Hos Mommer

27. januar 2017

Eske Willerslev live

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:04
Tags: , ,

Vi havde i går den store fornøjelse at opleve biologen og DNA-forskeren Eske Willerslev for fuld udblæsning. Jeg tror så ikke, at man kan opleve ham uden fuld udblæsning … mage til dynamik skal man lede længe efter. Her er en ægte forskersjæl, som brænder af interesse og nysgerrighed. En sådan ildsjæl kan fange alle … jeg havde en smule faglig indsigt i det, han fortalte om; John ingen, men det var heller ikke nødvendigt, for han var lige så grebet som jeg – og samtlige andre tilhørere – af foredraget Når verden skælver.
Han startede med at ridse sin egen baggrund op … han har altid haft forskersjælens kerne, grundnerve: Han er voldsomt nysgerrig og han hader opgaver, hvor opgaven har et på forhånd kendt facit, hvilket var ved at forhindre hans karriere helt fra den spædeste start, fordi han kedede sig i skolen i en grad, der var tæt på at få lærerne til at ekskludere ham og hans enæggede tvillingbror – som vist er lige så stor en ildsjæl.

Han fortalte om folkevandringerne og om sin forsken for at kortlægge dem; de forhindringer han var stødt på undervejs, bl.a. den, som nok alle nytænkere på et eller tidspunkt bliver mødt med: Det der? Det kan simpelthen ikke lade sig gøre.
Men det kunne det, og Eske W løste gåder gang på gang.
Der var et par øjenbrynsløftere undervejs. Vi ‘oprindelige’ danskere er i virkeligheden indoeuropæere “så polakkerne, som nogle har ondt af er her, vender såmænd bare tilbage til deres slægtninge”, var en af hans bevidst provokerende bemærkninger.
“Hvis ikke der er indvandring, går folket i stå”, var en anden. Aboriginerne kom til Australien for 50-60.000 år siden og har ikke blandet sig med andre i den periode, hvilket EW hævder er årsagen til, at de, på trods af deres meget rige åndelige traditioner, i stort set alle aspekter ikke er nået meget videre på de 50.000 år. Grønlænderne – inuit – er ikke de oprindelige indbyggere i Grønland; der har levet et folk deroppe før dem.
Indvandringer har dog aldrig været smertefrie, de har kostet mange liv. Indtil for nylig sloges de indvandrede og de ‘besatte’ i flere hundrede, sommetider Billedresultat for eske willerslev koneflere tusinde år og slog rask væk hinanden ihjel, inden “de fandt ud af at have sex med hinanden og fik lavet nogle børn”. I dag har verdensbilledet ændret sig, og der er mere ind- og udvandring end nogensinde. Hvordan det skal håndteres, er ikke EW’s opgave, men i går åbnede han manges øjne for nogle perspektiver, som der måske ikke lige er tænkt ind i problematikken.

Jeg synes det er tankevækkende, at klodens oprindelige folk alle behøver beskyttelse og særlige rettigheder for ikke at uddø eller blive opslugt af civilisationerne. Det underbygger EW’s påstande, at et folk går i stå uden nyt blod. Her er jeg ambivalent. Igen. Selvfølgelig skal hele befolkninger ikke udyddes, men hvorfor er de ikke interesserede i teknologiske fremskridt? Jeg er ikke så meget naturmenneske, at jeg kan tro på, at verden (nej, ikke verdenen) ville have været et bedre sted, hvis ingen var nået længere end til den tidlige jernalder.
Puha – dette sidste kunne blive en meget lang diskussion, som jeg ikke er spor interesseret i at gå ind i, så jeg vil nøjes med at slutte af med at sige, at hvis I får chancen til at opleve Eske Willerslev, så grib den!
Jeg har lige købt en bog om ham. Jeg vil vide mere om den mand og hans forskning.

23 kommentarer

  1. Den diskussion vil jeg slet ikke kaste mig ind i, men wauw!! – hvor ville jeg gerne opleve Eske Willerslev; jeg er stor fan! Brormand Rane er også en fantastisk mand; jeg gad godt få opskriften fra deres forældre!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 27. januar 2017 @ 16:21

    • Det er sandelig også noget af en oplevelse, og jeg ville også gerne opleve Rane – de er ikke enæggede for ingenting.
      Men opskriften er jeg ikke sikker på, du vil kunne efterleve – prøv at læse det første afsnit i denne glimrende artikel: http://www.b.dk/nationalt/hvad-skulle-vi-stille-op-med-en-neandertaler-saette-ham-i-zoo-eller-invitere-paa-

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2017 @ 16:42

    • Jeg kender faktisk en, som har kendt forældrene. Jeg skal lige have talt med ham igen; men lige fra hoften husker jeg, at hjemmet gav børnene plads til at gøre de farlige og og umiddelbart ufornuftige.
      Hans bror har skrevet en artikel for ikke så længe siden om det uhyggelige ved blot at åbne universiteter for de som har høje karakterer. (Kan ikke lige finde den på Google)

      Kommentar af natural2222 — 28. januar 2017 @ 05:45

        • Det vi en del lærer der har sagt længe, at alle de pisa test og nationale test begrænser fordi det overdrevet. Håber de lytter til ham når ikke til os.

          Kommentar af Anette — 28. januar 2017 @ 08:34

        • De lægger ikke skjul på, at de er opdraget til at være ‘rigtige mænd’ – blev fx tvunget til at hoppe ud fra en 5-metervippe, da de var 5-6 år!
          Jeg er enig i det med Pisa-undersøgelserne – de viser kun en del af et større billede af et menneske – en høj karakter kan ikke stå alene.

