Hos Mommer

30. december 2016

Til jer, der ikke lader jeres børn vaccinere

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:25
Tags:

Hvordan kan I tro på, at medicinalvirksomheder ligefrem opfinder sygdomme for at kunne tjene penge på at give jer medicin for dem?
Hvordan kan I tro på, at medicinalvirksomheder ikke er interesseret i at gøre folk raske, men udelukkende i at tjene penge?
(Selvfølgelig vil de gerne tjene penge. Det vil alle andre firmaer også. Nævn mig bare én fabrik eller anden form for producerende virksomhed, der er ligeglad med om de får overskud.)

Uddrag af ordveksling på FB: “Det er vigtigt at blive vaccineret. Prøv at spørge de polioramte … hvis du kan finde nogen … om de ville have valgt den fra.”
Svar: “Argumentet er ugyldigt. Polio er jo udryddet.”
Øhh ikke helt endnu, men det er nået langt pga. et omfattende vaccinationsprogram …
Kopper er udryddet på verdensplan og tuberkulose behøver vi ikke at frygte i Danmark.
Nu handler indlægget her mest om mæslingevaccinationen herhjemme. Mæslinger, som udryddede hele samfund i Sydamerika, da vi kom med Europas sygdomme.
“Jamen jeg og mange andre overlevede mæslinger, fåresyge og kighoste, så hvordan tror I vi har overlevet som art, indtil vaccinerne kom?”
Mon den samme person synes det ville være rart at få røde hunde under en graviditet?

“Der har været nogle forfærdelige bivirkninger.”
Det ER skrækkeligt for den, der bliver ramt, ja, men enhver medicin har bivirkninger, selv kodimagnyler, og man er nødt til at vægte disse op mod effekten. Det er i øvrigt ikke med sikkerhed fastslået, at bivirkningerne skyldes vaccinen. Du undlader sikkert ikke at anvende sikkerhedssele i bilen, fordi du har hørt noget om, at der engang var en der omkom, fordi han brugte sikkerhedssele?

Nogle hævder, at “sundhedsmyndighederne er i lommen på medicinalfirmaerne”. I skulle have lov til at opleve en inspektion fra en hvilken som helst sundhedsmyndighed, skulle I. Der er en uhyre streng kontrol med medicinproducerende virksomheder.
Jeg ville i den forbindelse gerne vide, hvordan man forestiller sig det amerikanske FDA eller det europæiske EMA blive betalt for at se igennem fingre med svindel med data.
Tror I virkelig, at medicinalvirksomhederne formår at holde samtlige verdens sundhedsmyndigheder konstant bestukket? Og at samme sundhedsmyndighers ansatte er totalt amoralske hele bundtet?

Jeg vil gerne henstille til jer vaccinationsnægtere, at I fremover undlader at indtage nogen som helst form for medicin – der er åbenbart alligevel ikke noget af det der virker, der er bivirkninger forbundet med det, og det hele er ren profitjagt. Altså:
Ingen hovedpinepiller.
Ingen antibiotika, hvis du skulle få fx lungebetændelse. Menneskearten skal nok overleve alligevel, selv om du ikke gør det.
Ingen blodtryks- eller kolesterolsænkende medicin. Blodpropper er jo ikke spor livsfarlige, og menneskearten skal nok overleve alligevel, selv om du tog fejl og døde af den blodprop.
Ingen kemoterapi, hvis du får kræft. Bivirkningerne er voldsomme, og kræften overlever du naturligvis helt uden at gøre noget ved den, og hvis ikke, skal menneskearten skal nok overleve alligevel, selv om du ikke gør det.
Ingen vaccination mod nogen af de smitsomme leverbetændelser, hvis du har tænkt dig at rejse ud i verden. Skulle du mod forventning blive smittet med hepatitis, skal du ikke lade dig behandle – bivirkningerne ved medicinen er værre end for vaccinationens vedkommende. Så er det bedre at dø langsomt af skrumpelever.

Reklamer

56 kommentarer

  1. Facebook bør nedlægges.
    Vi lever i en periode (Gud og Allan forbyde den fortsætter ret længe endnu) hvor viden synes uden værdi og meninger om hvad som helst er det eneste saliggørende. Det må vel være årsag til den huserende primitivitet på Facebook og andre steder.
    Jeg synes du har nogle glimrende forslag til meningsekvilibristerne, som jo nok vil vise sig at være nogle pjok, skulle det komme så vidt at de rammes af sygdom.
    Folk må naturligvis selv vælge om de og ungerne skal vaccineres. Måske skulle de overveje deres argumenter (meninger) før de vælger.
    Forresten har jeg noteret mig at der overopereres i Danmark fordi politikerne har opfundet en effektivitetsautomatiseringsregel (2% om året), som bl.a. bevirker at nogle opereres i bentøjet uagtet træning ville fungere fint for patienterne.
    Det bliver spændende hvorledes 2017 arter sig.

