Hos Mommer

15. december 2016

En tur i skilteskoven

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:12
Tags: , ,

Det var godt ...Mon ikke vi alle kender det med, at man leder efter et eller andet på internettet, og inden man ser sig om, har man brugt en times tid eller mere, fordi det ene fører det næste med sig, som fører det næste med sig, osv. osv.? Jeg er i hvert fald god til den slags … det bedste forsvar for den slags svinkeærinder er vel i virkeligheden, at man kan risikere at blive lidt klogere undervejs.
For mit vedkommende startede det med, at jeg sad og så Antiques Roadshow, hvor der var en, der havde en stregtegning af den dygtige John Singer Sargent, hvilket fluks bragte mig 10-15 år tilbage til dengang, hvor jeg faldt pladask for hans Carnation, Lily, Lily, Rose – et billede med et fantastisk lys – et billede, som naturligvis er endnu smukkere i virkeligheden, end det kan gengives på en skærm. Sargent brugte to somre på at male billedet, fordi det helt specielle lys kun var der i få minutter hver aften. Sargent worked on this composition in the Impressionist manner, using natural light in natural settings (outdoors). However, because that magical moment between sunrise and sunset only happened for a few moments each day, Sargent was forced to paint only for these few minutes each day.
Hans simple (men smukke) stregtegning i Antiques Roadshow blev i øvrigt vurderet til 50.000 pund!
Jeg googlede Carnation, Lily, Lily, Rose – også billedgooglede, hvilket naturligvis medførte et hav af forskelligt farvede udgaver af billedet. Blandt andet en, hvor man kunne læse ude til højre, at Dette vandmærke vil ikke være at finde på maleriet.
Jeg ved ikke hvorfor, men jeg havde sådan på fornemmelsen, at oilpaintingonline.com måtte være af amerikansk oprindelse, men den viste sig at være af kinesisk. Så meget for mine fordomme …

skilt 2

Den første billedgoogling førte den næste med sig, fordi jeg blev inspireret af vandmærke-oplevelsen til at google crazy signs, og det endte med, at dagen blev en rigtig arbejd langsomt-dag – jeg har nærmest følt mig som skildpadden på skiltet, der åbenbart er fem måneder om at krydse vejen.
Jeg har dog strikket til Antiques Roadshow, så lidt er der da produceret – der er også (over to dage) lavet vaniljetrøfler og cafe latte-konfekt.
Lige om lidt skal jeg ud og sætte en provencalsk kalveragout over. Lige præcis denne opskrift har jeg ikke kørt efter før, men den ser ret lækker ud.

15 kommentarer

  1. Har du hvidløg nok! 😂 En provencalsk køkkenskriver ville nok vælge rødvin fremfor oksebouliion.
    Smukt billede.
    Mvh. og god appetit

    Kommentar af Kristne — 15. december 2016 @ 17:44

    • Og en ægte skriver staver bouillon korrekt

      Kommentar af Kristne — 15. december 2016 @ 17:56

    • Ok ja! Jeg har altid masser af hvidløg, og jeg brugte ikke marinerede, men et helt, almindeligt et af slagsen. Jeg er også ægte provencaler mht. til det flydende 😉
      Du mener formentlig Sargents billede? Ja, det er meget smukt.
      (Er du blevet religiøs her op mod jul, siden du har ændret lidt i dit navn? Det var derfor, du først skulle godkendes 🙂 )

      Kommentar af Ellen — 15. december 2016 @ 17:58

      • Nej og heller ikke spirituøs. Opskriften siger 12 marinerede hvidløg, hvilket dog er mere end de fleste husholdninger ligger inde med på en vanlig torsdag!

        Kommentar af Kristne — 15. december 2016 @ 18:07

        • Jaja – jeg kan skam godt læse opskriften, men selv om jeg havde haft marinerede hvidløg på lager, havde jeg stadig brugt friske fed. Jeg laver jo madplaner, så ville jeg bruge marinerede, havde jeg bare købt dem.
          PS: Nu er jeg med – der stod ikke ‘fed’ i opskriften 🙂

          Kommentar af Ellen — 15. december 2016 @ 18:48

  2. Åh ja, det dersens surfen på internettet, det er sådan en nyfortolkning af Faktas ‘vi vil så gerne ha’ du bli’r lidt længere’… en rigtig tidsrøver. Men ellers lyder det skønt med en arbejd-langsomt-dag! ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 15. december 2016 @ 17:45

    • Ja, det kunne man sige, for man bliver godt nok tit længere derude i cyberspace … men arbejd langsomt kan være en god ting indimellem 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. december 2016 @ 18:00

  3. Dejligt billede du linkede til. Det er jo meget skægt hvad man kan finde af og til, sære skilte og den slags. Maden smagte forhåbentlig godt.

    Kommentar af Jørgen — 15. december 2016 @ 20:43

    • Ja, det er så smukt.
      Ragouten var umanerlig god! Kan anbefale at afprøve opskriften.

      Kommentar af Ellen — 15. december 2016 @ 21:54

  4. Det billede gad jeg godt se i virkeligheden.
    Og uanset hvad du brugte af hvidløg, er 12 fed meget i min smagsverden 🙂

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 16. december 2016 @ 07:29

    • Det er fantastisk, hvad Sargent kunne med det lys!
      Det kommer an på … hvis det er rå hvidløg i fx en tzatziki, ville 12 fed nærmest være selvmord (og man slår andre ihjel med sin ånde), men hvis det er til slowfood som gårsdagens kalveragout, kan man sagtens komme alle feddene fra et hvidløg i. De får en dejlig, nærmest nøddeagtig smag, når de er helt møre og man lugter ikke af hvidløg bagefter. Vi elsker det, og vi bruger rigtig meget hvidløg på denne måde.

      Kommentar af Ellen — 16. december 2016 @ 09:12

  5. uh, elsker hvidløg så 12 fed er ingenting:o)

    Kommentar af Mette — 16. december 2016 @ 09:19

    • Nej – i hvert fald ikke, når de bliver kogt helt møre 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. december 2016 @ 09:56

  6. Åh hvor jeg da elsker den langsommeste skildpadde i verden. Priceless! 😀

    Kommentar af /ks — 21. december 2016 @ 19:32

    • Hehe, ja, ikke? Utroligt, at den har overlevet 😉

      Kommentar af Ellen — 21. december 2016 @ 21:26


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.