Hos Mommer

7. januar 2017

Jeg troede jeg kendte London

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:21
Tags: ,

imageJeg har ikke tal på de gange, jeg har været i London og har på et tidspunkt lidt arrogant erklæret, der vist efterhånden ikke er meget i den by, jeg ikke har set.
De ord æder jeg hermed beskæmmet og ydmygt i mig igen og leverer samtidig en kortfattet boganmeldelse – noget jeg normalt ikke giver mig i kast med.
Det er dog noget lidt andet, når man har været sammen med bogens forfatter et par gange, og jeg vil hermed på det varmeste anbefale Mia Folkmanns bog om London – måske især for dem, der føler, at de efterhånden kender denne dejlige hovedstad rigtig godt.
For det vil jeg vove at påstå, at de nok alligevel ikke gør, selv om jeg kan risikere at få på hatten for sådan en bemærkning … tal for dig selv!

Er det første gang – eller en af de første gange – man er i London, er det ikke nødvendigvis denne bog, man først og fremmest hælder til, for byen har så mange must sees, at der er nok til nogle besøg, men vil man efterhånden gerne snuse lidt til det mindre kendte London, er Mias bog aldeles fortræffelig.

Heldigvis er det ikke alt i bogen, der er nyt for mig; det ville simpelthen have været så pinligt (for mig selv), at jeg nok slet ikke havde skrevet dette indlæg, men at omkring halvdelen af det nævnte i de 38 kapitler var ukendte steder for os, er da så alt rigeligt til, at John og jeg blev enige om, at vi nu har stof til en del flere ture til London. Osterley House, The Red House og flere andre – dejligt at have noget at glæde sig til.
Mia har researchet grundigt, og der er ingen tvivl om, at hun har travet byen tynd mange gange.
Jeg blev undervejs i læsningen klar over, hvad grunden til en del af mit manglende kendskab er, nemlig at vi ikke har været gode nok til at bruge en times tid på at tage et godt stykke ud fra det centrale London. Vi har været på Hampstead Heath, i Greenwich, Richmond og ved Thames Barrier, men der ligger andre ting i byens yderområder, som vi ikke har gjort os den ulejlighed at undersøge nærmere.
Disse undladelsessynder vil vi glæde os til at råde bod på, og vi har lovet os selv, at alle de steder der er nævnt i bogen skal vi nå at se. Dog nok ikke nødvendigvis som fx Chelsea Flower Show, som jeg kender til, men nok ikke har så meget lyst til at opleve – mest pga. de 10 millioner andre, der også vil se det …
Hvis I tror I kender London, så køb Mias bog og bliv overrasket – den kan blandt andet købes her og naturligvis gennem Mia selv. God fornøjelse.

20 kommentarer

  1. Mia og hendes blogs er skønne! Selv er det alt for længe siden jeg har været i London, men tænker, at vi må gøre noget ved det snart!….
    Tak for boganbefalingen! ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 7. januar 2017 @ 19:54

    • Mia er sådan et dejligt, varmt menneske 🙂
      Rigtig god ide – tag derover i det allertidligste forår, så får du nemlig to af slagsen, fordi de som regel er tre-fire uger foran det danske forår.

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2017 @ 20:20

  2. Jeg sendte fluks dit indlæg videre til Gitte… Bogen er bestilt! Nu glæder vi os til at læse bogen… og til at komme til London 😍

    Kommentar af Anne Holtegård — 7. januar 2017 @ 20:27

    • Du er hurtig! Men det må også være lige en bog for jer – I er der jo i hvert fald en gang om året, mener jeg, så det er en oplagt bog at studere 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2017 @ 20:29

  3. Takker for anbefalingen. Vil der ikke altid være masser af steder at besøge i så stor en by som London? Hvordan prioriteres oplevelserne egentlig?