    Kommentar af Jørgen — 30. december 2016 @ 15:24

    • Jeg tror ikke ikke på, at FB bliver nedlagt, men jeg har da heldigvis min egen blog at råbe fra 🙂 .
      Jeg er enig i, at det er skræmmende, i hvor høj grad uvidenhed trives, og i hvor høj grad der er en ulyst til at lade sig oplyse. Kildekritik er dog blevet vigtigere end nogensinde før, og jeg håber, der bliver undervist i det i skolerne.
      Den med benoperationerne var ny for mig, og selv om jeg synes man bør lade sig vaccinere, er det ikke af den grund ensbetydende med, at jeg synes vores sundhedssystem fungerer optimalt.

      Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 15:58

  2. Mod dumhed kæmper selv guder forgæves og har gjort det til alle tider og denne “jeg ved bedst selv” gælder ikke kun mæslingevaccination, men f.eks. også overholdelse af fartgrænser, brug af mobiltlf. under kørsel, vores køb og smid væk kultur, fordi vi har penge nok.
    Hvis jeg skal ønske noget for fremtiden, så er det, at der fremover bliver sat meget mere fokus på en fornuftig anvendelse af ressourcerne og at vi bliver bedre til at sætte fællesskabet over individet.
    Mvh. og godt nytår

    Kommentar af Kristine — 30. december 2016 @ 16:07

    • Jamen her kan vi jo ikke være ret meget mere enige 🙂
      Og også godt nytår herfra!

      Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 16:34

  3. Hvis de mennesker selv har haft mæslinger og ikke vil lade deres børn vaccinere, så må de have en ekstremt dårlig hukommelse. Jeg kan godt huske hvor hundesyg jeg var af mæslinger, det er ikke en sygdom man skal spøge med. Jeg har også haft røde hunde som voksen ( heldigvis ikke gravid) og havde så mange smerter i mine hofter og ben at jeg næsten ikke kunne bevæge mig, så det er heller ikke morsomt, selvom min stedsøn grinede så han trillede, indtil han selv fik det og heller ikke kunne gå på sine fødder i fjorten dage. Varme knus og ønsker om et Godt Nytår til dig og John, samt alle der læser med her på siden.

    fru jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 30. december 2016 @ 16:14

    • Jeg tror det er en del af problemet, fru Jensen: De har nemlig med stor sandsynlighed ikke haft mæslinger, fordi deres mødre lod dem vaccinere – vaccinen var ret ny, da min Charlotte var lille, og da hun lige er blevet 40 år, så tror jeg ikke, der er mange under 40, der har prøvet at være rasende syge af mæslinger (jeg kan også godt huske hvor syg jeg var af det).
      Godt du ikke var gravid, da du fik røde hunde!
      Tak, fru Jensen, og et godt nytår ønskes herfra til dig også.

      Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 16:38

  4. Hep👍

    Kommentar af Anette — 30. december 2016 @ 16:31

    • 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 16:39

  5. Mht. til hofte- og knæoperatoner var der på et tidspunkt gået inflation i dem, mange i vores seniorklub blev opereret uden optimalt resultat, og det har ganske givet haft noget med effektivitetsautomatiseringsreglen(2% om året) at gøre, selvom jeg ikke mener, folk ikke skal gå rundt på smertestillende medicin som alternativ, så kan genoptræning sikkert klare en hel del.

    Og indtil bare for et par år siden, skulle folks grå stær partout operereres, selvom det ikke var til større gene, og da min mand blev opereret var ventetiden 1 1/2 år på Glostrup Hospital, men kom igennem på 2 mdr. via Regionsenheden hos en privat øjenlæge.

    Ligeledes bli’r værdierne lavere og lavere for Diabetes 2 og kolesterolpatienter, og forskerne uenige om hvorvidt kolesterolpillerne er gavnlige, når der ikke er tale om arvelige anlæg i familien, og desuden er der utallige bivirkninger ved dem.

    Hvis man spekulerer lidt over, hvad det ville betyde for Novo Nordisk at forskerne løste gåden vedr. Diabetes 2, så kan man jo nogle gange komme i tvivl om, hvad målet er med at forebygge, allerede før de mål som medicinen skal nedbringe langt højere tal til.

    Og influenzavaccinationen er jo mange gange et skud i tågen, og folk bli’r ramt af en anden virus/bakterie.

    Men vi er stadig så autoritetstro, at vi ikke siger nej, vel også af frygt for dårlig samvittighed, hvis vi siger pænt nej tak, især når det gælder vore børn.

    Kommentar af Madonna — 30. december 2016 @ 16:36

    • Vi er enige langt hen ad vejen her, men ikke, hvad vaccinationer angår. De fleste vacciner, herunder influenzavaccinen, beskytter omkring 80 % af befolkningen mod at blive ramt af den pågældende sygdom.

      Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 16:41

      • Glemte helt, at ønske jer Godt Nytår, det kan vi jo godt gøre, selvom vi ikke er 100 % enige….;-)

        Kommentar af Madonna — 30. december 2016 @ 17:01

        • Absolut! Og tak, i lige måde, Madonna 🙂

          Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 17:06

  6. Noget af det du skriver er medicinsk meget forkert.TB-tilfældene er stigende her i landet p.g.a. alle flygtningene der ikke bliver kontrolleret.TB er den sygdom der forårsager flest dødsfald globalt specielt i Syd-Amerika og Rusland betinget bakterieresistens.Hverken polio,pest,spedalskhed,røde hunde,spanske syge eller mæslinger er udryddet.Der har lige været dødsfald i USA p.g.a. pest.Der kommer intermitterende bølger med disse sygdomme.De er absolut ikke udryddet.
    m.v.h. lægen

    Kommentar af Brit Nielsen — 30. december 2016 @ 16:57

    • Jeg kan ikke se, jeg har skrevet noget forkert i forhold til det, du skriver her. Jeg ved godt, at andre bringer TB med til DK, men hvis man som indfødt dansker er vaccineret, behøver man vel ikke at frygte at få sygdommen? Jeg burde selvfølgelig nok have skrevet, at TB kun er udryddet i lande, der tilbyder vaccination, og at man som vaccineret dansker ikke behøver at frygte for at få TB, for det er vel sådan det er? Jeg skrev ikke noget om, at pest eller de andre, du nævner, er det.
      Kan jeg konkludere, at du ikke er imod vaccination?
      Det var ikke min argumentation, at polio er udryddet – jeg har omformuleret mine egne ord lidt 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 17:03

      • Pest?! Den har jeg godt nok ikke hørt noget om har floreret her for nyligt (som i inden for de sidste par århundreder), men jeg er bestemt heller ikke fagperson. Når det så er sagt er alle mine poder blevet vaccineret. På dato. Og da min yngste for et par år siden havde skarlagensfeber synes lægen det i høj grad lignede mæslinger eller røde hunde, og spurgte, om jeg havde husket alle vaccinerne. Og det mente jeg jo bestemt, men jeg nåede lige at få et mindre panikanfald inden han selv kunne se det i sit system. Og pt. er der fåresyge i Ældste Podes klasse, fordi nogle har glemt at få vaccineret deres 12-årige. Vaccinationsplanerne kan nogle gange være svære at følge, når man laver nye planer undervejs, og laver nye vacciner. Jeg tror dog, at jeg har styr på det….

        Kommentar af www.skøreliv.dk — 30. december 2016 @ 19:11

        • Jo, jeg har hørt, at der stadig er pesttilfælde rundt omkring i verden, men den udrydder selvfølgelig ikke det halve af befolkningen som den gjorde engang.
          Hvor er jeg glad for at høre, at du ikke hører til blandt dem, der tror, vaccination er af det onde. Det havde jeg nu egentlig heller ikke regnet med, at du var 🙂

          Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 19:39

      • Bare for en ordens skyld: Det er mange år siden, at vaccine mod tuberkulose (Calmette) var en del af vaccinationsprogrammet i DK.

        Kommentar af Kristine — 30. december 2016 @ 21:35

        • Ja … i 80’erne, var det vist … men man er begyndt at undersøge, om Calmettevaccinationen har andre gavnlige virkninger end på TB.

          Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 21:54

  7. Hvor ville jeg have ønsket, at der var vaccine mod mæslinger, da jeg var barn. Rædselsfuld sygdom, og jeg husker, hvor syge både min søster og jeg var.
    Mærkeligt, ingen i min familie, der har været ramt af kræft har fået kemo. Derimod får mit barn en meget mild form for kemo dagligt.
    Tak for at der er nogen der laver vacciner.

    Kommentar af Kisser — 30. december 2016 @ 19:21

    • Og jeg ville ønske, at dem, der ikke vil lade deres børn vaccinere, kunne føle, hvor pokkers syg man bliver af mæslinger? Det er noget skrækkeligt noget at sige, men det er bare så tydeligt, at de ikke ved, hvad de taler om.
      Nej, det er ikke alle kræftformer, der kræver kemo. Heldigvis. Men jeg ville ikke have undværet det, for mit alternativ var ikke behageligt at tænke på!
      Ja, og at der er nogen, der forsker i at helbrede sygdomme, selv om det koster mange penge. Penge, som de er nødt til at tjene hjem på medicin og vacciner …

      Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 19:44

  8. Synes ikke nødvendigvis at det er god stil at smide links i andres kommentarfelter. Men jeg gør en undtagelse her: http://krumspringer.blogspot.dk/2015/02/en-mand-med-en-klar-og-tydelig-holdning.html
    Børnelægen der udtaler sig, taler til min forstand. Og han er tydelig!

    Kommentar af /ks — 30. december 2016 @ 19:41

    • Tak for undtagelsen, som jeg synes er helt relevant, selv om jeg i princippet er enig i det med links. Men der vil altid være undtagelser, og dette var en af dem. Det kan ikke siges mere tydeligt.

      Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 19:46

  9. Og dem, der ikke lader sine børn vaccinere, bør derfor heller ikke benytte antivirus og firewalls. Kan de gamble med deres børns OG andres ve og vel, klarer de nok også at blive hacket… Og man kan jo altid købe sig en ny harddisc. Hvis man ellers er til den slags nymodens pjat, næ kridttavler og hjemmestrikkede bind, det fungerede fint i de gode gamle dage. 😂

    Kommentar af linda — 30. december 2016 @ 21:37

    • Men derudover er det da rigtigt, at nogen ikke kan tåle adjuvansen, typisk alluminium, og det synes jeg faktisk er vigtigt og bør tages alvorligt, så de sidste sølvpapirshatte får vaccineret deres børn…

      Kommentar af linda — 30. december 2016 @ 21:39

      • HAhaha, tak, Linda – det var et af de mere kreative argumenter, men helt sikkert meget rammende og i øvrigt et, som selv kvinder, der går med hjemmestrikkede bind burde kunne forstå 😀
        Problemet med adjuvanser er desværre bare, at de er svære at finde erstatninger for, når man først har fundet en, der virker, men du har da ret, og af samme årsag forskes der mig bekendt en del i adjuvanser. Vi havde (har?) et team, der ikke beskæftigede sig med andet.

        Kommentar af Ellen — 30. december 2016 @ 22:00

  10. Uf, ja, jeg var rædsomt syg af mæslinger og det var virkeligt svært at komme til hægterne igen! Helt unødvendigt, når der findes en effektiv vaccine.
    Når medierne med mellemrum kører ‘hetz’ imod lykkepiller, statiner og anden slags ‘folkemedicin’, så kan jeg godt blive lidt træt i betrækket.
    Jeg synes ikke det er særligt sjovt med den kemi, jeg hælder i mig dagligt, men når man betænker alternativerne, så er det sådan det må være og jeg har ikke lyst til at blive påduttet dårlig samvittighed over mit (nødvendige) medicinforbrug.

    Kommentar af fiberfryd — 30. december 2016 @ 22:50

    • Vel er det da ej sjovt, men alternativet er, som du siger, langt, langt værre!
      Løsningen er at give mere faktuel oplysning, men som med så meget andet, er det dem, der trænger til at blive oplyst, der ikke vil lytte …

      Kommentar af Ellen — 31. december 2016 @ 09:39

  11. Der findes desværre mange idioter til. Jeg læner mig stærkt op ad tvungen vaccination. Det er jo ikke kun det uvaccinerede afkom, der er i risiko for at få disse sygdomme. De bringer også andre folks børn i fare.

    Det er helt klart godt at stille spørgsmål angående de behandlinger, man får tilbudt. Det er også ok for voksne mennesker at vælge en given behandling fra på et informeret grundlag, men det er ikke fair at vælge forkert på børnenes vegne.

    Kommentar af Henny Stewart — 30. december 2016 @ 23:00

    • Det går ganske rigtigt ud over de stakkels børn, der af andre årsager ikke kan tåle at blive vaccineret, og som derfor har større risiko for at dø af mæslinger, men det er (heldigvis) et frit land vi lever i, og jeg er imod alle former for tvang. Oplysning og viden er bedre, men som jeg skrev til Ditte herover, er det dem, der trænger mest til at blive oplyst, der ikke vil lytte …

      Kommentar af Ellen — 31. december 2016 @ 09:42

  12. Nævn bare én … : Det Kgl. Teater? Producerer de ikke noget? Nå OK – så noget andet da, Folketinget! De producerer love, gør de ikke? … Nå de er interesseret i at det giver overskud for samfundet – hmmm ja, men så må jeg være lidt præget af “konspirationsteorier” når jeg kommer til at tænke på DONG, Goldman Sachs, IC4, F35 … ja ja ja ja, jeg ved godt det er noget andet, undskyld undskyld, jeg ville ikke ødelægge det gode indlæg. Jeg kom bare …

    Ja, medicinalfirmaernes ansatte og ledelserne trækker i retning af at kurere sygdomme og tænker selvfølgelig også på, hvor der er mest “bang for the buck”.

    Jeg har set min søn blive artig, da han havde mæslinger, og jeg ønskede sådan at han ville lave spilopper igen.

    Kommentar af Donald — 31. december 2016 @ 01:05

    • Jeg mener ellers at han havde fået børne-cocktail dengang, – hvorfor mon han fik mæslinger?

      Kommentar af Donald — 31. december 2016 @ 01:06

      • Her er det, i modsætning til din kommentar i bilindlægget, okay at sige undskyld, for ingen af eksemplerne var vist særlig relevante? 😉
        Måske teatret, men de er vel interesseret i at tjene penge; de kan bare ikke tjene nok, og i andre lande end Danmark havde de måttet dreje nøglen om, så de er formentlig glade for kulturstøtten … personligt mener jeg, at de 533 millioner de får hvert år, sagtens kunne bruges mere fornuftigt – hvis teatrene ikke kan klare sig selv, er det bare ærgerligt, men det er en helt anden diskussion.

