Hos Mommer

27. november 2016

En julesafari

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:55
Tags: ,

Næh, vi har ikke ændret rejseplaner, men vi har set otte giraffer i strakt galop i dag. Og nogle tykpelsede kameler. Man ser vist normalt ikke disse to dyr samme sted i Afrika, men det gør man i Knuthenborg park.

Knuthenborg

Vi har også set en million mennesker. Mindst. Og de var ikke i strakt galop. Tværtimod.
Jeg kan godt lide at besøge et julemarked eller to, men jeg bryder mig ikke om store menneskemængder og jeg kan ikke fordrage at stå/gå skulder ved skulder og bevæge mig frem i sneglefart, mens jeg bliver skubbet til af folk, barnevogne og rullestole.
Vi har droppet Gisselfeld julemarked af samme grund, for sidst vi var der, var der ALT for mange mennesker. I stedet valgte vi at tage til et mindre et i Knuthenborg park … jeg forestillede mig, at det nok ikke er så overrendt som de mere kendte – eller som dem, københavnerne gider køre til.
Jeg tog grundigt fejl. Vi var der kl. 10:10, og der var allerede kommet mange. De første ti minutter gik det forholdsvis okay, men det blev ved med at vælte ind med besøgende. Da vi havde gået rundt i tre kvarter, havde vi fået nok. Eller … gået og gået … vi blev nærmest båret med af strømmen, men vi fik kæmpet os ud til parkeringspladsen og kørte en tur gennem parken, som i dagens anledning var åben, inden vi satte kursen hjemover. Vejret var – og har været hele dagen – så flot som det overhovedet kan blive på en novemberdag, så vi kørte en omvej.

Knuthenborg (7)

Knuthenborg (5)Knuthenborg (6)Det er fint af familien Knuth, at de åbner parken for et julemarked, og det er også fint, at indgang og parkering var gratis i dag, i modsætning til mange andre julemarkeder, hvor man skal betale for at komme ind. Det var nu ikke derfor, vi valgte at køre herned, men det var måske derfor, at så mange andre havde valgt det? Det er selvfølgelig godt for stadeholderne, men holddaop, hvor var det for meget for os.

Jeg fandt ellers en dame, der lavede pilefletkugler, men de var alt for store i forhold til det, jeg havde forestillet mig – de havde en diameter fra på størrelse med det bålfad, de skal ligge på og ned til 30 cm. Jeg vil ikke have dem større end højst 15-20 cm i diameter.
Vi kom derfor ikke hjem med noget som helst, men vi fik os en dejlig køretur.

De må kysse meget på Knuthenborg –  i hvert fald har de oceaner af mistelten; faktisk har jeg vist aldrig set så mange mistelten på ét træ, og der var flere træer, der så sådan ud. En skam, at de sidder så højt, ellers kunne man godt være blevet fristet til at tage en lille stump med hjem.

18 kommentarer »

  1. Sendt fra min iPad

    > Den 27. nov. 2016 kl. 15.55 skrev Hos Mommer : > > >

    Kommentar af Kaja Ludvigsen — 27. november 2016 @ 16:32 | Svar

  2. Jeg kan heller ikke snuppe så voldsom trængsel og alarm, og nu ved jeg altså, at julemarkedet I Knutenborg er lige så velbesøgt som det på Gisselfeld. Så det skal jeg ikke lade mig friste af. Det er jo flotte omgivelser, som altid er et besøg værd, men det er en helt anden snak.

    Kommentar af Randi — 27. november 2016 @ 16:41 | Svar

    • Ja, desværre for sådan nogle som os, men selvfølgelig godt for dem🙂 Vi fik heldigvis en dejlig tur ud af det.

      Kommentar af Ellen — 27. november 2016 @ 18:52 | Svar

  3. Puha, menneskemylder er dog det værste! Måske mylderbæ i virkeligheden ER værre, men jeg er i tvivl… Jeg vil dog gøre meget i den gode juleånds tjeneste, men stadigvæk…
    Elsker mistelten! Mon girafferne kysser under dem også? ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 27. november 2016 @ 17:21 | Svar

    • Det er slemt! Begge dele …
      Ahhh – det var da derfor, de havde så travlt – de skulle over og kysse😀

      Kommentar af Ellen — 27. november 2016 @ 18:53 | Svar

  4. Det lyder som om det var bedre at sidde på naturstolen forleden og spise en tomat. Kan du ikke en anden gang tage en nisse med og sætte den sådan et sted og sige “nu har jeg været på julemarked”?
    Flotte misteltentræer.