          Kommentar af Ellen — 28. januar 2017 @ 09:36

  2. Jeg læser de interviews med EW jeg ser, og det er jo voldsomt spændende hvad han har fundet frem til. Glimrende med en provokation eller to. Tilsyneladende kan man få sit DNA analyseret og derved finde ud af hvorfra man stammer. Sagde han noget om troværdigheden af den slags analyser?

    Kommentar af Jørgen — 27. januar 2017 @ 19:25

    • Han er et dybt interessant menneske.
      Han kom ikke ind på det emne, og ingen spurgte til det, men hvis det er et anerkendt laboratorium, kan jeg ikke se, at resultatet skulle kunne være utroværdigt.

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2017 @ 20:04

  3. Aldrig hørt om ham, men pyt, engagerede foredragsholdere er altid en fornøjelse at høre på. Selv renteudsving, fiskekvoter og sædskifte på gårde i Østeuropa bliver jo pludselig vildt interessante emner, hvis fortælleren for alvor brænder igennem 🙂 Skal til hjerneforedrag på mandag og håber på en god oplevelse.

    Kommentar af Fruen i Midten — 27. januar 2017 @ 22:46

    • Fra nu af vil du støde på navnet Willerslev ofte – og første gang inden for en uges tid. Plejer det ikke at være sådan?
      God fornøjelse med hjerneforedraget; det bliver sikkert godt. Peter Lund Madsen?

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2017 @ 09:39

  4. Så et program om folkevandring med ham, vildt spænende, så jeg gad godt opleve ham.
    vidste ikke han var tvilling, hvad laver hans bror?

    Kommentar af Anette — 27. januar 2017 @ 23:11

    • Han er antropolog.

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2017 @ 09:39

      • Spænende.. og spænende kombination, specielt hvis de samarbejder lidt.

        Kommentar af Anette — 28. januar 2017 @ 14:30

  5. Så er det da pokkers ærgerligt, at du ikke fik set de meget spændende tv-udsendelser på DR2 om aboriginerne og indianerne. Det har også givet pote at holde tre gode aviser – så jeg har haft rig lejlighed til at stifte bekendtskab med Eske Willerslev. Havde vi ikke ordet ‘ildsjæl’, havde man været nødt til at opfinde et, der kunne kendetegne ham.

    Kommentar af Elsebeth — 28. januar 2017 @ 00:16

    • Der skal mere end en Willerslev til at få mig til at holde avis, men selvfølgelig går jeg da så glip af enkelte gode artikler.
      DR2 vil jeg holde øje med – DR genudsender jo både tre og fire gange, så mon ikke der er en chance for, at de bliver sendt igen?
      Ja, han er en ildsjæl – en kreativt tænkende en af slagsen.

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2017 @ 09:41

  6. Ham er jeg også helt vild med. Han kan forske og give viden videre. Det er en fremragende kombination.

    Kommentar af natural2222 — 28. januar 2017 @ 05:41

    • Det kan vi kun være enige om.

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2017 @ 09:41

  7. Jeg synes vi skal beskytte og bevare oprindelige naturfolk for at give tid til en langsom overgang. De canadiske eskimoer og til dels de grønlandske fik på et tidspunkt så meget mindreværdskomplexagtige følelser overfor “sydcanadiere” og “danskere” at det udviklede alkoholisme, og senere en slags klientificering. En kursist fortalte at unge grønlændere (ikke alle, naturligvis, formentlig ikke engang “mange”) begår selvmord ved at gå ud i havet, en form for selvmord, som kræver at man virkelig vil dø (ikke som at tage piller og “sove”). Han fortalte også at danskerne blev kritiseret og var forhadte – men på den anden side ville hans far og faderens familie være døde, hvis ikke der havde været danskere dengang.

    Med andre ord, beskyttelse er ikke enten-eller. Det er en glidende overgang. Jeg husker at Rane Willerslev (og vistnok også Eske) havde været i Sibirien og besøge Uigurer. Nogle af disse meget oprindelige folk som bruger moderne rifler osv. er vigtige at beskytte. I en lidt morsom formulering kunne man sige “de beviser, at man kan leve uden en smartphone”.

    Kommentar af Donald — 28. januar 2017 @ 10:39

    • Jeg er enig i dine betragtninger 🙂
      Det var både Rane og Eske, der flere gange var i Sibirien … på nogle særdeles barske ture, nogle af dem.

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2017 @ 10:48

  8. Spændende personer og personligheder. Har “DNA jægeren Eske” liggende på boksen. Og har set en udsendelse om/med Rane og hans til tider farlige ekspeditioner. Det er også denne udsendelse fra TV øst http://www.tv2oj.dk/den-rode-stol/videnskabsmanden-rane-willerslev-tror-pa-onde-ander
    Spændt på hvad du synes om din nye bog. God læselyst😃

    Kommentar af Anne Holtegård — 28. januar 2017 @ 16:38

    • Tak for link. Jeg skal da lige have støvsuget markedet for tilgængelige udsendelser med de to brødre.
      Bogen tegner foreløbig ret godt.

      Kommentar af Ellen — 28. januar 2017 @ 19:54

  9. Åh, hvor er jeg misundelig … men jeg kunne selvfølgelig bare selv opsøge disse foredrag. Jeg har set ham på tv og hørt ham i radio. Man kan jo ikke lade være med at blive bare lidt forelsket i hans energi. Det er så vildt spændende, det han fortæller om, og måden, altså.

    Kommentar af conny — 31. januar 2017 @ 11:16

    • Hehe “lidt forelsket” – men du har jo ret; man bliver forført af sådan en ildsjæl.

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 11:34


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.