Hos Mommer

4. januar 2017

Vi følger den dramatiske udvikling

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:34
Tags: ,

Selv om vinden hos os stadig var stik vest, begyndte vandet i fjorden ganske langsomt at stige. Jeg undrede mig, men John påpegede, at den sagtens kan være i nordøst i Den Botniske Bugt og dermed blæse hele Østersøen ind i Præstøfjorden og ned mod Den stråtækte.
I går fik John en sms fra havnefogeden i Præstø, som skrev, at der var varslet en vandstand op til 1,70 over det normale og at han regnede med, at havnekontoret ville komme til at stå under 20 cm vand. “I mine 35 år her har jeg kun oplevet op til 148 cm én gang, så der er virkelig en grund til at være på vagt.” Derefter skrev han, hvordan man skulle forholde sig, alt efter hvor ens båd ligger.

Dramatisk vejr på vejP1050657

DMI har modereret varslet en smule. I formiddags varslede de 177 cm over daglig vande (hvordan pokker kan de forudsige 177 cm? Det må da være umuligt at spå så nøjagtigt), men ved 14-tiden sagde de mellem 1,4 og 1,7 meter over. Herover ses vores dramatiske himmel og det næste billede viser vejen ved Nysø, som den så ud, da vi ikke længere kunne styre vores nysgerrighed og kørte ind til Præstø. Ad en anden vej, end vi plejer …

P1050637P1050642

Herover ses udviklingen på bare 40 minutter. Da vi kom tilbage fra Præstø, var stakken af kvas næsten forsvundet.
Jeg håber virkelig, at Hasses og Johns målinger var korrekte og nøjagtige, da de sidste sommer fik det til, at Den Stråtækte ligger godt tre m.o.h., men som det fornemmes på det første billede skal der en del til, før vandet kommer ind over vores dørtærskel – i skrivende stund er det stadig et godt stykke fra vejen, så vi er ikke nervøse – jeg tror simpelthen heller ikke på, at Hasse og John kan måle mere end en meter forkert.

Et shelterSiv & Co, Præstø havn

Herover ses det lille shelter, jeg skrev om sidst i november. Lige netop i nat tror jeg ikke, der bliver kamp om sovepladserne!
Næste billede er restauranten Siv & Co på Præstø havn. Jeg tror ikke de får mange gæster i aften … man kan lige skimte en bekymret ejer stå og tale med en Falck-mand. En mand sagde, at det her var steget 1,4 meter, og vi husker lige, at der er flere timer, til det topper …

Parkeringspladsen, Præstø havnVores båd på vinteropbevaring

Parkeringspladsen ved jollehavnen i Præstø. Ham her har vist holdt her et godt stykke tid …
Vores båd ses yderst til højre. Vandet er lige akkurat nået hen til under den gule pil, men vi satser på, at det ikke stiger så meget, at det bliver kritisk.
Nu er det for mørkt til at fotografere, og når jeg siger mørkt, så mener jeg kulravende sort, for vi bor så langt ude på landet, at her bliver så mørkt, at man bogstavelig talt ikke kan se en hånd for sig!
Ikke desto mindre har jeg ikke tænkt mig at gå i seng, før jeg er sikker på, at det har kulmineret. Vi vil se DR2 i aften; de har ryddet sendefladen til fordel for at følge stormfloden.
Selv Jesper Theilgaard, som altid er behersket og aldrig følger op på journalisternes sensationstrang, men prøver at holde det hele nede på et ikke-hysterisk plan, har lige sagt, at det måske ikke engang kan gøre det med en 100-årsstormflod – vandet kan visse steder risikere at stige mere end varslet, idet det stiger lidt hurtigere end man havde forudset.
Det er sandelig spændende det her – måske ikke på den helt gode måde for rigtig mange mennesker.

P1050665

38 kommentarer

  1. Håber _meget_, at I holder jer tørskoede. Ja, og sønderjyderne og alle andre, for den sags skyld.

    Kommentar af Henny Stewart — 4. januar 2017 @ 17:52

    • Det er jeg sikker på, vi gør, men det er godt nok store områder, det drejer sig om.

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:37

  2. Jeg krydser fingre for at Hasse og John målte rigtigt. Og jeg forstår dig, når du ikke skal i seng.

    Kommentar af Lene — 4. januar 2017 @ 17:58

    • Det er jeg ret sikker på de gjorde – Hasse er trods alt landmåler, så selv om han ikke havde det professionelle udstyr, ved han godt, hvad han gør 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:40

  3. Krydser alt hvad krydses kan, for at varslingerne ikke passer… altså, at det ikke stiger så meget!
    Følger med på TV og håber det bedste for hele sydhavsområdet.

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 4. januar 2017 @ 18:08

    • Jeg er sikker på, at vi kan føle os sikre lige her hos os, men det er godt nok voldsomt rundtomkring.

