Hos Mommer

18. januar 2017

KOLDT, koldt, koldt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:28
Tags: ,

Vel ankommet til et vinterkoldt sommerhus kunne vi konstatere, at indendørstemperaturen havde været nede på minus 6,5°. Sikkert fordi udendørstemperaturen på et tidspunkt havde været nede på ÷17,5° – hvilket må siges at være lidt mere end halvkoldt …
Da vi kom kl. 13:30, var udendørstemperaturen +2 og indendørstemperaturen ÷0,5 grader.
Nu er den 20 grader. Inden døre, forstås.
Hvad skulle vi gøre uden de elektriske varmetæpper i sengene? Så ville vi ikke nå at få varmen, inden vi skal hjem igen. Det er totalt umuligt at varme madrasserne tilstrækkeligt op med sin kropsvarme. Det har vi kun prøvet én gang, så blev der købt varmetæpper i stor stil. Det var rædselsfuldt – aldrig i mit liv har jeg frosset så meget og så intenst, selv om vi lagde mindst 400 tæpper både under og over os.
Vandlåsen i køkkenvasken var frossen, men det blev klaret med en omgang kogende vand og et lille pust med hårtørreren.
Heldigvis virker varmestrengen fra brønden og ind til hydroforen, så vandet kom med det samme – hvis ikke det havde været tilfældet, var vi kørt igen. John og jeg kan lige klare den ved at hente toiletskyllevand fra naboens pumpe og drikkevand fra tanken, men når vi er tre heroppe, gider jeg simpelthen ikke det bøvl.

Timian

Køleskabet er gået i kuldestrejke – det er godt, vi har det store køleskab udenfor, hvis ikke det har tænkt sig at ville starte igen.

Der er ikke helt hvidt heroppe, kun lidt, men de lover en smule sne i nat. Tøvejr igen allerede fra i morgen, så det bliver ikke denne gang, vi skal ud og gå tur i knitrende frostsne.
Med dette kedelige grå, disede og triste vejr er jeg ret sikkert på, at dovenskaben overtager helt, mens vi er her – ingen gåture til os.
Så kan jeg nå at strikke rigtig meget på trøjen – det gør ikke spor!

30 kommentarer

  1. “Åbn lige køleskabet, så vi kan få varmen” – en af de vandede vitser, jeg læste for nylig. Kunne da næsten have passet på jeres situation, hvis ikke lige det var, fordi køleskabet strejkede og i faktisk har opvarmning af huset.

    Kommentar af Henny Stewart — 18. januar 2017 @ 16:37

    • Det vil stadig ikke starte, men da vi kom, var der syv grader i køleskabet og de nævnte 0,5 i køkkenet, så din vandede vits passer glimrende 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2017 @ 16:43

  2. Har også prøvet at komme op til et iskoldt hus i Sverige, det er ingen spøg, og slet ikke at gå i en lige så iskold seng. Vi har fået installeret en varmepumpe, det er guld værd. Den kører i de kolde måneder så den kan holde huset frostfrit både af hensyn til os, men mest for at kakkelovnen ikke skal fryse i stykker. Det kostede 25000 kr. at få den muret om så det er ikke noget man lige gør hveranden dag. Varme hilsner til jer i det svenske fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    P.S. Fnis, det lyder helt åndsvagt at varme huset op for at kakkelovnen ikke skal fryse :oD

    Kommentar af Kirsten Jensen — 18. januar 2017 @ 17:05

    • Vi har talt om en varmepumpe, men der er så mange andre ting, vi hellere vil bruge penge på, så vi lever med kulden i de få timer, det drejer sig om.
      Hehe – en kakkelovn er jo vant til ekstrem varme, så det er da ikke så underligt, at den kan fryse 😉
      Er det en af de flotte porcelænsovne, I har?

