Hos Mommer

27. december 2016

Engelsk jul, del 2

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:39
Tags: , , ,

Vi kørte allerede ved 10-tiden for at være på Manor Farm kl. 12. Det ligger lidt nord for London, og vi troede, at trafikken måske kunne være lidt slem, men det var den ikke. De tog den smukke tur for vores skyld; på den mørke vej hjem kørte vi ad de store veje – og var fem minutter kortere tid undervejs, så så meget for den ‘hurtige’ rute.

P1050525P1050531

Manor Farm er måske umiddelbart knap så charmerende som Tim og Charlottes hus, fordi det ikke stråtækt, men det er næsten lige så gammelt, nemlig fra 1490, hvor The Malt House er fra 1410. Mosteren og onklen købte det i 1973 som nærmest en ruin og brugte nogle år på en nænsom restaurering. Alle de gamle ildsteder er der endnu; det i spisestuen var temmelig stort for så lille et rum, men forklaringen var, at det havde været køkken engang, så der skulle være plads til et spid med en hel okse på – sådan cirka …

Ildstedet i spisestuen

Bordet var dækket efter alle kunstens regler; med de fineste krystalglas og det smukkeste porcelæn. Der var røget laks til forret. Dernæst kom der en 10-kilos stuffed turkey med ovnstegte selleri, pastinakker og gulerødder, plus kogte kartofler og rosenkål. Dertil brun sovs og bread sauce, som jeg tror man skal være englænder for at synes om (det er nu heller ikke alle englændere, der gør det, kunne jeg se). Til sidst Christmas Pudding, en cheesecake og to andre desserter. Til julekagen var der brandy butter, som jeg snildt kunne blive forfalden til. Århh, det er godt …

 P1050534En 10-kilos fyldt kalkun

Christmas crackers hører sig til. Ikke nytårsaften, men juledag, lige som dronningens tale er denne eftermiddag og ikke nytårsaften. Det lidt dumme ved dette tidspunkt er, at hele England sidder og spiser kl. 15, når hun taler, så ingen har tid til at se og høre dronningen. Der er det måske lidt smartere med vores kl. 18 nytårsaften.

Christmas crackersChristmas pudding

Hvidvinen til laksen var fra New Zealand, for derfra kommer familiens svigersøn. En glimrende vin. Rødvinen til hovedretten blev der talt meget om inden vi satte os til bords, for det var en treliters flaske fra 1975, som var blevet åbnet til denne lejlighed. Vin holder sig bedre i store flasker, og 1975 var et af de bedste år for visse Bordeaux-vine, men jeg var alligevel skeptisk, for jeg husker godt, hvordan fars eksemplarer fra dette år var ‘gået over’, fordi han troede, han kunne gemme dem nærmest for evigt. Det kunne de ikke holde til, og det havde dagens eksemplar heller ikke kunnet. Værten og hans søn smagte, nikkede, sagde mmmmm og roste, og eftersom jeg sad mellem de to, kunne jeg ikke få mig selv til at sige, at jeg godt nok syntes, at den vin nok skulle have været drukket for en hel del år siden. Det var ikke eddike, og det var drikkeligt, men så heller ikke mere. Det var synd og det var spild af god vin. De havde også haft fat i en seksliters flaske fra 1973, men den havde de hældt direkte i vasken. Det var vine, der var arvet, men det gør det altså ikke mindre ærgerligt i mine øjne at hælde (førhen) så store vine ud.
Portvinen var fra 1960 og ganske glimrende – men havde desværre også toppet.

1975 - kun lige akkurat drikkelig1973 - down the drain :-(Portvin 1960 - glimrende

Ikke mere om det nu – men vi talte meget om de vine senere …
Gaver var der maaange af. Som i virkelig, virkelig mange. Vi var seks børn og 12 voksne, og alle fik mange gaver – selv John og jeg fik tre hver, så det gik der ret lang tid med … det var vist godt, at seks af os havde tyvstartet juleaften.
Det var en enormt hyggelig dag i godt selskab og i et skønt, gammelt hus. Tims familie er utroligt gæstfrie alle sammen; de får os til at føle os mere end velkomne og som om vi altid har været en del af hele menageriet.

Tv-stuenDagligstuen

Store ildsteder i hvert rum! Det skal tages ret bogstaveligt, det med den nænsomme restaurering, og det er ved at være mange år siden, det blev gjort. Det var vildt hyggeligt at være gæst der, men holddaop, hvor var der meget, der nok lige burde ordnes … det er så heldigvis ikke vores problem.

Og jeg er slet ikke færdig med at fortælle … to be continued

18 kommentarer

  1. Tak for en festlig historie. Det er ret imponerende dimensioner sådan en julemiddag har. Kalkunen overdimensioneret, 8 flasker Rausan Segla hældt i vasken, 4 flasker Leoville Poyferré fra en nu særdeles udtørret årgang med alt for meget tannin og en enkelt flaske port fra dengang jeg var 17 og ikke havde smagt den slags dråber. Godt der var lidt i den.
    Det er nu et flot hus.
    Glæder mig to the fortsættelse.

