Hos Mommer

5. januar 2017

Endnu ikke normal vandstand

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:47
Tags: , ,

Hasse og John må have målt rigtigt, for vi var på intet tidspunkt bekymrede for at blive ramt af den oversvømmelse, der generede så mange i går.
Vandet steg yderligere en del centimeter efter vi havde forladt Præstø havn – hvilket vi da heller ikke var i tvivl om, da vi fulgte vandstanden derhjemme efter mørkets frembrud. Jeg vil tro, at den har nået de varslede 170 centimeter.

imageP1050662

Billedet herover til venstre er ikke mit, og jeg har ikke spurgt om lov til at låne det. Jeg kender navnet på fotografen, men har ikke mulighed for at kontakte ham. Hvis vedkommende ser dette, så kontakt mig lige … grunden til, at jeg således på det skammeligste bryder copyrighten er naturligvis, at det er så vældig illustrativt ved siden af mit eget fra i går af restauranten Siv & Co.

P1050675P1050670

Det har frosset en del i nat, hvilket i bogstavelig forstand har fastfrosset hvor højt vandet havde stået. Vandet er dog stadig langt fra sit normale stade, så ‘badekarret’ er ikke vippet helt på plads endnu. Fra i morges og indtil nu har det ikke trukket sig yderligere tilbage, men har hele dagen været på et niveau, der matcher tidligere rekorder. Det forvredne æbletræ står lige over for vores hus, så vandet har stået pænt højt, men selv om det skulle have nået vejen, ville der stadig have været lige knap en meter op til vores dørtærskel.

P1050677

P1050679

Hvis man har besøgt os i Den stråtækte, vil man herover kunne genkende vejen ned til Kystens Perle, hvortil der normalt går en solid grusvej, der kører biler med bådtrailere på. Man kan se Kystens Perle lidt over midten af billedet. Jeg vil tro, at det meget benyttede bestyrelseslokale har fået våde gulve i løbet af aftenen – og billedet er jo altså taget i dag, efter vandet har trukket sig omkring en meter tilbage i forhold til max.
Her til venstre tror jeg vi har forklaringen på, at vores lys blinkede en del i aftes. Kun LED-pærerne, sjovt nok, men dem var vi nødt til at slukke, fordi de var ret irriterende. Vandet har stået op i bunden af dette elskab. Vi ved ikke med sikkerhed, om det er dette, der forsyner os, men det er nærliggende at tro. Strømmen gik dog aldrig helt i vores område, som den gjorde flere steder i Præstø og Faxe Ladeplads.

Nu vil jeg godt satse en del på, at der i de kommende dage vil blive råbt højt adskillige steder fra om kystsikring her, der og alle vegne.
Det er absurd, for denne oversvømmelse var, som sikkert andre end mig nåede at høre 117 gange i går, en 100-årshændelse, og skal man gardere mod en sådan, skal man jo omkranse samtlige Danmarks kyster med diger.
Nogle steder er det relevant nok, men en større forsømmelse (hvis ellers det er det rigtige ord at anvende) fra myndighedernes side er, at de tillader byggemodning af grunde på så lavtliggende områder, at oversvømmelser givetvis vil ske inden for husets levetid.

Det kan jeg naturligvis sagtens sige, når vi tilsyneladende ligger trygt og godt og højt nok, men der var engang, hvor man byggede, hvor man anså det for at være sikkert og ikke kun så på beliggenheden. Det var måske en ide at begynde på det igen?

34 kommentarer

  1. Det er ganske illustrativt med de to billeder ved siden af hinanden. Det er egentlig lidt mærkeligt, at det tager så lang tid at få vandet væk igen, men på den anden side kom det jo heller ikke pludseligt. Det er selvfølgelig også nogle ordentlige sjatter der skal flyttes, herunder de ekstra 30-40 cm der var i Østersøen.
    Jeg har fået stor respekt for beredskabernes indsats i den senere tid. Dejligt vi har velfungerende velfærdsindretninger.
    Detvil givet vis være klogt at overveje ikke at bygge på udsatte steder.

