik korrigeret alle fejlene i tide, som fx ‘pilefyr’.

Men altså … lillet … tænk at skulle høre det fra et voksent menneske.

Trænger vi ikke til at grine lidt nu?

Hahaha

Eller var det slet ikke morsomt? Ville den kun have været det, hvis det var en sand historie?

24 kommentarer

  1. – og så mangler vi lige ‘ biddeler’😤

    Kommentar af Lene Thellufsen — 1. februar 2017 @ 18:57

    • Åhjajaja – som jeg staver ‘bedler’, men det er helt det samme fejludtalelsesfænomen, vi taler om 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 20:10

  2. Ha ha ha ha ha…. Tak for grin:o) Nu ser jeg ikke programmet men ville helt sikkert blive irriteret over en voksen ikke kan tale ordentlig. Men jeg finder det jo også frygteligt at voksne bander. En ting er de ord de siger ikke er danske bandeord men de synes også det er sjovt når deres afkom siger F- ordet. Jeg er muligvis sart men for mig er det at bande meget = dum! Ej, undskyld Ellen nu kørte jeg helt af sporet igen. Nu kan det være jeg er nødt til, at se Hammerslag bare for at høre hende sige lillet:)

    Kommentar af Mette — 1. februar 2017 @ 19:12

    • Hmmm. Nu føler jeg mig meget ramt, for jeg bander … men jeg siger aldrig, aldrig F-ordet – jeg kan slet ikke have det, men det er måske fordi jeg ved, hvor helt og aldeles skrækkeligt forfærdeligt det er på engelsk. I hvert fald for dem, der er bare en lille bitte smule dannede. Danskerne tror det bare er lidt lige som at sige ‘for pokker’ eller lignende, men det er så slemt, at danskere altid tror jeg overdriver, når jeg prøver at forklare det.
      Nu skifter de tit og ofte mæglerne ud i Hammerslag, og jeg ved ikke, om hun overhovedet deltager mere.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 20:15

      • Ej, Ellen jeg kan slet ikke forestille mig du bander. Det kan jeg altså ikke. Du bander nok pænt:) for pokker og sgu er ikke bande ord mere er jeg blevet fortalt. Er det rigtigt?

        Kommentar af Mette — 1. februar 2017 @ 23:16

        • Jeg tror på, at pokker og sgu ikke er bandeord 😉 Og det er jo heller ikke sådan, at jeg ikke kan sige to ord uden at brænde en ed af, men jeg kan godt sige noget med ‘for fanden’, hvis det skal være …mit repertoire er ikke så stort. Jeg fortalte i sin tid Charlotte, at hvis man fx slår sin lilletå mod et bordben, må man gerne bande, fordi det hjælper! Hun bander i øvrigt aldrig, og jeg gør det ikke så tit – men jeg kan ikke med god samvittighed sige, at jeg aldrig gør det 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. februar 2017 @ 10:07

  3. Heldigvis har jeg befriet mig for at se de nævnte udsendelser. Fin velkendt historie med nymodens besætning medførende en god latter.
    Jeg har i øvrigt bemærket i avisen at ongoing på udenlandsk tilsyneladende bliver til pågående på dansk. Det lyder lettere underligt.
    Dagens fine sætning i et læserbrev i Berlingske lyder: Der er intet så smitsomt som sproglige vendinger. Læserbrevet handlede bl.a. om at man ikke længere mener eller synes men tænker … Hvad tænker du om ongoing og pågående?

    Kommentar af Jørgen — 1. februar 2017 @ 19:33

    • Jeg synes nu de er meget hyggelige at se, og jeg har det måske egentlig bedst, når jeg har lidt at brokke mig over … lidt lige som en hypokonder der kun har det godt, når han har det skidt 🙂
      Det må virkelig være smitsomt, har vi ofte set, og det med tænker i stedet for mener eller synes nævnte jeg i et indlæg sidst i oktober: https://mommer.wordpress.com/2016/10/28/lidt-engelsk-grammatik/
      Jeg beklager, men ongoing kan faktisk godt betyde pågående; selvfølgelig ikke i betydningen ‘at være pågående’, men “In the ongoing trial” kan oversættes til “i den pågående undersøgelse …” (http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=p%C3%A5g%C3%A5&select=p%C3%A5g%C3%A5) Men normalt ville man nok oversætte det med ‘igangværende’ eller ‘løbende’.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 20:23

      • Takker for svar. Jeg husker at du skrev om tænker for ikke længe siden, men jeg glemte blot at bemærke det.

