Hos Mommer

14. december 2016

Skyerne var faldet ned på jorden

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:11
Tags: ,

Turen gik til Roskilde i dag til den halvårlige befamlingskontrol. Alt var i orden, men det havde jeg nu også regnet med. Så er der kun syv års kontrol tilbage – plus mammografierne, som jeg skal igennem 10 år længere end kvinder, der ikke har været ramt af brystkræft.
Vi skulle ud ad døren kl. 7:45. Hernede ved Den Stråtækte havde vi en smuk solopgang og et flot, klart vejr, men undervejs blev det mere og mere diset. Disen vekslede lidt i styrke, så nogle steder kunne vi se, at der ikke var en sky på himlen – de var simpelthen bare faldet helt ned på jorden. Temperaturen faldt, efterhånden som dagen skred frem – lidt underligt og omvendt af hvad man normalt oplever. Det er heller ikke så tit, man oplever svævende vindmøller.

P1050429

Jordemodertaskerammerne kom i går. Jeg bestilte dem søndag aften, og de kom – som brev! tirsdag formiddag.
Jeg har læst SÅ mange klager over PostNords skammeligt lange leveringstider, men dette kunne ikke gå hurtigere end det gjorde. Jeg bestilte dem som brevlevering, fordi det var gratis for mig … kunne lige så godt spare de 70 kroner, og det var ikke noget, der hastede. Vi har altså også nogle søde postbude hernede – de smiler, roser udsigten og står og småsludrer, mens man skriver under (altså ikke på at modtage breve …) og ønsker altid en god dag, når de går igen. Bor vi mon i et særligt privilegeret område? (Nej, ikke priviLIgeret – du siger priviLEgium, ikke også?)

Jeg måtte fluks i gang med symaskinen, men først skulle jeg have fundet mig noget mindre hysterisk stof end det sorte med de selvlysende prikker. Det skulle ikke være umuligt med mit store stoflager, men det tog mig da over en halv time at beslutte mig. Jeg havde mange fremme, men endte med det viste, som vist må være et møbelstof af en slags. Det er halvkraftigt og derfor med et godt hold i, hvilket kunne bære, at tasken blev gjort lidt dybere, så der er plads til lidt mere … det går ikke med en dametaske med utilstrækkeligt indvendigt volumen!

Jordemodertaske (3)Jordemodertaske (5)

Jordemodertaske (6)Jordemodertaske (7)

Der er sat en indvendig lomme i. Det gjorde jeg også på den første, selv om det ikke stod i opskriften, men man kan heller ikke have en dametaske uden en lomme til småtingene.

26 kommentarer

  1. Flot skud af svævende vindmøller. Og godt du er vel ovre dagens tur!
    Du er godt nok hurtig ved maskinen… Lige så hurtig som posten! Ved så ikke om detkun er jer der har så flinke postbude… de siger ikke så meget her!
    Der må være medvind fra Skjern til Kbh… Jeg var på posthuset med en retur pakke; den havde været undervejs i modsatte retning fra d. 28.11 til 13.12!
    Flot taske i fint stof. Indvendige lommer er uundværlige. Jeg vil gerne have flere og en med lynlås!

    Kommentar af Anne Holtegård — 14. december 2016 @ 16:29

    • Det er det at bo på Sydsjælland, der gør hele forskellen – vi er ikke langsomme hernede 😉
      Ja, der må være medvind – din historie passer bedre med alt det andet jeg hører om PostNord.
      Jeg kan også godt lide flere lommer (også med lynlås), men i denne strikketaske synes jeg ikke det er nødvendigt.

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 17:06

  2. Du godeste! Man skulle tro, du arbejdede på akkord.

    Tillykke med, at befamlingskontrollen gik som forventet. Selv skal jeg jo ikke gå til kontrol mere, hvilket jeg ikke er utilfreds med, idet mine kontroller bestod af snak, snak, snak. En virkelig kontrol ville indebære gastroskopi og/eller skanning, og sådan noget koster jo flere penge.

    Kommentar af Henny Stewart — 14. december 2016 @ 17:01

    • Når jeg bliver bidt af noget …
      Din ‘kontrol’ virker ganske rigtigt ikke meget bevendt, men det er da ikke i orden, at de sparer en egentlig kontrol væk – især ikke i de første par år efter sygdommen.

