Hos Mommer

25. januar 2017

Ambivalent? Selvmodsigende?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:14
Tags:

Det vil nogle måske hævde, at jeg er, hvis de elleres orker at læse dette indlæg.
Jeg ved nemlig ikke helt, hvad jeg skal mene om mig selv. Jeg ved ikke engang, om jeg er konsekvent eller det modsatte, fordi jeg går ind for at leve naturligt, men tror på ‘rigtig’ medicins helbredende effekt.
Det jeg ved er, at jeg hverken tror på kosttilskud eller homøopati.
Jeg tror mest på de eksakte videnskaber og kaster mig nærmest i støvet for lægerne, hvis jeg bliver syg, og forlader mig helt og holdent på, at det er dem, der ved bedst og at de vil gøre hvad de kan for at få mig rask igen.
Det virkede da også fint nok, da jeg fik brystkræft … og jeg havde absolut ingen forestillinger om, at det skulle kunne helbrede mig at lægge mit liv og mine kostvaner om. Og slet ikke at spise natron blandet med citronsaft …

Dette er ikke en konsekvent afvisning af kosttilskud, da der kan være flere årsager til, at dette kan blive ordineret, og bliver det det af en læge, skal jeg nok tage, hvad jeg bliver bedt om.
Når det derimod gælder en selvordineret, daglig vitaminpille, fiskeolie, Q10, Propolis, hajolie, m.m.m., så er jeg ikke med mere.
For Q10 ved man endnu ikke, om man overhovedet kan mangle det. Hvis man har brug for fiskeolie, så bør man spise fisk. Hvis man har brug for vitaminer, så spiser man noget frugt og nogle grønsager – hvis man er frisk og rask, behøver man ikke andet end en fornuftig levevis.

Spis varieret. Spis sundt. Lad være med at spise for meget (det kan være svært). Lad være med at spise for meget sukker (det kan også være svært).
Jeg skulle nødig snakke, kan man sige – jeg er jo overvægtig. Ikke så voldsomt, at mit BMI er kritisk, men bestemt ikke så slank, som jeg kunne ønske mig at være, så hvor troværdig er jeg lige?
Jeg prøver. Virkelig. Men jeg kan godt lide et godt glas vin, og så kan jeg godt lide god chokolade. Sidstnævnte tillader jeg mig stort set kun i julemåneden (undtagelse: Når Ditte kommer med en vildt lækker hvid chokolade med citron og birkes …); førstnævnte hele året, men med pauser indimellem. Jeg drikker aldrig sodavand/cola eller øl, jeg spiser slik måske to-tre gange på et år.
Jeg spiser grønsager 360 af årets dage. Frugt ikke hver dag, men flere gange om ugen.

Aldrig kosttilskud. Jeg hoppede for mange år siden på Q10 og har også engang haft taget vitaminpiller, men mærkede aldrig nogen forskel på noget som helst, så det droppede jeg igen.

skilt 3Jeg er sikker på, at kosttilskud er det kun producenterne, der har gavn af. Hvorfor har man egentlig set sig så ond på medicinalvirksomhederne? Medicin bliver ikke frigivet til salg uden klar dokumentation for effekt, mens det kniber en del for dokumentation af effekt af alle de i mine øjne underlige ‘naturlige’ ting, man kan fylde i sig – og som da heller ikke altid er lige billige – jo dyrere de er, jo bedre virker de, lader til at være holdningen. Igen det modsatte af, hvad der gælder for medicinalvirksomheder, som ikke ville kunne slippe afsted med “Det hævdes at hjælpe på …” eller “Det siges at være godt for …”.
I skal være så velkomne til at være uenige med mig, men ingen kan overbevise mig om, at det er nødvendigt at tage nogen former for kosttilskud.
Ikke før min læge siger noget andet. Kald mig bare autoritetstro. Eller naiv.