    Kommentar af Jørgen — 27. november 2016 @ 20:41 | Svar

    • Det har det givetvis været, Jørgen, men det ene udelukker ikke det andet, vi overlevede og vi fik fin kompensation ved at nyde vejret og tosomheden resten af dagen🙂

      Kommentar af Ellen — 27. november 2016 @ 20:56 | Svar

  5. Jeg tror, vi dropper julemarkeder i år. Jeg kan heller ikke med det menneskemylder. Måske det lige bliver en smut til Den Gamle By fra morgenen i håb om færre besøgende….
    Nå… vejret idag gjorde da sit til at opveje ulemperne. Og en tur i parken er altid dejligt.

    Kommentar af Anne Holtegård — 27. november 2016 @ 22:04 | Svar

    • Nej, det er slemt, synes jeg – held og lykke med Den Gamle By!
      Vejret var flot, og det er lige så flot i dag – herligt🙂

      Kommentar af Ellen — 28. november 2016 @ 08:52 | Svar

  6. Flotte giraffer!
    Er det kamel-vinterpels, du har set? Jeg vil tro at kamelerne har let ved at få langhåret vinterpels, for nogle af dem har jo “arbejdet” i mellemøstens bjergegne i tidligere tider, og dér er der kolde vintre. Måske er der også kolde bjerge på Den Arabiske Halvø, det synes jeg at jeg har hørt, men jeg er ikke sikker.

    Somme tider skal man være glad for at man ikke kom hjem med mere til samlingen – kun det bedste er godt nok.🙂

    Kommentar af Donald — 28. november 2016 @ 00:55 | Svar

    • Det lignede vinterpels – tyk var den i hvert fald. En del af familien, lamaer, går jo rundt i Andesbjergene, så den er sikkert god nok.
      Ha – ja, det er da rigtigt, og det er lidt for nemt at blive fristet af de mange fine ting🙂

      Kommentar af Ellen — 28. november 2016 @ 08:54 | Svar

  7. Ærgerligt, når tingene drukner i deres egen succes. Jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen, der nyder at blive båret frem af menneskemængden. Ærlig talt, så ved jeg ikke, hvad der kan gøres ved det, for det er nok ikke holdbart at lukke folk ind i hold.

    Kommentar af Kirsten — 28. november 2016 @ 09:51 | Svar

    • Nej, det er næppe holdbart … det skulle i givet fald være noget med at bestille tid på internettet, og det lyder ikke som om det kunne blive en succes … man ville jo nok blive endnu mere sur over at have kørt i en time eller mere for så at få at vide, at man kan komme ind om to timer!

      Kommentar af Ellen — 28. november 2016 @ 10:49 | Svar

  8. Julemarkeder skyr jeg som pesten. Men da vi ikke fejrer jul, har julemarkeder nok heller ikke meget at byde på for os.

    Men jeg kan heller ikke døje at befinde mig i en tæt menneskevrimmel. Jeg kan nærmest finde på at blive rigtig dårlig, besvime eller sætte i løb. Jeg kan forstå, at du heller ikke er meget for det. Gud ved, om nogen i virkeligheden kan lide det …

    Kommentar af Henny Stewart — 28. november 2016 @ 11:39 | Svar

    • Jeg har svært ved at forestille mig, at nogen ligefrem kan nyde det, men nogle generer det nok mere end andre.
      Man kunne besvime eller blive dårlig i går, men man kunne ikke sætte i løb😉

      Kommentar af Ellen — 28. november 2016 @ 12:10 | Svar

  9. Det lyder til, at det har sine fordele at høre til dem, der kun tager af sted, når de virkeligt mangler noget. Én undtagelse, bliver jeg nødt til at gøre, når jeg skal en sidste gang på torvet i Flensborg inden jul. Gaden derned og det meste af torvet er besat af hytter og boder med alskens mad og drikkelse + juleting og -sager, så det kan give problemer med at finde de relevante butikker. Det må blive en onsdag, så er der ikke så mange, der har fri.

    Kommentar af Elsebeth — 28. november 2016 @ 15:54 | Svar

    • Jeg står virkelig og mangler de pilekugler, men det kom der ikke spor færre mennesker af🙂
      Vi var i Flensborg for næsten præcis et år siden, men vi var meget uheldige med vejret, så den basarfyldte gade og torvet var hurtigt løbet igennem for vores vedkommende … vi prøver nok igen en anden gang.

      Kommentar af Ellen — 28. november 2016 @ 16:34 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.