        Forveksler du det med skoldkopper, mon? Din søn kan jo også sagtens høre til blandt de 20 %, som vaccinen ikke virker for.

        Kommentar af Ellen — 31. december 2016 @ 09:49

        • Nej!!! selvfølgelig, ingen af eksemplerne var relevante, det var bare dum-dristige eller dum-smarte bemærkninger som i værste fald kunne ende i en strid om ord. Så bortset fra at det måske er relevant at påpege at Opera og den slags aldrig rigtig kan tjene sig selv ind og at det faktisk er et stort arbejde, så er jeg med på at det ikke er “producerende” i form af pakker eller flasker, der kan sælges. Nok om det.

          OG: Ja, teatret og de andre vil tjene penge, men det er dog ikke deres største ambition.

          Det mest sikre er en vaccination. Man kan så undre sig over at der er tilfælde, hvor det går galt. Hvor godt er det dokumenteret, hvad kan man gøre osv. – det hører med til diskussionen.

          Ang. min søn, dengang han var meget syg: Hvis en læge kan tage fejl af mæslinger og skoldkopper, så kan det have været skoldkopper, ja, men jeg husker det som mæslinger og jeg husker at vi fik at vide at efter nogle dage skulle det blive bedre, ellers måtte vi … jeg tror vi måtte have fået ham indlagt på en intensiv afdeling, hvis det ikke blev bedre.

          Kommentar af Donald — 31. december 2016 @ 13:19

          • Lægen har nok ikke taget fejl, så din søn er en af de uheldige, vaccinen ikke virkede på, den stakkel, for man bliver virkelig syg af mæslinger. Hvilket vel er en del af problemet med vaccinemodstanderne: De er selv blevet vaccinerede, så de ved ikke, hvor syg man bliver, hvis ikke man er.
            Der vil altid være nogle ganske få, for hvem et eller andet medikament går helt galt. Det er selvfølgelig noget hø, men det skal vejes op mod de gode effekter, og forskelsfaktoren, hvis man kan sige sådan, er et voldsomt stort tal.

            Kommentar af Ellen — 31. december 2016 @ 13:28

            • Jep – forskellen, sikkerhedsmarginen, er meget stor.

              Kommentar af Donald — 31. december 2016 @ 13:30

  13. Uha, vaccine-diskussionen…Mine 4 er vaccineret mod alt, hvad der er blevet tilbudt i børnevaccinationsprogrammet. Også selvom den første blev meget syg med 41.3 i feber og akut indlæggelse efter sin MFR, MEN igen, jeg husker også hvor syg jeg var af mæslinger, min mors og fars bekymrede blik, min mormor, der nærmeste flyttede ind og min morfar, der kom forbi hver dag efter arbejde, for ikke at tale om vores søde læge, der var forbi hver dag og tjekke mig (og havde samme bekymrede blik i øjnene), men jeg overlevede jo heldigvis, ligesom jeg heldigvis havde røde hunde som barn, for ikke at glemme fåresyge, som vakte stor morskab i en lille tysk landsby, hvor vi holdt ferie, da mine forældre fortalte at jeg havde fåresyge…..byen levede af fårehold :-).

    På den anden side, må jeg erkende, at jeg er glad for at mine piger HAR fået HPV-vaccinen, for det er nogle invaliderende bivirkninger nogle af disse piger, (måske) har fået af vaccinen. Det havde ikke ændret min holdning, de havde fået den alligevel, men det havde nok været med lidt rysten på hænderne. Og hvis jeg skal stikke hånden i hvepsereden og tænkte højt: Hvor mange af disse er så nogle, der reelt har bivirkninger efter vaccinen – jeg ser i min dagligdag mange, som mener at deres forskellige symptomer skyldes HPV-vaccinen uden der er egentlig hold i det. Så man skal passe på, det ikke bliver en ny skraldespands-diagnose.

    Jeg forstår ikke de forældre der tør undlade at vaccinere deres børn og jeg synes det er meget egoistisk, for det er jo ikke kun vaccine for det enkelte barn, men også vaccine, for at udrydde sygdomme og dermed skåne dem, der ikke kan tåle vaccinen pga sygdom. De, der ikke vaccinerer, lukrerer jo på alle os, der har vaccineret vores børn. Og i den helt anden grøft er der jo så dem, som opsøger smittekæder med såvel mæslinger, fåresyge og røde hunde.

    Jeg stoler på Sundhedsstyrelsen og jeg er sikker på, at de vejleder i forhold til, de fakta de har og det, de ved. MEN det sker jo også nogle gange at ting viser sig at have bivirkninger, som man ikke i sin vildeste fantasi drømte om, som fx Thalidomidskandalen. Forhåbentlig og sandsynligvis er vi blevet klogere siden dengang.