Advertisements

36 kommentarer

  1. det “sjove” når man kommer til dokumenteret effekt er at konventionel medicin bliver godkendt med en effekt på 60% eller flere af forsøgs personerne (og effekt i placebo gruppen) Derefter kan man møde læger med holdningen det virker på alle og ingen får bivirkninger (selv om det står i indlægssedlen)
    Samtidig siger sundhedsmyndigheder (over en bredkam, meget generaliserende her) at de ikke kan godkende f.eks. urtemedicin (eller medicinsk canabis for den sags skyld) fordi det ikke virker på alle, eller fordi man kan bliver afhængig(som om man ikke kan det af konventionel medicin), eller fordi der også var effekt i placebo gruppen (I samme grad som den konventionelle medicin).
    Den dobbeltmoral i valg af medicin er jeg i mod. For vi er ikke ens, og sygdoms historierne er ikke ens.
    Og jeg ville heler have fagligt dygtige folk ind over behandlingen med disse gamle remedier, de fleste er ganske gode, men der er kvaksalver. Og selv de gode kender deres område, forestil dig en læge der kendte begge og kunne vælge den for patienten bedste kombination?
    Men ja hellere spise frisk frugt og grønt end vitaminpiler, tror det bedre på mange punkter, selv om behovet for tilskud selvfølgelig kan opstå (har prøvet at mangle både jern og b vitamin)
    vi måske ikke helt enige, men for mig at se er din holdning hverken ambivalent eller selvmodsigende.
    På den måde kunne man også sige jeg ambivalent… men egentlig er jeg bare ikke enig med hverken fald på næsen for læger eller alternativbehandler….. jeg tror på en gylden middel vej. Måske min opvækst betyder noget? min mor har arbejdede både hos tandlæge og med urtemedicin, og selvfølgelig tog vi almindelig medicin, men kunne smerten tages med akupunktur i stedet for stærke piller så blev det gjort.

    Kommentar af Anette — 25. januar 2017 @ 18:36

    • Den med cannabis forstår jeg heller ikke; det er noget pjat, at man ikke vil godkende det – lægerne har da i årtier brugt morfin!
      Vi er såmænd nok enige langt hen ad vejen – og jeg har mærket på egen krop, at akupunktur (og zoneterapi) virker – det ville jeg bare ikke komme ind på i indlægget, da det så både ville blive for langt og bevæge sig væk fra emnet kosttilskud.

      Kommentar af Ellen — 25. januar 2017 @ 19:08

      • ja for mig er det bare den samme boldgade (grundet mors arbejde).. du satte bare tanke række igang.
        og homøopati er lidt mere hokus pukus (selv om jeg har set det virke på dyr og der kan der vel ikke være placebo?) end f.eks. kinesisk urtemedicin som er blevet forfinet og test længe og med samme grundighed som konventionel vestlig medicin.
        tror også vi enig på mange punkter i dette emne.

        Kommentar af Anette — 25. januar 2017 @ 19:17

        • Næh, dyr kan vel næppe udvise placeboeffekt 🙂

          Kommentar af Ellen — 25. januar 2017 @ 21:19

          • Men måske kan ejers tro på det påvirke dyret? Jeg ved det ikke, jeg undres.

            Kommentar af Anette — 26. januar 2017 @ 02:30

  2. Åh, jeg er ikke religiøs hverken hvad angår det ene eller det andet… Jeg dyrker selv vitaminpiller og fiskeolie i stor stil, men der er fordi jeg er så sindssygt dårlig til at få spist, så jeg har ikke en jordisk chance for at få nogen som helst anbefalet daglig dosis af noget som helst. For eksempel er ganske almindelig frokost undtagelsen der bekræfter reglen. Jeg skipper den simpelthen. Fordi jeg ikke har lyst, og bedre kan bruge tiden på noget andet. Sådan kan det godt gå med flere andre måltider også. Jeg er sådan ret gennemsnitlig i vægt, måske lige i underkanten, men hvis jeg ikke spiste så meget chokolade som jeg gør, så havde jeg nok ret svært ved at holde min kampvægt… Siger ikke det er en god model jeg kører!…