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:41

  4. Jeg krydser alt hvad krydses kan for jer og alle andre og glæder mig over at bo højt oppe på en skrænt efter mange år med kælder og bekymringer hver gang der blev varslet skybrud

    Kommentar af Moster Tulle — 4. januar 2017 @ 18:09

    • Årrrh, det må altså bare være så rædsomt! Jeg har aldrig prøvet det, men bare at se billeder fra den slags … adddr.

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:42

  5. Selvfølgelig kan de ikke have målt så meget forkert, men ubehageligt “spændende” er det for rigtigt mange. Jeg bor 17-18 meter over havet og kan gå tidligt i seng. Vi har i øvrigt fået årets første sne, og vinden er bitterlig kold, så der er ingen grund til at fjolle rundt derude.

    Kommentar af Eric — 4. januar 2017 @ 18:10

    • Ja, der skal al Grønlands is vist smelte, inden du behøver at bekymre dig, så bliv du bare inde 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:43

  6. Neeej, det er da voldsomt. Jeg har ikke fulgt med i nyhederne i dag, men nu må jeg have lukket op.
    Det er den slags spænding, der godt må blive væk. Jeres hus ligger vel tilpas højt til at vandet ikke når jer? Jeg håber virkelig for jer, at vandet ikke ødelægger noget. God aften til jer (hvis man kan sige det?) men I venter på det hele har kulmineret.

    Kommentar af betty — 4. januar 2017 @ 18:15

    • Vores hus ligger tre m.o.h., så vi er ikke bekymrede, og jeg tror det har toppet nu, så vi skal nok få en god aften, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:44

  7. Uha uha uha. Det er ren gyser! Krydser fingrene for at de har målt nogenlunde rigtigt – de 2 gæve gutter! 🙂

    Kommentar af /ks — 4. januar 2017 @ 18:24

    • Tak, men det har de da selvfølgelig 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:44

  8. Det er virkelig en 100-års begivenhed. Jeg kan ikke huske noget tilsvarende i samme omfang. Jo, tilbage i start-70’erne, hvor der var stormflod på Vestkysten, og min hjemby, Ribe, blev godt ramt af vand (vores villakvarter ligger heldigvis højt). Og folkene i Jyllinge synes nok også, de fik deres bekomst med Bodil. Men jeg synes, det her er noget mere omfattende i den sydlige del af hele Danmark.
    Og I bor godt nok tæt på. Jeg kan godt forstå, I bliver oppe for at følge udviklingen. Jeg krydser fingre for, at I kan nøjes med at følge udviklingen og ikke bliver en del af den.

    Kommentar af conny — 4. januar 2017 @ 19:02

    • Ja, det hørte vi desværre forholdsvis ofte om, før de store sluser blev bygget.
      Det er virkelig et stort område, der er ramt denne gang, men jeg er sikker på, at Den Stråtækte går fri 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:45

  9. Ikke sjovt! Jeg ved godt, hvor mavepineagtigt det med vand kan være… vi har oplevet oversvømmede kældre flere gange end jeg har lyst til at tænke på. Jeg håber ikke, at det bliver så slemt, som nogle frygter…Og det lyder da til, at I kan holde jer tørskoede… fingre krydses… 🙂

    Kommentar af miafolkmann — 4. januar 2017 @ 19:05

    • Det er bare IKKE sjovt – jeg har godt nok aldrig prøvet, men bare billeder af oversvømmede kældre – og stuer – pyha!
      Tak for kryds, men vi er ikke bekymrede.

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:46

  10. Uha, uha! Mange tanker herfra!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 4. januar 2017 @ 19:12

    • Tak, Skøreliv, men vi er ikke bekymrede 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:47

  11. Jeg håber, at I kommer tørsoklet gennem vandmassernes hærgen. Hvad med jeres kloakker?
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 4. januar 2017 @ 19:20

    • Det gør vi – og vi er langt ude på landet, så her er ingen kloakker 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:47

  12. Vandkantsdanmark giver mening hos jer i dag.. Nej en meter KAN de da ikke måle forkert, forstår godt du ikke går i seng før det har toppet. Vand er smadder besværligt når det kommer rullende i de mængder. Ses om snart 🙂

    Kommentar af Inge — 4. januar 2017 @ 19:31

    • Ja, vandkanten er kommet tæt på, men ikke faretruende tæt, og nej, så elendigt tror jeg ikke, de har målt.
      Ja, det varer ikke så længe – det bliver hyggeligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 19:49

  13. Jeg kan også huske stormfloderne på Vestkysten i 70erne og 80erne – håber I forbliver tørskoede..

    Kommentar af Pollyanna — 4. januar 2017 @ 20:23

    • Ja, de var slemme, men vi forbliver tørskoede her 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 21:23

  14. Jeg har lige læst, at det er, fordi vandet i Østersøen “skvulper”, at I har så meget vand. Jeg ved godt, at det er aldeles skrækkeligt for dem, det måtte gå ud over, men jeg har lidt svært ved ikke at fnise over “skvulper”! Hvordan står det til nu. Kan I gå tørskoede over vejen (hvis altså I skulle få den sære ide)?

