Hos Mommer

20. januar 2017

SE! Det hedder TE!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:59
Tags: ,

Hver gang jeg ser ordet te stavet the, kommer jeg til at udtale det som den engelske betegnelse for bestemt en- eller flertal. `
Det staves te. TE, sagde jeg! Og det har aldrig været stavet the. Jo, måske da det kom til landet i den sidste halvdel af 1600-tallet, men i hvert fald ikke så længe der har eksisteret ordbøger.

imageP1050753

Min Madam Blå-tedåse kunne snildt være omkring 100 år gammel – dengang kunne man godt stave til te.
Og lad nu være med at sige, at I synes the ser pænere ud end te. Sådan er det bare, og hvis vi alle stavede efter personlige staveskønhedsreferencer, kunne det hurtigt blive det rene, mere eller mindre ulæselige staveanarki, så I kan lige så godt vænne (nej, ikke vende!) jer til at stave det korrekt.

Så fik jeg lige markeret igen.
Mest fordi der intet spændende er at berette her fra det svenske – vi slapper totalt af alle tre. Vi kan lige overkomme at rejse os for enten at brygge en kopkaf eller fodre den evigt sultne brændeovn og det lige så forslugne brændekomfur.
Vi laver nemlig fotoalbum alle tre. Det er noget så hyggeligt at sidde og konstruere et album side for side – lige fra ét stort panoramabillede over to helsider til ti billeder på én side og stort set samtlige varianter mellem disse to yderpunkter. Nogle af dem tiltet og/eller overlappet lidt.
Søren laver et (salgs?)katalog med sine malerier. Han er et meget kreativt menneske, som maler og har lavet smukke ting både i rustfrit stål og i gammelt jern, sådan lidt på Robert Jacobsen-måden. Næsten. Bare lidt pænere, hvis man spørger mig.
John foreviger vores USA-tur og jeg laver en fotorevy over “Året der gik” for 2016. CEWE kommer til at tjene godt på os om ikke særlig længe, men vi venter med at uploade albummene til vi er hjemme igen – bredbåndet er lige det smalleste til det heroppe.

29 kommentarer

  1. Du er et omvandrende opslagsværk! ❤️ Rigtig god weekend, og god fornøjelse med jeres fotos!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 20. januar 2017 @ 18:15

    • Jeg er i hvert fald én stor løftet sprogpegefinger 🙂
      Tak, i lige måde og tak …

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2017 @ 18:22

  2. Dejligt med lidt yndlingsbrok; så kender man dig igen 😉
    Jeg MÅ altså i gang med at lave de der fotobøger – og det burde vist være nu, før foråret banker på og der bliver andet at tage sig til. Det lader til at være en hyggelig beskæftigelse, både undervejs og når bøgerne kan beundres.

    Kommentar af fiberfryd — 20. januar 2017 @ 20:45

    • Godt! Man skulle jo nødig falde af på den 🙂
      Fotobogsfremstilling kan så absolut anbefales!

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2017 @ 20:57

  3. Jaja Ellen, men jeg havde engang en nabo, som fortalte mig, at hendes nye plante hed ‘te præsident’! Det var selvfølgelig fordi, hun ikke kunne stave til te, og der efter ‘The’ stod ‘president’ … – men jeg nænnede ikke at rette hende.

    Kommentar af Elsebeth — 20. januar 2017 @ 20:53

    • Mon ikke det mere var, fordi hun ikke kunne engelsk og derfor ikke vidste hvordan man på det sprog udtaler ‘the’? 🙂 … Men nej, man retter ikke direkte, men man har jo lov til at gentage med den rigtige udtalelse 😉

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2017 @ 20:59

  4. God aftennydning 🙂 Og jeg ved det og jeg er enig.

    Kommentar af Lene — 20. januar 2017 @ 21:08

    • Tak, og jeg ved det 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2017 @ 21:43

  5. Nu må jeg fare i ‘blækhuset’ – jeg ved egentlig ikke hvordan jeg overhovedet kom til at se din blog, men det gjorde jeg altså – og det gjorde mig gal i hovedet. Så denne kommentar bliver min eneste og jeg kommer her nok ikke efterfølgende.