        Kommentar af Jørgen — 1. februar 2017 @ 20:45

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 21:20

  4. Har du ikke tidligere udtrykt, at talt dialekt er OK, mens skriftsproget skal være rigsdansk? “Sovværrels” er bare københavnsk, så det er godt for dig (og dit blodtryk 😉), at du har bosat dig, hvor det ikke er en del af det daglige lydtapet.
    Mvh. og fortsat god aften!

    Kommentar af Kristine — 1. februar 2017 @ 20:16

    • Jo, jeg har og det står jeg ved – men er det virkelig ‘bare’ københavnsk at sige ‘værels’? Jeg kender da flere københavnere, der siger ‘værelse’ 🙂
      Okay så, men det kan næppe være københavnsk at sige ‘lillet’?

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 20:26

      • Det er almindeligt på københavnsk at udelade endelser. Lillet er ikke normalt.
        Selv synger jeg, som de fugle jeg er i blandt, så om det er til lykke eller teløk, skoletaske eller skoltask eller …. varierer.

        Kommentar af Kristine — 1. februar 2017 @ 21:21

        • Gør du? Jeg taler helst som Ellen 😉
          Men Løye har altså en specielt irriterende måde at sige ‘værrels’ på, som er karakteristisk for hende.

          Kommentar af Ellen — 2. februar 2017 @ 09:59

  5. Den joke fik mig til at smile…

    Kommentar af Anette — 1. februar 2017 @ 20:24

    • Det var også meningen 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 20:26

  6. Hahahaha, den var god. Især efter at have læst på nyhederne at idioten ikke engang kunne gennemføre en fornuftig samtale med Australiens statsminister 🙂

    Kommentar af udvandreren — 2. februar 2017 @ 09:29

    • Jeg tror ikke den klump kan gennemføre en fornuftig samtale med nogen!

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2017 @ 10:00

  7. Er du ironisk, når du siger, at mæglerne er pæne og sympatiske? Jeg synes, de er vildt overgearede og temmelig snobbede. Og jo, jeg er for længst holdt op med at se Hammerslag.
    Udmærket joke!

    Kommentar af Kirsten — 2. februar 2017 @ 10:10

    • Øhhh, næhh, det er jeg ikke, men jeg medgiver, at de bliver mere og mere overdrevent hysteriske, når dagens vindere er fundet. Jer kunne bedre lide udsendelserne med Peter Ingemann, men min nysgerrighed mht. andre folks huse overskygger min lettere irritation 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2017 @ 13:47

  8. Hmmm. Enten har du slettet mig for dårlig opførsel, eller også har jeg udøvet selvcensur …

    Hvordan har dine juleroser det?

    Apropos din joke; Donnaen og jeg ser Joe Biden memes, når vi trænger til noget at grine af. Kan anbefales, hvis du ikke allerede kender dem 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. februar 2017 @ 10:22

    • Du ligger i hvert fald ikke i spamfilteret, så hvad der er sket, ved jeg ikke …
      Mine juleroser skyder fint alle tre 🙂
      Dem kender jeg ikke, men det gør jeg snart 😉

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2017 @ 13:56

  9. Jeg har hørt en vits, der lød ca sådan her: Trump, Bannon og Pence falder over bord. Du kan kun redde en af dem. Hvilken slags sandwich ville du tænke på at lave?

    PS: Har du lagt mærke til, at Peter Ingemann i den gamle hammerslagsudsendelser ikke kan sige fem? Han siger konsekvent “føm”. “Nittenhundredeogfømoghalvføms”.

    Kommentar af henny894 — 2. februar 2017 @ 13:11

    • Hehe 🙂
      Nej, det har jeg ikke! Underligt – jeg plejer at høre den slags ting, men nu vil jeg da lytte bedre efter.

      Kommentar af Ellen — 2. februar 2017 @ 13:57


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.