Hos Mommer

16. december 2016

Er det her, kragerne vender?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:44
Tags:

Jeg har ofte undret mig over påskriften på vores fiskepakke fra Skagenfood, som jeg får hver anden fredag.
Gennem Post Nord, i øvrigt – og den kan næppe have været mere end ét døgn undervejs, for isen i kassen er slet ikke begyndt at smelte. Gad vide, om Skagenfood har en særaftale med postvæsenet? Pakken kommer fredag. Punktum. Uden undtagelser.
P1050442Men … LAST MILE ØST … det er et pudsigt udtryk. Jeg opfatter det som om, at nu kan man ganske enkelt ikke komme længere væk – det er helt ude på Lars Tyndskids mark. Vi er helt derude, hvor kragerne tager madpakke med, når de skal ud og vende.

Når jeg sender pakker til England, printer jeg pakkelabels ud hjemmefra, sætter dem på kassen på autoriseret og foreskreven vis, hvorefter jeg kører dem til Meny i Præstø og placerer dem i det rette bur.
Første gang, jeg gjorde dette, havde jeg tilsyneladende ikke lært at læse indenad, så jeg spurgte en medarbejder, hvor jeg skulle gøre af en pakke til England.
“Øst?”
“Nej, til England.”
“Øst!”
“Den skal IKKE mod øst! England ligger mod vest!”
“Du skal lægge pakken i det bur, hvor der står ‘ØST!’” – og så kiggede han på mig, som om jeg var en, der lige var sluppet ud fra en eller anden anstalt.
Det stod der så også, det havde jeg bare ikke set. Der stod Øst for Storebælt øverst og nedenunder med mindre skrift: Pakker til udlandet
Men altså … hvis han nu havde svaret mig med mere end et surt enstavelsesord, som jeg opfattede som et vrissende spørgsmål, havde jeg måske fattet beskeden første gang. Måske …jeg bor jo i LAST MILE ØST, og vi er sikkert kendt for at være nogle værre tumper.

Man kan sende tre kilo helt gratis. Vidste I det?
Prisen er nemlig den samme, uanset om pakken vejer to eller fem kilo, så det har jeg udnyttet de to gange, jeg har sendt de julegaver derover, vi ikke kan have i kufferterne. Vi har nemlig været så ukloge at bestille flybilletter – vi skulle have haft taget bilen og ikke flybilletten, skulle vi, men når jeg bestiller rejsen i god tid (oktober), er det svært at vide, om vi kommer til at køre alle godt 1500 kilometer på sne- og isglatte veje, hvilket vi ikke har specielt meget lyst til. Risikoen er dog så lille, at vi nok tager bilen næste gang, for jeg har hver gang sagt præcis det samme, og vejret har været okay. Det har det også været, når englænderne har kørt her til DK eller Sverige for at holde jul.
Det var altså kun i barndommen, der altid var hvid jul.

20 kommentarer

  1. Last mile er et program til levering af fødevarer med PostNord. Øst må jo så betyde østover, hvis pakken kommer fra vest. Jeg har googlet svaret, idet jeg ikke har kendskab til postens herligheder. 3 breve er ilagt postkassen i dag, men det fremgår ikke hvornår den tømmes, men at breve kan være op til 5 dage undervejs. Dette hører vist ikke med til Last Mile …
    Jeg synes vejrudsigten truer en smule med sne i dagene før jul.

    Kommentar af Jørgen — 16. december 2016 @ 20:10

    • Ja, så snedig var jeg ikke at google det, men tak for research.
      Du skulle have puttet en vingummi i hver kuvert og kaldt det for forsendelse af fødevarer 😉
      Det er vist ikke så meget, at det kommer til at genere trafikken synderligt – og vi ville have kørt d. 19., hvor det endnu loves tørt. Men det er helt ligemeget nu, hvor vi flyver.

      Kommentar af Ellen — 16. december 2016 @ 20:23

  2. den øst kommentar havde nok også forvirret mig… ganske meget…
    god tur til England

    Kommentar af Anette — 16. december 2016 @ 20:37

    • Glad for, at jeg ikke er den eneste – og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. december 2016 @ 20:58

  3. Altid godt at vide man kan skippe tre kilo gratis afsted. Det lyder ikke som noget den budgetansvarlig har tænkt igennem. Jeg er meget imponeret over at man kan sende fisk med posten; det er alligevel vildt, synes jeg!
    God weekend ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 16. december 2016 @ 20:48

    • Jeg studsede også over, at det kostede det samme fra to til fem kilo, men sådan er det altså.
      Skagenfood slipper godt afsted med det – fisken fås ikke friskere end dette, og det er SÅ godt – kan absolut anbefales 🙂
      Tak, og i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 16. december 2016 @ 21:01

  4. Og jeg printer også ud hjemmefra og finder nærmeste posthus til afhentning til næste jul, så mine børn kan få deres adventspakker i ordentlig tid. Så kan jeg jo sende det hele sammen til en adresse.
    Hyg jer dernede hvor kragerne vender 🙂

    Kommentar af Lene — 16. december 2016 @ 21:55

    • Det vil være den smarteste måde at gøre det på.
      Tak, vi hygger – næsten altid 😉

      Kommentar af Ellen — 17. december 2016 @ 08:59

  5. Posten har stadig, som den eneste leverandør, befordringspligt til alle husstande (dvs også til Maren i kæret) og dermed er posten den eneste leverandør, som har pligt til at have et landsdækkende logistiknet (hver dag – næsten) og som skal gå “the last mile”. Det kan så udnyttes strategisk – posten er her alligevel – omkostningerne er her alligevel – til fx omdeling af fødevarer, som afsenderen ikke ønsker anmeldt, men afleveret “last mile”. Last mile ØST betyder, at du bor øst for Storebælt og dine pakker derfor skal til Brøndby (af to mulige retninger – den anden er Taulov – VEST for Storebælt) og derefter sorteres til det omdelingscenter, som kører pakken videre ud til dig.

