Hos Mommer

26. december 2016

Engelsk jul, del 1

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 09:53
Tags: , ,

Jeg tror jeg har stof til fem indlæg bare fra de sidste to dage, så jeg ved næsten ikke hvor jeg skal begynde.
Julebordet i Malthuset

Måske kronologisk og dermed med julemaden til den danske del af julen i England?
Den var yderst traditionel med andesteg og risalamande. Jeg kan ikke huske hvor jeg læste om (men vistnok Facebook), en familie som puttede 25 mandler i risalamanden. Den der fik flest, fik mandelgaven. Det lød som et sjovt koncept, som vi var nødt til afprøve, især efter de sidste to julers på meget mystisk vis forsvundne mandler. Man kan sætte en slags deadline eller bare blive enige om, at nu stopper legen, for det handler ikke om at spise alt op eller sidde og lure på hinanden. Vi valgte at stoppe legen, da John havde samlet ti mandler, for da var vi klar over, at med det antal, der måtte være tilbage i skålen, kunne han ikke overgås … nummer to ‘kun’ havde fem mandler. Konkurrencen blev både sjovere og mere synlig; selv Anna spiste mere risalamande, end hun plejer, og også Aubie gik til den med en del større ildhu end normalt. Den metode er hermed kommet for at blive i vores familie – den kan anbefales, og vi takker af hjertet den ukendte herre, som gav os ideen!

Nyt mandelklonceptP1050522
Juleaften kom den hvide ugle med breve til Miss and Master Maltin – med det vaskeægte Hogwarts-segl på, oven i købet. Uh, det var SÅ spændende! Brevene indholdt, udover en unik tryllestav til hver af dem, et brev med de specielle karakteristika for Gryffindor-kollegiet, som Maltin-børnene, via en internettest (!), har fundet ud af, at de tilhører. Anna har læst alle Harry Potter-bøgerne, de har begge set alle filmene og er betaget af den unge Potters magiske univers. Hvad de endnu ikke ved er, at den 7. januar, på Annas fødselsdag og en uge før Aubreys ditto, skal de, sammen med deres forældre, op og se Harry Potter-studierne. Det er fødselsdagsgaven til dem fra John og mig.

P1050518P1050519P1050521

Anna fik et førstehjælpskit, som hun havde ønsket sig til at have i den i forvejen godt fyldte rygsæk til base campen – hun blev meget glad for det, for sådan en havde hun flere gange haft brug for, når de kommer til skade dernede, som hun sagde. Jeg må have set en anelse bekymret ud, for hun skyndte sig at berolige mig med, at det ikke drejede sig om livstruende eller omfattende skader.

Jeg fik blandt andet en bog om dahliaer, som jeg glæder mig til at studere nærmere, og en bunsenbrænder. Den hedder godt nok ikke en bunsenbrænder, men Cook & Baker, så nu kan jeg brænde sukkeret på en crème brûlée på helt autoriseret vis.
Der var selvfølgelig mange flere gaver, og i går var der endnu flere på Manor Farm, hvor Tims moster og onkel bor.
Det var en fuldstændig fantastisk dag i et gammelt og spændende hus, som jeg vil fortælle meget mere om i senere indlæg.

21 kommentarer

  1. Det lyder som der har været travlhed på den gode måde. Jeg bemærker den nye måde at forholde sig til mandelgaven på, idet når der er forslugne folk til stede som bare spiser mandlen.
    Det er fint med en bunsenbrænder så sukker kan afbrændes på autoriseret vis. Vi har da vist også givet sådan en i gave engang, men jeg husker at have smagt de med den frembragte kulinariske herligheder.
    Fint bord – jeg ser frem til flere historier om den gode jul.

    Kommentar af Jørgen — 26. december 2016 @ 10:48

    • Vi har heldigvis kun haft travlt på den gode måde 🙂
      Det kommer til at se så professionelt ud med sådan en brænder … nu får Den Stråtækte nok snart nogle gæster, der kan forvente at få crème brûlée til dessert.

      Kommentar af Ellen — 26. december 2016 @ 11:11

  2. Sjov ide med de mange mandler. Her er mandlen forsvundet en gang, men det var fordi jeg havde sat den forkerte skål på bordet 😉
    Vi fik små billeder fra Skotland i går af børn i nattøj, der pakker gaver op og fortællinger om blandt julemorgendrikken, som du havde beskrevet i forrige indlæg. Fortsat rigtig god jul i det engelske.

    Kommentar af Lene — 26. december 2016 @ 11:55

    • Hehe – det havde ikke hjulpet at komme mange mandler i, så 🙂
      Hvor hyggeligt … mon ikke også I kommer til at holde jul i Skotland engang? Det vil jeg tro.
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 26. december 2016 @ 16:54

  3. Lyder sjovt med mandlen, specielt hvis man gemmer den i skålen. Her options anretter vi, 1 kat risalamande i hver dessertske, mandel i en skål, en klat oven på alle klatter…. derefter bære en eller flere som IKKE var i købet under denne proces skålene ind. Ofte begynder folk at bytte(stjæle som i skiftene børn) skåle før vi spiser fordi de tror manden er i en anden end deres skål… ret festligt.
    glæder mig til at høre mere om engelsk jul..
    Ville gerne se Harry Potter studier, er vild med bog og film.

