Hos Mommer

11. januar 2017

Tilflydende havemøbler

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:25
Tags: ,

Som bekendt havde vi ret meget vand ret tæt på os for præcis en uge siden (der er allerede gået en uge! Chokerende!). Da John forleden dag kiggede ud over fjorden, som først fredag eller lørdag havde nogenlunde normal vandstand, fik han øje på noget, der ikke var der før oversvømmelserne.
Kikkerten kunne afsløre, at det var en havestol. Den kan kun være blevet bragt hertil af ‘tidevandet’ fra i onsdags, men jeg tror ikke, jeg gider efterlyse ejermanden. Hvis fjorden fryser til, som den gjorde sidste vinter, vil det være et ideelt sted at sætte sig og studere havørne på nært hold. Måske …

IMG_5835

Man skal se rigtig godt efter for at opdage, at der er noget her, der ikke plejer at være der – John har bedre falkeøjne end jeg umiddelbart troede – eller også er han bare mere langsynet end jeg troede … jeg havde aldrig fået øje på den stol, men den er der!

IMG_5833

I dag skulle der også være forhøjet vandstand visse steder i landet, men ikke her. Der blæser en strid vind, som indimellem bringer enten sne eller slud med sig. Jeg skal ikke uden for en dør, tak, helst ikke, men vi løb tør for rugbrød og mælk, så John tilbød helt frivilligt at trodse elementernes rasen.
Og nu skal jeg så heller ikke gøre det værre end det er – der er intet farligt ved det; kun ubehag.

Malle og strik 1Malle og strik 2

Malle rejste til Norge i tirsdags, og onsdag løb der ovenstående melding ind. Hun er glad og det er jeg også – nu er jeg forholdsvis sikker på, at hun nok skal få styr på strikkeriet, inden hun kommer hjem igen.
001Jeg spurgte ikke hvad “en Grethe med tilsvarende alder” betød, men gik ud fra, at navn og alder passede sammen i Malles øjne – nemlig en halvgammel kone lige som moster her.

image

Herover er hvad vi indtil videre ved om job og kolleger, men hun virker ikke utilfreds … jeg kan tilføje, at det er et rehabiliteringscenter, hun er på.

Jeg har været næsten hele mit garnlager igennem i dag for at se, om jeg kunne skrabe sammen til (endnu) en kimonotrøje fra Jamieson’s of Shetland. Det er mange år siden, jeg strikkede den første, og jeg synes den er så flot, at man godt kan tillade sig at have to af slagsen.
Jeg tror, jeg har fundet nok garn til en grå og flødefarvet udgave; lidt mere tone-i-tone end den viste.
Ordet, der bekymrer mig, er “tror” – jeg vil tude, hvis det viser sig, at jeg mangler til et kvart ærme.
I teorien; dvs. når jeg vejer og regner løbelængder ud, er der nok, men vi ved jo alle, at det er i sådanne situationer, at Murphy slår til med ubarmhjertig hånd.
Jeg vælger dog at være optimist, og lige om lidt skal jeg i gang med strikkeprøven – også for at se, om de to farver til kontraststriberne passer, når man strikker dem ind og ikke bare holder dem op mod garnet.

23 kommentarer

  1. De kom ad søvejen, kan man vist sige… (fnis)… Held og lykke med strikkeprojektet, jeg tror på at lykken følger de optimistiske! ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 11. januar 2017 @ 15:37

    • Det må man sige, den gjorde, den stol her – og jeg vælger at tro på dig og ikke på Murphy 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2017 @ 17:44

  2. Først troede jeg, du havde skrevet forkert; at der skulle stå tilflyvende med det vejr, vi har i dag. Ret specielt med tilflydende, synes jeg. Måske kan dine englændere padle ud og sidde på den, hvis den stadig står der, næste gang de kommer 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 11. januar 2017 @ 15:39

    • Det kunne den vist næsten også lige så godt have været – tilflyvende, altså.
      Tim kunne sagtens finde på at sætte sig derude, uanset årstiden 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2017 @ 17:45

  3. God strikkelyst! Det er en meget meget smuk trøje! Og hvor fint med tilflydende havemøbler. Det er lige før, jeg hepper på permafrost, så I kan indvie jeres nye udsigtssted 🙂

    Kommentar af oeglemor — 11. januar 2017 @ 16:49

    • Tak! jeg glæder mig til at skulle i gang 🙂
      Arhh, ligefrem permafrost … men i en måneds tid ville det da være udmærket 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2017 @ 17:47

  4. I kan få fat i en ny havestol hvis I har noget grej til at fiske med!
    God strikkelyst.
    Pokkers vejr d.d.

    Kommentar af Jørgen — 11. januar 2017 @ 17:01

    • Det har vi, men man skal godt nok være en god kaster for at fange stolen helt derude 🙂
      Tak, og ja, det tuder en del derude!

