Hos Mommer

2. januar 2017

Bag Marjatta

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:13
Tags: ,

En af vores naboer hedder Bernhard Schmitz, og han er leder af Marjatta. Som jeg har skrevet før, flytter der, på grund af nærheden til institutionen, en marjattamedarbejder ind, så snart her bliver et hus til salg i området. Bortset fra os, som var en åbenbart sjælden undtagelse, men det forklarer hvorfor noget af det første vi blev spurgt om var, om vi havde købt Den Stråtækte til at bruge som sommerhus.
Bernhard har et par gange spurgt os, om vi har været omme bag skolens bygninger for at finde deres shelter, som vores børnebørn gerne må bruge til at lege i, hvis de har lyst.
Da vejret i dag har været det bedste siden vi kom hjem fra England, besluttede vi, at dagens gåturformål skulle være at finde det shelter.

Marjatta (1)Marjatta (3)

Området overraskede os ved dets skønhed, selv her på en 2. januar, med en lille skov, små søer og flere arealer, som vi kan se bliver brugt på andre tider af året.
Skuret herover var måske ikke lige det kønneste, men navnet (Cirkus etellerandet) antydede, at nogle har det sjovt her sommetider.
Det var selvfølgelig ikke shelteret. Det var det heller ikke, det meget nuser lille bindingsværkshus, hvis oprindelige formål vi gættede på har været et lysthus – et tehus – for det er vitterligt et meget lille hus, for lille til at kunne have været beboelse, selv i mere nøjsomme tider. Her tror vi også der er marjattabeboere, der hygger sig, for foran det er anlagt en stor bålplads.

Marjatta (4)

Men så var det der lige pludselig, shelteret. Ikke den slags, der er beregnet til overnatning for cykel- eller vandreturister (tror vi ikke, i hvert fald), så hvorfor det ligger der, og til hvilket formål det er anlagt, kan vi ikke regne ud – det må vi have spurgt om, for med alle de marjattafolk rundt omkring os må der være en, der kan fortælle os historien.
Indenfor lå et stort, gammelt drivhjul, som vi selvfølgelig heller ikke ved, hvad har drevet. Hjulet, der ligger på hjulet, kunne antyde en minivandmølle, men det er kun et ukvalificeret gæt.

Marjatta (5)Marjatta (6)

Marjatta (7)Da vi nåede lidt længere frem, kom vi til det største og fornemmeste insekthotel, vi til dato har set – der var det hele, lige fra små værelser til store luksussuiter … det må komme i kategorien ****-hotel!
Desværre så der ikke ud til at være fuldt optaget, men enkelte af hullerne var kittet til, så mon ikke det betyder, at her inde bagved befinder der sig en overvintrende beboer?
Vi blev helt inspirerede og blev enige om, at vi skulle have flikket sådan et insekthotel sammen til næste vinter. Det bliver ikke lige så stort, men mindre kan også gøre det. Det er så flot, at det ikke behøver at blive gemt væk, men måske er netop det, at dette hotel er udsat for vejr og vind, årsagen til, at det ikke bliver brugt så meget?

30 kommentarer

  1. Det ser ud til pionerånden er kommet over jer i dag. Det er i sandhed et mere imponerende insekthotel end dem Amazon er leveringsdygtige i.

    Kommentar af Jørgen — 2. januar 2017 @ 16:56

    • Ja – vi købte et fra Amazon til Aubie for et par år siden, men dette er meget flottere.

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2017 @ 19:03

  2. Sikke nogle fine opdagelser! Det er da skønt sådan at kunne gå på eventyr i sit nærområde! ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 2. januar 2017 @ 17:31

    • Det er slet ikke så tosset 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2017 @ 19:03

  3. Flot insekthotel! Vi har tit snakket om, at sådan et burde vi også have i haven, men det er ikke blevet til noget – endnu 🙂

    Kommentar af Randi — 2. januar 2017 @ 17:57

    • Så kan I måske lade jer inspirere af dette fine hotel 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2017 @ 19:03

  4. Selv i jeres baghave kan I opleve noget 🙂 jeg skal vist til at have pudset de mentale briller.
    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 2. januar 2017 @ 20:28

    • Det er jo også nemt, når man har sådan en inspirerende baghave 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2017 @ 20:57

  5. Hvor er det charmerende, det lille hus, men selv om jeg er til små huse, så må det nok godt være en smule større til beboelse… Sådan et insekthotel kan være mægtig sjovt og lærerigt – jeg havde sådan nogle i Hollymount (ja egentlig var hele Hollymount ét stort insekthotel), og jeg lærte meget om insekternes liv… 😉 Vidste du f.eks. at der er noget, der hedder “cluster flies”? De ligner stuefluer til forveksling, men de er trækfugle… nå nej, trækfluer! Og de lever af planterester og ikke af “animalske produkter”. Se, det lærte jeg i Hollymount, fordi de små trækfluer hvert år slog sig ned i mine vinduesrammer… 🙂

    Kommentar af miafolkmann — 2. januar 2017 @ 21:16

    • Haha, du har da lige slået alverdens rekorder mht. insekthotelstørrelse 😀
      Trækfluer havde jeg ikke hørt om før nu … og en googling gav mig ikke meget, kun at svirrefluerne er trækfluer (i DK) – lignede dine almindelige fluer?