    Kommentar af Anette — 26. december 2016 @ 13:36

    • @Anette
      Sjovt med at ‘stjæle’ hinandens skåle! 😀 og så knus-elsker jeg bare dine auto-corrects. Hold nu op hvor er de søde 🙂

      Kommentar af /ks — 26. december 2016 @ 14:32

      • Den autocorrect er da også gået helt amok denne gang 🙂
        Jeg tror der findes mange variationer over temaet rundt omkring – din lyder også sjov.
        Jeg ville også gerne have været med i studierne, men det var ikke rigtig praktisk muligt, desværre.

        Kommentar af Ellen — 26. december 2016 @ 16:58

        • Den auto corect er er irreterende… og jeg fanger tilmed nogle! Så I ser kun en brøk del, men den + ler ordblind = mulig komik. Håber bare i kan forstå mig når tablet en laver numre.
          ja vi stjæler jo kun indtil vi skal spise… det kan blive ret vildt og sjovt. Nogle gange som I pakkeleg, hvor der er en skål ALLE vil have.
          i år øste jeg op for første gang, så andre satte på bordet, ellers har det nomalt været min mor som øst op og mig der bar ind.

          Kommentar af Anette — 27. december 2016 @ 15:05

          • Noget af det skulle jeg læse et par gange, men jeg tror jeg fik det vigtigste 😉
            Ja – generationerne skifter. Jeg husker udmærket den første jul, hvor jeg var ældste kvinde i familien … 10 år senere var jeg bare den ældste …

            Kommentar af Ellen — 27. december 2016 @ 16:48

  4. Åh HP-gaver er fantastiske. Magiske tryllestave og hvide ugler. Den slags gaver havde vi her forbi sidste jul – og de holder endnu. Dén med studierne har vi (naturligvis) til gode 😉

    Kommentar af /ks — 26. december 2016 @ 14:31

    • Ja – selv om det er yderst kommercielt, er det godt lavet, og ungerne elsker det. Jeg er ret spændt på at høre hvordan de oplever HP-studierne.

      Kommentar af Ellen — 26. december 2016 @ 17:00

      • hvordan kan man give den ugle gave?

        Kommentar af Anette — 28. december 2016 @ 21:41

        • Charlotte fandt det med tryllestavene på en amerikansk hjemmeside – jeg ved ikke hvilken, men prøv at google (på engelsk), så finder du nok ud af det.

          Kommentar af Ellen — 28. december 2016 @ 21:48

  5. Vi tog mange timer om gaverne og havde en skøn julemiddag senere:) i dag er 3 generationer en tur til Villa Park i Birmingham for at Aston Village spille. Det mindstemandens første store kamp. Der er udsolgt så 40.000 mennesker. Vi andre slapper af mens mænd og drengen er til footy:) jeres jul lyder hyggelig og traditionel:)

    Kommentar af Mette — 26. december 2016 @ 14:59

    • Mon ikke de tre generationer nyder kampen og at have en rigtig herretur? Jeg vil så absolut helst være fri, selv om ‘man’ siger, at alle bør opleve en engelsk fodboldkamp.
      Det er vores jul også. Begge dele 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. december 2016 @ 17:05

  6. Ih, hvor herligt med den mandelfidus! Min onkel havde snuppet en mandel fra lagkagen, det kom der megen grin og drilleri ud af!
    Det må blive årets gaveide… Harry Potter! Jeg har ikke læst bøger/set film. Men Gitte har… og en af hendes kollegers lille søn var helt vil med Harry. Så Gitte skulle næsten helgenkåres, da hun havde en tryllestav med hjem fra London et år. Han var helt… salig!
    Fortsat god jul.
    Vi udskød julefrokosten pga. Urd. Landet er næsten lukket ned… broerne lukker…
    Forhåbentlig er det drevet over i morgen…

    Kommentar af Anne Holtegård — 26. december 2016 @ 22:37

    • Det var en god fidus! Og I har en værre drilleonkel 🙂
      Selv jeg som voksen var betaget af Harry Potters eventyrlige univers, og jeg forstår godt, at Gitte var noget af en helt, da hun kom med en tryllestav.
      Vi har hørt om stormen og håber også, at den er overstået, til vi skal flyve hjem i morgen, men det skulle den vist være.

      Kommentar af Ellen — 26. december 2016 @ 23:49

  7. Cook & Baker er et firma, der sælger køkkengrej og her i blandt en gasbrænder.
    Mvh. og god hjemtur

    Kommentar af Kristine — 27. december 2016 @ 12:23

    • Okay så – jeg har da fattet formålet med den …

      Kommentar af Ellen — 27. december 2016 @ 16:45

  8. Jeg er også vild med Harry Potter-gaverne. Godt tænkt, Mommer!
    Mandelkonceptet overvejes til næste år, hvor jeg regner med igen at være juleaftensvært – men helt alene om at bestemme bliver jeg nok ikke.

    Kommentar af conny — 27. december 2016 @ 20:37

    • HP-studierne var direkte inspireret af tre damer, som vi kort snakkede med, da jeg var med pigerne i London – de var på vores alder og var dybt begejstrede for den tur, så jeg tænkte fluks, at her var fødselsdagsgaven til ungerne 🙂
      Det mandelkoncept var meget sjovere end det traditionelle, så jeg håber du får overbevist familien 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. december 2016 @ 23:19


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.