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 17:08

  3. Hvis du får behov for andre mål end de færdiglavede jordmortaskebeslag, så kan du bruge en tommestok, sav, sandpapir, boremaskine, træliste, trælim og 4 skruer mm. To stykker med et led af tommestokken til hver leddelte side (eller 4, 6 … stykker, hvor du – bortset fra det midterste led – omvikler de resterende med f.eks. pakketape eller limer, så de bliver stive). I enderne borer du på et passende sted et passende hul til en skrue, sliber den side let med sandpapir, der skal vende mod den anden ende af tasken, for at limen binder bedst. I trælisterne (der forbinder tommestok-siderne/-beslagene) bores der huller i enderne på passendende steder. Derefter smøres der trælim på trælisteenderne og de slebne tommestok-indersider, hvorefter det hele skrues godt sammen og venter til limen er tørret op. Voila 👏
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 14. december 2016 @ 17:25

    • Hmmm. Tak, men jeg tror jeg vil nøjes med de færdige – det her ville aldrig gå godt for mig 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 17:38

  4. Tågen lettede ikke så hurtigt i dag på disse kanter, men der var fint lys her og der, som du jo så klart demonstrerer. Det er godt når helbredet arter sig.
    Så vidt jeg kan får jeg leveret forsendelser til pakkeshop, men den lokale har nærmest været på sammenbruddets rand så mange pakker har der været at ekspedere.

    Kommentar af Jørgen — 14. december 2016 @ 17:25

    • Det var ret store forskelle på vejen fra Roskilde og hjem til os.
      Internethandlen er vist ved at komme rigtig godt på vej … det er da også meget nemmere, men der er da så ikke noget at brokke sig over mht. dalende pakkeforsendelsesbehov!

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 17:40

  5. Jeg tror det er som vinden blæser med Post Nord. Mand skulle bruge en nøgle til huset i Spanien, hvor han netop har været nede. Nøglen blev sendt den 20/11. Den kom først frem den 2/12, men Mand tog desværre afsted den 1/12…. Tolv dage, det synes jeg alligevel er en del! Til gengæld sendte jeg en gave til min fars enke med B-brev i forgårs (lidt risky business med nøglehistorien in mente), men hun sendte tidligere idag en SMS om, at nu var den kommet. Jeg forstår absolut ingenting….

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 14. december 2016 @ 18:29

    • Det er altså bare SÅ irriterende, den slags! Og, som du siger, aldeles ulogisk, at der skal være så stor forskel på, hvornår brevene kommer frem.

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 18:54

  6. Skønt billede af svævende vindmøller. Hvor er det godt, at alt var i orden ved din kontrol.
    Altså, din taske er bare så flot og praktisk. Sådan en vil alle strikkedamer vist ønske sig? Måske du kan start en lille produktion?

    Kommentar af betty — 14. december 2016 @ 19:49

    • De var så fine i det spinkle lys.
      Det er nemlig en rigtig god strikketaske, men ligefrem en produktion af dem? Det tror jeg ikke – så går det sjove nok af 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 20:23

  7. Ja, det er mærkeligt når skyerne’falder ned’ :o) det kalder vores unger det også:) fin taske så må du endelige skrive hvis du vi af med den anden:) her er min mail: mettesexton@hotmail.com Rigtig go’ torsdag til dig:) glad for alt er som det skal være. Min svigermor fik også af vide alt var vel hos hende, da hun var til tjek for en måned siden:)

    Kommentar af Mette — 15. december 2016 @ 08:14

    • Så dine børn og jeg er på linje, hvad sproget angår – hehe, det er helt fint 🙂
      Godt for svigermor … var det også brystkræft? De er heldigvis blevet rigtig gode til at helbrede kræft.

      Kommentar af Ellen — 15. december 2016 @ 09:23

      • Ja, det var også brystkræft. Og så godt der er så meget der kan gøres:)

        Kommentar af Mette — 15. december 2016 @ 11:11

        • Ja – det er virkelig dejligt for os!

