Hos Mommer

29. november 2016

Det måtte jo komme …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:03
Tags: ,

Du skal spise mange kartofler. Du må ikke spise kartofler. Æg er sundt – tag en æggekur. Du må ikke spise æg; det indeholder farligt kolesterol. Spis masser af pasta. Spis endelig ikke pasta – det er kun for cykelryttere. Pas på mættede fedtsyrer – de slår dig ihjel! Nyhed: LCHF (Low Carb High Fat)– spis masser af fedt – også det mættede.
Hvad der er livsfarligt det ene år, er livsnødvendigt det næste, og sådan har det været så længe jeg kan huske tilbage. Det eneste jeg kan mindes har været sagt lige siden min barndom er, at det ikke er godt at spise for meget sukker.
Som børn fik vi kun slik og sodavand til fødselsdage og højtider. Og når vi var syge. Dvs. så fik vi ikke slik og sodavand, men ‘spændende’ frugt og sodavand. Vindruer og appelsiner var ikke hverdagskost dengang.
Jeg skal være den sidste til at lovprise de gode, gamle dage, men jeg tror ikke, det er fedtet i leverpostejmaden, der har været det væsentligste bidrag til den omfattende overvægt, der er ved at udgøre et samfundsproblem i den vestlige verden. Det er nok mere sukkeret.
For efterhånden mange år siden udtrykte en bekendt sin bekymring for sin 15-årige søns tiltagende fedme og mange bumser, hvortil jeg kommenterede, at det da ikke er så underligt, fordi han indtager mellem to og fire liter cola hver aften, når han sidder ved computeren og spiller!

image

Selv stenalderkostguruen himself – Thomas Rode i egen høje person – går ind for, at man spiser fedt. Riiigeligt fedt. Men okay – jeg tror ikke stenalderfolket hysterisk skar fedtet fra, så det har han måske i virkeligheden sagt hele tiden? Jeg har ikke fulgt så nøje med … er ikke vild med guruer af nogen art.

Jeg VIDSTE det kom en dag

Hvor er jeg glad for, at jeg aldrig hører efter, når det gælder hvad der nu lige er oppe i tiden mht. slankekure. Jeg har aldrig flintret fra den ene kur til den næste, om hvilket onde tunger vil hævde, at det kan de så sandelig også se på mig! Jeg er bestemt ikke undervægtig, men mit vellevned har jeg meget svært ved at undvære – mit glas vin om aftenen, fx … uh, det smager mig så godt.
Allerede da jeg var laborantelev lærte jeg, at “så længe der er sukker, forbrænder musklerne ikke noget fedt” – sådan kort sagt – så LCHF er nok ikke helt så tosset endda.
Heller ikke Aksel og Conrad, med Pricerne som deres værdige arvtagere, (riiiigeligt med smør!) var så forkert på den, som man har troet på og grinet ad.
Motion er også kraftigt overvurderet. Ikke at motion er usundt, for det er det absolut ikke – vi skal alle motionere og røre os, men det der med fitnesscentre kan være det samme, hvis man går der i håbet om at tabe sig. Man kan bruge romaskinen eller løbebåndet i en halv time og komme tæt på noget, der ligner et hjerteanfald af bare udmattelse, men man har ikke forbrændt mere end hvad der svarer til den lille chokolade, der ligger i den julekalender, vi glæder os til at tage hul på i overmorgen.
Så smid fedtforskrækkelsen væk og undgå sukker i stedet for. Det har jeg sagt i 40 år. Lidt sjovt, ikke?

20 kommentarer

  1. Måske skulle jeg spise mere sukker for at få lidt pondus, men på den anden side kan det være ét fedt 🙂

    Kommentar af Eric — 29. november 2016 @ 18:01

    • Hehe, ja, det kan det nok 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2016 @ 19:13

  2. Jeg får godt nok svært ved at undgå sukker…. Er MEGET glad for alt med sukker, særligt chokolade….
    Apropos hvad der er sundt den ene dag, og ikke den næste, så har jeg i et stykke tid været mægtig glad for ingefærshots om morgenen. Er vel nærmest afhængig. Startede fordi det skulle være så sundt. Og pludselig i sidste uge, eller i forrige uge, så var det pludselig dødsensfarligt. Jeg var nu ligeglad. Nu dør man vist heller ikke af det længere….

