Hos Mommer

30. januar 2017

Hvorfor bliver jeg ved?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:11
Tags:

Mon ikke de fleste af dem, der regelmæssigt læser med her, er klar over, at jeg godt kan lide at fremsætte min uforgribelige mening i tide og nok også i utide? Af samme årsag er jeg med i flere spørgepaneler, og det har jeg efterhånden været i omkring 15 år.
Den tid er måske ved at være forbi for mig – jeg oplever oftere og oftere, at jeg i stadig højere grad bliver irriteret både over selve spørgsmålene og disses svarmuligheder.

imageHvad er fx mellemtingen mellem “Kender ikke” og “Har kun hørt navnet”? Det første havde værdi 1 og det andet værdi 3, og derimellem stod der naturligvis 2. Betyder det så “Kender måske lidt”? Eller “Har måske engang hørt navnet”? Der skulle ikke have været en mulighed mellem 1 og 3. 
Værdi 4 var “Kender nogenlunde” og 6 var “Kender meget godt”. Igen kunne man så selv vurdere betydningen af værdi 5, men det virkede ikke så fjollet som i den anden ende af skalaen.
Undersøgelsen gik på supermarkedskæder, deres værdier og sortiment, og to af dem var Kiwi og Lidl. Jeg har været inde i begge to én gang og blev enig med mig selv om, at det ikke var steder, jeg ville handle. Jeg svarede derfor “Kender nogenlunde”, da jeg jo har mere end bare hørt navnet. Derefter skulle vi svare på, hvornår vi senest havde handlet i de pågældende butikker, hvortil jeg svarede “For mere end 12 måneder siden”. Så kom det næste:
”Du er blevet udvalgt til at svare på spørgsmål om Kiwi. Du bedes svare efter din bedste overbevisning og kun bruge muligheden “Ved ikke”, hvis du virkelig ikke ved det”. Nånå. Det var lige før, jeg følte trang til at stå ret … samtidig med, at mine øjne vendte sig mod himlen – det var temmelig fjollet, syntes jeg, og jeg ved da virkelig ikke, hvorfra jeg skulle vide, hvorvidt Kiwi belønner medarbejderne efter fortjeneste; om de har en fair ledelsespolitik eller de åbent melder strategierne ud, for selv om de hhv. gjorde/havde/gjorde, ville det ikke kunne fange min interesse i tilstrækkelig grad til at hæfte mig nærmere ved oplysningerne – og der var adskillige spørgsmål i samme dur.
Da jeg i stadig stigende irritation fik stampet mig igennem alle spørgsmålene (hvor jeg gjorde flittigt brug af “Ved ikke”), startede det hele forfra:
”Du er blevet udvalgt til at svare på spørgsmål om Meny. Du bedes svare efter din bedste overbevisning og kun bruge muligheden “Ved ikke”, hvis du virkelig ikke ved det”. Deja-vu. Jeg lukkede ned uden at afslutte undersøgelsen, hvad jeg kun har gjort yderst få gange.
De havde muligvis en mening med at “udvælge” mig til to, jeg havde anført at kende nogenlunde og et, jeg kendte godt, men jeg indrømmer blankt, at jeg ikke interesserer mig for, hvordan den interne ledelse er bygget op i de forskellige supermarkeder – heller ikke i dem, jeg handler i til daglig.
En fejl, vil nogle måske mene, men man kan jeg gider orker gider ikke gå op i alt. Hvis medarbejderne virker glade og tilfredse, er det rigeligt til mig. Hvis ikke, handler jeg et andet sted – jeg kan alligevel ikke gøre noget ved det.

Har jeg bare en dårlig dag, siden jeg blev så irriteret? Egentlig synes jeg den har været ret god – lige som de fleste af mine dage.

Reklamer

31 kommentarer

  1. Og hvad betyder teksten i din taleboble? 🙂
    Jeg ville aldrig gide at besvare sådanne skemaer. Det tror jeg ikke er godt for mit blodtryk 😉

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 30. januar 2017 @ 17:23

    • Forkortelserne betyder hhv. in my opinion og in my humble opinion 🙂
      Tjah, hvad skal jeg sige? I dag var det i hvert fald ikke godt for mit blodtryk …

      Kommentar af Ellen — 30. januar 2017 @ 17:35

      • Tak for denne info om IMO og IMHO. Så er den taleboble jo virkelig sjov. 😀 😀 😀

        Kommentar af /ks — 30. januar 2017 @ 18:19

        • Ja – og helt passende til dette indlæg 🙂

          Kommentar af Ellen — 30. januar 2017 @ 19:00

  2. Tåbelige spørgeundersøgelser kan ramme én på selv de bedste dage! 👍

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 30. januar 2017 @ 17:52

    • Det er da bare sådan, det er, skøreliv – den næste bliver meget bedre 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. januar 2017 @ 18:02