    Kommentar af Jørgen — 27. december 2016 @ 16:38

    • Når du opsummerer det på den måde, lyder det da også ekstra voldsomt.
      De har haft kalkun til de næste 14 dage, tror jeg – plus alt tilbehøret, så de kommer ikke til at sulte før engang til næste år 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. december 2016 @ 16:51

  2. Sikken fest! Jeg husker godt 1975 – det VAR en god årgang.

    Kommentar af Eric — 27. december 2016 @ 16:42

    • Det var det nemlig, men vinen kan ikke holde sig i 41 år – desværre … jeg ville godt have smagt de vine, da de var på toppen!

      Kommentar af Ellen — 27. december 2016 @ 17:01

  3. Jeg kom en gang galt af sted, da jeg besøgte et “nænsomt renoveret” engelsk hjem. Der var sand på gulvet, og jeg tog det som et tegn på, at der var ret lang vej endnu, inden renoveringen var overstået. Det var der så ikke …

    Jeg gad nok vide, hvad det er med de englændere og så rosenkål. Altså, jeg kan meget godt lide rosenkål, men til jul? Nå, det er vel ikke mere underligt end grønlangkål.

    Kommentar af Henny Stewart — 27. december 2016 @ 20:21

    • Der ville jeg også være kommet galt afsted – det har jeg dog alligevel til gode at opleve i et engelsk hjem!
      Det gør mig ikke noget – jeg holder meget af rosenkål og foretrækker det fremfor grønlangkål 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. december 2016 @ 23:21

  4. Jeg ville få problemer med overvægt for mere end min kuffert efter sådan en jul!
    Overdådigt er en underdrivelse. Og oplevelsen og gæstfriheden er endda større….
    Sikke en jul 🎄🎁❤️

    Kommentar af Anne Holtegård — 27. december 2016 @ 22:02

    • Det var overdådigt på alle måder, og mirakuløst har jeg vist ikke taget på – men det viser sig nok først om nogle dage 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. december 2016 @ 23:22

  5. Hvor er det smukt og spændende at se det gamle hus restaureret og brugt. Altså dog!
    Jeg vil tro at Dronning E. er glad for at man ikke hører hende, ellers havde hun jo nok flyttet tidspunktet. Eller også får hun ikke lov til at sige noget fordi man ikke vil have at hun blander sig?

    Christmas pudding er den store runde, ikke?

    Kommentar af Donald — 28. december 2016 @ 00:54

    • Det er de gode til i England – altså det med gamle huse.
      Jeg har nu svært ved at forestille mig nogen af delene, Donald, men det er ikke til at vide 🙂
      Jo, det er den store runde – og jeg synes den smager godt, men den er ret mættende!

      Kommentar af Ellen — 28. december 2016 @ 10:48

  6. Hvor ser det hyggeligt ud; stuen ligner næsten den, vi havde i Hollymount. Og der skulle sikkert gøres lige så meget… 😉 Det er da en rigtig, engelsk jul på alle punkter, kan jeg se 🙂

    Kommentar af miafolkmann — 28. december 2016 @ 08:40

    • Der var virkelig meget, der skulle gøres, og man bliver jo aldrig færdig i så gammelt et hus, men det ved du alt om!
      Den kunne ikke have været mere engelsk, og det var skønt 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. december 2016 @ 10:52

  7. Sikke et fint gammelt hus. Her i Pirton, farfar og farmors Village er der mange huse med mange små skorstene på. Jeg forklarede ungerne, at det er fra dengang der var en kakkelovn/pejs i hvert rum i stedet for radiatorer:)

    Kommentar af Mette — 28. december 2016 @ 12:56

    • Ja, dem ser man jo overalt i UK – meget karakteristiske og meget fine!
      Farmor og farfar bor pudsigt nok meget tæt på Tims moster og onkel 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. december 2016 @ 14:49

      • Hvilken landsby/by bor de i? Sjovt de bor tæt på:)

        Kommentar af Mette — 29. december 2016 @ 10:27

        • Det var langt ud på landet, og jeg lagde ikke mærke til den nærmeste landsby, men det ligger imellem Aylesbury og Luton.

          Kommentar af Ellen — 29. december 2016 @ 13:18

          • Wow så var I tæt på os:) Pirton ligger 10 minutter fra Luton. Håber I kom godt ind i det nye år.

            Kommentar af Mette — 1. januar 2017 @ 00:55

            • Tak, det gjorde vi – og i mellemtiden har jeg fundet ud af, at gården ligger i Ledburn, så vi har været 35 km fra hinanden 🙂

              Kommentar af Ellen — 1. januar 2017 @ 10:38


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.