Hos Mommer

10. januar 2017

Arbejd, arbejd, arbejd …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:43
Tags: ,

Efter John meget blæret har monteret en fjernbetjent garageport, er det sjældent, vi har brug for at stige ud af bilen, mens den holder udenfor, fordi en af os skal ud og åbne porten, men alligevel sker det jo, at man af en eller anden grund skal sætte sine fødder på pladsen foran garagen.
Det er stadig, selv efter to år hernede, vild luksus for os at kunne sætte bilen i garage og oven i købet gå fra den og direkte ind i fyrrummet. I Havdrup skulle vi gå langt for at komme fra bilen og ind, hvilket var hammerirriterende under de fleste forhold, og med regn, snestorm og mange indkøbsposer som de tre mest irriterende.

P1050689P1050691

Pladsen foran portene, som burde være græs, er i stedet efterhånden blevet til noget værre pladderværk, som længe har generet både os og pænt fodtøj. Det er jo ikke nok, at vi selv kan gå tørskoede ind, når vores gæster får svinet skoene til, så nu fik vi endelig taget os sammen til at få bestilt de granitskærver, vi har talt om lige siden sidste sommer. Den flinke vognmand smed dem af lige præcis hvor vi skal bruge dem, så nu skal de bare bredes lidt ud. Søren er kommet for at hjælpe med det – til gengæld får han marinerede bisonspareribs til aftensmad – ledsaget af en god vin, naturligvis.

P1050697P1050698

Da jeg gik ud for at gøre d’herrer opmærksom på, at jeg helst ikke ville se nogen hjertetilfælde, sagde Søren bare – uden overhovedet at se på mig:
Nejnej, det har vi sgu da ikke tid til!
Jeg fik dem dog til at stille sig op og lade som om de holdt pause, men de er godt nok hurtige til at få spredt de skærver.
Stenene er mændenes; dem vil jeg ikke have noget at gøre med, selv om jeg er glad for, at det bliver lidt pænere nu.

P1050686

Jeg har nemlig fået muldjord. Igen afleveret præcis hvor den skal bruges – det er bare at skære hul på sækkene.
I efteråret fik vi endelig lagt en række store kantsten ude ved gavlen. Det var så meningen, at der skulle fyldes jord i til et hævet bed. Vi har talt om det bed lige siden vi flyttede ind, for det var grimt, grimt, grimt, men vi har haft svært ved at finde ud af, hvad vi skulle gøre ved det, da det vender østsydøst og ikke er skærmet af for modvinden, hvorfor det ikke vil være hvad som helst, der kan trives der.
Jeg har tænkt på at sætte David Austin-roser, men de fleste af dem kræver mindst seks timers solskin om dagen, hvilket kommer til at knibe her, selv på en dag med sol fra morgen til aften.
Når muldjorden er blevet fordelt, må jeg tænke igen. Jeg er nok foreløbigt nået frem til at plante én David Austin-rose, bare for at se, om den kan overleve. Derudover vil jeg, af samme grund, sætte et par dahliaer. Hvis disse solkrævende vækster klarer den, skal jeg finde ud af, om jeg vil fortsætte med det ene eller det andet, men den beslutning vil ikke kunne træffes før til efteråret.

27 kommentarer

  1. Altså, selve posituren er jo god nok til at blive kommunalarbejder, men ellers skal der nok en del tilvænning til for dine to arbejdsomme mænner 🙂 Uf, godt at du har jord at bekymre dig om, for skærver er da bare noget af det værste at have med at gøre. Spændende, hvad dine planteforsøg munder ud i. Er iøvrigt lidt overrasket over, at der altid er modvind på det sted. Det er da tarveligt …

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. januar 2017 @ 15:51

    • Hehe, det var lige før, de ikke engang havde tid til denne korte fotoseance 🙂
      Jeg er også spændt … der er ikke altid modvind, men temmelig ofte, selv om man siger, at det er vestenvinden, der er fremherskende i DK.
      Og selv om den så kommer fra vest, så piver den lige om hjørnet, så det er ikke et ideelt sted til smukke blomster, desværre.

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 16:29

  2. Prøv http://www.rosenposten.dk under Rosenoversigt – klik på avanceret søgning – vælg skyggetolerant og eventuelt yderligere filtre, så kommer der en masse muligheder frem. Men jeg vil/bør lige advare: Det kan blive dyrt! De har rigtig mange dejlige roser 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 10. januar 2017 @ 16:30

    • Der har jeg faktisk allerede et login, men jeg havde ikke lige haft den avancerede søgning i øjenhøjde, så tak for tip!
      Jeg har derfor lige prøvet og mine strenge kriterier gav hele ti velegnede roser – og Gertrude Jekyll som den ene af dem. Den rose satte jeg sidste år et andet sted og er meget glad for den 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 16:49

  3. En ide til at fylde den resterende del af bedet i prøvesæsonen kan være lathyrus.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 10. januar 2017 @ 16:55

    • Ja, det kunne man godt – noget skal der i, for det skal i hvert fald ikke bare være jord!

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 17:08

  4. Det må være dejligt at kunne gå fra garagen direkte ind i fyrrummet. Det kan jeg godt forstå, at I sætter pris på.

    Kommentar af Randi — 10. januar 2017 @ 17:13

    • Det er simpelthen så fedt!