    Prøv at google Perchs THEhandel der har eksisteret i 175 år. Det er tydeligvis helt forkert i din verden (så sagsøg dem dog!!!) For mig er der noget nostalgisk over THE, der hvor jeg kommer fra har det altid været stavet sådan, og det ser egentlig også pænere ud end TE (som du måske husker har jeg en anden indfaldsvinkel/relation til the end du har )

    The og stavemåder er en ting, men man kan i det hele taget have mange og rigtig gode grunde til at have en anden opfattelse/mening/ erfaring om livets forhold, end du har. Hvor ville jeg dog ønske at du vil overveje IKKE at være så fordømmende overfor – i dine øjne – dumme, idiotiske mennesker der bare ikke KAN forstå at der KUN er EEN sandhed og at det er den du har, der er den RIGTIGE…….
    Efter at have kendt dig i vel omkring 40 år, synes jeg det er så ærgerligt at du bliver ved med at nedgøre andre – hvad skal det gøre godt for, ingen bliver hverken gladere, klogere, dygtigere eller mere egnede samfundsborgere af at blive gjort til skamme.
    At mødes, diskutere og udveksle erfaringer er skønt … om man er enige eller uenige burde være ligegyldigt, for det der betyder noget er at have respekt og ligeværd overfor hinandens holdninger og synspunkter. At være hinandens bedste venner uanset holdninger er det, det hele handler om i min optik. Når det ikke mere er muligt er tiden inde til at bryde op, og sådan endte vores mangeårige venskab desværre. Det sørgelige er at du slet ikke behøver at nedgøre og grinagtiggøre andre for at ‘holde dig oppe på hesten’, du har jo rigeligt med plusser i dig selv.

    ps. Sorry, hvis der er stavefejl, manglende eller forkert satte tegn såsom kommaer, tankestreger og apostroffer, der kan genere dit øje.
    pps. Gl. H er solgt. S bor i Greve, M i Glumsø og alt er ok.

    Kommentar af Maj-Britt — 20. januar 2017 @ 21:28

    • Det er altid dejligt at få luft 🙂
      Jeg synes ikke, at jeg nedgør andre ved at være modstander af fejlagtig stavning og retskrivning. Jeg henvender mig ikke til enkelt(privat)personer, men enten generelt eller til dem, der kalder sig professionelle sprogbrugere. Det er jo ikke min ide/mening/opfattelse, at te staves te … og mht. stavning og grammatik er det ikke min sandhed, der gælder – jeg har i hvert fald hverken sat standarden eller forfattet ordbøgerne …
      Jeg ved naturligvis godt, hvad du hentyder til, men jeg synes ikke dette er forummet til uddybelse eller eventuelt forsøg på opretning af hvad der gik galt for en lille halv snes år siden – det der skete der, er jeg stadig ked af – ikke mindst, hvis du stadig kan være vred så mange år efter; så har det gjort meget mere ondt, end jeg har været i stand til at forestille mig.
      Jeg ved selvfølgelig heller ikke hvordan du havnede lige præcis i dette indlæg, men hvis du kunne få dig selv til at læse lidt mere end lige dette indlæg, kunne det være du fandt ud af, at jeg måske trods alt rummer en smule mere end min sprogpolitihobby, som udgør en lille, men for mig underholdende del af mit pensionistliv 🙂

      PS: Jeg er glad for at høre, at alt er okay og også, at det gælder for jer begge to, selv om ægteskabet ikke holdt.

