Hos Mommer

25. november 2016

En kvædeføljeton …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:24
Tags:

KvædesaftEr I ved at være trætte af at høre mig ævle om kvæder i én uendelighed? Forståeligt nok, men det er sandsynligvis ved at synge på sidste vers, dog mangler jeg stadig at lave Fru Zauppers kvædemarmelade med ingefær. Den har jeg tænkt mig at kombinere med Lone Landmands kvædemarmelade med æbler. Så er det vist også kvæder nok for i år … når den marmelade er lavet (og det har jeg vist glas nok til), er alle kvæderne brugt.
Brugt til (inklusive Pias kvæder): Provencalsk kvædemarmelade, kvædemarmelade med citrus, godt 2½ liter kvædesaft efter at have taget næsten en liter fra til kvædesirup. To kvæder er tørret til fremtidig kvædete, der er sat kvædesnaps over, der er lavet kvædebrød i dag, og i morgen skal jeg lave omtalte marmelade med æbler og ingefær. Vi bliver kvalt i kvæder det næste års tid … håber virkelig, at Charlotte med familie vil aftage noget af det. Snapsen skal trække mellem to og tolv måneder – med sådan en besked er man jo nødt til at smage på den en gang om måneden fra om to måneder …

Jeg er også blevet en smule klogere siden i går. Den sirup, jeg kogte ind til halvdelen, og som jeg derfor troede var kogt for lidt ind ifølge det jeg senere læste, er helt perfekt. Den sirup, jeg i dag kogte ind til den tredjedel, der stod den skulle, kunne jeg næsten ikke få op af gryden og ned i flasken – det er mere stift end gele, så meget, at jeg tror der skal en lille stiksav til a la dem, man bruger til at lave træpuslespil af. Så kan jeg skære ‘siruppen’ i skiver nede i flasken og fiske de enkelte stykker op med krog og line! Konklusion: At koge den ind til halvdelen fungerer fint. Det er muligvis fordi jeg kogte saften af hele Kvædebrødkvæden, så alt pektinet kom med … måske skal man koge sirup af kvæder uden kernehus, men det er for sent at afprøve den teori i år.
Kvædebrødet er kun lige blevet koldt, men det er allerede totalt stift og vingummiagtigt – det skal nok blive helt efter forskrifterne, som siger, at det skal tørre mellem tre dage og en uge. Farven ser også rigtig ud – er endog blevet mere rødt end mange af billederne viser (der er ikke manipuleret med den røde farve, men blitzen overbelyste bagepapiret); det bliver lidt spændende, om det smager så godt, at jeg kan tage det med til England som jule-/ostekonfekt, eller vi lige så stille efterlader det herhjemme og forsøger os med at prakke det på kommende ostespisende gæster. Jeg har aldrig smagt det, så jeg ved ikke, hvad jeg skal forvente.
Og ikke et ord om at kvæde en halvkvædet vise …

14 kommentarer »

  1. Kvæd du bare løs! ‘Den, der har grisen sætter prisen’ kan vel omskrives til ‘Den, der har kvæder, må kvæde’… Tror i øvrigt at ‘En kvædeføljeton’ må være titlen på den dér bog, jeg skal skrive, men som jeg endnu ikke ved hvad skal handle om…. 😝

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 25. november 2016 @ 18:27 | Svar

    • Hehe, jeg ved ikke helt, hvor meget den titel fanger, men du har da lov at prøve … titel og indhold behøver vel ikke nødvendigvis at have noget med hinanden at gøre🙂

      Kommentar af Ellen — 25. november 2016 @ 18:44 | Svar

  2. Det er ret kvædeligt, det her. Det er åbenbart ikke godt at reducere kvædesaft som var de æblesaft. Sjovtnok at kvædebrød ikke skal tørre længere. Jeg synes jeg husker min moderes tørrede i en månedstid eller mere, men jeg har nok bare ikke holdt fast i hvornår det blev lavet. Jeg husker det boblede på komfuret så der nærmest blev skudt efter loftet.

