Hos Mommer

2. december 2016

Vores borgerpligt – over for os selv

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:24
Tags: ,

imageJeg gider ikke have influenza. Jeg har ikke haft det så mange gange i mit liv, heldigvis, men de 3-4 gange jeg kan huske, har været alt rigeligt. Og jeg taler rigtig influenza, ikke det pjatværk af en ganske almindelig forkølelse, som mange kalder influenza, når de skal ringe ind på arbejdspladsen og melde sig syge. Det er sådan lidt fesent bare at være forkølet; så lyder det mere seriøst med influenza. Tre dage efter er de på arbejde igen …
En gedigen (nej, ikke gedin!) influenza varer mindst en uge og temperaturen er 40° eller derover i flere dage – i hvert fald for mit vedkommende – jeg bliver SÅ hunderavende syg.
Vi husker alle tre Julen Der Forsvandt, hvilket den gjorde i 1997. Charlotte boede på Amager i sin lille lejlighed, og en dag kort før jul, hvor jeg ringede til hende, kunne jeg høre, at hun havde det meget skidt. Ungen var stædig og påstod, at det ikke var noget, og at hun snart var ovenpå igen. Mor her troede hende ikke og kørte derind, medbringende et termometer. Næsten 40! Jeg nærmest bar hende ned ad trapperne fra 4. sal og fik puttet hende hjemme hos os. Hun skulle blive endnu dårligere … lillejuleaften blev John sløj og juleaften kapitulerede jeg. 1. juledag lå vi alle tre – C og jeg nede i stuen i hver en halvdel af hjørnesofaen, John oppe i soveværelset, men jeg orkede ikke trapperne. 1. juledag havde vi alle tre over 40 i feber. Først 3. juledag begyndte C at få det en smule bedre og kunne så småt begynde at varte os gamle en smule op, og da vi nåede nytåret, var vi alle tre næsten helt raske igen.
Billedresultat for influenza vaccineDet var bare ikke sjovt! Jeg har haft det sådan én gang siden, og kan jeg selv gøre noget, vil jeg ikke være så syg igen.
Jeg kan gøre noget, og nu er vi begge blevet vaccineret.
De sidste år jeg arbejdede, fik vi vaccinationen af firmaet. De interesserede stillede sig op på en lang række, og så foregik vaccinationerne på samlebånd. Jeg meldte mig hver gang og gad overhovedet ikke høre på de negative tunger, der sagde, at det er jo det samme som at sige, at ledelsen ikke vil acceptere, at vi bliver syge.
Sikke noget sludder, sagde jeg – det er et tilbud, du kan sige ja eller nej til – hvis du så får influenza, tror du så, at din chef vil tvinge dig på arbejde og sige det er din egen skyld, fordi du ikke ville vaccineres, så nu har du bare at møde op? Det er da ren win-win – firmaet får færre syge medarbejdere, og du slipper for at blive hundesyg.

Og nej, man får IKKE influenza af selve vaccinen, uanset hvad myterne siger og folk påstår. Men det varer 2-3 uger, inden der er antistoffer nok i kroppen, så i den første periode efter vaccinationen kan man altså godt blive syg alligevel, og det er det, jeg tror nogle forveksler med at være blevet syg af vaccinationen.

image

“Op mod 1 million mennesker i Danmark smittes ved influenzaepidemier. Hvert år dør i gennemsnit ca. 1000-2000 personer i Danmark af komplikationer som følge af influenza”.
Det er ikke svært at regne ud, at risikoen således er 1-2 promille for at dø i forbindelse med at have haft influenza.
Jeg kan derfor ikke se nogen argumenter for ikke at lade sig vaccinere – medmindre, selvfølgelig, at man hører til dem, der af lægen bliver frarådet vaccination, men dem hører jeg ikke til.

28 kommentarer

  1. Jeg blev også vaccineret, mens jeg var på arbejdsmarkedet. Nu følges Erik, mormor og jeg over på plejehjemmet og får årets prik.
    Jeg kan heller ikke se nogen grund til at få det hundehamrendes elendigt. Og vi får da ikke bedre immunforsvar med alderen.
    Så nu krydser vi fingre for at sæsonens virus matcher vaccinationen!

