Hos Mommer

18. december 2016

Elektroniske julehjerter

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:05
Tags: , , ,

Det måtte jo komme: Elektronisk genererede julehjerteskabeloner.

Jeg er nødt til at bruge et indlæg på et link, jeg i går så ovre hos Betty. Det er lektor ved Institut for datalogi i Aarhus, Gerth Stølting Brodal, der har regnet ud, hvordan man kan flette hjerter med navn på. Eller tal. Et hvilket som helst navn, man måtte ønske, dog kun med bogstaver fra det danske alfabet – det er bare at skrive det ind på siden her, printe, skære og flette. Ret genialt og meget blæret.

imageimageimage

Jeg havde store ambitioner. Man har vel været rigtig god til det der med at flette avancerede julehjerter, så hvor svært kan det her med navne lige være? Jeg ville aldrig i lívet kunne regne ud, hvordan de skal tegnes/skæres, men skære efter en skabelon og flette dem, det kan jeg!
Brodal anbefalede, at man højst brugte syv bogstaver … jeg kan godt se hvorfor, for hjerterne vokser ikke i størrelse, men i antal ruder. Den flettede del er 9 x 9 cm.
Okay – jeg starter med YOU og ME, så. Man skal trods alt ikke udfordre skæbnen alt for meget.
imageJeg printede på almindeligt hvidt skrivepapir og på ditto rødt.
De blev ikke klippet ud, men skåret med en meget tynd og spids hobbykniv – det er mere nøjagtigt og ‘ikke-hakkende’ end hvad selv den spidseste og skarpeste saks kan præstere.
Kort tid efter sad jeg med en lang næse og røde kinder. Der stod UOY og EM. Dammit – hvorfor skrev han ikke, hvilken vej man skulle folde?
Det gjorde han måske også, men på en lidt kringlet måde, og jeg kunne først se hvad han mente, da jeg havde gjort det forkert.
Han sagde også, at man skal starte med ét bogstav og kun på én side af hjertet. Pfftt, tænkte jeg igen – man er vel erfaren udi hjertefletning.
Man skal ikke bruge almindeligt, hvidt papir. Det røde var okay, men jeg måtte skifte det hvide ud med Premium Paper, som ikke brister så let.

imageHer ses skabelonen til hjertet med ANNA på den ene side og AUBREY på den anden. 
(Print endelig med liggende format – ellers bliver hjerterne for små til at kunne håndteres. Alle de der strittende ting er svære at styre, og de må for guds skyld ikke knække af!)

Jeg har desuden lige indset fornuften i at holde sig til det anbefalede ene navn pr. hjerte …

Jeg har også gjort det andet, han anbefalede: Starte med ét bogstav.
Nu har jeg således to hjerter, der ser således ud:

P1050454

Hovmod står for fald!
Men jeg trængte til den lille sejr med det store A, og jeg har ikke tabt modet. Endnu.
Jeg holder bare lige en lille pause … tror dog alligevel ikke, at jeg vil kaste mig over den nemme ANNA, for jeg er ikke sikker på, at jeg har tålmodighed til den noget mere besværlige AUBREY.

32 kommentarer

  1. Utroligt hvad der findes på. Dette hører til i den morsomme ende af en eller anden skala, og man må da sige at opmærksomheden fanges ved at se på denne julehjertegenerator med navne.

    Kommentar af Jørgen — 18. december 2016 @ 16:27

    • Nemlig! Var det ikke noget for dig at prøve? Eller din kone, måske, hvis I har det lige som hos os …

      Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 18:33

  2. Wauw! ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 18. december 2016 @ 16:46

    • Lige hvad jeg også tænkte 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 18:34

  3. Hold da op. Tænk, at nogen har fingersnilde og tålmodighed til at lave sådan nogle hjerter. Jeg klarer lige at flette helt almindelige hjerter 🙂

    Kommentar af Randi — 18. december 2016 @ 17:16

    • Når man først har set lyset, er det ikke så svært – men jeg begrænser mig dog mht. antallet af bogstaver 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 18:35

  4. Hold da op, hvor fint! Det kunne jeg også godt fristes til at prøve, selv om jeg kan forstå, at det ikke er nemt – overhovedet ikke nemt.
    Glæder mig til at se de færdige Anna og Aubie hjerter.

    Kommentar af Lene (Canada) — 18. december 2016 @ 17:49

    • Hvis du kan flette hjerter, kan du også lave disse, Lene – men start lidt blidt – der er ingen grund til at gentage mine nederlag!
      Jeg tror ikke, du får set et hjerte med Aubrey, men jeg kunne selvfølgelig nøjes med Aubie, som du skriver 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 18:37

      • Nej, hvor dumt! Jeg var usikker på hans navn; men glemte igen at checke med dit indlæg ;o(

        Kommentar af Lene (Canada) — 18. december 2016 @ 18:59

        • Jamen, jeg kalder ham jo næsten altid Aubie, når jeg taler om ham, så det er da ikke så underligt, at du skrev som du skrev 🙂
          Er du ved at være okay igen?

          Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 19:37

          • Ja, jeg er på antibiotika nu. Har lavet rullepølse i formiddags, leverpostej i går (tilligemed 2 slags syltetøj, idet jeg ikke har plads til det hele i fryseren),kogt rødkål i fredags og marineret sild og syltet rødbeder i torsdags. Desuden fået julegaver til Danmark og Sverige købt on-line, så det bliver jo jul alligevel.

            Kommentar af Lene (Canada) — 18. december 2016 @ 22:24

            • Du GOdeste, Lene! Du sagde antibiotika – mente du ikke amfetamin? 😉
              Jeg skal da lige love for, at det bliver jul alligevel for jer … dejligt at læse, at du fungerer fint igen 🙂

              Kommentar af Ellen — 19. december 2016 @ 09:34

  5. Imponerende! Tak til dig, Ellen for at dele, som du deler så meget andet. Jeg har stor fornøjelse af dit vid og – til tider- skarpe pen.

    Kommentar af Bente — 18. december 2016 @ 18:01

    • Jamen altså … tusind tak. Dine ord varmede lige ind i mit julehjerte 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 18:37

  6. Wow… det må prøves
    tak

    Kommentar af Anette — 18. december 2016 @ 18:35

    • Ja – prøv! Det er ikke umuligt, men start blidt ud som anbefalet 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 18:38

      • Vera og Marcus. … tror du det r blidt?

        Kommentar af Anette — 18. december 2016 @ 22:25

        • Vera, ja, lidt. Marcus, nej 🙂

          Kommentar af Ellen — 19. december 2016 @ 09:35

  7. Kender du Lars Holmsteds JULE FUGLE FLET 1-4? De er oplagte til at sysselsætte en hjertefletteekspert med hang til fuglekigning.
    Du kan da “bare” flette flere hjerter med hver sin stavelse for at komme om ved for mange tegn pr. hjerte, og så hænge hjerterne op tæt på hinanden i rækkefølge.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 18. december 2016 @ 19:13

    • Næh, de bøger kender jeg ikke, men jeg kan godt se, hvorfor du kom til at tænke på dem.
      Det var selvfølgelig en mulighed at dele ordene, men det er altså ikke helt det samme 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 19:38

      • Hvad med at lave hjerterne i afstivet stof? Stof kan vel bedre holde til at blive flettet.

        Kommentar af Kristine — 18. december 2016 @ 20:02

        • Det tror jeg ikke helt på – det vil være praktisk umuligt at skære selv meget fint stof så nøjagtigt til.

          Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 20:11

  8. Hvis det var mig, ville jeg højst kunne svinge mig op til at lave to hjerter, begge med et “A” på. Problem solved!

    Kommentar af Henny Stewart — 18. december 2016 @ 21:30

    • Jeg er sådan set heller ikke nået meget længere 😀

      Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 21:54

  9. Hmmm – skriveredskaber er nu en god ting 🙂

    Kommentar af Donald — 19. december 2016 @ 02:21

    • Joda, bestemt, men jeg kan ikke helt se relevansen til hjerterne? 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. december 2016 @ 09:36

  10. Jamen Ellen, du er da fantastisk!! Det er så godt gået, at du bare kaster dig ud i det. Min kollega Janne og hendes familie har dyrket den leg i 20-30 år, så alle variationer er lette for dem. God fornøjelse, hvis du fortsætter 😉

    Kommentar af betty — 19. december 2016 @ 08:53

    • Ih dog, Betty – tak 🙂
      Jeg har faktisk også flettet avancerede hjerter i mere end 30-40 år, men jeg skulle lige se lyset med disse bogstaver – det irriterede mig virkelig, at jeg foldede det første den forkerte vej!

      Kommentar af Ellen — 19. december 2016 @ 09:39

  11. Lige julehjertefletteri og stjerner i flok har jeg aldrig haft lyst (talent) til at kaste mig ud i. Trods lån af bøger og fascination af de mange mulgheder.. og hvor flotte de er.
    Det er så sejt bare at hoppe ud i det med samlede ben… Du skal nok få styr på forviklingerne!

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. december 2016 @ 17:28

    • Jeg kan forstå, hvis du ikke har lyst, men jeg vil vove den påstand, at alle kan lære at flette et julehjerte.
      Det var vist så i virkeligheden med lidt spredte ben, men jeg har nu fået styr på det 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. december 2016 @ 19:04

  12. Hvor er det en sjov idé. Jeg holder mig nu fra at eksperimentere … når en garvet julehjertefletter, som dig, kan kløjs i det, så giver jeg op på forhånd. Men det er virkelig en sjov idé.

    Kommentar af /ks — 20. december 2016 @ 07:18

    • Det kan jo sagtens tænkes, at jeg var lidt gumpetung den dag – nu har jeg set lyset 🙂 – og ja, det er en sjov og god ide.

      Kommentar af Ellen — 20. december 2016 @ 18:08


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.