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2017 @ 17:48

  5. Nu har John bevist, at du kan stole på hans syn!
    Mon ikke din regnen og vejen er god nok, medmindre dit garn er meget fugtigt. Dejlig trøje, der også kunne gøre sig i mange farver/rester. Hurtigere end strikkeprøve er en vikleprøve.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 11. januar 2017 @ 17:27

    • Ja, det må man sige.
      Rester kunne man godt få brugt til denne trøje, men jeg vil ikke have den for spraglet. Vikleprøve er fin, hvis man kun skal kigge på farver, men eftersom det ikke er opskriftens garn, samt oven i købet noget med dobbelt garn, er det vigtigt med en rigtig strikkeprøve.

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2017 @ 17:51

  6. Det er da så fint med den der havestol. Måske den endda bliver brugt til sommer 🙂 Og selvfølgelig har du garn nok 🙂

    Kommentar af Mette — 11. januar 2017 @ 17:58

  7. Det er da så fint med sådan en havestol lige der 🙂 Måske den endda vil blive brugt til sommer 🙂 Jeg er sikker på du nok skal ha’ garn nok.

    Kommentar af Mette — 11. januar 2017 @ 18:00

    • Og pludselig var du røget i spamfiltret – WP er vist lidt fjollet for tiden …
      Ja, det er fint, og man ved jo aldrig om den bliver brugt 😉
      Håber du har ret!

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2017 @ 19:30

  8. Hi hvor fint med ny udkigspost til havørne. Og mon ikke at jubel over uniform er særdeles positivt? Jeg havde nu foretrukket fotodokumentation! Rigtig god strikkelyst, Ellen.

    Kommentar af /ks — 11. januar 2017 @ 19:31

    • Det kunne være ret blæret med sådan en førsteparketsplads …
      Jeg havde også gerne set et foto; nu kan vi jo kun gætte på hvad hun mener.
      Tak, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2017 @ 20:31

  9. Krydser for at garnberegningen holder hjem. Det er godt nok en flot model. Kan der ikke fikses lidt med garn fordelingen i striber eller tern? Har du købt garn og mønster hos J eller på en englandstur?
    Med det tossede vejr kan den havestol nå til Bornholm inden vinterstormene er ovre!

    Kommentar af Anne Holtegård — 11. januar 2017 @ 21:43

    • Der kan fikses lidt i de ternede kanter, men jeg ville meget gerne have, at der ikke skulle pilles ved striberne … det tror jeg nu heller ikke bliver nødvendigt.
      Jeg har købt både mønster og garn (til første udgave) direkte hos Jamiesons, men denne gang bruger jeg én tråd supersoft og én tråd cottonwool – det tror jeg bliver godt.
      Ha, ja, hvis ellers den kan finde ud af Præstøfjorden, kunne den såmænd godt nå Bornholm 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2017 @ 21:58

  10. Det vil være fint at sidde derude på isen i en havestol. Hvis der altså kommer is.
    Det er en meget smuk trøje, du er ved at forberede dig på. Jeg har tænkt, om jeg mon skulle begynde at strikke karklude nu, da jeg sidder og ikke kan komme ud?? Det må jeg kunne finde ud af? Jeg har hørt, at de ikke er specielt vandsugende sådan nogle bomuldskarklude? Er det mon også din erfaring?

    Kommentar af betty — 11. januar 2017 @ 22:09

    • Det er da en rigtig god ide at bruge tiden på at få strikket nogle karklude 🙂
      Jeg synes, at mine bomuldskarklude suger fint. Det er dog vigtigt at huske at lægge dem i blød et døgns tid i vand, evt. med lidt eddike i, hvis kluden er farvet, for derefter at vaske dem i maskine inden første brug. Gør man det, suger de som en svamp bagefter.
      Internettet bugner af opskrifter, så du kan sagtens finde masser at gå i gang med..

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2017 @ 22:25

      • Tak for gode råd om bomuldskarklude. 😉

        Kommentar af betty — 12. januar 2017 @ 10:22

        • Velbekomme 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. januar 2017 @ 16:59

  11. Og jeg kan ikke finde den opskrift hos dem, måske er mit engelske for dårligt;-) er den meget vid i det? den er vildt lækker, men måske skulle jeg nøjes med at strikke mit pandebånd færdigt 😉

    Kommentar af Lene — 12. januar 2017 @ 14:17

    • Dit engelske fejler sikkert ikke noget, for de har pillet netop den opskrift af deres website. Ja, det er en onesize-opskrift, så du vil føle den er stor, men det er en skøn puttetrøje 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. januar 2017 @ 16:58


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.