Hos Mommer

11. december 2016

Knald i køkkenet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 12:40
Tags: ,

Jeg sad fredeligt og syede på en jordemodertaske, da der lød et lille smæld fra køkkenet.
Nåda, tænkte jeg, der gik vist en mus i fælden.
Lidt efter lød der et lidt højere smæld – nærmere et knald. Et højt knald, for systuen er det rum i huset, der ligger længst væk fra køkkenet.
Hmmm. Der går da ikke mus i begge fælder med et minuts mellemrum? Jeg må lige se, hvad der foregår …
Da jeg nåede til entreen, som ligger lige ved siden af køkkenet, gik røgalarmen i gang lige over mit hoved, så jeg hoppede det sidste stykke, men da havde jeg allerede selv lugtet det.
imageFY for satan, hvor det stank.
Pardon my French, men der blev virkelig bandet igennem.
Jeg havde gjort det, jeg indtil i går kun havde hørt om, at (meget distræte) folk kunne gøre: Sat en gryde med æg over og derefter glemt alt om den.
Knaldene var æggene, der eksploderede.
Det var også bare fordi jeg var så grebet af den jordemodertaske …
10 sortgrønne, underligt udseende, for de flestes vedkommende temmelig udsplattede, æg i en gryde, der var kulsort i bunden, og som udsendte en grå røg og en stank, som var helt ubeskrivelig rædsom.
Jeg skulle bruge 10 hårdkogte æg, hvorfor jeg ikke brugte æggekogeren, som kun kan tage syv. Jeg har nok haft inde i hovedet, at jeg normalt ikke behøver at tænke over noget, når jeg koger æg, for maskinen brummer særdeles hørligt, når den er færdig.
Puha – jeg åbnede to yderdøre, så der kunne komme et ordentligt gennemtræk, og så ringede jeg til John, som var ude og køre: “Gider du købe en bakke med mindst 10 æg på vejen hjem?”
Da han kom hjem et par timer senere, havde jeg kun lige lukket dørene, selv om der stadig lugtede lidt, men det var ved at blive lidt for koldt.
”Føj for pokker – hvad er det her lugter af?”
”Her lugter af grunden til, at du skulle købe æg …”
Han fik historien, men havde ikke andre kommentarer end: “Så kan jeg bedre forstå jeg skulle købe æg – du købte jo 12 i går.”
Og så vaskede han ellers bare gryden ren – han er nu flink.
Vi tændte op i brændeovnen og luftede lidt mere ud. Vi kunne lugte det hele dagen i går, men vi kunne heldigvis ikke lugte noget, da vi stod op i morges.

JordemodertaskeP1050387P1050386

Jordemodertasken er særdeles rummelig og dermed god til at transportere mindre strikkeprojekter i. Jeg er ikke vild med stoffet, men det fulgte med kittet, så hvis jeg ville have rammen, der klapper tasken sammen, samt målene til at klippe og sy efter, så var det sådan det var – “Jamen de unge elsker dette stof!” Meget muligt, men nu er tasken altså til mig selv … det nøjedes jeg dog med at tænke.
Nå. Det vælger jeg at kalde prototypen. Nu ved jeg hvordan jeg gør og hvad jeg skal rette til næste gang.
Jeg skal have fat i en ramme til, for jeg skal have lavet en taske af noget andet og mere diskret stof og med et pænere for – det her er alt for hidsigt – men jeg er ret vild med den klap op og klap i-fidus.

34 kommentarer

  1. Smag og behag kan jo ikke diskuteres – jeg synes, at tasken er virkelig flot, men jeg er også glad for klare farver 🙂

    Kommentar af Randi — 11. december 2016 @ 13:32

    • Nej, smag bør ikke diskuteres, men det er da fint, at du kan lide tasken 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 21:44

  2. Åh sådanne virkelig velkogte æg lugter ganske rædselsfuldt. Jeg har selv lavet samme nummer, sat en gryde med æg over, gået udenfor og glemt ALT om dem…
    Ja, tasken er blevet fin…

    Kommentar af Annette — 11. december 2016 @ 14:30

    • Puhh ja, så ved du alt om den lugt … den kan ikke beskrives!

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 21:46

  3. Ikke godt, ikke godt. Jeg har for længst erfaret at man i sådanne situationer helst skal stille sig op og se på at æggene koges. Men din forklaring lyder nu meget plausibel. Jeg har lige bagt dine drømme, hvilket jo lugter anderledes velbehageligt.
    Flot taske. Er den til at transportere nyfødte børn i?

    Kommentar af Jørgen — 11. december 2016 @ 14:34

    • Det er vist omkring 25 år siden, jeg fik den æggekoger, så det er ikke underligt, hvis en anden æggekogervane efterhånden har indfundet sig …
      De drømme er bare gode, ikke? Og ja, noget mere velduftende!
      Forhåbentlig ikke da – men strikketøjet til dem, måske 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 21:48

  4. Fy for katten! Jeg kunne så let som ingenting lave samme nummer, men jeg er glad for at du har advaret mig!…👍

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 11. december 2016 @ 15:16

    • Jeg siger dig: Gør det ALDRIG! Så hellere bruge en æggekoger to gange.

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 21:50

  5. Jeg er vild med den taske, hvor kan jeg købe det kit?

    Kommentar af Merete — 11. december 2016 @ 15:18

    • Jeg købte det på håndarbejdsmessen i Middelfart – det er fra Patchworkkælderen i Kolding.