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 25. januar 2017 @ 19:03

    • Hehe, nej din model er nok ikke den optimale, men så længe du ikke kommer til at lide af mangelsygdomme, så går den jo 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. januar 2017 @ 19:09

  3. Jeg er både enig og ikke-enig (sådan er det jo!). Jeg tror også, at kosttilskud for det meste især gavner producenterne, og at de sunde ting helst skal komme på naturlig vis fra frugt og grønt m.m. MEN vi lever desværre IKKE i en naturlig tid. Indholdet af frugt og grønt m.m. er ikke hvad det har været. Det bliver ikke lige hentet ind fra haven og spist frisk, men ligger i dagevis (ugevis) i butikken. Eller kommer langvejs fra. Jeg går varmt ind for at spise efter sæsonen og lokale produkter, så det er bedst muligt. Og så tror jeg varmt på økologi. Simpelthen for at undgå flest mulige sprøjtemidler og kunstige vækstfremmere og hvad kreative sjæle ellers kan finde på. Jeg ved godt, at økologi ikke er 100%, men det er bedre end alternativet. Med hensyn til læger har jeg efterhånden udviklet en vis skepsis. Jeg har været udsat for for meget mærkeligt i tidens løb. Jeg tror på, at de alternative behandlingsmetoder kan virke fint – men meget forskelligt på forskellige mennesker. Personligt holder jeg meget af zoneterapi, fordi jeg klart fornemmer, at det virker godt på mig. 🙂 Uha, slik og kager… jeg prøver at lade være. Til hverdag. Men der skal være plads til det også. Til gengæld ryger jeg ikke, drikker sjældent og drikker endnu mere sjældent sukkersøde sodavand og den slags. Så man er vel sådan semi-fornuftig… 😉

    Kommentar af miafolkmann — 25. januar 2017 @ 19:18

    • Du har meget ret i, at det ikke er som dengang, turen fra jord til bord var kortere og mere direkte, end den er i dag, men til gengæld var kosten så meget mere ensidig, at mangelsygdommene var langt mere udbredt end de er i dag.
      Zoneterapi virker. Men det har lægerne også fundet ud af – jeg kender flere, der samarbejder med hinanden, fordi de har fundet ud af, at de kan supplere hinanden med stor effekt.
      Semi-fornuftig, hehe – det er lige netop sådan det er for mange af os – man skal jo hverken blive hellig eller frelst, vel? 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. januar 2017 @ 21:26

  4. Fornuft med galskaben. Lægevidenskaben er nået langt. Ikke alle læger er nået lige så langt 😉 andre er måske nået for langt 😉 Det er da heller ikke nemt! Og dét med kosten (nej, jeg er bestemt ikke from på dét punt – heller), så alt med måde – både det ene og det andet. Husk at leve – og mærk efter. Det er vist sådan jeg tænker … og så elsker jeg det der med at man ikke må ryge med mindre man brænder … eller noget 😀

    Kommentar af /ks — 25. januar 2017 @ 19:55

    • Der er brådne kar alle steder, så fornuft med både gal- og videnskab ville være en god ting.
      Jeg går også ind for alt med måde – og så skeje lidt ud en gang imellem 😉
      Ja, det er et skønt skilt, som kan forstås på flere måder. Tror jeg …

