Hos Mommer

13. december 2016

Store forventninger

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:38
Tags: , ,

imageBison-flanksteaken var glimrende. Som i rigtig god, faktisk. Jeg lagde den i en rødvinsmarinade i 5-6 timer og stegte den derefter på panden i så tilpas lang tid, at den stadig var ganske lidt rosa. Derefter blev den skåret ud, som man skærer en røget laks ud: på skrå og i meget tynde skiver.
Forventningerne var høje, men de blev indfriet. Kødet var yderst velsmagende, selv om det ikke var det møreste, men det forventer jeg ikke af den udskæring, så ingen skuffelser fra vores side.
Søren kom en tur i eftermiddags, fordi han skulle låne Johns skruetvinge, og han kunne ikke stå for fristelsen til at smage bisonkød, så han blev og spiste med. Han havde helt tilfældigt en koldrøget lakseside i bilen, som kom til at udgøre forretten (laksen, ikke bilen …), så alt i alt blev det til et luksusmåltid på en ganske almindelig tirsdag. Vi har besluttet at købe noget mere bisonkød i den kommende weekend, som er den sidste, hvor de har åbent for salg, for jeg er nødt til også at investere i en tyndstegsfilet eller en mørbrad eller lignende, der kan få ens bankrådgiver til at få nervøse trækninger.

Store forventninger har jeg også til forårets komme … John og jeg har i et par dage talt om at lave en lidt bedre/pænere/mere optimal/permanent overdækning af terrassen end den pavillon, vi har haft indtil nu. Taget blev flået i stykker af vinden inden det blev rigtigt efterår, hvilket det også blev sidste år. Et nyt tag om året er for dyrt i drift, så vi har talt om, hvad vi kunne gøre i stedet.
P1050428De to brødre gik i gang med at brainstorme. De er begge gode med deres hænder og har ikke spor svært ved at forestille sig den slags projekter, så ideerne var hurtigt nærmest frit svævende i luften, lige til at gribe, når man indimellem kom forbi.
Det viste er Sørens forslag, som vi endte med at beslutte. Tegningen behøver ikke at kunne forstås … jeg skulle i hvert fald have den forklaret. John havde i går fået den ide at lave noget, der passede i stilen til vores bindingsværk, altså sortmalede brædder med hvide felter indeni.
De to mænds ideer lod sig vist kombinere, så nu er der en bindingsværksoverdækket terrasse på vej. Eller noget … med ‘pølsevognsvarmerør’ og lamper over havebordet og det hele. Plus selvfølgelig skjult tagrende, så vi kan få sat gang i regnvandsopsamlingen igen – jeg har nemlig lige fået årsopgørelsen for vores vandforbrug, om hvilket der kun kan siges én ting: Det var for stort. Al den havevanding har kostet dyrt, så kan vi gøre noget her, ville det være perfekt, og det lader til, at de to mænd i fællesskab er kommet frem til en rigtig god løsning.
Mit bidrag vil være god og husmoderlig servicering hvad det kulinariske angår, mens projektet står på. Da jeg sagde det, mente Søren, at hvis de anstrenger sig for at arbejde tilstrækkeligt langsomt, kan de nok få det strakt til at vare en uges tid.
Mine forventninger er tårnhøje.

14 kommentarer

  1. Det lyder som om I har smovset godt og grundigt i de kulinariske herligheder.
    Smart er det med en overdækning, men kan man komme ud af den?

    Kommentar af Jørgen — 13. december 2016 @ 21:06

    • Det har vi, ja – og mht. terrassen er der slet ingen væg forrest og dermed set mod fjorden 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. december 2016 @ 21:08

  2. På mange måder er det godt at det ikke er mig der skal stå for det byggeprojekt; herunder rækker mine kompetencer ikke. Men jeg har derudover svært ved at tyde hvor taget findes på tegningen 🙂

    Kommentar af Pernille — 13. december 2016 @ 21:06

    • Sådan har jeg det også, Pernille, men jeg kunne dog godt forstå, at taget ligger øverst – det var bare ikke det, tegningen handlede om 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. december 2016 @ 21:09

  3. Det skal nok blive en fin overdækning.
    Jeg kan vist ikke rigtig gøre for det; men hver gang jeg hører om tilbygninger og lignende på de gamle huse, får jeg en Roald Als-tegning på nethinden af et gammelt bindingsværkshus med stråtag og med nytilbygget totaloverdimensioneret kobberløgkuppel på taget.
    Jeg har desværre ikke kunnet finde tegningen på nettet.

    I skal nok vide af at bevare stedets ydmyghed og dermed dets charme.

    Kommentar af natural2222 — 14. december 2016 @ 05:06

    • Haha – kan godt se den løgkuppel for mig … sådan skulle det nødig ende for os 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 11:30

  4. Griner lidt ved Farmers bemærkning, for åh ja hvor ser man mange tilbygninger, som skæmmer det oprindelige hus. Det tror jeg så ikke I vil gøre. God fornøjelse med projektet.

    Kommentar af Lene — 14. december 2016 @ 07:38

    • Ja, han – og du – har ganske ret: Der er mange rædsler at se rundtomkring, og det vil vi selvfølgelig helst undså, at det bliver 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 11:30

  5. Åh, hvor har de hygget sig de to brødre – med at fortabe sig i projektet. God fornøjelse til jer alle tre, når projektet bliver skudt i gang.

    Kommentar af Kisser — 14. december 2016 @ 08:29

    • Ja, det hyggede de sig vist fint med – det bliver spændende at se til foråret.

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 11:31

  6. ha ha ha:) Godt de hygger sig med projekterne:) Og jeg er overbevist om det er meget lækker mad, de får serveret de tog ‘arbejdsmænd’:o)

    Kommentar af Mette — 14. december 2016 @ 11:43

    • Jeps – det har jeg lovet dem 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 11:49

  7. Den arbejdsskitse kunne jeg ikke se facon på… mindede mere om de umulige vinkler der giver uendelige linjer. Det var da jeg læste blog på mobilen. Da den kom op på ipadden kunne jeg fint se den nye terassemed sider og fiktivt tag. Pudsigt!
    God arbejde til d’herrer. Lyder ikke, som om de har travlt med at få det færdigt 😉

    Kommentar af Anne Holtegård — 14. december 2016 @ 16:22

    • Jeg tror nu heller ikke, at terrassen kommer til at se præcis sådan ud 🙂
      Det er ikke noget, man går og laver om vinteren – det er et forårsarbejde, så der er masser af tid til at tænke.

      Kommentar af Ellen — 14. december 2016 @ 16:59


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.