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2017 @ 17:23

  3. Øv – hvor det lyder koldt! I må have en effektiv brændeovn, når I kan fordrive kulden så hurtigt.
    Vi lejede et sommerhus i Småland over nytåret – her var installeret en sms-styret varmepumpe, som ejeren havde sat til at varme et par timer inden vi kom. Det gav en god grundvarme (vel en 10 grader) og var ren luksus og rigtig smart! Alligevel varede det et par dage, med god fyring i brændeovnen, inden huset var rigtig gennemvarmt og hunden måtte sove med tæppe på om natten de første nætter 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 18. januar 2017 @ 17:09

    • Brændeovnen, 30 fyrfadslys og en varmeblæser – så tager det to timer at gå fra frost til 20°. Det gammeldags komfur i køkkenet og elradiatorer i resten af huset tager lidt længere tid, men så er det vi nyder vores varme senge 🙂
      En varmepumpe er rigtig smart, og som jeg skrev til Fru Jensen, så har vi talt om en, men der er så mange andre ting, vi hellere vil bruge penge på – som vores hus er indrettet, vil den ikke kunne klare både, stue, køkken og soveværelser …som jeg har forstået det … og to er endnu mere urealistisk.
      I løbet af i morgen er huset gennemvarmt, så det er okay. Efter at være jobstoppet, tager vi altid herop i mindst fire dage – det kunne godt virke lidt fjollet at tage herop for en weekend, men det gjorde vi jo faktisk gerne dengang vi ikke havde andre muligheder.

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2017 @ 17:28

  4. Uha, jeg fryser bare ved tanken! Men jeg er også pr. default frossenpind! Håber I får varmet det hele igennem snart!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 18. januar 2017 @ 17:35

    • Du kan holde Søren i hånden – han fryser tre gange så meget som John og mig indtil vi runder de 20° – det er meget, han gider tage med på denne årstid, men han må jo kunne lide selskabet 🙂
      Her er fint behageligt nu.

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2017 @ 17:45

  5. Jeps, det er den smukkeste gyldenbrune porcelænsovn med åkanderanke foroven. Derudover har vi en brændeovn i spisestuen, og et brændekomfur på overetagen. Der var også en kakkelovn, men den var i meget ringe stand, og vi havde ikke råd til at renovere to. ( Der har været to lejligheder i huset. ) Men det er rigtigt at det tager et par dage inden huset er gennemvarmt. Flere hilsner herfra.

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 18. januar 2017 @ 17:45

    • Uh, de er bare så flotte! Vores hus er opført/har været ejet af mindre velstående personer, så vi har desværre ikke sådan en porcelænsovn.

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2017 @ 17:48

  6. Brrrrr, jeg går lidt i stykker bare ved tanken om så koldt et hus. Godt, I hurtigt får det varmet op. Nu glæder jeg mig til at læse, om Søren synes om biksemaden 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 18. januar 2017 @ 18:17

    • Jeg vil altså gerne vide det med Søren og biksemaden!
      (Kan i øvrigt melde at jeg ganske fryser bare ved at læse dit indlæg i dag. Brrrrr).

      Kommentar af /ks — 18. januar 2017 @ 18:24

    • Jeg tror nu også, at du, lige som skøreliv, kan tage Søren i hånden mht. kuldskærhed 🙂
      Det må jeg hellere anlægge rapport om i morgen, kan jeg godt se 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2017 @ 18:35

      • Og også dig, /ks – til begge dele – jajada – men nu har det været sådan for os i 21 år, det med det kolde hus, altså, så vi vi har nok vænnet os til, at sådan er det bare 🙂

        Kommentar af Ellen — 18. januar 2017 @ 18:37

  7. Uha, det lyder vel nok koldt. Men I er rutinerede og kan metoderne til at få temperaturen i vejret i en fart. God nat deroppe i det kolde.

    Kommentar af betty — 18. januar 2017 @ 19:30

    • Det har vi nemlig … og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2017 @ 19:46

  8. Håber maden smagte og at varmen har indfundet sig -samt at varmetæpperne virker efter hensigten.

    Kommentar af Jørgen — 18. januar 2017 @ 21:39

    • Alle tre dele fungerede efter hensigten, tak – også maden for Sørens vedkommende 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2017 @ 09:24

  9. En tur til Sverige om vinteren lyder rigtig romantisk – men det med kulden kunne godt skræmme mig lidt væk. Men I må nyde det.