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2017 @ 22:13

  6. Jeg er helt enig med dig i te/the-spørgsmålet. Men nu om dage holder jeg mestendels den slags for mig selv. Vi lever i synsningens og den postfaktuelle tid, og folk får åbenbart dybe ar på sjælen af at blive fortalt, at deres skriftlige udtryk er temmelig mangelfuldt. Te/the-debatten finder jeg idiotisk, fordi det bevisligt er forkert at skrive “the”. Andre sproglige ufuldkommenheder kan stamme fra uformuenhed hos de skrivende, og det forbavser mig fortsat, hvor dårligt folk skriver i offentlige fora, som fx FaceBook. Der er et par grupper derinde, der er oprettet af nogle meget marginaliserede mennesker. Næsten uden undtagelse skriver de som en brækket arm, og jeg ville aldrig finde på at påtale det i en tråd. Disse mennesker er hårdt nok trængt uden sprogpoliti. Jeg tror, at de er blandt dem, der før i tiden ikke udtrykte sig skriftligt. Som forhendværende lærer er jeg dog forbavset over, at der så mange af dem. Jeg ved også, at hvis jeg selv udtrykker mig rimeligt korrekt til de fleste tider, er det ikke noget, jeg skal bryste mig af. Det er en evne, jeg har været så heldig at få. Der er rigtig mange, der ikke har været så heldige.

    Nå, det var lidt et sidespor. Jeg synes som dig, at professionelle og semiprofessionelle skribenter, der vælger at publicere ofte, har en pligt til at forsøge at holde sig indenfor den gældende retskrivning. Eksemplets magt osv. Hvis rigtig mange mennesker kun læser på nettet, og hvis det meste af det, de læser, er noget hø, er der jo ikke rigtig noget at lære fra den kant. Men jeg er stort set holdt op med at påpege dårligt sprogbrug. Jeg forsøger at vælge mine kampe med omhun nu om dage, men selvfølgelig gør jeg mig mine iagttagelser, og det kan være ganske svært ikke at dømme personen bag sproget, men det er altså det, jeg prøver på.

    Kommentar af henny894 — 21. januar 2017 @ 00:27

    • Dybe ar, ja, åbenbart … min fætter opgav lærerjobbet, da han af skolelederen fik at vide, at han ikke måtte rette på eleverne! Hvordan hulen skulle han så kunne lære dem engelsk???
      Te/the, apostroffer og lignende: Tak for solidaritet. Jeg lader mig virkelig provokere af, når folk af ren og skær stædighed fastholder noget, der er forkert – og i samme åndedrag kalder mig stædig, når jeg fremturer med, at hvis man ved, hvad der er korrekt, så skriv dog det 🙂
      Jeg er også forbavset og har undret mig lidt over antallet af dårlige stavere, men jeg undgår de grupper, hvor det er værst, for jeg kan ikke fokusere på andet end det sproglige, og jeg påpeger heller ikke dårligt sprogbrug i privat regi, medmindre jeg bliver bedt om det – og det gør jeg sjældent 😉
      Det er svært at lade være med at dømme; for mig næsten umuligt – perception is reality, som min gamle chef sagde … det er jo så sandt, så sandt.

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2017 @ 10:15

      • Sjovt så mange foretninger så hedder thehus (eller ligne) de kan jo ikke lade være fra før 1872… men de kan jo stave forkert. Jeg har altid troet begge dele var rigtigt lige som majonæse nu kan staves på 2 måder (så vidt jeg husker)
        må indrømme jeg skyndte mig ind på både Google og ordbog… og du har jo ret… så må vi se om jeg kan huske det.
        Ang det at blive rettet, så det i rette målestok kun godt, så man kan lære…. fatter ikke den skoleleder du taler om Ellen, for ja Hvordan skal de så lære?

        Kommentar af Anette — 21. januar 2017 @ 12:57

        • De er næppe alle fra før 1872, nej 🙂 Det der majonæse-pjat ‘virkede’ fra 1986, men blev pillet ud af ordbogen igen i 2012-udgaven, så nu er det kun mayonnaise, der er korrekt.
          Ja, jeg synes det er rart at lære hvad der er korrekt … jeg hader godt nok at blive grebet i fejl, men en korrigeret fejl forekommer forhåbentlig så ikke længere fra min side 🙂
          Den skoleleder kunne vist kun forstås af ham selv – min fætter sagde i hvert fald op!