    Kommentar af Jørgen — 5. januar 2017 @ 16:33

    • Det kom en del hurtigere, end det går igen. Det steg fra normal til max på omkring otte timer, svarende til godt 20 cm i timen, men det er stadig, efter næsten et døgn, kun faldet til omkring en meter over daglig vande. Der må være noget, der spærrer …
      Beredskabstjenesten er der ikke noget at sige på – sikke et arbejde, de har gjort, så ja: stor respekt!
      Nu må vi se, om folk vil tage ved lære.

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 17:24

  2. Sigende billeder. Din mening om byggemodning/-tilladelser i kritiske områder er uhyre fornuftig. Især når man betænker klimaforandringen og fremtidens generelt højere vandstand. Isen smelter jo snart hurtigere end mit hjerte, når jeg ser en kattekilling.

    Kommentar af Eric — 5. januar 2017 @ 17:33

    • Ja … spændende at se, om man efterhånden er blevet lidt klogere.

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 19:12

  3. Jeg var på jagt i morges (igen). Vinden var hård fra NNØ, så Kattegat presser stadig på fra nord for at forsøge at dæmme op for vandet fra Østersøen. Det kan tage sin tid inden det bliver lavvandet igen.

    Kommentar af natural2222 — 5. januar 2017 @ 17:56

    • Ja, det kan det åbenbart – der er ikke sket en pind her i løbet af dagen.

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 19:13

  4. Selvfølgelig havde Hasse styr på koterne 🙂 Men har du styr på dine kreaturer. Hvor er de. Er de blevet til søkøer???

    Kommentar af Fruen i Midten — 5. januar 2017 @ 18:05

    • Det har jeg – eller rettere: Det er der andre, der har. Alle køer langs fjorden blev hentet den 4. december. Søkøer, hehe 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 19:15

      • Det var godt. Man gik jo her og var helt bekymret for de stakkels fæ 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 6. januar 2017 @ 08:43

        • Jeg håber da ikke, det har givet dig søvnløse nætter … jeg skrev det faktisk den dag, men jeg tror, det har været i den periode, hvor du var mere bekymret over visse folk end over fæ 🙂

          Kommentar af Ellen — 6. januar 2017 @ 09:48

          • Du har ret; det er et af de indlæg, jeg ikke har fået læst. Det er, hvad der kommer ud af ikke at være velinformeret. Og nej, ikke ganske søvnløs 😉

            Kommentar af Fruen i Midten — 6. januar 2017 @ 10:16

            • Det var godt 🙂

              Kommentar af Ellen — 6. januar 2017 @ 12:09

  5. Ja, det er illustrativt. Godt at Hasse og John havde set rigtigt 🙂
    Jeg håber ikke at skabet var jeres el-forsyning, men hvis det er, så håber jeg at man anlægger en anden elforsyning, eller sikrer den eksisterende ved klog isolation og anbringelse på søjler eller lignende.

    Kommentar af Donald — 5. januar 2017 @ 18:43

    • Ja, det er betryggende at vide til en anden gang – og sådan en skal jo nok komme.
      Det tror jeg, at det er – nu må vi se, om nogen gør noget ved det .-)

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 19:16

  6. Jeg håber ikke mit yndlings spisested har taget skade. 😩

    Kommentar af Made By Lil — 5. januar 2017 @ 19:48

    • Hvad søren – er du lokalkendt i ‘min’ by? Er det Siv & Co, du mener? Eller Cafe Mocc@? Eller? Vi har ikke været i Præstø i dag, men skal i morgen, så der går vi lige ned på havnen og kigger.
      Og velkommen hertil 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 19:57

      • Ha ha. Jeg bor i Præstø. Skibinge. Og det er hos Jan på Siv jeg elsker at spise 😃

        Kommentar af Made By Lil — 5. januar 2017 @ 20:18

        • Vi er jo næsten naboer! Vi har også spist på Siv & Co flere gange – ganske udmærket sted 🙂

          Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 20:34

          • Hvor er det morsomt. Vi er meget glad for Siv. Mocca er ikke noget for os. Vi har desværre for mange gange haft dårlige mad oplevelser der inde. Derimod er Siv lige os. Men det er jo en smags sag 😃 tænk hvor er verden da bare lille 😃

            Kommentar af Made By Lil — 5. januar 2017 @ 20:39

            • Ja, verden er sommetider ret lille 🙂
              Mocca har nogle überlækre kager og de har en glimrende brunch, men jeg har ikke spist andet der.

              Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 21:46

              • Jeg elsker brunch. Jamen så kan det jo være vi render ind i hinanden en dag. Hvor hyggeligt 😃

                Kommentar af Made By Lil — 5. januar 2017 @ 23:03

                • 🙂

                  Kommentar af Ellen — 6. januar 2017 @ 09:43

  7. Det er helt underligt at følge stormflodens hærgen i “den forkerte side” af landet. Vi er så vante med at det er vestenvind og vestkysten… Den er det så også gået ud over og Kystfolkene har besøgt Lild for at diskutere sikring…
    Jeg synes, der skal tages et overblik over, hvor det er “rentabelt” at sikre. Vi kan ikke bygge diger over alt. Men vi kan da heller ikke lade byer oversvømme. Hensigtsmæssig nybyggeri kombineret med velbegrundet sikringsarbejde….. Ja, det vil under alle omstændigheder give slagsmål! Alle synes jo, deres egn er vigtig!

    Kommentar af Anne Holtegård — 5. januar 2017 @ 21:31

    • Det var den omvendte verden i går.
      Nej, man kan ikke lade hele byer blive spist af vand, men det bliver en lang og sej diskussion om, hvor man skal og hvor man ikke skal sætte ind.

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 21:48

  8. Hvor er det godt, I bor trygt, sikkert og højt nok.

    Kommentar af betty — 5. januar 2017 @ 22:00

    • Det er bestemt rart at vide, Betty.

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2017 @ 09:49

  9. Fuldstændig enig i, at det nu for alvor må gå op for kommmuner og andre bygningsmodningsmyndigheder, at det er en rigtig dårlig ide at bygge for tæt på vand af den ene eller anden slags.
    Det er forunderligt med frosten, som sådan fastholder vandstanden. Mht. elafbrydelser har Dansk Energi skrevet en nyhed om beredskabet, som åbenbart har fungeret udmærket (http://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/2017/Januar/17_01_05B.aspx?utm_medium=email&utm_campaign=6%20januar&utm_content=6%20januar+CID_28090c2387ce4b71d4ae86a706ce4cbc&utm_source=Campaign%20Monitor&utm_term=LS%20MERE).

    Kommentar af conny — 6. januar 2017 @ 08:51

    • Ja, ikke? De kan da ikke blive ved med at lukke øjnene for problemet – det sker jo oftere og oftere, at det går galt.
      Tak for artikel. Jeg tror vi har et rigtig godt beredskab i Danmark. Det er rart at vide.

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2017 @ 09:52

  10. Godt at I slap tørskoet, men det er godt nok træls og dyrt for alle dem, der måtte se deres hjem oversvømmet.

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 6. januar 2017 @ 09:29

    • Det må bare være SÅ rædselsfuldt … er rigtig glad for, at vores gamle hus er bygget højt nok, selv om det ser ud som om det nærmest ligger i vandkanten.

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2017 @ 09:53

  11. Absolut en ide at se på sikkerhed ved beliggenhed ved nybyggeri. … eller som nogle gamlegårde nær mine forældre, lave en bakkeknald til den, så de kommer op på 2 meter eller mere over havet.

    Kommentar af Anette — 6. januar 2017 @ 14:55

    • Det burde være et krav nu!
      (Men jeg gad godt vide, hvad din autokorrekt har haft gang i, da den skrev ‘bakkeknald’ 😀 – der kom lige nogle upassende billeder ind på nethinden.)

      Kommentar af Ellen — 6. januar 2017 @ 15:33

      • Ved ikke hvad den tænker på jeg skrev knold….
        ja det burde være et krav nu, og evt kunne man få tilladelse i udsatte områder til hus på søjler, på en bakke (også menneske skabt) eller et jeg så blev bygget ved en flod i England som hævede sig hvis vandet steg.
        selv har jeg ikke lyst til at flytte i et udsat hus…. og slet ikke bygge et, for det da for dumt.

        Kommentar af Anette — 9. januar 2017 @ 13:48

        • Enig, bare det er fornuftigt underbyggede undtagelser, så er det da i orden.

          Kommentar af Ellen — 9. januar 2017 @ 22:31


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.