    Jeg må indrømme, at jeg ikke er helt klar over, hvorfor posten har valgt at kalde produktet last mile – men mit gæt er – helt lavpraktisk – at det udover, at være en salgsparameter til relevante erhvervskunder kan være som indikator eller “reminder” til postbuddet om, at forsendelsen skal afleveres og ikke må anmeldes.

    Kommentar af Lone Nielsen — 16. december 2016 @ 22:18

    • Se, du ved jo noget om det, kan jeg se. Tak for info.
      Din teori om Last Mile-navnet lyder ikke helt tosset – den tror jeg på 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. december 2016 @ 09:02

  6. Jeg ville også ønske vi skulle have bil med:) Men nej, desværre var vi ikke indehavere af den nye bil, da flybilletterne var dumt billige i oktober. Så vi købte flybilletter. 3 uger senere var bilen vores men det viste vi jo ikke den ville blive. Så vi flyver denne her gang. Åndsvagt sent torsdag d 22 og åndsvagt sent den 30 igen. Men så kører vi også fremover….. medmindre det kun er en weekendtur eller noget. Fra os til Hook of Holland er der kun 6½ time (på papiret) så det er jo ikke langt og det ved vi, da vi har taget turen nogle gange. Nå, men det spurgte du ikke om at få af vide. Ups og god tur når I stikker af til England:o)

    Kommentar af Mette — 17. december 2016 @ 11:40

    • Der er fordele og ulemper ved begge dele, men jeg kan nu godt lide at have bilen med …
      Du skal bare snakke løs om den Hook van Holland-tur – det er din skyld, at vi tager den, næste gang vi har bil med, fordi du gjorde opmærksom på, at man kan komme tidligt om bord. Vi har så knap to timer mere derned, men det er okay.
      Tak, i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 17. december 2016 @ 12:20

  7. Jeg skal til at være mere opmærksom på, at breve på 2 kg ikke kan spores i modsætning til pakker til USA. Fire dejlige julegaver skulle være ankommet for over en måned siden – så de er sikkert gået tabt. Værdien havde berettiget til en sporbar pakke.

    Kommentar af Elsebeth — 17. december 2016 @ 13:59

    • Ih, hvor er det altså bare alt for ærgerligt, Elsebeth! Øv. Men det med, at et brev ikke kan spores, ved de jo også godt i USA, så ja, de julegaver er nok væk.
      Det er jo nemt at være bagklog, men jeg sender ikke gaver til UK som brev – det tør jeg ikke, så i breve sender jeg kun ting som te og andre ting, der ikke har den store værdi.
      I dit tilfælde er det learning by doing, men det gør det bestemt ikke mindre ærgerligt.

      Kommentar af Ellen — 17. december 2016 @ 16:48

  8. OG det ved ‘de’ skam også i Danmark, hvor de fleste af mine pakker er forsvundet. 2 kg/et brev = 100 kr. frimærke. 5 kg/en pakke = 517 kr. Forrige år brugte jeg 1600 kr kun på julegave-forsendelser, så af og til tager jeg chancen – eller rettere løber risikoen. Det værste er dog, at det var var gaverne til de to små på otte.

    Kommentar af Elsebeth — 17. december 2016 @ 17:33

    • Forsvinder sporbare pakker også? Det var pokkers.
      Det er mange penge at bruge på porto, men du kommer nok ikke så tit til USA, som jeg kommer til England, så du er mere afhængig af postvæsenet, desværre.
      Det er endnu ikke ‘lykkedes’ mig at miste hverken breve eller pakker, og jeg håber selvfølgelig heller ikke, at det sker, men jeg vil ærgre mig gul og grøn, hvis det gør – og det gør du nok også.

      Kommentar af Ellen — 17. december 2016 @ 19:15

  9. Ja, hver evige eneste gang, for mine pakker er altid fyldt med lutter gode sager.

    Kommentar af Elsebeth — 18. december 2016 @ 00:33

    • Ja, selvfølgelig er de det – det er virkelig surt!

      Kommentar af Ellen — 18. december 2016 @ 09:03

  10. Jeg elsker Last Mile Øst. Det er da for genialt. Det må være helt uden for lands lov og ret. Hahahahahaha … Om ikke andet så er de da gode til underholdning, de der små blå mænd fra Post Nord 🙂

    Kommentar af /ks — 21. december 2016 @ 20:00

    • Hos os er de ikke blå – de har stadig postdanmarktøj og ditto biler. Det kan være det er derfor de er så gode og hurtige nede hos os 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. december 2016 @ 21:28


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.