    Kommentar af Jørgen — 7. januar 2017 @ 20:50

    • Jo, der er masser af steder at se, men efter 20-25 besøg var vi tilbøjelige til at se det, vi havde set før. Noget af det er okay, men andet skal kun ses én gang – ifølge os …
      Prioriteten er vel helt afhængig af, hvor ens interesser ligger. Arkitektur? Kunst? Naturhistorie? Teater? Bare det at opleve alverdens folkeslag samlet under ét tag, så at sige? Pubkulturen? Jeg kunne såmænd godt finde på forslag til flere ugers ophold i London, men folks præferencer er forskellige. Jeg synes, at man SKAL op i London Eye – men det synes folk med højdeskræk aldeles ikke … 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. januar 2017 @ 21:33

  4. Åh, Mit kære London. Jeg har aldrig sådan set seværdighederne. Jo, vi har været i teatret og sådan men ellers ikke. Det var ikke det vi gjorde da vi boede der. Selvfølgelig i Covent Garden og sådan. Greenwich er et fedt sted og de har et ret cool marked. Camden er et af mine ynglings steder. Islington også inden børn spillede manden min mange gigs der med hans bror eller bandet. Godt råd, forelsket dig aldrig i trommeslageren. Åh der skal slæbes:o) 😀 jeg arbejde i øst London i et stykke tid og det var også et quirky sted. Der er en masse så markeder og jeg købte tit vores grøntsager til aftensmaden der. Bricklane er fantastisk at spise indisk. Hampstead er også et dejligt og ret hipt sted men mit hjerte er i nord London. Crouch End og Muswell Hill. Vi kom også meget nede i Chelsea da vi havde sæson billetter til alle Chelsea’s hjemmekampe. Min mand er jo kæmpe Chelsea fan. Elsker genbrugsbutikkerne i Chelsea. De rige giver meget næsten nyt lækkert tøj til dem som almindelig mennesker som mig kan købe:) nå, men London er i mine øjne fantastisk. London er en masse samfund i en stor by:)

    Kommentar af Mette — 7. januar 2017 @ 23:55

    • Tak for din lille rundvisning i London – det var hyggeligt!
      Jeg vil følge dit råd og lade være med at forelske mig i trommeslageren, men jeg har da ikke ligefrem indtryk af, at du er specielt utilfreds med den trommeslager 😉
      Det er meget præcist ramt med de mange samfund i én by – verdens største landsby har jeg hørt den omtalt som …

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2017 @ 09:28

      • Hi hi ja jeg er ret så glad for min trommeslager 🙂 også her næsten 15 år efter 😀

        Kommentar af Mette — 8. januar 2017 @ 09:43

        • Det er jeg slet ikke i tvivl om 🙂

          Kommentar af Ellen — 8. januar 2017 @ 09:45

  5. Tusinde tak for anmeldelsen. Ofte finder jeg det mere interessant med ‘alternative’ seværdigheder end de der er mest kendte (og dermed overrendte). Så disse bøger er altid noget for mig.

    Kommentar af /ks — 8. januar 2017 @ 10:18

    • Så er jeg sikker på, at Mias bog er lige noget for dig 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2017 @ 19:16

  6. En skønne dag skal jeg se London igen, og så er det godt med nogle rejseanbefalinger, tak 🙂

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 8. januar 2017 @ 12:01

    • London er en vidunderlig by – I må afsted, Lene – bare en forlænget weekend er bedre end ingenting 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. januar 2017 @ 19:17

  7. Det bliver da skønt for jer at komme afsted til et nyt og ukendt London 🙂 Selv kan jeg vist godt nøjes med de mere ordinære guide-bøger. Suk, det er snart 25 år siden, jeg har været der sidst.

    Kommentar af Fruen i Midten — 9. januar 2017 @ 09:01

    • Jamen Frue dog – det er alt, alt for længe siden 🙂 Du vil nok slet ikke kunne genkende byen … der er i hvert fald sket en del på de 25 år, selv om det meste naturligvis er ved det gamle.

      Kommentar af Ellen — 9. januar 2017 @ 09:03

  8. Ih, hvor er du sød Ellen… jeg havde slet ikke opdaget, at du har skrevet så pænt om min bog. TUSIND tak 🙂

    Kommentar af miafolkmann — 12. januar 2017 @ 22:03

    • Det manglede da bare – den er jo smaddergod. Og jeg har da i hvert fald været skyld i ét solgt eksemplar 😉

      Kommentar af Ellen — 13. januar 2017 @ 16:01

  9. Tusind tak for anbefalingen. Dels fordi jeg ganske som dig, har været i London masser af gange, men indrømmer gerne, der er meget, jeg ikke har set. Men nye ideer er altid skønne at få – og London får man aldrig nok af.

    Kommentar af Deborah — 16. januar 2017 @ 01:12

    • Vi er fuldstændig enige, Debora: Man kan ikke få nok af London! Jeg håber du får masser af nye ideer til de næste ture, når du køber Mias bog 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. januar 2017 @ 09:32


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.