Hos Mommer

15. januar 2017

Lidt mosterchat – meget vennesnak

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:11
Tags: ,

Forleden dag skrev Malle til mig, og nedenstående lille chat udspillede sig.
Hun skal nok blive god, hvis hun allerede er i gang med noget med rib.

P1050732P1050733P1050734

Malle, som efter planen skulle have være blevet moster (igen) d. 3. januar, blev snydt og blev det først dagen efter hun var ankommet til Norge.
Først da besluttede lillesøsteren til Ella sig til at ville ud og opleve verden, så nu går der nok mindst tre måneder, inden Malle får den lille ny niece at se. Så længe går der heldigvis ikke for os.

P1050741

Vi er en anelse flade i dag – vi har haft skønt besøg af Ditte og Peter, der, som traditionen efterhånden er blevet til, overnattede her, fordi de har langt hjem.
Det er bare så meget mere hyggeligt, når folk bliver og sover, selv om klokken som regel bliver alt for mange, inden vi kan finde sengene, og i går var naturligvis ingen undtagelse.
I formiddags blev vi enige om, at luften nok havde godt af os, så vi kørte en tur for først at se Blåbæk Møller og derefter til Vemmetofte Strandskov. Gåturen blev dog minimal, for luften havde ikke spor godt af os, mente den … den bed os ret så effektivt, så vi havde ikke fået tøj nok på til den lange spadseretur, vi så optimistisk havde forestillet os. Men smukt var der ganske som sædvanligt – selv her på en kold januardag er det en fryd for øjet med det stille vand og de skarpe silhuetter.

P1050743

Nu er de draget hjem mod det nordsjællandske … en af os tager en morfar, en anden skriver.
Om en lille halv time kommer David Attenborough og gør os klogere på naturens gåder; derefter kommer Barnaby og opklarer nogle mord i Midsomer County – for nej, Midsomer er ikke en lille landsby med en kolossal kirkegård, som mange tror, men et fiktivt, engelsk county, så der er rigtig mange endnu, der kan blive slået ihjel, inden de løber tør for ofre i den serie.
Med andre ord: Der bliver ikke lavet en pind mere i dag – det har været superhyggeligt, men vi kan desværre ikke rigtig holde til det natteroderi mere. Vi har det på ingen måde dårligt eller har ondt i hovedet, men energiniveauet har ikke toppræstationspotentiale.

24 kommentarer

  1. Sådan en dag, hvor man ikke laver en pind, er nogle gange de allerbedste dage!
    Skønne billeder! ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 15. januar 2017 @ 18:05

    • De er i hvert fald tiltrængt indimellem, sådanne ingenting-dage 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. januar 2017 @ 18:39

  2. Flotte billeder. Ja vinden bed. Jeg gik 9 km. på Kalvebod Fælled over middag, men det klare vejr og solskin kompenserede rigeligt.
    Har du ikke strikket efter du har skrevet dette indlæg, siden du skriver, at du ikke skal lave en pind mere i dag! Jeg venter interesseret på at se mere til “zigzag-kimono”.
    Øh er du sikker på, at Malle ikke har en fejl i strikketøjet: Det er da usædvanligt MIDT på en pind, at den “første” maske skifter (jeg tror, at hun opfatter rib som par af en ret- og en vrangmaske). Hvis hun er produktorienteret, så kan jeg kun anbefale et tørklæde a la Århus af Susie Haumann (Slå tre masker op, strik ret og med udtagning på hver fjerde pind – saml lænken op mellem første og anden maske og strik den drejet ret, luk af, når tørklædet er stort nok). Det tørklæde er et hit hos alle fra tween til mindst 40 år, når det strikkes i de rigtige farver/striber. Jeg har strikket fire på anfordring og sat flere helt nystrikkere i gang med det, når de havde mestret en strikket karklud (1. Pind: ret, 2. pind: 1 ret, 1 vrang. Gentag 1. og 2. pind. Luk af.).
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 15. januar 2017 @ 18:54

    • Jeg laver ikke pinde, jeg strikker dem 🙂 Og jeg har strikket i dag …
      Malle har opfattet det rigtigt – jeg strikker vrang på en speciel måde, som gør, at dens retmaske vender drejet. 2 r og 2 vr vil på næste p skulle strikkes 2 vr og 2 dr r. Hvis man altså ikke strikker rundt, selvfølgelig. Det er en indoeuropæisk metode, har jeg engang fået at vide … jeg kender ingen (bortset fra dem, jeg har lært det), der strikker på denne måde. Den er lynhurtig – jeg strikker vrang hurtigere end ret, selv om retm i sig selv bliver nemmere, fordi den er drejet og man ikke skal vride lige så meget i håndleddene. Teknikken giver oven i købet et mere ensartet strik – mange strikkere har problemer med vr-pinden og strikker denne løsere. Målinger har vist, at de fleste bruger små 10 % mere garn på vr-pinden – lige netop ikke nok til, at man kan bruge ½ nr mindre pind. Min metode giver et totalt jævnt resultat, med et ens garnforbrug for r og vr.
      Hun vil ikke strikke tørklæder – jeg har vist hende flere spændende, både hæklede og strikkede, men det har ingen interesse.

      Kommentar af Ellen — 15. januar 2017 @ 19:43

      • Interessant med den vrang. Kan man også strikke omvendt glat rundt med samme fordel? Hvordan gør du det (link …)?
        Mvh. og på forhånd tak fra en, der netop strikker “omvendt glat” rundt og rundt. Jeg har nu valgt, at strikke bulen ret og så vende vrangen ud, men når jeg når til deling af for og bag og skal strikke frem og tilbage, så kunne jeg måske godt bruge din vrang.
        Mvh. og på forhånd tak.