          Kommentar af Ellen — 21. januar 2017 @ 14:12

          • Åh… Nå ja altså som 1981 generation var det altså hovedparten af min skole tid… og min taplet (som vi ved er skør) bruger det.. det mayonnaise giver bedre mening… jeg skal bare tænke mere
            godt for din fætter men Trist hvis han opgave at undervise pga det

            Kommentar af Anette — 21. januar 2017 @ 17:21

            • Ja, du har lært at stave det majonæse, kan jeg godt se …
              Det værste er, at jeg tror, han var en både god og afholdt lærer.

              Kommentar af Ellen — 21. januar 2017 @ 17:58

    • _forhenværende_ _omhu_ – Ja, korrektur på egne tekster har aldrig været min stærke side, men næste dag er der tit noget, der dæmrer.

      Kommentar af Henny Stewart — 21. januar 2017 @ 15:22

      • Der er ingen, der kan læse korrektur på sig selv umiddelbart efter det er skrevet – jeg opdager gerne flere fejl dagen efter, jeg har udgivet noget, men heldigvis kan man rette i egne indlæg – jeg bliver så irriteret på mig selv, når jeg opdager det i kommentarer, jeg har skrevet hos andre, men heldigvis er det oftest let at skelne mellem stave- og trykfejl 🙂

        Kommentar af Ellen — 21. januar 2017 @ 15:28

  7. Jeg slog også op (igen) for nylig. The er påvirket af fransk, ligesom vi havde udtalen “sangtimeter” for centimeter og indtil for nylig stavede “ressourcer” på fransk, ikke resources eller resurser. 🙂

    I. Te, en ell. (nu kun dial.) et (Feilb. Dania.​IX.31 (sjæll.). jf. Flemløse.118. i forb. m. attrib. ord af intk.: Slaaen-Blomster og Blade . . bruges som andet Thee. Adr.25/1 1762.sp.7. grovt Grønthe. VareL.(1807).III. 203). (tidligere alm., i den officielle retskrivning indtil SvGrundtv.1(1872), skrevet The (Thee)). [te·] flt. (om forsk. sorter ell. i bet. 2) -er (se sp. 88143ff.) ell. (i restaurations-spr. om flere portioner) d. s. (ænyd. the(e) (tidligst kendt i Danmark i 1660’erne, se Werl.​Holb.2 132), ty. tee (thee), fr. thé; gennem holl. thee fra kinesisk)

    Kommentar af Donald — 21. januar 2017 @ 13:57

    • Jamen du går jo ind for at have sine helt egne stavemåder, Donald … du er en af dem, der nok selv skal bestemme, hvordan der skal staves 🙂 Ressource har siden 19986 måttet staves enten resurse eller ressource.
      Dit opslag bekræfter, at stavemåden ‘the’ ikke var korrekt efter 1872.

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2017 @ 14:15

      • Nemlig – det var pointen, at Thee har udviklet sig til te for længe siden.

        En af dem som selv bestemmer! Ha ja – somme tider staver jeg for sjov, men hvis jeg skriver til fx. dig prøver jeg (næsten altid) at følge den moderne forefaldende stavebog fra nævnet.

        Mht. te te :: Jeg har måttet bøje mig for overmagten! Te er dansk for Thee.

        Kommentar af Donald — 21. januar 2017 @ 14:38

        • Haha – godt med lidt respekt 😀 det kunne vi godt bruge noget mere af …

          Kommentar af Ellen — 21. januar 2017 @ 15:07

  8. Som sædvanligt synes jeg godt om dine sproglige påpegninger. De er sædvanligvis så korte og præcise at det er muligt at holde fast i informationerne. Og det er jo meget godt hvis usikkerhed gør sig gældende (hvilket ofte sker for mig og jo ældre jeg bliver går jeg ud fra usikkerheden øges).