    Kommentar af Moster Tulle — 31. december 2016 @ 10:21

    • Tak for din gode og uddybende kommentar!
      Mht. til HPV-vaccinen, går de lægevidenskabelige artikler netop på dette, at de fleste af pigerne med alvorlige bivirkninger i forvejen var ramt af alt muligt andet og havde mange flere besøg i ‘systemet’ end raske personer, hvorfor man på ingen måde kan være sikker på, at bivirkningerne reelt skyldes vaccinen.
      De ikke-vaccinerede lukrerer på de vaccinerede, ja, og de udsætter i forvejen svage personer, hvilket er direkte uansvarligt i mine øjne. Det er så ikke børnenes eget valg, og jeg har ondt af dem, der vil blive hunderavende syge som voksne, fordi de havde uansvarlige forældre.
      Thalidomidskandalen var mig bekendt en af de udløsende faktorer for strengere krav til langt mere omfattende kliniske undersøgelser inden et nyt medikament bliver frigivet, så jo, vi er heldigvis blevet klogere. Nogle af os … 😉

      Kommentar af Ellen — 31. december 2016 @ 10:41

  14. Er problemet med FB ikke, at alle udsagn er lige valide. Alle kan udtale sig, og det er umuligt at gennemskue, hvem der egentlig ved noget, og hvem der bare har en mening uden at vide noget. Desværre er ikke alle lige skeptiske, og mange mangler almindelig sund fornuft.
    Den amerikanske valgkamp viste også, hvor forfærdelig en magt FB har fået. Man kan skrive hvad som helst, og der er altid nogen, der tror på selv det mest horrible sludder.

    Kommentar af Kirsten — 31. december 2016 @ 11:08

    • Jo, det er netop problemet … jeg hælder mere til den anskuelse, at alle udsagn er lige ikke-valide, og jeg er helt enig i, at det ikke er kildekritikken og den sunde fornuft, der er i højsædet her.
      Folk vil virkelig gerne tro på det værste vrøvl – er det sensationstrangen, der dominerer her, mon?

      Kommentar af Ellen — 31. december 2016 @ 11:35

  15. Enig, så enig. Men det er tidens trend Ellen. At man IKKE stoler på forskere, når man selv ved bedre. Det er en trend der kører på Borgen og den har spredt sig til befolkningen. Desværre. Jeg har så mange elever der tror på alt muligt de læser på nettet om naturvidenskab. Og kilden er ofte en eller anden (der ikke er uddannet indenfor feltet) der kloger sig på noget som vedkommene ikke har den ringeste forudsætning for at forstå til bunds.
    Og så er der jo lige det med at nogen rent faktisk bliver syge af vaccinen….og det er der jo nogen der gør. Ligesom at der er nogen hvor den ikke virker. Og det er vel dem som så fremhæves og gør at folk bliver bekymret. Og det er da forståeligt. Men det betyder jo ikke at vaccinen ikke virker og at alternativet er forfærdelige sygdomme med en masse bivirkninger.
    Jeg fik vist en hel del som lille, tror det var MFR og så TB vaccinen. Den blev gentaget (altså TB vaccinen) i de store klasser i folkeskolen, eller rettere man tjekkede om den virkede.
    Godt nytår til dig og dine

    Kommentar af havehyrden — 31. december 2016 @ 11:18

    • Også selv om man ved bedre? Så er den da helt gal …
      Det er sådan, at hver eneste gang, der bliver skrevet om noget, jeg har kendskab til, er der fejl og/eller misforståelser i artiklerne (altså når de er skrevet af ikke-faglige personer, som fx journalister). Er det så så mærkeligt, at jeg er temmelig skeptisk over for alt populær- eller pseudovidenskabeligt?
      Det er rigtigt, at vacciner generelt kun virker på 80 % af befolkningen, men taget i betragtning, at alvorlige bivirkninger er 0,1 promille eller mindre på fx HPV-vaccinen (og det er oven i købet usikre tal), så synes jeg (som du også skriver), at fordelene langt opvejer risiciene, så jo, vi er helt enige.
      Godt nytår til dig også.

      Kommentar af Ellen — 31. december 2016 @ 11:46

  16. Folk der ikke vaccinere deres børn er dumme og enormt egoistiske.Længere er den ikke, efter min mening. At det så tit er højt uddannede forældre der vælger ikke at vaccinere deres børn, lader vi så lige stå et øjeblik. Godt nytår Ellen og håber I kom godt hjem. Vi var kun lidt forsinket og var hjemme hos os selv ved midnat i går. Med ca halvdelen af ungernes gaver. Resten må de få til Påske:o) Men siger man ikke også, at julen varer lige til påske;o)

    Kommentar af Mette — 31. december 2016 @ 12:01

    • Næh … bare det var rigtigt, at den ikke var længere, men det får/har desværre nogle uheldige konsekvenser, at børn ikke bliver vaccineret.
      Dem, der udtaler sig på FB, er i hvert fald ikke højtuddannede, men selv om de er det, kan de sagtens være (og er ofte) meget egoistiske.
      Tak, i lige måde, Mette – og jo, julen varer da lige til påske 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. december 2016 @ 12:42