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 29. november 2016 @ 18:34

    • Jamen, ALT er farligt og/eller kræftfremkaldende i store mængder. Hvis du spiser to kilo ingefær hver dag i 20 år, vil jeg godt vædde på, at det får dig til at fejle et eller andet 😉
      Uhhaja, det der chokolade … og så hjemmelavet marmelade … men jeg drikker aldrig sodavand eller spiser anden slik, så det går nok …

      Kommentar af Ellen — 29. november 2016 @ 19:15

  3. Tror det er sundest at spise varieret, ikke overdrive tingene og så skære så meget sukker fra som man med rimelighed kan. Det er godt nok svært at komme sukkerdjævelen til livs, men det kan lade sig gøre. Jeg har selv type 2 diabetes men lever rigtig godt med det! Og har jeg lyst til noget sødt vil jeg hellere have den ægte vare end kunstigt sødestof som smager afskyeligt. Alt det der guruhalløj og kure her og der skal man blæse en hatfuld og bruge sin sunde fornuft. Varme fornuftige hilsner fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 29. november 2016 @ 19:04

    • Ja, det er i bund og grund det, det handler om: Sund fornuft og alt med måde.
      Kunstige sødestoffer bruger vi heller ikke her i huset – de smager rædsomt – i hvert fald det, jeg har prøvet. For mange år siden, men de får ikke en chance til – så hellere helt undvære, hvis jeg en dag ikke kan tåle sukker overhovedet 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2016 @ 19:19

  4. Ja, sukker er noget skidt men det smager godt. Jeg tænker alt med måde og så lever vi efter den tanke her hos os. Jeg ser kun nyheder og ALDRIG morgentv eller aftenshow m.m. jeg springer alle artikler over på nettet, med ‘kloge’ råd! For så bliver jeg ikke ‘forvirret’ og hvad vi nu kan dø af….. Jeg smiler bare og siger ja ja, når min mor endnu engang har hørt, set eller læst, at den og den der specielle kost er sååååå god for min sclerose. Jeg fik sclerose i lodtrækningen så jeg vil altså ha’ lov til en rød bøf og slik engang imellem. Sund fornuft er, hvad manden og jeg lærer vores børn og vi selv lever efter. Det går nok med lidt slik og chokolade engang imellem mon ikke:o)

    Kommentar af Mette — 29. november 2016 @ 19:14

    • Ih, hvor jeg kender det! Jeg fik også ‘gode råd’, da jeg havde kræft, men ingen af autoriteterne fortalte mig, at jeg ikke burde drikke vin, fx. De spurgte til mine kost- og drikkevaner og sagde, at det lød fornuftigt nok, og sådan er det helt sikkert også med dig.
      Og selvfølgelig går det med lidt slik og chokolade – igen, som du selv siger: alt med måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2016 @ 19:23

  5. Og kombinerer man så dette med almindeligt mådehold, kan det ikke gå helt galt. Men det er ikke let.

    Kommentar af Jørgen — 29. november 2016 @ 21:01

    • Ja, du har ret, og nej, det er ikke let, når der er så mange fristelser 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. november 2016 @ 21:10

  6. Overvægt skyldes ene og alene større energiindtag end -forbrug. Om energien stammer fra protein, kulhydrat, alkohol eller fedt er i den sammenhæng ligegyldig. Fysisk sundhed afhænger af en række faktorer, hvoraf minimum- og maximumindtagelse af en række næringsstoffer er afgørende sammen med vægt og 30 minutter daglig motion, hvor helst alle muskelgrupper bruges og med en minimumsintensitet, så man bliver let svedig.
    Du kan selv beregne, hvor langt du skal løbe eller gå for at forbrænde 55 kcal. (= gennemsnit for 1 stk. julekalender-Summerbird), da man i store træk forbrænder ens vægt i kcal. for hver tilbagelagt kilometer. Medmindre at man har ekstrem lav kondition, så vil man forbrænde langt mere end 55 kcal. ved 30 min. på løbebånd eller i romaskine (også uden næsten-hjerteanfald og udmattelse). Fordelen ved “maskin-træning” er, at man nemt kan (genop-)træne specifikke muskler, at belastningen kan øges, så tidsforbruget til samme forbrænding mindskes og at vejret ikke er en hindring, men så kan jeg heller ikke finde på mere positivt og vil helst selv undgå den træning/motion til fordel for svømmehal, daglig transport til fods og på cykel og ellers at opleve naturen til fods og indlægge belastninger/øvelser på turen (hurtigt op ad bakken, balancere på nedlagte træer, hænge i en gren osv.).
    Mvh. og nyd dit decemberfråds. Som bekendt er det adfærden mellem nytår og december, der er tæller mest.

    Kommentar af Kristine — 29. november 2016 @ 22:38

    • Jamen det ved jeg godt, Kristine … pointen med mit indlæg var en ganske anden, og jeg tror godt du ved hvad den var 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. november 2016 @ 09:52

  7. Jeg tror bestemt ikke, man bliver hverken sundere, tyndere eller pænere af at suse rundt efter diverse helseguruers råd. Arne Astrup mente jo, i alle de år, han blev betalt af sukkerfabrikkerne, at man ikke blev fed af hurtige kulhydrater. Du har nok fat i den lange ende, hvis du så vidt som muligt holder dig fra sukker, i hvert fald hvad sundhed angår. Der skal flere og andre boller på suppen, hvis man vil tabe sig. Men man skal nu også tænke grundigt over, om man nu vil det. Fx er der mange, der mener, at det er sundest for damer i vores alder at være lidt polstrede. Jeg har det selv sådan, at jeg nødigt vil svulme op til den størrelse, jeg var, før jeg blev syg, men jeg vil nu heller ikke gå på slankekur. I hvert fald ikke sultekur, som jeg kendte det, da jeg var ung. Min gamle læge sagde altid, at alting var godt, med måde. Og sådan et folkeligt råd havde han brugt hele sit professionelle liv på at finde frem til, så det mener jeg godt, jeg tør følge!