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2017 @ 22:02

      • “Mine” fluer var klyngefluer (altså cluster flies) – og jeg pjatter bare lidt, når jeg siger, at de var trækfluer. Men lidt var der om det; de fløj nemlig ud om foråret og kom nemlig tilbage til det samme sted, når det begyndte at blive koldt. Altid hyggeligt med gæster… ti hi…

        Kommentar af miafolkmann — 2. januar 2017 @ 22:11

        • Ups … jeg kan jo bare læse hvad du skriver … pinligt 😳
          Nu hjalp en googling også lidt mere, så tak for at skære det ud i pap for mig.
          Jeg tænkte oven i købet på, om du mente, at de boede i træk i de der vinduesrammer … det var jo et gammelt hus 😉

          Kommentar af Ellen — 2. januar 2017 @ 22:16

  6. Nuttet lille hus. Dét kunne være sjovt at lege i. Sjovt, at I stadig kan opleve helt nye ting i jeres nærområde 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. januar 2017 @ 21:37

    • Som legehus må det være fuldstændig perfekt.
      Ja, det virker nok lidt mærkeligt, men jeg troede, at Marjattas område var strengt privat, men det er det altså ikke – vi må gerne gå ture derinde.

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2017 @ 22:03

  7. De to A’er vil da elske det shelter – og måske også hele området. De er jo små eventyrere.

    Kommentar af conny — 3. januar 2017 @ 08:54

    • Det er jeg ikke i tvivl om, at du har ret i, Conny 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. januar 2017 @ 09:26

  8. Sikke nogle spænende bygninger
    det lille bindingsværk kan havde været et fint hønsehus, nogle herregård havde hønsehuse der så sådan ud.

    Kommentar af Anette — 3. januar 2017 @ 09:54

    • Du godeste – havde de virkelig? Det kan vel i givet fald ikke udelukkes, at der har boet høns 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. januar 2017 @ 10:14

  9. Hver gang du nævner Marjatta, så tænker jeg på min øjenlæge, der har 2 nu voksne børn der, og en mand i en topstilling i erhvervslivet, som er/har været i bestyrelsen.

    Måske har du hørt om dem…?

    Kommentar af Madonna — 3. januar 2017 @ 10:42

    • Nej, umiddelbart havde jeg ikke hørt om dem, men du skal have tak for artiklen du sendte 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. januar 2017 @ 14:03

  10. Ajjjjj hvor er der fint deroppe bag.. der må vi da med en dag. 🙂

    Kommentar af Inge — 3. januar 2017 @ 11:50

    • Jeg tænkte netop på dig, da vi gik dernede i går 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. januar 2017 @ 14:03

  11. Jeg måtte jo lige slå op, Marjatta er en Steiner- eller Steiner-inspireret skole?
    Det er et hyggeligt lille the hus. Der kunne man godt bo, hvis man var nødt til det, – det er det mærkelige ved små lysthuse, de er lige akkurat store nok til ikke at være for små, men små nok til ikke at blive misbrugt til beboelse! 🙂

    Spændende naboer!

    Kommentar af Donald — 3. januar 2017 @ 12:05

    • Ja, den er bygget på Steiner-principperne.
      Kan vi ikke godt kalde det et tehus, Donald? Hvis du udtaler the hus på skotsk, betyder det ‘huset’ – there’s a mouse loose in the house, og de tre af ordene udtales med u som i ugle 😉
      Hehe, det var en sjov måde at formulere størrelsen på, men jeg kan godt se, hvad du mener 🙂
      Ja, det er spændende og meget engagerede naboer.

      Kommentar af Ellen — 3. januar 2017 @ 14:08

      • Jooo tehus. Med tryk på første stavelse. The er en dårlig dansk fremhævelse af trykket, det ved jeg godt. Jeg skal huske din præference! Men jeg kan bedste lide the frem for te. 🙂

        Kommentar af Donald — 3. januar 2017 @ 14:13

        • Hvis retskrivning og ditto stavning handlede om, hvad folk synes så pænest ud, er jeg slet ikke i stand til at forestille mig det staveanarki, der ville herske!
          Te har aldrig været stavet the, så længe der har eksisteret ordbøger på dansk 🙂

          Kommentar af Ellen — 3. januar 2017 @ 14:16

          • Oh gud dog – så skulle du læse lidt på eksemplerne i Den Store Ordbog Over det Danske Sprog, ODS, som vitterlig stadig er den eneste tilfredsstillende ordbog over danske ords udvikling og betydning.

            Der er “anarki” ville du måske sige, når man tidligere både kunne skrive kradsbørstig og krasbørstig. Eksemplerne i ordbogen er gengivet, som de gamle forfattere skrev. De moderne retskrivningsregler er lavet for at bekæmpe ordblindhed og analfabetisme, ikke for at forbedre sproget.

            Kommentar af Donald — 3. januar 2017 @ 14:20

            • Det ved jeg godt, og jeg er bestemt ikke enig i alt, hvad Sprognævnet finder på af ordbogsrettelser, men alligevel retter jeg mig efter, hvordan retskrivningsordbogen fortæller mig, at jeg skal stave – jeg laver ikke mine egne regler, som visse andre gør 😉
              Man kan da i øvrigt ikke bekæmpe analfabetisme med regler – ej heller ikke ordblindhed – der skal vist andre værktøjer til.

              Kommentar af Ellen — 3. januar 2017 @ 16:04

  12. Wow sikke et skønt område I nu har “opdaget”. Det er da bare om at gå på opdagelse. Glæder mig til at høre hvad I finder ud af om shelter og drivhjul. Og jeg glæder mig også til at se jeres insekthotel. Fantastisk koncept – og vildt dekorativt!

    Kommentar af /ks — 3. januar 2017 @ 19:24

    • Det er nemlig meget dekorativt, og når man så samtidig kan pudse sin grønne og dyrevenlige glorie, er det ren win-win 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. januar 2017 @ 19:31


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.