  3. Ellen, jeg elsker dig for dette: “Hvad er fx mellemtingen mellem “Kender ikke” og “Har kun hørt navnet”? Det første havde værdi 1 og det andet værdi 3, og derimellem stod der naturligvis 2. Betyder det så “Kender måske lidt”? Eller “Har måske engang hørt navnet”? Der skulle ikke have været en mulighed mellem 1 og 3. ” 😀 😀 😀

    Kommentar af /ks — 30. januar 2017 @ 18:20

    • Det betyder så meget at være elsket 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. januar 2017 @ 19:01

  4. Tænk, at du gider. Jeg siger nej til alt, og skulle nogen formaste sig til at ringe, får de det glatte lag. #stakkelsphonere. Men hvad skulle vi gøre uden din slags, så ville det jo være umuligt at gennemføre en – ærlig – opinionsundersøgelse 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 30. januar 2017 @ 19:04

    • Hehe … jeg gider godt – endnu, i hvert fald, men der er nogle gange, hvor jeg får lyst til at revse dem, der formulerer spørgsmålene 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. januar 2017 @ 19:23

  5. Det sker en sjælden gang, at jeg – dumt – kaster mig ud i spørgeskemaer fra fx fagforeningen. Sidst var det noget om min oplevelse af deres behandling/ageren ved min ansøgning om efterlønsbevis. Spørgsmålene var så elendige og ude af trit med alt, at jeg stoppede tidligt. Jeg har sagt til mig selv, at jeg skal være klogere næste gang, jeg er ude for noget lignende. Det har jeg sagt før, men nu skal det være alvor, medmindre der er en meget attraktiv gulerod à la præmielokken …

    Kommentar af Eric — 30. januar 2017 @ 20:05

    • Det er da også irriterende, at man ikke kan købe noget eller modtage en serviceydelse uden at skulle besvare et større eller mindre spørgeskema – som som regel er mere tåbeligt end mindre …
      Der er præmier hver gang i de paneler, jeg er med i. Jeg vinder ikke hver gang, men nogle stykker har jeg da fået.

      Kommentar af Ellen — 30. januar 2017 @ 21:34

  6. Jeg er også med i sådan et spørgepanel, eller rettere, jeg får mails men gider ikke prøve at svare længere. Jeg laver selv mange spørgeskemaer i min arbejds-hverdag, men at skulle ind i de overvejelser, du beskriver ovenfor og som jeg alt for godt genkender, det er selvpineri. Hvis jeg havde fået den kommentar, du fik, så havde jeg prompte lukket spørgeskemaet. Jeg synes simpelthen det er så tåbelige spørgsmål, og mange af dem er for ens til at de kan tillade sig at stille dem alle. Jeg gider ikke blive rødglødende over det her længere, så nu svarer jeg bare ikke på dem! Bum!

    Kommentar af Mette L — 30. januar 2017 @ 20:16

    • Vi er jo sådan set enige, Mette, bortset fra, at jeg endnu ikke er rødglødende – men hvornår (og hvordan) mon spørgerne finder ud af, at vi synes det ofte er for tåbelige spørgsmål, der bliver stillet? Skal det betalende firma sige god for spørgsmålene inden udsendelse, eller fortæller de bare, hvilke svar/konklusion de gerne vil have? (Det føles lidt, som om det er sådan en gang imellem.)

      Kommentar af Ellen — 30. januar 2017 @ 21:38

      • Jeg er lidt bange for, at de aldrig finder ud af det. Og at de betaler bunker af penge for at nogen smarte, hurtige reklamefolk laver noget, de ikke har forstand på og kalder det genialt. Jeg havde en gang en interviewer i røret, der selv kunne høre, at det var helt vanvittigt, det hun læste op og bad mig svare på, og da jeg for tredje gang spurgte: “sig mig, har du ikke lige spurgt om det?”, så blev vi enige om at afslutte interviewet.
        Jeg kan da godt finde på at spørge om det samme på to forskellige måder, sådan bare for at være sikker på svaret. Men der er altid mindst 10 spørgsmål imellem de to, så man har glemt at om det, man svarede første gang, der blev spurgt om det.

        Kommentar af Mette L — 30. januar 2017 @ 22:45

        • Tak for uddybning. Dejligt at høre fra en, der ved noget om det – og at det ikke kun er mig, der er irriteret over tåbelighederne.

          Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 08:54

  7. Jeg gider ikke deltage i sligt – af grunden du anfører: spørgsmålenes udformning ligner hastværksarbejde uden mening. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor virksomheder mener de kan bruge svarene til noget.