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 21:52

  6. Ha, det nummer har jeg også prøvet for mange år siden og jeg kan godt huske hvor skrækkeligt det stank. Til gengæld er tasken lækker men jeg vil give dig ret i at mønster og farver er lidt larmende 😊

    Kommentar af Kirsten Jensen — 11. december 2016 @ 15:35

    • Jeg tror simpelthen aldrig, at man glemmer den lugt!
      Larmende er et godt ord for det 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 21:53

  7. Uhadadada! Den metode til æggekogning skal man da vist ikke bruge!

    Jeg synes også, tasken er flot, omend noget hidsig i farverne. Hvis man afstod fra farver i hele sin påklædning, kunne det måske godt gå an.

    Jeg havde ingen anelse om, at man sådan kunne købe jordemodertaskehardware, men hvorfor ikke?

    Kommentar af Henny Stewart — 11. december 2016 @ 16:16

    • Den er på ingen måde anbefalelsesværdig!
      Ja, eller afstemmer dem ganske nøjagtigt … og jeg vidste det heller ikke, før jeg så kittet på håndarbejdsmessen. Det var derfor, jeg købte det på trods af de hidsige farver.

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 21:54

  8. Ærlig talt Ellen, hvornår åbner du en netbutik, hvor du sælger alle sine hjemmelavede ting!! Jeg kender godt et der med, at man er så opslukt af noget så man glemmer det man er igang med i køkkenet! Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 11. december 2016 @ 19:13

    • Det gør jeg måske, når jeg er færdig med at være på efterløn, men så længe jeg er det, skal jeg ikke sælge for så meget som en krone – når de kan finde på at modregne i efterlønnen for ulønnet, frivilligt arbejde, skal jeg ikke have klinket noget som helst i den retning!
      Jeg kan se på kommentarerne, at jeg ikke er alene om den kvajestreg – det er helt rart at vide 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 21:57

  9. uhha undskyld alle stavefejlene “dine” og “det”, jeg har været til barnedåb idag, så jeg er lidt træt

    Kommentar af marianne bentzen — 11. december 2016 @ 19:15

    • Det kender jeg godt – og bare du har haft det hyggeligt … 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 21:58

  10. Jeg kan lige forestille mig lugten, føj.
    Til gengæld er jeg vild med din taske, du er en ørn til håndarbejde 😃

    Kommentar af Lene — 11. december 2016 @ 21:51

    • Den var slem!
      Tasken er nemlig ret genial, og jeg skal helt sikkert lave en til, når jeg har fundet den lukkedims.

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 22:02

  11. Sådan har jeg aldrig fremstillet svovlbrinte eller kogt æg.
    Patchwork-Oasen har sådan en lukning. Skindhuset har en anden model.
    Mvh. og god fornøjelse med dine jordemodertaskesyslerier.

    Kommentar af Kristine — 11. december 2016 @ 23:25

    • Vær du glad for det!
      Tak for research – jeg bestiller lige et par stykker 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 23:42

  12. Ihdumilde! Hvor rædsom en en hørm😣
    Jeg er overrasket over, at I slap så hurtigt af med duftsporene. Den slags hænger uhyggeligt godt fast i møbler og tæpper.
    Min forseelse var heldigvis mere velduftende; Peru Mason franskbrød…. meeeget sprød skorpe😂
    Flot taske. Kan godt forstå du syer en version 2… lidt for livligt stoftryk, men fint design og form til en taske.

    Kommentar af Anne Holtegård — 12. december 2016 @ 00:06

    • Skrækkelig … men røgen nåede kun til køkken og entre, og vi har ingen tæpper eller polstrede møbler i de rum.
      Hehe – som i alt for sprød skorpe, medførende et kasseret brød? Det kan da ikke have været brændt, for så var den gode lugt nok forduftet 😉
      Det er nemlig et genialt design, fordi man kan se alt indholdet i tasken.

      Kommentar af Ellen — 12. december 2016 @ 09:17

  13. den med æggene kunne jeg nemt have gjort…. glad for ægge ur…

    tasken er meget fin, men egning i den er noget krads… troede jeg var ung, men det ikke hvad jeg vil havde i farver…

    Kommentar af Anette — 12. december 2016 @ 00:30

    • Jamen uret skal jo først sættes, når æggene koger …
      Det er en dejlig taske – og jo, du er ung, men åbenbart ikke SÅ ung 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. december 2016 @ 09:18

      • det rigtigt den med uret… tænkte jeg ikke på….
        ja eller også er jeg bare ikke med på moden (intet nyt i det)

        Kommentar af Anette — 12. december 2016 @ 10:46

        • 🙂 – eller også har du bare din egen smag og stil, hvilket der jo intet er i vejen med 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. december 2016 @ 10:54

  14. Kan næsten lugte de brændte æg…. :o) Er så vild med den taske. Mon du så vil sælge den du har syet der? I så fald sig til:) Sådan en kunne jeg godt bruge:)

    Kommentar af Mette — 12. december 2016 @ 11:09

    • Det var slemt!
      Det kunne da godt være, at vi kunne finde ud af et eller andet – men jeg skal have fat i dimsen og syet en anden først, så vender jeg tilbage 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. december 2016 @ 11:23

      • Super:) og tak:o)

        Kommentar af Mette — 12. december 2016 @ 11:49

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. december 2016 @ 12:00

  15. FyDaFøj.. det er bare en af de grimmeste lugte jeg kender.. Hvad mon bliver det næste Fru Nielsen glemmer.. først koppen under kaffen og nu æg.. Hvad kan det ikke ende med.. 😉

    Kommentar af Inge — 12. december 2016 @ 13:11

    • Det er noget værre noget – det ender vel med, at jeg glemmer mig selv 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. december 2016 @ 13:26


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.