Hos Mommer

9. december 2016

Fabrikslignende forhold

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:30
Tags: , , ,

Der har virkelig været gang i storproduktionen her i Den Stråtækte. Jeg har syet syv brødkurve og John har lavet seks fuglefoderhuse.

BrødkurveHvorfor i alverden har jeg lavet hele syv brødkurve? Det har jeg fordi vi lige om lidt skal til julefrokost med hele min nærmeste familie (dog naturligvis, men desværre, uden englænderne). Vi har ikke aftalt noget med at give hinanden julegaver, for det gør vi normalt kun til dem, med hvem vi holder selve juleaften.
Der er bare det, at jeg for det første godt kan lide at strikke og sy (bare for de af jer, der ikke lige vidste det i forvejen …) og for det andet kan jeg godt lide at give gaver. Nu kan søstre og niecer/nevø så vælge en brødkurv hver – hvis de vil have sådan en – dem der ikke vil, kan diskret vende ryggen til og lade som ingenting. Der er ikke aftagetvang.
Det er der heller ikke fra kassen med strikkede tørklæder, vanter, pandebånd og huer, jeg tager med. De kan tage, hvad de vil have – resten går til en Kirkens Korshær-butik inden så længe. Kassen er mine pilotprojekter og/eller bare ting jeg har haft lyst til at strikke, men ikke selv kan bruge, enten pga. farven eller fordi jeg ikke går med tophue eller bare har alt for rigeligt af det i forvejen. Inge aftog et silketørklæde i dag – dejligt. Både med uventede kaffegæster (vi havde ikke engang Merrild i huset), og at der bliver taget af kassen …

FuglefoderhusFuglefoderhus

Kristine kom med det glimrende forslag at bruge tavlelak til at illudere skifer – ideelt til kragetæer, som hun sagde … tøhø … men det var en god ide, for det ser bedre ud med sort tag end med det naturfarvede – husene ser mere færdige og lidt mere prof ud (nej, ikke proff! Der er ikke to f’er i professionel. Så lær det dog, XL-BYG).
Mejserne er vilde med jordnøddesmør/melorme-blandingen. Vores lille halvtamme rødkælk går også til den, mens grå- og skovspurvene nøjes med at kigge, hvilket passer os strålende, for der er alt for mange af dem, når vi hænger en kornblanding op. Om de ikke kan finde ud af at sidde på den lille pind eller de ikke kan lide maden, skal jeg ikke kunne sige, men det det er også ligemeget, vi er glade, bare de holder sig væk.
Vi kan begge godt lide et rigt fugleliv i haven, men ikke så skovspurverigt, som tilfældet er – over 50 er for mange, for de tømmer et stort rør på et døgn, hvilket vi finder er lige i overkanten.

29 kommentarer

  1. Pas nu på ikke at igangsætte en så omfattende produktion at den skal forlægges til Kina.

    Kommentar af Jørgen — 9. december 2016 @ 16:59

    • Bare rolig – det sker ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. december 2016 @ 17:55

  2. Det var da en super-god idé med de brødkurvegaver; der vil helt sikkert være nogle glade modtagere! 🎁

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 9. december 2016 @ 17:55

    • Det håber jeg da – ellers brænder jeg inde med alt for mange brødkurve 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. december 2016 @ 17:56

  3. Bare jeg skulle med til den julefrokost, jeg ville være en af de første til at snuppe en brødkurv, de er så flotte og anvendelige 🙂
    God fornøjelse 🙂

    Kommentar af Susanne I — 9. december 2016 @ 18:14

    • Tak for de pæne ord – og ja, de kan bruges til meget andet end brød. Hvilken farve ville du have taget? Eller har du en helt anden yndlingsfarve?

      Kommentar af Ellen — 9. december 2016 @ 18:26

      • Jeg ville vælge den grønne med sort mønster 🙂

        Kommentar af Susanne I — 10. december 2016 @ 16:26

        • Grøn? Er det den nederste til højre, du opfatter som grøn? Det må være skærmsnyd, for det sorte er beige i bunden 🙂

          Kommentar af Ellen — 10. december 2016 @ 17:07

  4. har du et mønster på den søde brødkurv?
    nogle gange syr jeg også og det kunne være et fint projekt, netop til gaver.

    Kommentar af Anette — 9. december 2016 @ 18:44

  5. Hvor hyggeligt med vinterlige sysler – søde brødkurve og smarte fuglehuse. 🙂

    Kommentar af miafolkmann — 9. december 2016 @ 18:47

    • Ja – mørketiden må bruges både hyggeligt og fornuftigt 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. december 2016 @ 19:15

  6. “Hvilken kaffe byder du uventede gæster?” er Gevalias slogan, mens “Merrild -sætter smag på hele din dag”, men jeres fugle er nok ligeglade, så længe de er i kridthuset hos jer 😉.
    Man kunne tro, at du er på Tinder, når du giver så mange en kurv!
    Mvh. og god fornøjelse med gaveregn og sylte.

    Kommentar af Kristine — 9. december 2016 @ 18:51

    • Nå, for pokker … jajada, heraf kan man se, at reklamens magt kunne være større her i huset …
      I kridthuset … du bliver da ved 🙂
      Høhø, at give en kurv kræver, at man er blevet friet til … og det har hverken mine niecer eller mine søstre gjort!

      Kommentar af Ellen — 9. december 2016 @ 19:22

  7. Og således kom der et andet twist på vendingen “at tage af kassen” 🙂

    Kommentar af Henny Stewart — 9. december 2016 @ 21:05

    • Det gjorde der nemlig 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. december 2016 @ 22:04

  8. Sikke produktive I er. De sorte tage er flotte. Og skal da lige love for at der er gavebod hos jer – både til mennesker og dyr. Hyggeligt 🙂

    Kommentar af /ks — 10. december 2016 @ 07:51

    • Ja – nogle gange får vi lige et flip – det er bare ikke så tit, vi får det på en gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. december 2016 @ 09:22

  9. Hold da op, tænk at være niece hos dig 🙂

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 10. december 2016 @ 13:35

    • De kan godt lide at få lov til at tage af kassen 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. december 2016 @ 15:00

  10. Sikke fine huse:) og så fine brødkurve. Familien er heldig:)

    Kommentar af Mette — 10. december 2016 @ 14:03

    • Det er bare fordi vi kan lide at producere den slags ting 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. december 2016 @ 15:00

  11. Imponerende masseproduktion. Det klæder foderhusene med det sorte tag. Og kurvene er så fine, elegant med vendemuligheden. God gaveidé.

    Kommentar af Anne Holtegård — 10. december 2016 @ 22:40

    • Ja … nu må vi bare håbe, at også modtagerne synes det er en god ide 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. december 2016 @ 09:53

  12. Hej Ellen. Jeg kan ikke (lide at) sy. Men jeg mangler en brødkurv. Og jeg bar en symaskine …. Er der nogen chance for, at du vil dele din opskrift på en stærkt pædagogisk måde?

    Kommentar af Fru Z — 11. december 2016 @ 22:28

  13. I er meget produktive begge to.. Måske skulle I overveje et CVR nummer til Den Stråtækte og jer.. 🙂

    Kommentar af Inge — 12. december 2016 @ 13:13

    • Nænæ – jeg skal ikke have klinket noget, så længe jeg er på efterløn – der tillades jo ikke engang ulønnet arbejde i nogle tilfælde …

      Kommentar af Ellen — 12. december 2016 @ 13:27


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.