      Kommentar af Ellen — 25. januar 2017 @ 21:28

  5. Hvis man spiser sundt og varieret efter de gældende kostråd og også får den anbefalede daglige motion og intensitet, så er kosttilskud normalt ikke nødvendig, men en varieret gennemsnitlig daglig kost med 50 g. fisk, 600 g. grønt og frugt, 75 g. fuldkorn, kun magre animalske produkter osv. og 30 min. motion er kun virkeligheden for en mindre del af den danske befolkning. Resten vil med høj sandsynlighed over tid have brug for kosttilskud og/eller medicin pga. livsstilen. Om det er d-vitamin, calcium, kostfibre, fiskeolie, blodtryks- eller kolesterolnedsættende medicin er vel ikke afgørende, men slående er det, at mange mennesker ikke forstår betydningen/nødvendigheden af den anbefalede kost og motion og heller ikke, når f.eks. overvægten, det høje blodtryk og/eller dårlige kolesterol er konstateret. Det er godt, at der findes medicin, men medicin har ofte bivirkninger, så hvis vi kan vænnes til vigtigheden af anbefalet (ændret) livsstil vil en del medicin og/eller behandling være unødvendig og meget være nået for den enkelte.
    Jeg synes, at det er svært at leve efter anbefalingerne, men hver februar og september følger jeg dem nøje, så de bliver indarbejdet igen og så går det automatisk nogle mdr., men lidt efter lidt skrider det, når opmærksomheden er vendt mod andet (og mere interessant), så andelen af animalsk fedt stiger, grøntsagerne skrumper, bælgfrugterne tørrer ind, mængden af “firbenet” kød vokser og fisken svømmer væk.
    Vi kan være enige om, at mange anprisninger af kosttilskud er varm luft, hvilket i øvrigt også gør sig gældende for varegrupper som makeup, personlig pleje, vaske- og rengøringsmidler, hvoraf en del tilmed også har en negativ effekt på miljøet. Er du lige så afvisende overfor de produktkategorier, som du er vedr. kosttilskud?
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 25. januar 2017 @ 20:09

    • Jeg er forbavset over, hvis det skulle være mindretallet, der forstår, hvor stor betydning kost og livsstil har – jeg ville bestemt have troet, at det var flertallet. Ikke som i 90 %, men i hvert fald mere end 50 %.
      Vel er det da svært – men vi prøver! Hvis jeg selv kunne bestemme, fik jeg kage, vin og chokolade hver dag, men jeg ved jo godt, at så holdt jeg nok ikke længe.
      Ja, jeg er faktisk ret afvisende over for meget i de produktkategorier … jeg bruger øjenmakeup, fordi jeg aldrig har fået bryn og vipper tilbage efter kemoen. Hvis ikke jeg gør det, ligner jeg en død. Jeg bruger en fugtighedscreme til hænderne fra apoteket og elsker min duftende bodylotion fra Clarins – men den kan vare et helt år. Der er da også få andre ting på badeværelseshylden – heller ikke her er jeg totalt frelst – jeg vil fx ikke undvære min signaturparfume.
      Brugen af rengøringsmidler er begrænset – og den skal ikke misforstås 🙂 – men jeg har ikke mange forskellige i mit skab. Skyllemiddel blev skrottet for 30 år siden.

      Kommentar af Ellen — 25. januar 2017 @ 21:41

      • 47 % af den danske voksne er overvægtige og tallet er stigende. Mindst 10 % af børn og unge er overvægtige. Mindst 20 % drikker mere end lavrisiko-grænsen (kvinder 7, mænd 14 genstande pr. uge). Hvis man følger kostrådene, hvoraf et er motion og et andet indirekte er nul alkohol, så er det svært at blive/være overvægtig. Deraf har jeg sluttet, at kostrådene følges af mindre end halvdelen af befolkningen.
        Opvaskemiddel, allroundrengøringsmiddel, sæbespåner, brun sæbe, vaskemidler til silke/uld, finvask og +60 grader samt eddike og sølvpudsemiddel er indholdet i mit rengøringsskab.

        Kommentar af Kristine — 26. januar 2017 @ 01:31

        • Undskyld jeg hopper ind her men, Når man læser jeres tekst taler i om 2 forskellige ting.
          at forstå/kende kost rådene og at leve efter dem…. helt ærligt det ikke det samme.
          mon ikke flere tallet kender til dem, og forstår dem samt hvor vigtige de er. Derfor er det jo ikke sikkert man magter at leve efter dem.
          Jeg lever ikke efter dem (desværre) men kender dem godt, forstår dem godt.