      • Tak Ellen:) Da vi boede i London måtte jeg stoppe med at komme i en dansk legestue. Det var højtuddannede forældre og de vaccinerede ikke deres børn. Grace var kun 7 måneder og ikke MFR vaccineret endnu så jeg turde ikke tage chancen. Oplevede det samme i København, da jeg arbejde med børn der. Helt enig i, at det får konsekvenser men så længe det ikke er lovpligtig med vacciner er der altid folk der ikke der ikke gør det. De ved åbenbart bedre end alle os andre;)

        Kommentar af Mette — 31. december 2016 @ 12:52

        • Hvor irriterende, altså!
          Ja, de er så kloge, at de kunne undvære hovedet. Men de har selvfølgelig også allerede frakoblet hjernen 😉

          Kommentar af Ellen — 31. december 2016 @ 13:23

  17. Hvor er jeg enig i det, du skriver. Det er fuldstændig ansvarsløst ikke at lade sine børn vaccinere. Jeg går ind for tvungen vaccination for de børn, der går i daginstitutioner.
    Godt du skriver om emnet. Jeg gider slet ikke at læse sådan nogle ‘tråde’ på facebook, hvor folk i uhyggelig uvidenhed udbreder sig om det, de ikke har forstand på!
    Og ellers tak for indlæg om jul og børnebørn i England. Det har været eventyrligt at læse om. (jeg har været sat lidt ud af spillet og ikke fået skrevet tilbage)

    Kommentar af betty — 31. december 2016 @ 15:58

    • Det er aldeles ansvarsløst … jeg kan dog ikke lide tvang; det fører som regel aldrig noget godt med sig, men det er måske det eneste, der er at gøre. Jeg kan bare godt se overskrifterne for mig, hvis der bare er én, der får en slem bivirkning af det.
      Jeg gider heller ikke læse sådanne tråde – jeg kom ind i denne pga. af en af mine venner, som egentlig ikke er en rigtig ven 🙂
      Ja, du har sandelig været sat ud af spillet – jeg håber det går lidt bedre med dig nu.

      Kommentar af Ellen — 31. december 2016 @ 17:38

  18. thja jeg fik aldrig min 12 års vacine af flere grunde.
    1. jeg blev høne syg af de tidligere
    2. jeg havde haft sygdommene (og været meget syg af dem fordi vacinen ikke virkede efter at have gjort mig syg)
    det har siden vist sig at de jo netop dyrker mange vaciner på æggehvide, og det kan jeg ikke tåle, så vaciner er et nødvendigt onde i min verden, jeg tager mindts mulig. og hvis jeg får børn så vil de umidlbart blive vacineret MEN med et meget stort obs på evt allergi.
    HPV var der ligeså mange kendte som ukendte i systemet som blev meget syg, men bare fordi barnet er kendt med astma eller ligen i slem tilstand forklare det ikke en pludselig anden sygdom efter vacine., men det kan da ikke udelukkes en krydsreaktion og at nogle med vise sygdomme ikke kan tåle vacinen, hvilket så bør undersøges. Desuden bruger vi I Danmark en knap så sikker HPV vacine som i andre lande, den vacine ville jeg ikke tvinge mit barn til at tage (eller anbefale) men heler ikke forbyde/forhindre… ville dog heler ha den anden som de bruger (jeg tror i Sverige)
    lovpligtigt skal det absolut ikke gøres… det sagt så vacine en god ting.
    jeg ville dog gerne hvis vi fandt ud af hvorfor nogle ikke kan tåle vaciner, og kan spotte dem før de bliver syge af den evt. bruge en anden vacine de kan tåle. Det kunne også være godt at finde ud af hvorfor den ikke virker på nogle mennesker, måske de også skal havde en anden type, måske man kan se det på forhånd?
    Selv ved jeg at jeg planlage med minimum 1 uges sygdom efter vacine da jeg bliv vacineret før en rejse syd på.

    Kommentar af Anette — 1. januar 2017 @ 14:13

    • og ja jeg siger nej til meget medicin, da det for mit vedkommende ofte gør det være, men jeg gør det fordi jeg kender min reaktion OG med min læges accept (vi kan ikke finde ud af hvorfor det gør mig så dårlig, men jeg høster mange og kraftige bivirkninger) som regel finder vi alternative løsninger… men det altid en opvejning.
      godt nytår

      Kommentar af Anette — 1. januar 2017 @ 14:21

      • Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men du er da et glimrende eksempel på, at ikke alle kan tåle at blive vaccineret. I dit tilfælde tyder det dog mere på, at det ikke er vaccinen i sig selv, men nogle af fyldstofferne, som Linda nævnte i sin kommentar, du ikke tåler.
        Det var fint at få en kommentar fra den anden side, så at sige – tak for den 🙂