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. december 2016 @ 16:33

    • Rart at høre, at I er med på vaccinevognen – vi håber den virker 100 % for os 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. december 2016 @ 18:52

  2. Tak for at du husker os på det. Synes det er et godt tilbud som man bør tage imod. Min mand er blevet vaccineret, han blev nærmest overrumplet af sygeplejersken da han var oppe og få taget blodprøver sidst, men jeg havde glemt det igen. Nu vil jeg skrive det i min kalender, så jeg kan få bestilt tid på mandag. Jeg gider altså heller ikke blive så hundesyg, og som diabetiker skal man jo efter sigende være endnu mere forsigtig end ellers 🙂 God weekend til jer begge fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 2. december 2016 @ 17:20

    • Der er al mulig grund til at være forsigtig, så god ide at bestille tid snarest i næste uge – og også god weekend til jer på Bornholm 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. december 2016 @ 18:54

  3. Jeg er ikke vacineret.. endnu, er stort set aldrig så ramt, men vil da ikke udelukke det, når jeg engang får tilbuddet. 😉
    Er i øvrigt helt vild med dine flotte sten, det må jeg høre mere om, næste gang vi ses

    Kommentar af Inge — 2. december 2016 @ 19:52

    • Jeg skal betale for det, indtil jeg bliver 65, men herregud, de par hundrede kroner … de er virkelig godt givet ud.
      Jeg skal da gerne lave en portion til dig – vi kan jo tage ud og ‘fange’ noget flint en dag sammen 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. december 2016 @ 20:01

      • Jaaaaaa… Det vil jeg rigtig gerne.. 🙂

        Kommentar af Inge — 2. december 2016 @ 20:04

        • Deal – du siger bare til, når du/I har tid – vi skal faktisk ikke så meget i december. Bortset fra d. 11. og et par julemarkeder endnu …

          Kommentar af Ellen — 2. december 2016 @ 20:24

  4. Jeg er fuldstændig enig. Jeg er hidtil blevet vaccineret gratis, men selv hvis de kloge skulle beslutte, at jeg nu er for rask til det, vil jeg fortsat lade mig vaccinere. Nu har jeg ingen milt, så det forbliver nok en gratis omgang for mit vedkommende. Jeg lader mig også vaccinere mod lungebetændelse, og det skal jeg selv betale for, men det har jeg heller ikke lyst til at dø af, så de penge er godt givet ud. Det er så ikke hvert år, man skal have den sprøjte, og det gør det mere overkommeligt.

    Kommentar af Henny Stewart — 2. december 2016 @ 20:59

    • Endnu et fornuftigt menneske … jeg kan ikke acceptere nogen af argumenterne for ikke at lade sig vaccinere, og da slet ikke, at man ikke vil lade sine børn vaccinere – her tænker jeg dog mere på andre sygdomme; det er direkte ansvarsløst i mine øjne.
      Lungebetændelse? Den skal jeg da lige have kigget på – der har jeg åbenbart ikke holdt mig godt nok orienteret.

      Kommentar af Ellen — 2. december 2016 @ 21:08

  5. “Jeg vil ikke være så syg igen”, er et godt argument for at lade sig vaccinere. Det vil jeg huske. I 1969 var jeg syg af fåresyge i 3 uger i december, og lige efter jul blev vi influenzaramt i udtalt grad. Kan være at fåresygen står stærkest i erindringen, men det sandsynlige er jo at influenzaen dukker op igen.

    Kommentar af Jørgen — 3. december 2016 @ 05:56

    • Et glimrende argument 🙂
      Jeg forstår godt, hvis fåresygen dominerer, for den er man godt nok meget syg af som voksen, men har du karet at gå influenzafri siden dengang, har du vist været heldig … der er dog stadig ingen garantier, og vi bliver ikke yngre, desværre.

      Kommentar af Ellen — 3. december 2016 @ 09:12

  6. Jeg kan slet ikke huske, hvornår jeg sidst havde influenza. Jeg har altid været hurtig til at melde mig hos lægen, når der åbnes for vaccination, da der går et stykke tid, før kroppen har dannet antistoffer. Jeg håber kun på, at man har gættet rigtigt, så det er den rigtige type influenzavaccine, der er i sprøjten.

    Kommentar af Elsebeth — 3. december 2016 @ 11:05

    • Ja, der går de her 2-3 uger, men det er godt, at du lader dig vaccinere 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. december 2016 @ 15:44

  7. Du har dog ikke ret i, at alle bør lade sig vaccinere. Spørg bare de mange neurologer, der aldrig ville drømme om at få den vaccination.

    Kommentar af Elsebeth — 3. december 2016 @ 11:26

    • Der er nogle, der ifølge lægen ikke bør vaccineres, men jeg kan ikke helt se sammenhængen med neurologer?

      Kommentar af Ellen — 3. december 2016 @ 15:46

      • Guillain-Barré syndrom – og det er også grunden til at min søn ikke vil have den vaccination. Han har som fysioterapeut oplevet tilfælde med meget lange indlæggelser.