    Kommentar af conny — 18. januar 2017 @ 22:39

    • Det er jo kun nogle få timer, man skal udholde en vis kulde – og når man kommer fra ÷1, så virker 12° varmt 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2017 @ 09:25

  10. Brrrrr!!!!! Håber, I har fået varmen…. Jeg tror alligevel ikke, du kan strikke hurtigt nok til at arbejde dig til varme! Måske det hollandske biks kunne hjælpe? Det lød ret godt.
    God strikkeferie! Får vi snart et billede af kimono?

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. januar 2017 @ 00:06

    • Nej, så hurtigt strikker jeg dog ikke … men du ville garanteret kunne 😉
      Da vi fik biks, var der 23° i stuen.
      Mnøhhh, jeg havde egentlig ikke tænkt mig at sætte billeder på, før den var færdig …

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2017 @ 09:27

  11. SMUKT foto!

    Kommentar af Kirsten — 19. januar 2017 @ 10:49

    • Ihhh – tak, Kirsten 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2017 @ 10:54

  12. Pyh, det lyder småkøligt 🙂 Vi benytter os ofte af familiens ødegård i Sverige, hvor det også kan blive ret så koldt, når stedet har stået tomt i et stykke tid. Så nu har ejerne installeret et par varmeapparater deroppe, som kan aktiveres via mobilen hjemmefra. Det er knageme smart bare at sætte dem i gang dagen inden afgang – så er temperaturen nemlig nogenlunde human, når man ankommer. Og selv om der ikke just bliver hedt, så bliver der varmt nok til, at isblomsterne på indersiden af ruderne forsvinder 🙂

    Kommentar af oeglemor — 19. januar 2017 @ 14:27

    • Det er en god løsning med fjernbetjente varmeapparater, og i vores tilfælde, af flere årsager, mere hensigtsmæssig end en varmepumpe, men også jeres løsning koster lidt flere penge, end vi er indstillet på at ofre på sagen.
      Det er dejligt at komme op til et i hvert fald lidt opvarmet hus – det prøvede vi engang, jeg havde glemt at slukke for radiatoren i køkkenet – men vi er blevet enige om, at vi godt kan holde kulden ud i de få timer, det tager at få varmet op – som sagt forstår jeg dog sagtens, hvis andre prioriterer anderledes 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2017 @ 14:52

  13. Ja hurra for varmetæpper i kolde senge.. 🙂
    Jeg sidder og længes efter skoven, det kan nok heller ikke vare længe før vi skal derop igen.

    Kommentar af Inge — 19. januar 2017 @ 15:33

    • Det er verdens bedste opfindelse, hvad kolde sommerhuse angår. I har heller ikke været heroppe i år, kunne jeg forestille mig … så er det, at abstinenserne begynder at komme, når pausen bliver mere end en måned. For vores vedkommende var den rekordstore to måneder denne gang.

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2017 @ 15:36

  14. Det var nu ikke kun velhavende folk der havde kakkelovne. Vores hus er fra 1936, og bygget af ganske almindelige mennesker, men havde man ikke råd til andet købte man en brugt. Det er kun skallen man køber, resten mures op i ler på stedet ( det kræver et godt fundament ). Efter hvad jeg kan finde ud af er vores kakkelovn fra sidst i 1800 tallet eller lidt yngre, men har været brugt da den/de blev sat op i huset. Glæder mig til vi skal op og fyre i den her først i februar sammen med datter, svigersøn og børnebørn. Flere knus fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 19. januar 2017 @ 17:47

    • Okay – jeg troede faktisk ikke, at man så disse kakkelovne i almindelige borgerhuse, men jeg er da glad for, at jeg tog fejl.
      Ahhh – og så sammen med barn og børnebørn – så bliver det ikke bedre! Rigtig god ferie til jer 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. januar 2017 @ 17:56


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.