    Men selvfølgelig kan man blive ophidset, som det jo er set i en kommentar her. Og heldigvis er det den ophidsedes eget ansvar.
    Interessant er Donalds kommentar, der jo ender med at the, altså te, kommer fra kinesisk. Det hedder cha, og måske er det h bare fulgt med på dansk til det blev afskaffet.

    Når vi nu har ulejliget os med at afskaffe lydlig stavning og udgivet en retskrivningsordbog, er det naturligvis de i den angivne stavemåder, der er de rigtige. Det betyder at andre stavemåder end de angivne er at opfatte som stavefejl. I betydningsordbogen anvendes i øvrigt om almindelige stavefejl at ord stavet på givne måder, i dette tilfælde the, er en uofficiel stavemåde, der er hyppigt forekommende, hvilket den altså ikke bliver rigtig af. Den officielle stavemåde er den rigtige. Den er bestemt af dem der retten til at bestemme sligt.

    Perchs Thehandel er så gammel at virksomheden er navngivet før te blev korrekt dansk, men den bør naturligvis ikke ændre navn af den grund. At man hjemmesiden skriver the er vel til at forstå, men det er altså den uofficielle, men hyppigt anvendte stavemåde der ses.
    Der er vel i øvrigt ingen grund til at vi skal vende tilbage til tiden før retskrivningens indførelse, hvor man jo åbenbart savnede den.

    Det er – med tanke på den sære skoleleder – altid interessant om man skal tale om 4 stavefejl eller 96 korrekt stavede ord i en staveprøve på 100 ord.

    Kommentar af Jørgen — 21. januar 2017 @ 15:53

    • Jeg ved ikke, om lige staveusikkerheden øges, når man bliver ældre,men så er der så meget andet, der ændres med alderen 🙂
      Netop te/the-diskussionen kan virkelig få folk op af stolene – pudsigt nok, når stavemåden været fastlagt i næsten 150 år – og Perchs kan for min skyld kalde sig hvad de vil – det er ikke strafbart at stave forkert, og som Maj-Britt og du selv påpegede, har de eksisteret længere end den første ordbog, så jeg vil af flere grunde afholde mig fra at sagsøge firmaet …
      Jeg er ganske enig med dig i, at det forkerte ikke bliver mere rigtigt af at blive gentaget – og det passer så kun så langt hen ad vejen, at Sprognævnet sommetider vælger at følge og dermed rigtiggøre misforståelserne. Nogle gange er det sprogudvikling; andre gange vil jeg kalde det noget andet.
      Den skoleleder var virkelig noget for sig – jeg fik en del ‘gode’ historier derfra.

      Kommentar af Ellen — 21. januar 2017 @ 16:47

    • Set med mine lærer øjne skal man vægte BEGGE dele med lige værdi, de 4 så man kan se hvad der er rigtigt, de 96 for ros, se hvad man kan (og matematik rette teknik) man lærer både af sine fejle og sin succes.

      Kommentar af Anette — 21. januar 2017 @ 17:28

  9. 2+2 er jo aldrig 5 eller 6 😉

    Kommentar af conny — 23. januar 2017 @ 14:16

    • Nej, men det skal der såmænd nok være nogle the-tilhængere, der er villige til at diskutere 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. januar 2017 @ 15:27

    • Det kan kun blive noget andet end 4 hvis vi har et andet talsystem… og dermed andre regler.
      vi har 10 tals system, hvis det var 4 talsystem (ville vi ikke kalde det 4 tal for 4 ville ikke findes) så ville vi tælle 1, 2, 3, 10, 11, 12, 13, 20, 21, 22, 23, 30, 31 32, 33, 100
      altså 2+2=10
      sorry nu nørdede jeg lidt….

      Og jo jeg er te tilhænger 😉

      Kommentar af Anette — 24. januar 2017 @ 01:00


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.