    Kommentar af Henny Stewart — 29. november 2016 @ 23:25

    • Ingen helseguruer eller lynkure til os!
      Jeg vil i hvert fald heller ikke tilbage til at være så tynd, som jeg var engang … hverken for lidt og for meget er godt
      Jeg håber du har fundet et fornuftigt leje, som jeg tror, at jeg har. Jeg har ikke taget på de sidste 6-8 år, men jeg taber mig heller ikke, for som du siger, kræver det decideret motion, og det gider jeg ikke – man skal i øvrigt ikke undervurdere husmormotionen 🙂
      Alt med måde var også min fars mantra – det holder vi os til!

      Kommentar af Ellen — 30. november 2016 @ 09:56

  8. Jeg kan godt forstå, at de der slavisk følger ‘de kloges’ forskellige kostråd bliver stjerneforvirrede. Jeg har en tendens til hellere at følge mine lyster 😉 kombineret med almindelig sund fornuft. Kommer der mere energi ind, end jeg forbruger, ja, så vokser jeg selvfølgelig støt og roligt og så må der skrues på det ene eller det andet (min læge mener heldigvis også, at en smule ekstra polstring er godt at have 🙂
    Til gengæld har jeg aldrig haft fidus til fødevareindustriens fusk med produkter fyldt med kemi, og overflødigt fedt og sukker. Siden 70-80’erne har jeg forsøgt at vælge så uforarbejdet og varieret mad som muligt (gerne også økologisk/biodynamisk) og med tiden er udvalget heldigvis vokset. Min glæde ved madlavning gør det nemt for mig at lave mad fra bunden; det er meget sværere, hvis man ikke har interessen.

    Kommentar af fiberfryd — 30. november 2016 @ 10:08

    • Ja, det kan man da kun blive forvirret af.
      Det er altså rart at have sin læges ord for, at det er okay at have lidt på sidebenene 😉
      Jeg er knap så økologisk orienteret som dig, som du ved, men færdigmad er yderst sjældent på bordet hos os – jeg vil også helst vide, hvad der er i det, jeg spiser, men jeg tror, at mange travle folk springer over her, selv om sund mad jo egentlig kan være lynhurtigt sat på bordet. Men ja: interesse er nok kodeordet.

      Kommentar af Ellen — 30. november 2016 @ 10:26

  9. …..for slet ikke at tale om de sundhedsapostle, der er betalt af levnedsmiddelindustrien, for at udtale sig om de forskellige fødevarer.

    Vi kan kun håbe på, at helbredet holder, hvis vi spiser varieret.:-)

    Og tænk hvad de tjener på fitness etc., hvor folk kunne gå, cykle eller jogge, og end ikke fitnessdronninger har garanti for deres helbred, meget er jo betinget af vores gener.

    Kommentar af Madonna — 30. november 2016 @ 12:02

    • Det gør absolut ikke forvirringen mindre …
      Vi kan håbe, ja – en af mine tidligere chefer var en rigtig sundhedsapostel, sådan nærmest helt ovre i det frelste. Hun døde som 50-årig af en hjernesvulst. Der er ingen garantier her i livet, desværre.

      Kommentar af Ellen — 30. november 2016 @ 16:20

  10. Ja, jeg kan huske – en gang for mange år siden – hvor tomater pludselig var kræftfremkaldende, hvilket var noget af en lettelse for mig. Jeg har nemlig aldrig brudt mig om tomater (hvilket åbenbart var ganske svært at forstå for flere). Nu er de så ikke farlige mere, men jeg er blevet ældre og knapt så interesseret i om folk forstår min kræsne tendenser.
    Mit motto ift. føde og motion er: “Alt med måde!”. Det fungerer fint for mig – at jeg så vælger at “overfortolke” det ift. motionsdelen, det lader vi bare ligge, ikke? Jeg har det godt 😉

    Kommentar af /ks — 30. november 2016 @ 16:27

    • Mon det var dengang jeg hævdede, at hvis man koncentrerede gulerødder 10000 gange og injicerede koncentratet i rotter igennem en periode, så var gulerødder også kræftfremkaldende? 🙂
      Man får heldigvis ofte et mere afslappet forhold til andres meninger med alderen …
      Ja, det lader vi ligge, og ordet er nok ‘underfortolke’ i dette tilfælde, mon ikke? 😉

      Kommentar af Ellen — 30. november 2016 @ 17:16


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.