    Kommentar af Jørgen — 30. januar 2017 @ 21:56

    • Jeg kan heller ikke altid helt regne ud, hvad de vil bruge svarene til – jeg er dog temmelig sikker på, at der ikke er spor hastværk over udarbejdningen af spørgsmålene, men at de er nøje gennemtænkt. Hvilket faktisk gør det meget værre …

      Kommentar af Ellen — 30. januar 2017 @ 22:06

  8. Som dig er jeg med i flere paneler. Og har de samme oplevelser. Hvis spørgeskemaet er over gennemsnittet dumt, og det er de fleste efterhånden, gider jeg bare ikke svare. Jeg vurderer også at melde fra, meeeen så kaster de jo pludseligt en undersøgelse på bordet (skærmen) som både er relevant, fornuftig og får mig til at føle at min mening fortæller lidt om samfundet vi lever i. Så jeg hænger nok på lidt endnu 🙂

    Kommentar af udvandreren — 31. januar 2017 @ 07:37

    • Du udtrykker særdeles præcist, hvordan jeg har det med de paneler 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 08:55

  9. Det er jo både godt og skidt at politikere, medier og butikker søger efter mennesker, som vil svare på tåbelige spørgsmål. Når jeg har mødt en studerende, som laver spørgeskemaer, ser de på én med store øjne og siger betydningsfuldt: “det er meget svært!”

    Men jeg forstår godt at man vil udfylde nogle skemaer, man er jo med til at danne samfundet og tidsånden på den måde, i stedet for at sidde fornærmet på sin stol med ryggen til. Jeg udfylder derfor selv nogle en gang imellem, men hvis der kommer nogle tåbelige spørgsmål lukker jeg / afbryder, exit.

    Når nogen ringer for at stille spørgsmål siger jeg så pænt jeg kan at det har jeg ikke tid til, med mindre jeg sidder og laver ingenting, det sker ikke ret ofte 🙂

    Men spørgsmålene er som regel så irriterende, ja og atter ja. Jeg synes dog det er værre hvis man fx. Googler “Screenshot of Windows10” så får jeg opslag som viser “How to Take Screenshots in Windows 10” eller når jeg spørger efter “bogbindingsmaterialer, reparationsbånd”, så bliver jeg spurgt om jeg mener noget andet, “Mente du: bogbinding materialer, reparationstape ” – og der er ikke mulighed for at svare NEJ!!!

    😀 😀 😀

    Kommentar af Donald — 31. januar 2017 @ 11:08

    • Jeg bliver også tosset over alle googles “Mente du …”, men har da heldigvis den mulighed at lade være med at klikke på den tåbelige, foreslåede mulighed.
      Ja, det er både godt og skidt. Det er godt, at vores mening kan blive hørt, men gid de dog ville stille nogle flere intelligente spørgsmål.
      Det er tydeligt, at man finder det svært at lave spørgeskemaer – der er ikke ret mange, der har lært det 😉

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 11:15

  10. Haha Ellen, du er da herlig 🙂 Godt at du og andre gider give jeres mening til kende. Det mindste de firmaer kunne gøre, var da at udforme nogle ordentlige, intelligente spørgsmål, så I kunne have noget klogt og underholdende materiale at arbejde med 🙂
    Jeg gider ikke. Så godt du gør. God fornøjelse med skemaerne.

    Kommentar af betty — 31. januar 2017 @ 16:06

    • Der er rigtig mange, der ikke gider, men hvis ikke de opper sig, så gider jeg heller ikke blive ved. Det er bare lidt lige som politikerlede: Det bliver da kun endnu værre, hvis man bare melder sig ud af det hele og ikke længere vil stemme 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 18:51

  11. Har af samme grund opgivet paneler

    Kommentar af Anette — 31. januar 2017 @ 18:25

    • Jeg holder ved lidt endnu, men det må godt blive bedre!

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 18:51

      • Fik en gang en bruger undersøgelse af spørgeskemaer….
        og har fortalt dem når muligt hvor umulige deres spørgeskemaer, men fik svaret sådan fungere det bedst… andre kan finde ud af dem…. jo tak det kan jeg også, men de komplet (ja undskyld) åndsvage

        Kommentar af Anette — 31. januar 2017 @ 20:03

        • HolddaOP for et flabet svar! Det havde vedkommende ikke fået lov til at slippe afsted med, hvis han havde fyret den af til mig!

          Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 20:19

          • Thja det var på email…. jeg meldte mig så bare ud gad ikke mere (fik vidst også svaret noget i stil med det kan jeg sku også men spørgsmålene er stadig uintelligente og ubruglige)

            Kommentar af Anette — 1. februar 2017 @ 00:21

  12. Jeg er helt enig med dig og dit eksempel genkender jeg – ganske irrelevante spørgsmål, hvor ‘ved ikke’muligheden bliver flittigt brugt. Jeg har også fået spørgeskemaer, hvor svarmulighederne faktisk ikke virker som om de er koordineret med spørgsmålet. Det er en videnskab, at bygge et fornuftigt spørgeskema op, så både de adspurgte og spørgeren får noget ud af det.

    Kommentar af fiberfryd — 1. februar 2017 @ 13:23

    • Hvis det er en videnskab, så er der sørgeligt få, der tager en uddannelse inden for denne gren, for der er virkelig mange dårligt udarbejdede skemaer.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 15:43


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.