        Kommentar af Ellen — 1. januar 2017 @ 16:32

        • Ja det var jo nok fyldstoffer, men det gør det ikke bedre, specielt ikke når lægerne ikke tager dem det ikke virker på eller som bliver syge seriøst, DET er lige så galt som dem der bare ikke vil vacineres. Og det syntes jeg desværre er en tendens. Nogle piger nægter jo næsten andet end psykiatrisk behandling for deres reaktion på hpv vacineres (hvis noget) og det ikke ok, lige gyldigt om det er vacineres eller anden fysisk sygdom.
          Der også nogle der ikke tåler samme doser i medicin…. måske vi skal have mindre vacineres også? Selv skal jeg have noget der minder om 1/8 normal dosis for min aldre, vægt m.m.
          altsammen noget der værd at undersøge, tænker jeg.
          Ang fyldstoffer det et kæmpe problem (for mig) at de bare kan ændre det fra gang til gang i samme medicin, derfor ved vi aldrig om jeg kan tåle medicinen når en ny pakkes åbnes, hvorfor må medicin producenter bare ændre på opskriften på den måde? (Ja det ikke de aktivstoffer, men alligevel)

          Kommentar af Anette — 1. januar 2017 @ 18:28

          • Nægter = nægtes

            Kommentar af Anette — 1. januar 2017 @ 18:29

            • Jeg kan igen ikke svare på dine spørgsmål, men én ting ved jeg, og det er, at den samme medicin fra den samme producent skal indeholde præcis de samme ingredienser fra batch til batch, ellers skal man indsende (og have godkendt) en ændringsansøgning til myndighederne. Det gælder derfor ikke kun den aktive ingrediens. I kopimediciner kan bære- og fyldstofferne være ændret i forhold til originalen, hvilket er forklaringen på, at vi reagerer forskelligt på noget, der i princippet burde være det samme, men ofte kun er det for den aktive ingredients vedkommende.
              Jeg kan godt forstå, at du synes, dine problemer er værd at undersøge, men har du tænkt over, hvor svært det bliver at finde et tilstrækkelig stort undersøgelsesmateriale (undskyld udtrykket)? Selv i en klinisk undersøgelse med 10.000 patienter er der måske kun én, der reagerer som dig. Det kan man ikke udlede noget ud fra, men må bare konstatere, at sådan er det.

              Kommentar af Ellen — 1. januar 2017 @ 19:03

              • Ja vi nok ikke nok til en undersøgelse (udtrykket undersøgelsesmatrialle er fint) … men så længe det så bliver acepteret vi reagere og forsøgt fundet løsninger uden at sige vi syge i hovedet…. så jeg glad.
                vidste ikke Det med batch reglerne, var min læge der sage det kunne ændre sig fra gang til gang…. måske tænkte han på at man får den billigste…. ved jeg ikke
                nu der ihvertfald noter om at jeg ikke bør få ny medicin og være uden opservation…. skulle en gammel rotte i faget til for at sige han havde set det før (taler også for at vi er få)
                grundlæggende skal der jo bare være plads til alle ikke er ens, men vi har også alle et ansvar over for andre ved at blive vacineret (om muligt)
                og forventede skam ikke du kan svare på min spg, men de kunne være et studie værd… hvis vi nok at studere… hvilket vi nok ikke er i dk.

                Kommentar af Anette — 1. januar 2017 @ 19:30

                • Der er mange ting, læger ikke ved 😉
                  Det er ikke kun i DK, der er for få – en ud af 10.000 er for lidt, og både store og små lande kører med det samme antal patienter i de forskellige undersøgelser – antallet er uafhængigt af det enkelte lands befolkningstal, og man går ofte ud i andre lande for at få tilstrækkeligt stort og varieret materiale (der var den igen).

                  Kommentar af Ellen — 1. januar 2017 @ 19:55

                  • Lyder alt sammen logisk.
                    ja Ingen ved det hele, altså må vi være åbne for at andre ved noget vi ikke ved.
                    børne vacinere syntes jeg man tager, indtil påvist at barnet ikke kan tåle dem/de ikke virker på det barn… så må man enten ruge en anden version (hvis muligt) eller undlade. Kunne de tilfælde med store bivirkninger/Ingen efekt forudses, ville det være skønt.
                    indtil da må vi bare hjælpe dem der er uheldige…. ikke give dem selv skylden, de gjorde jo noget smart. Som sagt det der min kæde hopper af, når vi svigter dem der bliver syge (I forhold til nogen har jeg det jo let med primært en slem allergisk reaktion… intet permanent, men jeg bliver forsigtig for har også bivirkninger nemt)
                    syntes jeg blevet meget klogere ang indhold – tak – nu kan jeg jo be lægen skrive medicinen ikke må erstater hvis vi finder noget der virker…. det burde virker og give fuldt tilskud (hvis jeg husker regler rigtigt)

                    Kommentar af Anette — 1. januar 2017 @ 21:21


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.