          Kommentar af Anette — 26. januar 2017 @ 02:36

  6. Jeg går ind for det, der er dokumentation for. Og ved at placebo spiller en stor rolle. Vores tolerance overfor medicin og evne til at optage den er forskellig. Det vil være godt, hvis det fremover bliver sådan, at medicin kan skræddersys til den enkelte. Jeg tror ikke på kosttilskud. Hvis vi kunne følge kostrådene, tror jeg, vi er dækket ind.

    Kommentar af betty — 25. januar 2017 @ 21:15

    • Placeboeffeken er altid omkring 20 % – et tal, der aldrig holder op med at forbløffe mig. Troen kan virkelig flytte bjerge, hvilket man ikke skal underkende betydningen af.
      Skræddersyet medicin ville være fantastisk og kommer vel også en dag, men nok ikke i vores tid.

      Kommentar af Ellen — 25. januar 2017 @ 21:44

  7. Vi er vist enige på mange af punkter. Diætisten siger, at vi helst skal spise fisk, fordi der er mange andre gode ting i udover det der er i kapslerne. Jeg burde dog spise fiskeoliekapsler, for jeg får ganske enkelt ikke nok fisk, og de fleste af os får ikke 350 g, heraf 200 g af de fede fisk(sild,makrel, ørred og laks) om ugen som anbefalet Jeg kan ikke snuppe fisk som frokost på arbejde. Og herhjemme mister jeg alt for ofte lysten til mad, hvis jeg skal lave fisk.
    Men jeg kan regne ud, at du må spise/drikke noget andet, der feder, siden du kun kan spise chokolade til jul 🙂

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 25. januar 2017 @ 22:45

    • Hvis man ikke kan spise fisk, er der jo ikke noget galt i at spise fiskeolie.
      Jeg spiser nok generelt lidt for meget; det er vist det væsentligste problem – fx vil jeg helst ikke undvære smør på morgenbrødet. Det er nemlig rigtigt, som en anden er inde på: Jeg både kender og forstår kostrådene – jeg følger dem bare ikke konsekvent 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2017 @ 09:07

  8. Hvis man spiser varieret og udnytter sin mad optimalt, skulle det ikke være nødvendigt med vitaminpiller. Jeg er ikke en gang sikker på, at organismen er i stand til at optage vitaminer fra piller på samme måde, som den kan når vitaminerne leveres af kosten. Ikke destomindre spiser jeg dagligt en multivitaminpille, en stærk b-combin, en d-vitamin, 1 c-vitamin, to kalktabletter og to jerntabletter. Det sker på lægeordination, fordi jeg hverken spiser godt og varieret eller nok for den slags skyld. Og jeg udnytter heller ikke maden optimalt, grundet omlagt indre rørlægning.

    Før jeg blev syg, spiste jeg aldrig kosttilskud.

    Homeøpati er svindel, IMHO. Du putter en dråbe et eller andet i et helt badekar fyldt med vand og sælger blandingsproduktet på små flasker, og det skal så være en effektiv kur mod alt fra dårlig ånde over skæl, kræft og social fobi? Nej, den må de længere ud på landet med.

    Kommentar af henny894 — 25. januar 2017 @ 23:54

    • Jeg ville naturligvis gøre det samme: følge lægens råd – der er en stærk grund til at gøre det, og du kan, i denne sammenhæng, forstås, ikke kaldes normal.
      Du udtrykker dig mere direkte end mig mht. homøopati, men vi er fuldstændig enige.