        Kommentar af Elsebeth — 4. december 2016 @ 17:40

        • Okay – jeg kan bare ikke læse mig til, at den sjældne sygdom skulle have noget med influenzavaccination at gøre …

          Kommentar af Ellen — 4. december 2016 @ 18:54

  8. Jeg har aldrig haft influenza i følge din definition, har dog været syg en gang i mit liv, hvor jeg havde høj temperatur med febervildelse, det var dog over på en dag. Så derfor bliver jeg ikke vaccineret. Måske når jeg bliver gammel 🙂

    Kommentar af Lene — 3. december 2016 @ 12:53

    • Du er sandelig heldig! Måske bliver du udsat for et solidt bombardement af vira via dit arbejde, så du hele tiden har de aktuelle antistoffer parat. Men ja, når du jobstopper, så 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. december 2016 @ 15:48

  9. Jeg bliver altid vaccineret også selvom jeg aldrig har haft influenza. For jeg skal ikke provokerer sclerosen mere end nødvendigt er. Jeg ville ønske forældre også ville stoppe deres økø-trip eller hvad det er de er på, og gi’ deres børn MFR vaccinen når deres børn er 15 måneder….. men det er en anden sag og bare et surt opstød fra en der tror på vacciner:o) Ha’ en dejlig weekend.

    Kommentar af Mette — 3. december 2016 @ 13:41

    • Det forstår jeg søreme godt, Mette – det er med at tage de tilbud man kan i din situation.
      Det er ikke en anden sag; jeg var selv inde på det i mit svar til Henny, og jeg er fuldstændig enig med dig. Det er aldeles ansvarsløst. De forældre skulle have været forældre under polioepidemien, så havde de nok set anderledes på det. Eller set nogen, der havde kopper.
      Tak, i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 3. december 2016 @ 15:54

  10. Da jeg var ansat, fik alle medarbejdere også tilbuddet om gratis vaccination, men da jeg aldrig havde haft influenza (det har jeg stadig ikke), havde jeg ikke lyst. Det viste sig, at flere af de vaccinerede gik rundt og var småsløje i flere uger, så jeg har stadig ikke lyst til at udsætte mig for en måske unødvendig vaccination, som man alligevel ikke kan være sikker på matcher den/de aktuelle virus/vira. Hvis jeg engang skulle få influenza, vil jeg måske overveje vaccination, hvis det viser sig, at jeg har svært ved at forvinde anfaldet.

    Kommentar af Rasmine — 3. december 2016 @ 14:25

    • Du er også en af de heldige! Pudsigt, at der åbenbart er nogle, der er immune.
      Jeg forstår ikke det med dine småsløje kolleger. Virussen er så svækket, at den godt nok kan initiere dannelsen af antistoffer, men kan ikke gøre folk syge. Der var mig bekendt ikke en eneste af de par hundrede oppe hos os, der kunne mærke den vaccination. Men lad det nu ligge … jeg opfatter influenzavaccination som en form for forsikring; sådanne ønsker man jo heller aldrig at få brug for, men man har dem alligevel.

      Kommentar af Ellen — 3. december 2016 @ 15:58

      • Måske skal det ikke forstås – måske huserede der noget andet, og så fik vaccinen skylden, hvem ved?

        Kommentar af Rasmine — 3. december 2016 @ 20:14

        • Det er jeg nok mest tilbøjelig til at tro 🙂

          Kommentar af Ellen — 3. december 2016 @ 22:18

  11. Mens jeg arbejdede fik alle ansatte på sygehuset tilbudt influenzavacc. Jeg havde den opfattelse, at det var noget for ældre, indtil jeg hørte én af de unge læger fortælle, hvor syg han og hans kone havde været. Siden den erfaring blev de vaccineret. Jeg forstod, at det måtte jeg også i gang med. Jeg var også efterhånden blevet sidst i 50erne, så det var nok på tide. Siden har jeg ikke været i tvivl og bliver vaccineret hvert år. For to år siden var jeg meget syg med feber og voldsom hoste. Troede selv, det var influenza, men da jeg ikke fik det bedre efter en uges tid, fik jeg konstateret, det var lungebetændelse og kom i behandling. Måske har det været influenza til at begynde med? Det var sidst i marts. Måske virkede vaccinationen ikke mere på det tidspunkt? Hvor længe mon den holder?

    Kommentar af betty — 4. december 2016 @ 11:15

    • Vi har som ældre langt større risiko for at dø af følgesygdomme som fx lungebetændelse, end man har som ung. Man er nok stort set lige syg af selve influenzaen hvad enten man er ung eller gammel, og man er virkelig syg!
      Vaccinationen skulle gerne virke et halvt års tid, men den omfatter ikke alle de forskellige influenzavira, så man kan godt være uheldig.
      Jeg var også midt i halvtredserne, da jeg begyndte, og jeg bliver ved til den bitre ende 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. december 2016 @ 11:35


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.