    Kommentar af Jørgen — 25. november 2016 @ 19:56 | Svar

    • Nej, og jeg forstår da slet ikke ned til de 10 %, du hørte i de kongelige haver …
      Alle steder, jeg har set på nettet, siger tørring i op til en uge, men vi får se – det må jo være til at finde ud af, hvornår det er okay.

      Kommentar af Ellen — 25. november 2016 @ 22:28 | Svar

  3. Det er et vældigt kvad om kvæder, du kvæder her!

    Jeg har i mellemtiden været ude og undersøge vores kvæder nærmere og må konstatere, at de er rådne. Måske er det dem, fra sidste år, der bare blev siddende, hvad ved jeg (ikke meget), men jeg kan i hvert fald spare mig enhver ulejlighed med det kvæderi.

    Kommentar af Henny Stewart — 25. november 2016 @ 20:49 | Svar

    • Øv for råddenskaben – det var da ærgerligt, hvis du nu lige havde besluttet dig til at gøre noget ved dem.

      Kommentar af Ellen — 25. november 2016 @ 22:28 | Svar

  4. Fremfor brug af dekupørsav, når indholdet skal bruges, så stil flasken, i varmt vand eller hvis den er egnet kort tid i mikrobølgeovn. Det er godt nok kort tørretid for kvædebrød, men meget afhænger jo af tykkelse og temperatur. “Quince fruit leather” er kendt i det engelske køkken, så mon ikke kvædebrødet vil vække begejstring både her og hisset.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 25. november 2016 @ 21:23 | Svar

    • Hehe, jeg skal nok få det ud …
      En i Tims familie har gjort lidt i kvæder, men det var vist mest gele – hun havde i hvert fald ikke prøvet kvædebrød hos dem.

      Kommentar af Ellen — 25. november 2016 @ 22:31 | Svar

  5. Du kan jo også lave kvædegløgg ved at koge din saft op med appelsin, citron og diverse krydderier og tilsætte hvidvin eller anden alkohol. Det smager altså også godt🙂
    Kvædebrød, eller kvædeflæsk som jeg altid har kaldt det, har jeg også lavet for mange år siden, men ingen af os, bryder os om den form for slik eller konfekt. Vi spiser heller ikke den juleflæsk/konfekt, man kan købe, men kan man lide det, er det guf.

    Kommentar af Pigen fra landet — 26. november 2016 @ 07:30 | Svar

    • Jeg kan prøve, men sådan noget er slet ikke noget for John🙂
      Jeg er lidt spændt på det brød/flæsk, for jeg kan normalt heller ikke lide frugtflæsk, men det er jo altid noget andet, når det er hjemmelavet. Med så mange kvæder, som jeg har fået i år, er der som skrevet plads til eksperimenter, og det er ikke lige så ærgerligt hvis de mislykkes, som hvis jeg ikke havde haft ret mange.

      Kommentar af Ellen — 26. november 2016 @ 09:24 | Svar

  6. Jeg er spændt på at høre din mening om det der kvædebrød, jeg elsker frugtflæsk til jul og i små mængder, og jeg glemmer altid at få det købt, men julen og vi overlever det alligevel. God weekend til jer🙂
    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com (underligt, den vil ikke acceptere min webstedsadresse)

    Kommentar af Lene — 26. november 2016 @ 10:33 | Svar

    • Jeg synes WP opfører sig lidt lidt fjollet for tiden … beklager, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
      Vi overlever uden juleknas, men også kun lige … mærker tydeligt mangelsygdommene😉
      God weekend herfra også!

      Kommentar af Ellen — 26. november 2016 @ 11:05 | Svar

  7. Jeg håber da, at du har fået et godt tilbud på sukker 😆
    Hvor er det dejligt, at have så mange kvæder, at eksperimentere med. Når vinteren er gået må du lave en prioriteret liste over kvædebrug til os😉

    Kommentar af fiberfryd — 27. november 2016 @ 08:09 | Svar

    • Til 7,50 kr kiloet går det nok🙂
      Jeg bliver nødt til at prioritere, for så mange kvæder kan man ikke være heldig at få hvert år!

      Kommentar af Ellen — 27. november 2016 @ 09:06 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.