        Kommentar af Kristine — 15. januar 2017 @ 20:20

        • Jeg har ikke noget link, for jeg kan ikke finde min metode på nettet – underligt nok, og jeg har forsøgt med mange forskellige søgeord … det kunne være jeg en dag skulle få John til at filme mine strikkende hænder og så lægge det på YouTube.
          Jeg synes ikke det vil være godt med omvendt glat på rundpind – har godt nok ikke prøvet, men alene ribben irriterer mig, fordi vr-masken så bliver drejet, hvilket jeg finder mere besværligt end at strikke end den drejede ret. Men det bliver en fin, fast og jævn rib.

          Kommentar af Ellen — 15. januar 2017 @ 20:30

          • Nu fandt jeg den!!! Very, very strange – jeg har virkelig prøvet mange gange, men altså … værs’go’: http://www.anniemodesitt.com/purl.html
            Og du kan godt fornemme, at den efterlader retm drejet.

            Kommentar af Ellen — 15. januar 2017 @ 20:33

            • Tusind tak. Jeg øver mig med en karklud en af dagene.

              Kommentar af Kristine — 15. januar 2017 @ 21:34

  3. Engang var det nok med tre mord i hver episode af Midsomer Murders, men nu skal der flere til. Man kunne godt forestille sig, at Somerset var modellen for Midsomer, men under alle omstændigheder har den serie (og andre) åbnet forståelsen for krimi-seriers betydning for turist-tilstrømningen! 🙂 Både Vera (Newcastle, NE-England) og Tom Matthias, (Aberystwyth, Wales) har brugt rigtige steder (eller hvad?)

    Hun er en rigtig strikkehelt! og du er en gavstrik? 😀 😀 😀

    Kommentar af Donald — 16. januar 2017 @ 00:36

    • I den Barnaby, vi slappede af over i går eftermiddags, var der skam kun ét mord 🙂
      Men ja, de trækker mange turister til. Barnaby er filmet i Oxfordshire og Buckinghamshire – og jeg har set et par af seriens locations – det er jo total idyl 🙂
      Ja, hun er – og ja, jeg er måske lidt. Men kun sommetider 😉

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2017 @ 09:37

  4. Det er i orden at være flad på den gode måde 🙂 Det lyder hyggeligt med en strikkeklub for demente damer. Jeg forestiller mig, at hvis man bare kan (har kunnet) det der med at strikke, så sidder det stadigvæk i fingrene, selv om der ikke er så meget at trække på fra øverste etage, og så må det give en dejlig ro at sidde med et strikketøj. Din nieces opgave bliver bare at stoppe damerne, før deres karklude bliver til flere meter lange halstørklæder 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 16. januar 2017 @ 10:05

    • Ja, det er i orden, heldigvis.
      Jeg synes også det lød hyggeligt, og jeg skal have spurgt Malle, hvordan de demente damer strikker, for jeg har tænkt præcis det samme som dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2017 @ 10:40

  5. Postkortbilleder fra stranden. Men det var koldt – og er det igen i dag.
    Hvor er det hyggeligt med mosterchat og -strik.

    Kommentar af conny — 16. januar 2017 @ 10:15

    • Ja, ih, hvor det bider … hvorfor føles det mon så koldt, at man næsten ikke kan holde det ud, når det i virkeligheden kun fryser en enkelt grad? Luftfugtigheden? Jeg synes det er lidt underligt.
      Det er så hyggeligt, er det 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2017 @ 10:42

  6. Manner hvor hende Malle er cool. Vildt med dement-strikke-klub! Fedt koncept! Og så synes jeg altså også at du skal lade AutoCorrect være AutoCorrect. Strikkesuperhelt er så meget sejere end alt andet.
    Tænk at I bevægede jer ud i lufteriet – jeg gyser og fryser bare ved tanken. Det med en morfar lyder mere som noget for mig. Ligesom bare-være-dage gør det. Hyg jer 😉

    Kommentar af /ks — 16. januar 2017 @ 11:55

    • Hehe, næh, det er ikke noget, man hører om hver dag.
      Der er ingen, der skal fortælle mig hvad jeg skal gøre – heller ikke autocorrect 😉
      Vejret var så flot, og hovederne lidt tunge, så ud skulle vi. Lidt …

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2017 @ 15:32

  7. Dejlige billeder af en vinterlig Vemmetofte Strandskov.

    Kommentar af Jørgen — 16. januar 2017 @ 16:26

    • Åhja, der er dejligt derude, men det ved du jo alt om 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2017 @ 16:51

  8. Hvor har I hygget jer, både i vennelag og på mobilen 🙂

    Kommentar af Lene — 16. januar 2017 @ 19:03

    • Det kan du tro! 🙂
      (Nu får du lov at indtaste din blogadresse!?)

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2017 @ 19:45

  9. Respekt for Malle!!!! Så sejt at kaste sig over strik på den måde.
    Jeg er iklædt regnbukser, uldtrøje og vatteret vindjakke med snefang; jeg hader at fryse. Så hellere godt svedig, når jeg er hjemme igen.

    Kommentar af Anne Holtegård — 16. januar 2017 @ 23:48

    • Hun er nemlig sej, den bette – på flere måder 🙂
      Jeg bryder mig heller ikke om at fryse, men lige så lidt om at svede, så det er ret svært at finde lige det rigtige tøj at tage på 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. januar 2017 @ 09:28

  10. Tak for et par dejlige dage – det var svært hyggeligt! (Og jeg har endelig ramt min computer, så kommentarerne virker)

    Kommentar af fiberfryd — 20. januar 2017 @ 19:57

    • Det er os, der takker – det var bare SÅ hyggeligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. januar 2017 @ 20:36


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.