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 17:31

  5. Åh sikke en luksus – både det ene og det andet *stjerner-i-øjnene-smiley*

    Kommentar af /ks — 10. januar 2017 @ 17:24

    • Vi lever et rent luksusliv, gør vi – og her tænker jeg ikke på penge 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 17:32

  6. Sikke en luksus slet ikke at skulle udenfor selv om man skal til og fra bilen! Det bliver i mit næste liv….
    Tillykke med den næsten nye indkørsel, og med de kommende gevækster; det kan I da kun blive glade for! ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 10. januar 2017 @ 17:35

    • Ja – det var sådan noget jeg troede man kun kunne i dyre, moderne luksusvillaer – ikke i en stråtækt knaldhytte fra 1780!
      Tak – alle forbedringer er gode og ses tydeligt her på stedet 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 17:49

  7. Tænk at I frivilligt arbejder i have og udenfor 🙂

    Kommentar af Lene — 10. januar 2017 @ 18:49

    • Det giver jo varmen 🙂 – og jeg holdt mig altså inde …

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 19:16

  8. Først det hårde arbejde og så det skønne – at bestemme og bestille planter.
    Det er “hårdt” arbejde at være pensionist, ikke? Og så skønt.
    Og så lækkert at kunne køre lige i garage uden at skulle udenfor og bære alle varerne lige ind i køkkenet, uden at tænke på vejr og vind.

    Kommentar af Kisser — 10. januar 2017 @ 18:58

    • Det er virkelig hårdt arbejde at være pensionist – men jeg vil ikke bytte med nogen!
      Det drømte jeg om i Havdrup, og jeg nyder det hver eneste gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 19:17

  9. Det er nu meget smart man kan få et læs skærver og noget jord enten læsset direkte af eller i store sække. Når jeg skal flytte en tons sten fra en big-bag tager det nu sin tid.

    Kommentar af Jørgen — 10. januar 2017 @ 19:43

    • Ja, det er smart, og når man så oven i købet kan få det læsset af (fra bag, grab eller tip, som valgene på hjemmesiden var) lige ved siden af, hvor det skal anvendes, så bliver det ikke meget nemmere.

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 19:56

  10. Jeg har også fået stor glæde af et lag grus, ikke granitskærver, men det kunne også være brugt. Jeg havde spurgt mig for og havde fået råd om at det var bedre og mere holdbart at lægge fliser, men det var urealistisk – noget skulle ske, så jeg købte et læs grus hos cementmanden, og det har jeg ikke fortrud.

    Jeg har et spørgsmål: Sørger du for at jorden langs gavlen er tør eller betyder det ikke noget for vedligehold af huset?

    Kommentar af Donald — 10. januar 2017 @ 20:17

    • Jeg har bare en ide om, at vandet siver bedre væk fra granitskærver end fra grus, men hvis du er tilfreds, er det jo som det skal være 🙂
      Husets fundament (af sten) går så højt, at det slutter over, hvor jorden kommer til at slutte, så det vil være okay. Hvis ikke det havde været tilfældet,
      havde vi været nødt til at anbringe et eller andet mellem muren og jorden.

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 20:59

      • Tak for svar!

        Kommentar af Donald — 11. januar 2017 @ 01:09

  11. Gi’ en skærv til de trætte arbejdere😉
    Ser ud til at de supplerer hinanden godt. Og fint bliver det. Passer sammen med menuen😃
    Jeg er imponeret af haveplan og -arbejde i januar! Jeg kigger bare ud og prøver at oparbejde lidt entusiasme…. og så går jeg en tur!😇

    Kommentar af Anne Holtegård — 10. januar 2017 @ 21:13

    • Fnis 🙂
      De arbejder rigtig godt sammen, de to …
      Planen har været der siden efteråret, og det er rart at have de basale ting i orden, inden det bliver forår og plantetid 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. januar 2017 @ 21:17

  12. Jeg havde helt samme tanker som Donald i forhold til murværket. Lov mig, at der er rigtig pæn afstand fra jordlag op til murværk/bindingsværk. Jord og gamle huse har det ikke godt sammen. Slagregn kan sende jordpartikler lagt op ad en væg, og så starter forrådnelsen.
    I gamle dage lagde man piksten rundt om husene på en sådan måde, at regnplask primært slog væk fra murværket.

    Kommentar af natural2222 — 11. januar 2017 @ 05:43

    • Vi lover … og vi bilder os selv ind, at det er okay, hvad vi gør – der vil være cirka 25 cm op til murværket, når jorden er fla’et u’. Jeg kan sætte et billede i senere, så du kan acceptere eller forkaste hvad vi har gang i.
      Piksten måtte lige googles …

      Kommentar af Ellen — 11. januar 2017 @ 09:46

      • Piksten er en smart opfindelse. Når de skråtstilles under tagdryppet vil langt hovedparten af vanddråbernes spratteri ske væk fra husmuren. Indfaldsvinkel er lig udfaldsvinkel.

        Kommentar af natural2222 — 12. januar 2017 @ 15:46

        • Det har vi nogle steder, men dette er en gavl, hvor der så i stedet kan forekomme slagregn …

          Kommentar af Ellen — 12. januar 2017 @ 17:04


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.