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2017 @ 09:10

  9. Jeg spiser en d-vitamin pille hverdag og kun pga sclerosen. Mine børn får også en, da nogen siger for lidt d-vitamin er skyld i sclerose…. Jamen så har jeg gjort mit. Da ungerne var 2 og 4 år var vi til den årlige undersøgelse hos lægen. Vores læge spurgte til kost og vitaminer. Jeg svarede, at vores børn spiser meget frugt, agurk, gulerødder og sådan (råt) Hun sagde en vitaminpille ikke var nødvendigt og de har ikke fået siden. Men havde hun ikke sagt noget, havde jeg nok fortsat for det sagde’de kloge jo’ altså dem på tv og sådan. Vores børn spiser frugt og grønt (stadig råt) hverdag og meget af det. 2 æbler, 2 gulerødder, tomater og mindst en kvart agurk hver. Og så spiser de jordbær, melon, vindruer m.m. når det er til at betale sig fra…… Jeg ville ønske frugt og grønt var billigere. Chokolade er også frugt…. 😉

    Kommentar af Mette — 26. januar 2017 @ 07:23

    • Du gør vist, hvad du kan, for at I lever et sundt liv – bare I ikke får for meget D-vitamin, for man kan ikke tisse det ud, kroppen ikke har brug for, men har du lægen med på den, er det naturligvis i orden 🙂
      Chokolade er desværre en meget fedende frugt, og når man, som jeg, ikke kan lide den stærke, bitre, så går det galt 😀

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2017 @ 09:16

  10. Der hersker vist enighed også her. Jeg er nok ikke så fast i kødet som du, men kosttilskud gør jeg det ikke i. For normalt spisende er det efter min mening spild af penge, Går man først ind på det marked, er der jo ikke grænser for, hvad vi burde indtage, for at være fit for fight. Jeg tager kalk med D-vitamin, på lægens opfordring, men regner ellers med, at en varieret kost klarer resten. Jeg har også lidt for højt BMI, men ifølge samme læge, må kvinder i vores alder hellere have lidt for meget end lidt for lidt (lidt er kodeordet 😉), så der er noget at stå imod med.
    Min overvægt skyldes hverken søde sager eller alkohol, men derimod en stor glæde ved mad i al almindelighed. Som ung og ung voksen kunne jeg spise som et tærskeværk uden problemer; den går så ikke mere, desværre.

    Kommentar af fiberfryd — 26. januar 2017 @ 08:50

    • Du er da vist meget mere fast i kødet end jeg – både i overført og bogstavelig betydning 😉
      Det er nemlig ‘lidt’, der er kodeordet, og det er ikke engang i selvforsvar, at jeg hævder, at hvis man er for slank, når man runder de 60, bliver man mere hærget at se på. Og når børnebørnene siger, at “a granny must be soft … I don’t like hard grannies” – så er man jo solgt. Dette mente de i øvrigt også i både bogstavelig og overført betydning 😉
      Jeg kunne også spise alt – og meget af det – som yngre. Det var svært at vænne sig til ikke at kunne!

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2017 @ 09:21

  11. Uh, her er vi vist ude i noget, hvor enhver heldigvis kan være salig i sin egen tro. – Og det er jeg så 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 26. januar 2017 @ 09:13

    • Okay – det diskuterer vi så ikke yderligere 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2017 @ 09:22

  12. Jeg kan mærke forskel på vitaminer, ingen vitaminer, fx. på neglene, som flækker, hvis jeg glemmer at tage vitamin-tilskud. D-vitaminer er en slags vækst-stof til færdiggørelse af immunceller, og uanset om det virker eller ej, tager jeg et særligt tilskud. Forskningen er igang og min læge siger at der mangler den endelige godkendelse af D-vitamins betydning for immunsystemets opretholdelse hos ældre mennesker, men den kommer snart og han tager selv D-tilskud. En 60-årig danner kun 1/4 af de D-vitaminer i huden via solskin (udendørslys) som en ung på 18 gør. Derfor giver det mening at supplere med D-vitamin. Men jeg har jo ikke selv verificeret denne forskning – og derfor siger jeg med vægt: Alt med måde, også vitaminer 🙂

    Kommentar af Donald — 26. januar 2017 @ 13:12

    • Hvis du kan mærke forskel, er det så nok også fordi du mangler visse vitaminer, og er du i samarbejde med en læge, er alt jo godt 🙂
      Men ja: alt med måde … det gælder i øvrigt i alle livets aspekter, ikke sandt?