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. januar 2017 @ 21:18

    • Det virker som et lidt pudsigt udtryk, men forklaringen gav fint mening, synes jeg.
      Det står fint til – jeg fik den sære ide ved 19:30-tiden, og jeg gik tørskoet over vejen, men der er meget vand. Ikke så meget, at vi behøver at være bekymrede, men nok til, at det er rekord, tror jeg. Jeg håber snart at kunne få lejlighed til at tale med en, der har boet her i maaaange år.

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 21:26

  15. I må være gennem det værste for et stykke tid siden. Nu er det vist fynboer og sønderjyder, der er de mest truede.

    Kommentar af Kirsten — 4. januar 2017 @ 21:39

    • Det er vi også – den smule jeg kunne se med Magliten viste, at vandet ikke er steget i over tre timer nu, så alt ånder fred og ro her.

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 21:49

  16. Jeg har ventet på du ville rapportere fra havkanten, men jeg har først lige opdaget dette indlæg. Det er noget af en udsædvanlig dag med vind, der sender vand fra Østersøen mod bælterne og vand fra Kattegat mod de samme bælter. Så skal det gå galt. Det er nu nogen tid siden vandet begyndte at falde hos jer og det må nu være rart.
    Jeg har tænkt det samme om sensationitis. Myndighedspersonerne taler uden dramatik i stemmen, men næsten alle de tv-ansatte er rigeligt – og upassende – begejstrede. Det medfører ikke så få fejl. Vandstanden bliver de højeste, følgerne af stormfloden kan ses på … (mulige følger mener man vel når stormfloden er undervejs) og i Faaborg tømres bådene fast (med søm?).

    Kommentar af Jørgen — 4. januar 2017 @ 21:42

    • Det er sandelig også gået galt i en usædvanlig stor del af Danmark, men heldigvis gik vi helt fri her hos os. Jeg er dog lidt spændt på at se det i morgen, når det er blevet lyst igen.
      Her er vist så meget sensation i dag, at selv journalisterne ikke behøver at dramatisere det yderligere, men DR2’s udsendte fra Sønderjylland er jeg ved at få knopper af – hun siger hele tiden ligge, hvor hun mener lægge “hun ligger hångklæder foran terrassedøren”. Hrmpf.

      Kommentar af Ellen — 4. januar 2017 @ 21:54

  17. Det var da godt at de målte “koten” og dermed fik sikkerhed for at huset ikke ligger for lavt. Jeg bliver så ked af det, når jeg ser, at man stadig her bygger på lavtliggende områder og sælger det til intetanende københavnere.
    DR har gentaget et klip med en sommerhusejer, som ser vandet komme op mellem gulvbrædderne i et hus, han har istandsat for dyre penge. Hvorfor gør folk det?

    En anden sagde “der har ikke været så meget højvande i de 25 år, jeg har boet her” – nej min ven, det er jo ikke hvert år at der komme en 100-års hændelse, og en 1000-års hændelse bliver ikke annonceret 25 år i forvejen!

    Der blev talt om at man må bygge diger i fremtiden. Ja, det må vi vel.

    Kommentar af Donald — 5. januar 2017 @ 01:51

    • Jeg forstår ikke, at man giver tilladelse til at byggemodne så lavtliggende områder – især ikke efter Bodil og hendes efterkommere. Den slags vil jo ske oftere og oftere – selv om der naturligvis stadig er langt mellem 100-årshændelserne.
      Nej, vi skal ikke bygge diger … eller jo, visse steder skal vi, men vi skal ikke bygge for at kunne standse det der skete i går. Vi kan jo ikke bygge diger langs samtlige Danmarks kyster – tanken er absurd, og i går var det bogstavelig talt halvdelen af DK, der blev oversvømmet.

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 10:03

  18. Nåh,hvordan gik det? Kunne I holde på vandet hele natten?

    Jeg tør joke lidt med det, for jeg er sikker på, at jeres gamle hus er bygget før man mistede respekten for naturens luner.

    Kommentar af natural2222 — 5. januar 2017 @ 06:13

    • Okkeja, der var stadig langt op til huset, da det toppede, men jeg vil tro, at dette i går har været tæt på rekorden for flere hundrede år, for vejen var oversvømmet nogle steder (ikke ved os), og det er en meget gammel vej.

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 10:05

  19. Håber alt var ok i morges 🙂

    Kommentar af Mette — 5. januar 2017 @ 12:34

    • Alt var i orden hos os, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. januar 2017 @ 13:04


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.