          Kommentar af Ellen — 15. december 2016 @ 11:46

  8. Dejligt at kontrollen gik godt, for selv om du regner med det gode udfald, må det alligevel sætte sig som en vis uro indtil det er overstået.
    Jeg skal simpelthen ikke herind og læse, hvis jeg er træt af mig selv og min udnyttelse af ferien, for hold da op, som du får udrettet meget. Og ja jeg ved det godt, jeg arbejder, jeg har lige været syg, men jeg tror også du var lige så flittig dengang du arbejdede 🙂 jeg er imponeret over din aktivitet, virkelig. Nu er der ikke længe til, at I rejser, mon ikke både mormor og børnebørn glæder sig lige meget?

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 15. december 2016 @ 09:44

    • Det lyder måske underligt, men jeg er slet ikke nervøs eller urolig op til kontrollen – jeg har lullet mig ind i den tanke, at jeg er helbredt, og den beholder jeg, til det modsatte er tilfældet – hvad det forhåbentlig ikke bliver …
      Jeg tror, du er mere træt efter en arbejdsdag, end jeg normalt var, men ja, jeg var vist også ret flittig, da jeg arbejdede. Men det er altså ikke sådan, at jeg går og knokler fra morgen til aften, Lene – jeg sidder meget og slapper af, både ved pc’en og med mit strikketøj … jeg nyder skam pensionistlivet i højeste potens.
      Jeg er til gengæld imponeret over, at du tager dig sammen til LOOP og lange gåture – der har jeg en brist!
      Vi rejser om fem dage, og vi glæder os alle seks 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. december 2016 @ 10:19

  9. Godt besøg på hospitalet, god besked at få. Statistisk ryger man ned i en “normal” risiko efter nogle år, min læge sagde efter 7 år var jeg tilbage til normal risiko for indre vildskud, kræft, vildtvoksende celler. Nu er det 10 år siden, og jeg “tager den med ro” som man siger.

    Den jordemodertaske er meget kønnere end de ellers var, de-her-læderkufferter, som jeg vist fik et glimt af hos en marskandiser i mine unge dage 🙂

    Hvor er det smukt stof. Hvis det nu var blødt, så ville du sy det sammen med noget stivere stof, eller hvad? Hvorfor syr du de lange striber, er det for at holde det sammen med et stivere understof?

    Kommentar af Donald — 15. december 2016 @ 12:35

    • Ja, det var en god besked, men jeg troede, man normalt regnedes for at være normal efter fem år. Bortset fra, at jeg altså skal gå til kontrol i 10 …
      Jeg kunne ikke tænke mig en gammeldags jordemodertaske, men denne miniudgave er fin.
      Jeg syr altid noget afstivningsmateriale i, både i tynde og lidt tykkere stoffer, og de lange striber er både til pynt og til at holde stoffet godt sammen med fyldstoffet.

      Kommentar af Ellen — 15. december 2016 @ 12:48

      • Ja, jeg tænkte det nok – det ser nemlig også pænt ud med striberne og stabiliteten, det er flot! Nej selvfølgelig vil man ikke have en af de store “kufferter”!!! 😀 😀 😀

        Kommentar af Donald — 15. december 2016 @ 13:01

        • Man kan jo lige så godt forene det nyttige med det pæne ☺

          Kommentar af Ellen — 15. december 2016 @ 13:29

  10. Hvor er det noget kønt stof du har fundet til din taske, men én indvendig lomme, er det ikke i underkanten :o) Jeg tror jeg kunne bruge ti. Godt du fik en god besked til din kontrol. Jeg er altid lidt nervøs når min mand skal til kontrol for prostatacancer, skønt det nu ser fint ud. Det er ti år siden det blev opdaget, så vi har jo været heldige. Varme knus til jer begge i den stråtækte fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 15. december 2016 @ 18:49

    • Jo, til en almindelig ‘brugstaske’ laver jeg flere lommer, men denne skal alene bruges til strikketøjstransport – tror jeg da 🙂
      Jeg tror næsten også, at John er mere nervøs end mig, når jeg skal til kontrol, men jo, vi har begge (altså din mand og jeg) været heldige.
      Knus retur herfra 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. december 2016 @ 18:55

  11. Helt vild med din nye taske

    Kommentar af Anette — 16. december 2016 @ 10:28

    • Tak, Anette – jeg synes også selv, at den blev fin 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. december 2016 @ 11:53


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.