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2017 @ 21:01

      • Jo, nemlig1

        Kommentar af Donald — 26. januar 2017 @ 21:20

        • Der skulle selvfølgelig stå: Jo, nemlig!
          Men når jeg nu er igang, så kan jeg lige så godt tilføje, at de her D-vitaminer prøvede jeg at få ved at spise mere fed fisk; jeg prøvede endda levertran! Men opgav det efter et par uger.
          Jeg vil ellers tro at diæten her i huset er vitaminrig og varieret, men hvis det er rigtigt at D-vitamin-tilskud (især til ældre mennesker) kan forebygge genkomst af kræft som den nyeste forskning siger og som mange læger kan se meningen i, så er det jo et overkommelig gambling. 🙂 (Jeg er nemlig heller ikke meget for kunstige vitaminer).

          Kommentar af Donald — 27. januar 2017 @ 00:22

          • Ja, det er overkommelig gambling – men stadig lidt gambling. Jeg har lige læst fem artikler om D-vitamin. Fem meget modstridende artikler, selv om de alle er fra kilder, jeg opfatter som seriøse. Det er ikke nemt, dette her … bestemt ikke, så jeg tror jeg holder mig til meget fisk, æg og mælk, ganske som jeg plejer 🙂

            Kommentar af Ellen — 27. januar 2017 @ 09:37

  13. Jeg spiser d-vitamin (ordineret) og en multivitaminpille primært pga B-12 vitaminer, som hurtigt kan blive en mangelvare hos sådan en som mig. B-12 findes jo ikke i grønt og frugt, og det er minimalt hvad jeg spiser af mælkeprodukter og æg. Jeg spiser mange nødder og godt med olivenolie.
    Og masser af frisk vandhanevand.

    Kommentar af Kisser — 26. januar 2017 @ 18:42

    • Som vegetar skal man tænke i lidt andre baner end vi kødspisere behøver – men det gør du også, kan jeg se 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. januar 2017 @ 21:02

  14. Det er en spændende diskussion der har fulgt dit indlæg. Da jeg læste det tænkte jeg, at behovet for kosttilskud i mere overdreven forstand har at gøre med håbet om at mikraklet sker, når ulysten til at tage det rette ansvar ikke er let at slippe fri af.
    Som barn fik jeg levertan og det kunne jeg faktisk godt lide. Jeg tager en vanebetinget vitaminpille de fleste dage og efterhånden også en kalktablet med tilsat d-vitamin. Det er indtil videre et trosfænomen og jeg har ingen ide om nogen virkning. Kalktabletterne købes når de er på tilbud til ½ pris.
    Det er ikke let at ændre vanerne radikalt hvad mad angår, men jeg mener nu kødforbruget er reduceret og det er der vist ingen skade til. I øvrigt er det jo stadig sådan at forbrænding af flere kalorier en given dag end indtaget samme dag vil medføre vægttab, og da det pt ikke ser ud som jeg reducerer vægten lidt, tyder det på at der er lidt for mange kalorier i dagligdagen, flydende som faste.

    Kommentar af Jørgen — 27. januar 2017 @ 19:44

    • Ja, der indløb mange gode kommentarer.
      Din anden bemærkning er virkelig god og understreger hvad jeg mener om kosttilskud.
      Det er alt for forbasket svært at omlægge dårlige madvaner til bedre, men vores kødforbrug er også faldet lidt – især er oksekødet ikke så hyppig en gæst i vores køkken mere.
      Så enkelt er det – det med kalorieindtaget – og så svært er det alligevel. Vi skal jo også huske at nyde livet i vores alder, og jeg gider altså ikke kede mig ihjel!

      Kommentar af Ellen — 27. januar 2017 @ 20:02


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.